
SAVET ZA ŠTAMPU  
Komisija za žalbe 
Br. 10 
28.6.2012. godine 
Beograd 

 

ZAPISNIK 

 

Sa devete sednice Komisije za žalbe održane 28.6.2012. sa početkom u 18 sati, u prostorijama 

Saveta za štampu. 

Sednici su prisustvovali članovi Komisije: Filip Švarm, predsedavajući, Petar Jeremić, Aleksandar 

Đivuljskij, Stojan Marković, Božo Prelević, Zoran Ivošević, Tamara Skrozza, Nebojša Spaić, Predrag 

Azdejković i generalna sekretarka Saveta Gordana Novaković, sazivač sednice. 

Odsutni članovi Komisije: Ljiljana Smajlović i Slaviša Lekić 

Ostali prisutni: Dejan Miladinović, predsednik Upravnog odbora Lokal presa 

 

Dnevni red: 

 

1. Razmatranje žalbe Blagoja Bakovića na tekstove objavljene u listovima „Blic“, „Alo“ i „Press“ 

2. Razmatranje žalbe glavnog urednika portala „Pištaljka" na tekst objavljen u „Večernjim novostima“ 

3. Razno 

 

Na početku sednice članovi Komisije obavešteni su da je predsedavajuća Ljiljana Smajlović odsutna 

i da će sednicu voditi zamenik predsedavajućeg Filip Švarm. 

1. Članovi Komisije najpre su razmotrili žalbu koju je podneo pesnik Blagoje Baković zbog tekstova o 

njegovoj knjizi pesama za decu o Novaku Đokoviću, objavljenih u tri dnevna lista 30.5.2012. godine. 

Aleksandar Đivuljskij je predložio da on upozna članove Komisije sa predmetom žalbe, koji mu je, 

kako je rekao, dobro poznat. On je objasnio da je čitav „slučaj“ pokrenuo komentar anonimnog 

roditelja na jednoj društvenoj mreži da pesma „Ja se kladim na Noleta“ poziva decu na kockanje. 

Knjiga u kojoj je objavljena sporna pesma predstavljena je u jednoj novosadskoj osnovnoj školi, a 

mediji su, potom, na naslovnim stranama objavili priče o tome kako se deci prodaje knjiga kojom se 

propagira kockanje i zloupotrebljava lik poznatog tenisera. Đivuljskij je ukazao da čitav slučaj ne 

zaslužuje toliku pažnju medija, i posebno istakao da su naslovi netačni, neprimereni i 

senzacionalistički. Sve tri novine su, po njemu, prekršile Kodeks novinara, i to time što naslovi ne 

odgovaraju sadržaju tekstova, i zato što nisu sa dužnom pažnjom proverile sve činjenice od značaja 

za priču. 



Ostali članovi Komisije nisu se saglasli sa ovakvim mišljenjem, smatrajući da su je u svim tekstovima 

pružena mogućnost i „drugoj strani“ da iznese svoje stavove. Nebojša Spaić je rekao da novine 

imaju pravo na senzacionalističke naslove i da ne predstavlja nikakav prekršaj ako se od tri mišljenja 

izneta u tekstu u naslov „izvuče“ jedno, po oceni urednika najatraktivnije. Članovi Komisije Božo 

Prelević, Tamara Skrozza, Predrag Azdejković i Filip Švarm su naglasili da je ova tema svakako 

mogla da se obradi mnogo bolje i ozbiljnije, da su tekstovi mogli biti mnogo bolje napisani, ali da 

Kodeks, ipak, nije prekršen. Oni su naveli da su u svim tekstovima citirani i pesnik i direktor škole u 

kojoj je knjiga predstavljena, koji su izneli svoje viĎenje, kao i mišljenja stručnjaka i drugih 

zainteresovanih, te se može govoriti o tome da su tekstovi jednostrani. 

Stojan Marković je rekao da bi se možda moglo razgovarati o tome da li je „Blic“ prekršio Kodeks 

štampajući celu spornu pesmu i to u mnogo većem tiražu od tiraža same knjige, ali kako to nije 

predmet žalbe, drugog prekršaja Kodeksa novinara, po njegovom mišljenju, nema. 

Posle rasprave, Komisija je sa osam glasova „za“ odlučila da Kodeks nije prekršen. „Protiv“ je 

glasao Aleksandar Đivuljskij, a Komisija je odlučila da njegovo mišljenje bude navedeno u odluci 

koja se dostavlja podnosiocu žalbe i medijima na koje se žalba odnosi. 

2. Razmatrajući žalbu glavnog urednika portala „Pištaljka“ na tekst objavljen u „Večernjim 

novostima“, članovi Komisije su kao centralno pitanje postavili - da li je Kodeks prekršen time što nije 

naveden izvor informacije. Filip Švarm je rekao da je iz dostavljenog odgovora novinarke „Novosti“ 

jasno da je ona kontaktirala Upravu za sprečavanje pranja novca i dobila od njih odgovor, identičan 

onome koji je dobila i „Pištaljka“. Ipak, kako je istakao, za razliku od ostalih medija koji su se pozvali 

na „Pištaljku“ kao na izvor, „Novosti“ su u tekstu navele „nezvanične izvore“, a novinarka je u 

odgovoru Komisiji za žalbe navela da su informaciju objavili lokalni mediji. On je dodao i da je kod 

nas postalo gotovo uobičajeno da se preuzimaju čitavi tekstovi iz drugih medija, bez navoĎenja da 

su preuzeti i da je to ozbiljno kršenje etičkih normi. Petar Jeremić je istakao da Kodeks propisuje 

obavezu navoĎenja izvora čak i kada se tekst parafrazira, a Tamara Skrozza je naglasila da je 

pitanje elementarne časti da se kolegi novinaru oda priznanje za nešto što je otkrio time što će se 

navesti da informacija potiče od njega i ocenila da u ovom slučaju Kodeks jeste prekršen. 

U toku rasprave istaknuto je i da je novinarka „Novosti“, da bi dobila informacije od Uprave za 

sprečavanje pranja novca, morala da potpiše pristanak da će im tekst pre objavljivanja poslati na 

autorizaciju. Članovi Komisije smatrali su ovo neprihvatljivim, pa je zaključeno da bi u tekstu odluke 

trebalo navesti i da je takvo ponašanje državnih institucija suprotno Zakonu o javnom informisanju i 

Zakonu o dostupnosti informacija od javnog značaja. 

Komisija je, nakon rasprave, jednoglasno odlučila da su „Večernje novosti“ prekršile Kodeks 

novinara i da imaju obavezu da objave ovu odluku Komisije za žalbe. 

 

Sednica je završena u 18.50. sati. 



Zapisnik vodila: 

Gordana Novaković,  

generalna sekretarka Saveta za štampu 

Predsedavajući: 

Filip Švarm 

 

 

 


