
 

 

 

 

IZVEŠTAJ O MONITORINGU POŠTOVANjA KODEKSA NOVINARA SRBIJE 

U DNEVNIM NOVINAMA U PERIODU OD 1. JULA 2024. DO 31. 

DECEMBRA 2024. GODINE 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ovaj izveštaj objavljen je uz finansijsku pomoć Evropske unije. Za 

sadržinu izveštaja odgovoran je isključivo Savet za štampu i izveštaj ne 

odražava nužno zvanične stavove Evropske unije. 

 

 



 

 

Izveštaj o monitoringu poštovanja Kodeksa novinara Srbije u dnevnim 

novinama u periodu od 1. jula do 31. decembra 2024. godine 

 

Devet dnevnih novina prekršilo je Kodeks novinara Srbije 5.978 puta u 

4.110 tekstova, u drugoj polovini 2024. godine. Deseti godišnji 

monitoring poštovanja novinarskog kodeksa Saveta za štampu 

obuhvatio je štampana izdanja dnevnih listova s nacionalnom 

pokrivenošću – Alo, Blic, Danas, Večernje novosti, Informer, Kurir, 

Politika, Nova i Srpski telegraf, u periodu od 1. jula do 31. decembra 

2024. godine. 

Prva tri mesta, prema broju prekršaja etičkih i profesionalnih standarda, 

kao i prošle godine, zauzeli su Alo sa 1.605 prekršaja u 1.133 tekstova, 

Informer sa 1.314 u 805 tekstova i Srpski telegraf sa 1.167 u 701 tekstu. 

Najmanje odstupanja od Kodeksa novinara i ove godine beleži list 

Danas sa 20 takvih primera, te novine Nova sa 95 zabeleženih slučajeva.  

Opšta zapažanja 

U odnosu na 2023. godinu ne beleži se ni trend rasta ni trend smanjenja 

primera nepoštovanja kodeksa, tačnije ove godine bio je svega 31 

prekršaj manje (4.141 prekršaja u 2023. godini). U proseku je na 

mesečnom nivou u 2024. godini Kodeks kršen 685 puta, za razliku od 

prethodne godine kada je taj broj iznosio 690. 

Najviše prekršaja odnosi se na prvo poglavlje Kodeksa novinara Srbije, 

naslovljeno „Istinitost izveštavanja“ (2.426) i tu je primetan drastičan 

rast u odnosu na isti period godinu dana ranije. Sledi poglavlje 7 



„Poštovanje privatnosti“ (1.399), te poglavlje 4 „Odgovornost novinara“ 

(1.231). 

Kao i ranijih godina, Kodeks se najčešće krši u izveštavanju o domaćim 

političkim temama, sadržajima iz takozvane „crne hronike“ i estradnim 

temama. 

Najčešće je u dnevnim novinama tokom ovih šest meseci kršena tačka 2 

poglavlja 1, koja se odnosi na neproverene informacije i nerazlikovanje 

nagađanja od činjenica – 1.556 puta. Na drugom mestu je tačka 1 u 

okviru poglavlja o pravu na privatnost, odnosno otkrivanje identiteta 

osumnjičenih i žrtava i nepoštovanje dostojanstva ličnosti – 1.246 puta, 

iza koje sledi tačka 1 poglavlja 1 o istinitom i izveštavanju u javnom 

interesu – 579 puta. Nepoštovanje propisnog obeležavanja PR ili 

plaćenih tekstova (tačka 7, pogavlje 4) je na četvrtom mestu – 520 

tekstova. 

List Nova najviše je kršio pravilo privanosti (tačka 1 pogavlja 7) – 60 

puta. Isti slučaj je i sa listovima Srpski telegraf (357), Blic (162) i 

Večernje novosti (140). Novine Danas i Politika najviše su kršile tačku o 

propisnom obeležavanju promo sadržaja, u osam, odnosno 44 slučaja. S 

druge strane, među nepravilnostima u Informeru, listu Alo i Kuriru 

dominirala su nagađanja i neproverene informacije – u 257, 665 i 308 

tekstova.  

Političke teme 

Najviše kršenja poglavlja 1 Kodeksa novinara Srbije evidentirano je u 

tekstovima koji su se bavili domaćim političkim temama i događajima. U 

tabloidnim listovima primetni su tekstovi koji se često svode na 

nagađanja i spekulacije anonimnih izvora, a koje nisu proveravane iz 

više izvora ili se makar to ne može zaključiti na osnovu sadržaja. U 

takvim i sličnim tekstovima neretko se iznose i brojne optužbe protiv 



određenih ličnosti, vodi se negativna kampanja protiv njih ili se iz 

njihovih izjava izvlače stvari iz konteksta, što dovodi do pogrešnih 

tumačenja i manipulacija.  

Većina medija u analiziranom periodu afirmativno izveštava o 

aktivnostima i kampanji vlasti, uz potpuno prećutkivanje svega što je 

negativno u njenom radu. S druge strane, predstavnici opozicije su 

većinski na meti kritika, a da skoro ni za jedan od takvih tekstova nisu 

pozivani kao „druga strana“ za izjavu.  

Posebno veliki broj kršenja Kodeksa napravljen je u izveštavanju sa dva 

velika ciklusa protesta koji su se dešavali u posmatranom periodu – 

letnjeg, protiv rudarenja litijuma i protesta kojim se traži utvrđivanje 

činjenica vezanih za rušenje nadstrešnice železničke stanice u Novom 

Sadu, započetog u novembru. Izveštavanje o tim događajima pre svega 

je selektivno, uz prećutkivanje činjenica - pojedini mediji izveštavali su 

samo o izolovanim slučajevima i grupama bez prenošenja podataka o 

broju ljudi na tim okupljanjima i motivima protesta.  

U izveštavanjima sa protesta kršene su i druge odredbe Kodeksa, pa su 
često nagađanja predstavljana kao činjenice. Tvrdilo se, recimo, da 
opozicija i nije protiv litijuma, već su se “uhvatili za to samo da se 
dočepaju vlasti”, najavljivane su “pripreme Majdana u srcu Beograda”. 
Učesnici su gotovo redovno pogrdno etiketirani, bilo da se govorilo o 
„lažnim ekolozima“ tokom leta, ili o „lešinarima“ „hejterma“ i njihovim 
„antisrpskim“ protestima tokom zime. Izjave aktera tendenciozno su 
iskrivljivane, pa su od toga pravljeni naslovi koji ostavljaju utisak da je 
reč o citatima („Ne smeta nam Rio Tinto, hoćemo vlast preko ulice”, 
“Idemo svi na more pa dižemo ustanak”, Miloš Jovanović: Đilas, 
Marinika i ja preuzimamo proteste, Đilasovci: Briga nas za žrtve, želimo 
samo da srušimo Vučića …)  
 



Protesti su predstavljani u negativnom svetlu i tako što su, bez 
argumenata koji bi potvrdili tezu, povezivani sa onima koji u delu 
društva imaju status “neprijatelja” (“Šiptarski mediji hvale proteste 
protiv litijuma”, “Ustaše snažno uz one koji bi da ruše Srbiju”, 
“Očigledna sinhronizacija protesta s Kurtijevim izazivanjem krize na 
KiM, cilj je destabilizacija Srbije”…) 
 
U pojedinim tabloidima čak postoji i personalizacija svega što je 

predstavljeno kao negativno kroz određena imena, npr. Dragana Đilasa, 

kao što su: „Đilasovi hejteri“, „Đilasovi studenti“, „Đilasovci“... bez 

ikakvih argumenata da konkretne osobe zaista imaju veze s pojedinim 

događajima i grupama.  

Ponovo se, u nekoliko navrata, tvrdilo da pojedini ljudi, organizacije ili 
zemlje žele smrt predsednika Srbije Aleksandra Vučića. Recimo, nakon 
atentata na Donalda Trampa danima se o predsedniku Srbije pisalo kao 
o sledećoj meti („I Vučić na meti, bode oči kao Tramp, Fico, Orban…”). 
Jedan od metoda kojim je stvaran utisak da je predsednikov život u 
opasnosti bio je i iskrivljavanje izjava (“Olenik potvrdio: Hoćemo 
Vučićevu glavu”) a višednevna kampanja na isti način kreirana je protiv 
novinarke Tamare Skrozze, koja je krajem jula optužena da žali što Vučić 
nije ubijen (“Vučića je trebalo ubiti još u noći između 5. i 6. oktobra”, 
reči su koje nije izgovorila, ali su joj pripisane i završile u naslovima 
tekstova). U seriji tekstova kojim je Skrozza satanizovana, zabeleženi su 
prekršaji tačaka Kodeksa koje se odnose na istinitost izveštavanja, ali i  
onih koje zabranjuju predstavljanje nagađanja kao činjenica i upotrebu 
nedoličnog govora. 
   
Nedostatak izvora bio je primetan u periodu dok se vodila rasprava o 

litijumu, kada je u određenom broju medija bio objavljen niz tekstova o 

velikim istraživanjima o litijumu, iz kojih nije moglo da se sazna ko je, 

gde i kada radio takve studije.  



Naročito u julu, zabeleženo je i da su u više medija istovremeno 

objavljivani tekstovi o litijumu sa istim tezama i sagovornicima, što 

ukazuje na to su kreirani iz istog centra. Na takav zaključak ukazivala je i 

česta pojava drugih istih tema istog dana u većem broju listova, 

prvenstveno na političkim stranama, a ponovo je bilo čak i slučajeva 

istovetnih tekstova, sa istim naslovom. „Ko to plaća u koordiniše udar 

na Srbiju i Srpsku“, 31. jula je samo jedan od takvih primera. 

Ni ove godine u tabloidima nisu izostali pogrdni termini za Albance i 

Hrvate, kao što su „ustaše“ i „šiptari“. 

Izveštaji sa sahrana i „crna hronika“ 

U šest meseci obuhvaćenih monitoringom u dnevnim novinama 

objavljeno je više od 50 izveštaja sa sahrana osoba koje nisu javne 

ličnosti, sa sve fotografijama, opisima i citiranjima članova porodice sa 

lica mesta, posebno u novembru nakon tragedije u Novom Sadu kada je 

poginulo 15 ljudi. Izveštavanje sa sahrana predstavlja grubo kršenje 

etičkih i profesionalnih standarda, odnosno nepoštovanje privatnosti 

ljudi i njihovog bola i tragedije. U Kodeksu novinara i novinarki Srbije 

koji je usvojen u decembru, i prema kojem će se raditi monitoring i 

postupati Komisija za žalbe od januara ove godine, zbog ovakvih 

situacija uneta je odredba koja izričito kaže da je novinarima zabranjeno 

izveštavanje sa sahrana, sem u koliko je reč o visoko profilisanim javnim 

ličnostima.  

U sadržajima takozvane „crne hronike“ nastavljen je trend masovnog 

kršenja Kodeksa otkrivanjem identiteta osumnjičenih i žrtava i 

prenošenja spekulacija i detalja iz privatnog života koji nisu od važnosti 

za razumevanje događaja. Iako identitet ne otkriva uvek direktno 

imenom, prezimenom i fotografijom osoba, objavljuje se niz podataka 

kojima se čine prepoznatljivim ljudi o kojima se piše, kao što su 



fotografije kuća, imena članova porodice, karakteristično zanimanje, 

pozicija u sredini iz koje potiče, i slično.  

Nepoštovanje privatnosti u tekstovima iz „crne hronike“ skoro uvek 

prate i spekulacije o samom činu, motivima, prethodnim dešavanjima, 

međuljudskim odnosima i laičke analize ličnosti, pa se u te svrhe gotovo 

redovno intervjuišu i citiraju izjave komšija, u kojima se iznosi niz 

nepotrebnih detalja i kojima se dodatno ugrožava privatnost i 

dostojanstvo osoba o kojima se piše. 

Gotovo svi pomenuti prekršaji zabeleženi su, recimo, u izveštavanju o 

napadu ispred ambasade Izraela u Beogradu, nakon kojeg je počinilac 

ubijen. Mediji su se nadmetali u  iznošenju neosnovanog nagađanja o 

„vehabiji iz Mladenovca“, bilo je pokušaja širenja straha, ali i 

ugrožavanja privatnosti njegove porodice u izveštajima o njegovoj 

sahrani. Slično važi i za seriju tekstova o poteri za Alijom Balijagićem, 

osumnjičenim za dvostruko ubistvo, u kojim je iznet niz nagađanja 

predstavljenih kao činjenice o njegovom kretanju i toku potere. 

Kao i prošle godine, mediji su Kodeks kršili i u seriji tekstova o suđenju 

za masovno ubistvo u osnovnoj školi „Vladislav Ribnikar“ u Beogradu. 

Pojedini listovi izveštavali su iz sudnice u kojoj nisu bili prisutni, 

prenosivši svedočenja maloletnog K. K. sa suđenja zatvorenog za 

javnost i opisujući broje detalje, među kojima su i kako je počinilac bio 

obučen i izgledao. 

Estrada 

Kao i u političkim temama, i rubrike posvećene estradnim ličnostima 

prepune su izjava „bliskih izvora“ koji iznose najsitnije detalje iz 

privatnog života određenih osoba, bez ikakve provere i većinski bez 

pokušaja da se dobije potvrda ili izjava onih koji se pominju. U 

poslednjih šest meseci 2024. godine publika je tako mogla da „sazna“ o 



brojnim ljubavnim problemima estradnih ličnosti, svađama i 

prepirkama, kao i da pročita izveštaje o njihovom zdravstvenom stanju 

(često i u nastavcima) i spekulacije, na osnovu lične procene novinara, 

koliko košta njihova garderoba ili nakit... Neretko se na ovim stranama 

prenose izjave u kojima, na primer, jedna estradna ličnost „proziva“ 

neku drugu i iznosi brojne uvrede, a da se ne da prilika drugoj za 

odgovor.  

Dva tabloida su, na primer, danima izveštavala o zdravstvenom stanju i 

lečenju direktora Grand produkcije Saše Popovića, bez ijedne izjave 

pomenutog, članova njegove porodice ili lekara, samo uz prenošenje 

„saznanja“ i izjava anonimnih izvora. U seriji takvih tekstova prekršene 

su tačke Kodeksa koje se odnose na prenošenje neproverenih 

informaciji, nedostatak izvora i pravilo „druge strane“, ali prvenstveno 

one koja se odnosi zaštitu privatnosti. 

Značajan deo sadržaja o estradnim temama su i prenošenja detalja, 

izjava, fotografija i opisa događaja iz rijaliti TV programa, čime mediji 

zanemaruju odredbe Kodeksa o zabrani uznemirujućeg, neprimerenog i 

pornografskog sadržaja štetnog po decu i o poštovanju kulture javnog 

govora. 

Međutim, u odnosu na prethodne godine, smanjena je količina sadržaja 

koja se odnosi na prenošenje događaja iz rijaliti programa, pa je 

donekle smanjen i broj prekršaja Kodeksa, ali je u ukupnom zbiru taj 

„manjak“ nadoknađen češćim neetičkim izveštavanjem na političkim 

stranama. 

Kao i na prednjim stranama novina, i estradne rubrike bile su 

povremeno prostor za targetiranje estradnih ličnosti koje su u javnosti 

iznosile kritička mišljenja o stanju u društvu i državi. Tako je, na primer, 

objavljen niz tekstova o pevačicama Severini i Seki Aleksić, u kojima nije 

poštovano dostojanstvo njihovih ličnosti, iznošenjem brojnih uvreda i 



neosnovanih optužbi. U ovakvim primerima uočen je i selektivni 

pristup, te su pojedinci bili na meti kritika što su pevali i nastupali u 

inostranstvu u vreme kada je u Srbiji bio dan žalosti, dok su drugi zbog 

istih stvari bili opisani kao „najomiljeniji pevači na ovim prostorima“. 


