Na osnovu ¢lana 24. Statuta Saveta za Stampu i ¢lanova 10. 1 11. Poslovnika o radu Komisije za
zalbe, Komisija za zalbe Saveta za Stampu u sastavu Filip Svarm, Bozo Prelevié, Petar Jeremic,
Stojan Markovi¢, Aleksandar Divuljskij, Zoran Ivosevi¢, Tamara Skrozza, Nebojsa Spai¢ i
Predrag Azdejkovi¢ na sednici odrzanoj 28.6.2012. godine jednoglasno donosi

ODLUKU

da je tekstom ,,U razvojnoj banci Vojvodine precutali prljave pare?!*, objavljenim 13.6.2012. u
online izdanju i 14.6 2012. u Stampanom izdanju, dnevni list ,,Ve€ernje novosti* prekrsio
Kodeks novinara Srbije i to odredbe V111, tacka 1. koja propisuje obavezu novinara i
urednika ,,da poStuju i primenjuju vazece zakonodavstvo u oblasti autorskih prava®, kao i
obavezu navodenja izvora i uvazavanja autora, kada se informacija reprodukuje iz drugog izvora.

Obavezuje se dnevni list ,,Vecernje novosti® da, na osnovu ¢lana 11. Poslovnika o radu Komisije
za Zalbe, objavi ovu odluku komisije.

OBRAZLOZENjE

Zalbu na tekst objavljen u ,,Ve¢ernjim novostima“ podneo je glavni i odgovorni urednik
antikorupcijskog portala ,,Pistaljka® Vladimir Radomirovi¢, smatrajuéi da su ,,Novosti“ prersile
odredbe Kodeksa o postovanju autorskih prava time $to, za razliku od ostalih redakcija, nisu kao
izvor informacije navele ,,Pistaljku® koja je prva objavila da je Razvojna banka Vojvodine
osumnjicena za pranje novca. Navodeéi da je ,,Pistaljka“ odmah po objavljivanju teksta na svom
portalu, o tome obavestila sve vodece redakcije u Srbiji, ukljucujuéi i ,,Novosti®, podnosilac
zalbe istice da su ,,Beta®, RT Vojvodine, ,,Alo%, ,,Danas*, Radio 021 1 drugi mediji naveli
,»Pistaljku” kao izvor, dok su ,,Novosti* objavile tekst sa potpisom svog novinara, koji se poziva
na ,,nezvanicna saznanja“, a u kojem su citirane ¢itave recenice iz teksta Ivana Ninica koji je
objavila ,,PiStaljka®“. U odgovoru dostavljenom Komisiji iz redakcije ,,Novosti“ potpisnica teksta
objavljenog u tom listu navela je da je za pisanje teksta koristila odgovore od zaposlenih u
Upravi za spre¢avanje pranja novca i dostavila svoju prepisku sa tom institucijom.

,Informaciju o dostavljaju prijave protiv banke Tuzilastvu u DopisniStvu (u Novom Sadu) videli
smo na sajtovima lokalnih medija i, tragom toga, od mene je trazeno da kontaktiram Upravu da
nam prosledi podatke za pisanje teksta“, navela je novinarka ,,Ve€ernjih novosti®“. Ona je dodala
1 da je pre nego Sto je dobila odgovore iz Uprave, morala da potpiSe izjavu da ¢e im tekst
dostaviti na autorizaciju i da je od njih dobila odobrenje za objavljivanje. Clanovi Komisije
ocenili su da je novinarka ,,Novosti*“ nesumnjivo dobila odgovore od Uprave za sprecavanje
pranja novca, ali da u spornom tekstu nije naveden izvor osnovne informacije na osnovu koje je
zatrazila podatke. Takode, po oceni Komisije, u tekstu koji su objavile ,,Novosti* nema nijedne
nove informacije u odnosu na ono §to je objavila ,,Pistaljka* . Novinarka se u tom tekstu pozvala
na ,,nezvanic¢na saznanja“, a u odgovoru Komisiji na lokalne medije kao izvor informacije, ali je
Komisija zakljucila da u ovom slu¢aju nije postojao drugi izvor sem ,,Pistaljke*.

Kako je redakcija ,,Novosti“ bila obavestena o onome $to je ,,PiStaljka* objavila, 1 poSto su se svi
ostali mediji koji su tu informaciju preneli pozvali na ,,Pistaljku, Komisija je smatrala da je su
,INovosti“ morale da znaju ko je izvor informacije i da to, u skladu sa Kodeksom novinara,



navedu u tekstu. Clanovi Komisije smatraju su da su novinari i urednici duZni da postuju
autorska prava kolega 1 da uvazavaju njihov trud da istrazivanjem dodu do informacija, time Sto
¢e ih citirati kao autore, odnosno navesti kao izvore informacija. Komisija je, mada to nije bio
predmet ove zalbe, zakljucila i1 da institucije, kao u ovom slucaju Uprava za sprecavanje pranja
novca, koje uslovljavaju davanje informacija prethodnim pristankom na autorizaciju teksta, krSe
odredbe Zakona o javhom informisanju i Zakona o slobodnom pristupu javnim informacijama.

Beograd, 28.6.2012.

Predsedavajuci Komisije
Filip Svarm



