
SAVET ZA ŠTAMPU  
Komisija za žalbe 
Br. 21 
5.9.2013.godine 
Beograd 

ZAPISNIK 

Sa 20. sednice Komisije za ţalbe odrţane 5.9.2013. sa poĉetkom u 18 sati, u prostorijama Saveta 

za štampu. 

Prisutni ĉlanovi Komisije: Zoran Ivošević, Tamara Skrozza, Petar Jeremić, Stojan Marković, Boţo 

Prelević,  Nebojša Spaić, Filip Švarm, Predrag Azdejković, Vlado Mareš i Tihomir Trišić. 

Odsutni ĉlanovi Komisije: Ljiljana Smajlović 

Ostali prisutni: Vojin Biljić, advokat lista „Kurir“, Nebojša Rosić, direktor „Kurira“, Igor Ćuzović, 

zamenik glavnog urednika „Kurira“, Nevena Krivokapić, advokat iz kancelarije „Stojković&Prekajski“, 

koja zastupa Vladimira Georgieva i „Blic“ i Gordana Novaković, generalna sekretaraka Saveta za 

štampu 

Dnevni red: 

1. Razmatranje ţalbe Gorana Popovića na tekst objavljen u „Kuriru“ 

2. Razmatranje ţalbe Dragana Ţebeljana na tekstove objavljene u listu „Alo“ 

3. Razmatranje ţalbe Vladimira Georgieva na tekstove objavljene u „Kuriru“ 

4. Razmatranj Razmatranje ţalbe „Blica“ na tekstove objavljenje u „Informeru“ 

5. Razmatranje ţalbe Ane Radmilović na komentare na tekst objavljen u Novoj srpskoj politiĉkoj 

misli 

1. Porodica preminule devojke podnela je ţalbu na tekst „Ţena se zapalila pred decom i 

prolaznicima“, objavljen u „Kuriru“ 24. jula 2013. godine, smatrajući da je list brutalnim opisima 

dogaĊaja i objavljivanjem „bizarnih i uţasnih detalja“ povredio odredbe Kodeksa novinara Srbije koje 

se odnose na obavezu poštovanja dostojanstva ţrtve. Podosilac ţalbe je naveo i da su prekršene 

odredbe koje se odnose na zaštitu privatnosti i to objavljivanjem punog imena ţrtve, kao i 

iznošenjem detalja o ostalim ĉlanovima porodice, navodeći da niko od njih nije javna liĉnost. U toku 

rasprave, većina ĉlanova Komisije ukazala je to da ovakav naĉin izveštavanja predstavlja kršenje 

Kodeksa novinara Srbije. Predsedavajući Zoran Ivošević naveo je da su, po njegovoj oceni, 

prekšene odredbe Kodeksa koje se odnose na zaštitu privatnosti, a koje obavezuju novinara da 

poštuje dostojanstvo i integritet ljudi o kojima piše, da izbegava spekulacije i prenošenje nedovoljno 

proverljivih stavova u izveštavanjima o tragedijama u kojima ima stradalih, kao i da, kad je reĉ o 

dogaĊajima koji ukljuĉuju liĉni bol i šok izveštavanje prilagodi tako da izraţavaju duh saosećanja i 

diskrecije. On je ocenio da u tekstu nema nikakvog saosećanja, niti poštovanja privatnosti ţrtve i 

njene porodice. Petar Jeremić je naveo da je prekršena i odredba koja novinara obavezuje da štiti 



prava i dostojanstva ţrtava i istakao da bi Komisija trebalo da donese odluku da je Kodeks prekšen 

da bi se i ostalim medijima ukazalo na to da ne treba na ovakav naĉin izveštavati o tragedijama. Jer, 

kako je rekao, naĉin na koji je ”Kurir” pisao o ovom dogadjaju postaje praksa u našim medijima. 

Tamara Skrozza je navela da Kodeks nije prekršen samo u odnosu na ţrtvu i njenu porodicu, nego i 

prema svim ĉitaocima, jer je objavljen neprimeren i uznemiravajuć sadrţaj. Nebojša Spaić je istakao 

da je opis samoubistva nešto najgore što je poslednje vreme proĉitao u novinama i da predstavlja 

«gaţenje» digniteta ţrtve, a sliĉnog mišljenja bio je i Filip Švarm, koji je istakao da u tekstu nema 

saosećanja. 

Tihimir Trišić je, suprotno ovome, rekao da ne misli da je Kodeks prekršen, da opisi u tekstu nisu 

«drastiĉni» i da tabloidi i inaĉe imaju specifiĉan pristup ovakvim temama. Po mišljenju Predgraga 

Azdejkovića i Vlada Mareša u tekstu ima preterivanja, ali postoji i interes da se o tome piše, pa bi 

odluka da je Kodeks prekršen ipak bila preoštra. 

Nakon rasprave, «za» odluku da je Kodeks prekršen glasalo je šest ĉlanova Komisije, jedan je bio 

protiv, dok su dva ĉlana ostala uzdrţana. 

2. Dragan Ţebeljan podneo je ţalbu zbog pet tekstova koje je list „Alo“  objavio od 30.5. do 4.7. 

2013. godine, a u kojima je o njemu pisao kao o pedofilu, koji je koristio sluţbeni kompjujer za 

upoznavanje i zakazivanje sastanaka sa mladićim putem laţnog profila na Fejsbuku, na kojem je 

objavljivao i „fotografije intimnih delova svog tela“. 

Predsedavajući Zoran Ivošević je rekao da je sam podnosilac ţalbe Komisiju „oslobodio“ obaveze da 

utvrĊuje da li su navodi iz teksta istiniti (jer će se za to obratiti sudu), već da od Komisije oĉekuje 

odgovor da li su tekstovi u skladu sa profesionalnom etikom. On je dodao da u tekstovima nema 

nikakvog kolebanja prilikom iznošenja tvrdnji da je reĉ o pedofilu, da je pokrenuta istraga, a dodatnu 

sumnju u namere redakcije izaziva i to što je priĉu pokrenuo suparniĉki sindikat. Filip Švarm je 

naveo da ne postoji javni interes za objavljivanje ovakve serije tekstova, dok je Petar Jeremić 

naglasio da se Ţebeljan u tekstovima optuţuje za pedofiliju, iako to niĉim nije potkrepljeno. Nebojša 

Spaić i Predrag Azdejković su istakli da je narušena i privatnost podnosioca ţalbe, dok je Stojan 

Marković ukazao i na neprihvatljiv naĉin na koji je glavni urednik lista odgovorio na ţalbu. Tamara 

Skrozza je rekla da je ovaj sluĉaj „školski primer šta mediji mogu da urade kad u nekog zariju zube“, 

dok je Vlado Mareš ocenio da je ovoga puta „Kodeks, ne prekršen, nego zgaţen, pa još dodatno 

zgnjeĉen“. 

Posle rasprave, Komisija je jednoglasno odluĉila da je prekršen Kodeks novinara Srbije. 

3. Pre otvaranje rasprave o sadrţaju ţalbe Vladimira Georgieva na tekstove objavljene u „Kuriru“, 

generalna sekretarka je obavestila ĉlanove Komisije da je „Kurirov“ advokat traţio izuzeće 

predstavnika NUNS-a u Komisiji zbog moguće pristrasnosti. Kao razlog za to naveo je ĉinjenicu da 

je NUNS objavio saopštenje u kojem je pisanje „Kurira“ u ovom sluĉaju već „osudio“ kao kršenje 

Kodeksa. Ona je podsetila da Poslovnik predviĊa izuzeće ĉlana Komisije samo u sluĉaju da je 



zaposlen u mediju na koji se odnosi ţalba, kao i na prethodne zahteve koje je Komisija odbila. 

Takodje je podsetila da u sluĉaju izuzeća predstavnika NUNS-a Komisija ne bi mogla ni da odluĉuje. 

Predsedavajući je smatrao da nema razloga da se o ovakvom zahtevu raspravlja i istakao da 

saopštenja NUNS-a ne obavezuju njihove predstavnike, koji glasaju u skladu sa svojim ubeĊenjem i 

savešću. Reĉ je zatraţio advokat „Kurira“ Vojin Biljić koji je objasnio da zaista ne sumnja u integritet i 

nezavinost predstavnika NUNS-a u Komisiji i da je zahtev podneo u skladu sa naĉelom razumne 

sumnje koje je opšte prtrihvaćeno u zemljama zapadne demokratije i podrazumeva da moraju biti 

izuzeti zbog potencijalne pristrasnosti. On je dodao i da smatra da novinarska udruţenja moraju da 

vode raĉuna o tome kakva saopštenja objavljuju jer to moţe da utiĉe na rad Saveta za štampu. 

Predsedavajući Ivošević je ocenio da Komisiju ne obavezuju praksa i odluke ni Evropskog suda za 

ljudska prava, na koje se advokat pozvao, niti domaćih sudova, budući da se ona ni ne bavi pravom, 

već profesionalnom etikom. 

Komisija je, nakon ovoga, jednoglasno odbila da o se izjašnjava o izuzeću, nakon što je Nebojša 

Spaić, koji je jedini mislio da o tome treba raspravljati, povukao taj predlog. 

U toku rasprave o ţalbi koju je podneo advokat Vladimira Georgieva zbog ĉetiri teksta u kojim se o 

njemu piše kao o osobi koja ĉesto vozi pod uticajem alkohola, Stojan Marković je, komentarišući 

odgovor advokata „Kurira“ na ţalbu rekao da su zahtevi da se ţalba odbaci zbog zloupotrebe prava 

besmislen, jer ne vidi zašto neko ne bi mogao da se ţali i Savetu i sudu, kao i da je još besmisleniji i 

nepismeniji zahtev da Savet obavesti tuţilaštvo da je Georiev pretio vlasniku i glavnom uredniku 

„Kurira“ . Advokat Biljić je uvreĊen ovim, napustio sednicu. 

U nastavku diskusije, Predrag Azdejković je rekao da Kodeks, po njemu jeste prekršen i da mu u 

objavljenim tekstovima najviše smeta to što se koriste priholozi koji u novinama „i daju dijagnoze i 

leĉe“. Petar Jeremić je naveo da je u dilemi, jer, postoji opravdan razlog da novine pišu o tome da 

neko ko je javna liĉnost i uz to jedan od promotora kampanje za bezbednu voţnju, ali da, s druge 

strane, to nije uraĊeno sa merom. Filip Švarm je rekao da su iznete veoma teške kvalifikacije i bez, 

obzira što je reĉ o javnoj liĉnosti, mora da postoji granica. On je istakao i da nisu dostavljeni dokazi 

da su ĉinjenice koje su naveli taĉne, a da to što su danima objavljivani tekstovi o tome moţe da 

ukaţe na kampanju. Tamara Skrozza je istakla da ne sumnja u taĉnost toga da postoje prijave protiv 

Georieva, kao i da nesumnjivo postoji javni interes da se to objavi, ali da je ovde problem 

„pakovanje“, odnosno reĉnik koje je upotrebljen jer se njime krše ljudska prava ĉoveka o kome se 

piše. Za Vlada Mareša sama terminologija nije bila sporna, ali je, kako je istakao, u objavljenim 

tekstovima video nameru „Kurira“ da „maltretira“ Georgieva, a ne da ukaţe na opasnost od 

alkoholizma. U suprotnom mogli bi da naĊu i druge javne liĉnosti koje su vozile pod dejstvom 

alkohola. 

Nebojša Spaić je, meĊutim, ocenio da Kodeks niĉim nije prekršen, da nema razloga da se sumnja u 

„Kurirove“ izvore, kao i da postoji interes javnosti da to sazna. Po njemu, reĉnik koji je upotrebljen 

takoĊe ne predstavlja kršenje Kodeksa jer nije uvredljiv. Isti stav imao je i Tihomir Trišić. Boţo 



Prelević je predloţio da se Komisija izjasni da Kodeks nije prekršen u delu koji se odnosi na istinitost 

izveštavanja i novinarsku paţnju, kako je to naveo podnosilac ţalbe, a da jeste u delu koji se odnosi 

na naĉin na koji su informacije prezentovane. On je istakao da je po njemu upotreba terimina 

„šljokara“, „pijandura“ i izraza „nikad nije trezan“, „ima pomraĉenje uma“ i sliĉnih predstavlja kršenje 

odredbe o poštovanju dostojanstva osobe o kojoj se piše. 

Po završetku rasprave, Komisija je najpre jednoglasno odluĉila da nisu prekršene odredbe o 

istinitosti izveštavanja i novinarskoj paţnji, a potom većinom glasova (sedam „za“, dva „protiv“, jedan 

„uzdrţan“) da jestu prekršene odredbe koje se odnose na kulturu javne reĉi i poštovanje 

dostojanstva osoba o kojima se piše. 

4. U ţalbi advokata  lista „Blic“ , koja se odnosi na seriju od 11 tekstova objavljenih u „Informeru“ od 

9.do 17. avgusta,  po mišljenju podnosioca, iznose se grube neistine, „kojima se 'Blic' predstavlja 

kao glasilo koje je iznad zakona, oliĉenje mafije i kriminala“, dok se u kolumnama glavnom urednika 

„Informera“ vreĊaju „Blic“, glavni i odgovormni urednik i direktorka tog lista. Generalna sekretarka je 

obavestila ĉlanove Komisije da je rok za odgovor redakcije istekao pre dva dana i da odgovor nije 

stigao, ali je predsedavajući Zoran Ivošević upozorio da bi, ukoliko je odgovor poslat redovnom 

poštom, mogao stići narednih dana. 

Razmatrajući ovu ţalbu, ĉlanovi Komisije su ocenili da je reĉ o kampanji koja se vodiu protiv „Blica“, 

a koja je, po svemu sudeći, preuzeta sa televizije „Pink“. Nebojša Spaić je istakao da „Informer“ u 

seriji tekstova ne piše u skladu sa ĉinjenicama i na obazire se na demantije iz „Blica“. On je istakao i 

da je korišćenje termina kao što su „cajtung Blic“, „štumbamfirer Simonović i Jelena Helga Drakulić“ i 

sliĉnih, ne samo u vredljiva, nego i opasna po bezbednost ljudi o kojima se piše. Vlado Maraš je 

rekao da njemu ne smetaju reĉi, već kampanja koju jedan list vodi protiv drugih i u kojoj se oĉigledno 

novine koriste za neke zakulisne radnje. Petar Jermeić je ukazao da su svi ti termini upotrebljeni u 

kolumnama, a ne u tekstovima, kao i da su neki podaci objavljeni iz izveštaja Verice Barać. Tamara 

Skrozza je rekla da je neki podaci jesu iz tog izveštaja, ali je samo mali pocenat svega što je 

objavljeno i da je ĉitava kampanja bazirana na nekoliko podataka iz izveštaja. Boţo Prelević je rekao 

da „Informer“ jeste objavio jedan demanti „Blica“, ali da je objavljivanjem ove serije tekstova 

prekršeno više odredbi Kodeksa. Posle rasprave, Komisija je jednoglasno odluĉila da je „Informer“ 

prekršio Kodeks u delu koji se odnosi na istinitost izveštavanja, odgovornost novinara, novinarsku 

paţnju i etiku javne reĉi. 

5. Autorka teksta „O siromašvu jezika i duha“, objavljenom na sajtu Nova srpske politiĉke misli, Ana 

Radmilović podnela je ţalbu Savetu za štampu zbog onlajn komentara na njen tekst. Kako je navela 

da je tekst izazvao „salvu pogrdnih komentara“, u koje se ukljuĉio i glavni urednik ĐorĊe 

Vukadinović. Kako je istakla, on se ne samo ogradio od teksta, već je i autorku „branio“ od ĉitalaca 

„u maniru nije u redu da o njoj pišete da je Taĉijev saradnik, šiptarsko kopile, plaćena ustašica...“ 

MeĊu kvalifikacijama koje je izneo, bilo je i onih koje je, kako je sam, naveo, citirao iz neobjavljenih 

komentara“. Pošto je reĉ o mediju koji nije prihvatio punu nadleţnost Saveta za štampu, geeneralna 



sekretarka je podsetila ĉlanove Komisije da ne mogu doneti odluku, već javnu opomenu ukoliko 

ocene da je bilo prekršaja Kodeksa. 

Ĉlanovi Komisije su, u toku rasprave, istakli da je nejasno zašto je glavni urednik „citirao“ komentare 

koji prethodni nisu objavljeni jer su ocenjeni kao uvredljivi, odnosno zašto je ponovio uvrede koje su 

objavljene. Nebojša Spaić je rekao ne misli da Vukadinović imao lošu nameru i da moţda nije 

shvatio da, ukljuĉujući se u komentare na ovakav naĉin, dodatno vreĊa autorku teksta. Stojan 

Marković je, meĊutim, rekao da Komisija ne moţe da ceni namere, nego efekat. Komisija je, nakon 

kraće debate, odluĉila sa osam glasova „za“ i jednim „protiv“ da redakciji Nove srpske politiĉke misli 

izrekne javnu opomenu zbog kršenja Kodeksa novinara Srbiije. 

Sednica je završena 20.30 sati. 

Zapisnik vodila                                                                                            Predsedavajući 

Gordana Novaković                                                                                     Zoran Ivošević 

 

 


