
SAVET ZA ŠTAMPU  
Komisija za žalbe 
Br. 22 
26.9.2013.godine 
Beograd 

ZAPISNIK 

Sa 21. sednice Komisije za žalbe održane 5.9.2013. sa početkom u 18 sati, u prostorijama 

Udruženja novinara Srbije. 

Prisutni članovi Komisije: Zoran Ivošević, Tamara Skrozza, Petar Jeremić, Stojan Marković, Božo 

Prelević,  Nebojša Spaić, Predrag Azdejković i Vlado Mareš. 

Odsutni članovi Komisije: Ljiljana Smajlović, Filip Švarm i Tihomir Trišić 

Ostali prisutni: Gordana Novaković, generalna sekretaraka Saveta za štampu 

Dnevni red: 

1. Ponovno razmatranje žalbe lista „Blic“ na tekstove objavljene u „Informeru“ 

2. Razmatranje žalbe Ljube Pantović Subotić na tekstove objavljene u listu „Alo“ 

3. Razmatranje žalbe Ljube Pantović Subotić na tekstove objavljene u listu „Kurir“ 

4. Razmatranje žalbe Ljube Pantović Subotić na tekstove objavljene u magazinu „Scandal“ 

5. Razmatranje žalbe Ljube Pantović Subotić na tekstove objavljene u magazinu „Star“ 

6.Razmatranje žalbe Udruženja ljubitelja železnica na tekst objavljen u listu „Kurir“ 

7. Razmatranje žalbe JP „Putevi Srbije“ na tekst objavljen u listu „Blic“ 

1.Predsedavajući Zoran Ivošević obavestio je članove Komisije da je rasprava o žalbi „Blica“ na 

„Informer“ ponovo na dnevnom redu jer je u meĎuvremenu, sa zakašnjenjem, stigao odgovor 

advokata „Informera“ koji je poslat u predviĎenom roku, pa je Komisija u obavezi da ga razmotri. On 

je rekao da se odgovor odnosi na poštovanje zakona i Ustava, a ne na Kodeks novinara, zbog čega 

je, po njemu bespredmetan. Ostali članovi Komisije rekli su da i posle čitanja odgovora na žalbu, 

nisu promenili stavove iznete na prethodnoj sednici, pa su, bez dalje rasprave, glasali. „Za“ predlog 

da je „Informer“ prekršio Kodeks glasalo je svih osmoro prisutnih. 

2. Ljuba Pantović Subotić podnela je četiri žalbe zbog više tektova objavljenih u dva dnevna lista i 

dva magazina. Tekst žalbi je identičan i odnosi se na to da su ti mediji prekršili Kodeks 

objavljivanjem identiteta i fotografija njene maloletne čerke i  detalja iz privatnog života njene 

porodice. U toku rasprave, Stojan Marković je rekao da pristanak maloletnog deteta ne može biti 

izgovor za objavljivanje bilo čega, a posebno degutantnih detalja iz njenog života, dok je Petar 

Jeremić istakao da je, po njemu, Kodeks prekršen upravo time što je u priču „uvučena maloletnica“, 

bez obzira da li svojom voljom ili ne. Kodeks je tu vrslo jasan i novinar niti sme da otkriva identitet 

maloletnika, niti da ga intervjuiše bez saglasnosti roditelja. 



Nebojša Spaić smatrao je, meĎitim, da se ne može govoriti o kršenju Kodeksa, bez obzira što su 

tekstovi degutantni. „Svako može da izabere da to ne čita, a ovde je nesumnjivo reč o jednoj 

patologiji, porodičnoj i društvenoj, koja zanima javnost koja to čita i mediji samo kreiraju tu društveno 

negativnu tendanciju. Bez obzira što je reč o maloletnoj devojčici, nju su u to uvukli roditelji i članovi 

porodice, a ne mediji. Mislim da je naš zadatak da uvek kada je na jednoj strani sloboda izražavanja, 

a na drugoj etika, odlučimo tako da sloboda mora da preteže“, rekao je. 

Vlado Mareš je takoĎe smatrao da mediji nikoga nisu zloupotrebili i da njihovim pisanjem nije 

pričinjenja nikakva šteta. On je rekao da je majka devojčice osoba koja sve čini da bi bila u 

medijima, a onda ih tuži za narušavanje privatnosti, jer je „takav red“. „Meni je to prirodna simbioza 

tabloida i tabloidnih osoba, kao igra u kojoj svi učestvuju“, a devojčica jeste maloletna, ali nije baš 

toliko mlada da bi bila zloupotrebljena.. 

Tamara Skrozza je navela da je istina da je celu priču i pokrenula porodica, odnosno stric devojčice 

u vreme dok je majka u rialiti programu, a otac u zatvoru. Umesto da zove socijalne radnike, on zove 

medije, dakle jasno je da je reč o problematičnoj porodici, ali bez obzira na sve to, novinari su, po 

njoj prešli granicu objavljivanjem, recimo, zdravstvenog kartona devojčice, fotografije njenog veša 

koji se suši na žici i sličnim bizarnim detaljima za koje ne postoji nikakav javni interes. Javni interes, 

kako je rekla, nije javna zainteresovanost. 

Članovi Komisije razgovarali su i o tome ko je javna ličnost, oko čega nije bilo saglasnosti. Većina 

članova Komisije smatrala je da postoji razlika izmeĎu javne ličnosti i osobe koja je svojim 

ponašanjem izazvala interesovanje javnosti, pa je zbog toga prisutna u medijima, poput, npr. 

kriminalaca. Nasuprot tome, Spaić je rekao da je javna ličnost svako za čiji život je javnost 

zainteresovana, te da su i deca tih ljudi na neki način javne ličnosti. 

Predrag Azdejković je rekao da se stvari ne smeju postaviti tako da je šesnaestogodišnja devojčica 

zaštićena Kodeksom kao malolenica samo ako je fina i uzorna i ako su joj roditelji takvi, a ako nije, 

kao u ovom slučaju, onda nije važno. On je takoĎe rekao da u svim ovim tekstovima vidi i mizoginiju 

jer da je nekim slučajem reč o dečaku, mediji bi se sasvim dugačije odnosili prema svemu tome. 

Zoran Ivošević je naglasio da Kodeks propisuje da novinari moraju da štite prava i dostojanstvo 

dece, a da Zakon o javnom informisanju ne pravi razliku izmeĎu deteta od pet i 15 godina. Kodeks 

takoĎe kaže da maloletnik ne sme da se intervjuiše bez saglasnosti ili prisustva roditelja. Samo dete, 

kako je rekao, ne može da pristane ni na šta, niti mediji mogu to da koriste kao opravdanje za 

objavljivanje. 

Božo Prelević je naglasio da mediji moraju da imaju ograde, bez obzira što je to industrija koja 

legitimno teži da zaradi novac. Čak i kada medij želi da istakle društvenu patologiju i kada i sami 

roditelji zloupotrebljavaju svoje dete, jer je prilično očigledno da ovi ljudi ne postoje bez medija i da 

sve rade da bi bili u njima, mora se voditi računa o zaštiti tog deteta i mogućim posledicama onoga 

što se o njemu piše na njegov dalji život. 



Nakon rasprave, Komisija je sa šest glasova „za“ i dva „protiv“ odlučila da je Kodeks novinara 

prekršen. 

3. Kako je tekst žalbe bio identičan onoj koja se odnosila na „Alo“, a sadržina objavljenih tekstova 

takoĎe gotovo ista, članovi Komisije su istakli da nemaju ništa da dodaju u odnosu na ono što su već 

rekli, pa je Komisija, bez dalje rasprave, odlučila sa šest glasova „za“ i dva „protiv“ da je i „Kurir“ 

prekršio iste odredbe Kodeksa kao i list „Alo“ 

4. i 5. Komisija se na isti način izjasnila i o žalbama Ljube Pantović Subotić na tekstove objavljene u 

magazinima „Scandal“ i „Stars“. Pošto je reč o medijima koji nisu prihvatili pun nadležnost Saveta za 

štampu, Komisija im sa šet glasova „za“ i dva „protiv“ izriče javne opomene. 

6. Udruženje ljubitelja železnice podnelo je žalbu verujući da je „Kurir“ izmenio smisao njihovog 

saopštenja za javnost, objavljujući samo njegov mali deo i stavljajući ga u neodgovarjući kontekst. 

Zoran Ivošević je rekao da smatra da „Kurir“ jeste promenio smisao poruke, jer nije objavljena 

rečenica koja dodatno pojašnjava stav udruženja, tačnije da oni nisu protiv projekta Beograd na 

vodi, već da samo ukazuju i na to da treba sačuvati i prugu. 

Vlado Mareš je rekao da su „svi pisci saopštenja, po pravilu osetljivi na svoje tekstove“ i uglavnom 

smatraju da su oštećeni ukoliko ga medij ne objavi u celini. On je rekao da „Kurir“ jeste 

pojednostavio stav Udruženja, ali da suština nije promenjena. I ostali članovi Komisije smatrali su da 

Kodeks nije prekršen, odnosno da je list korektno preneo deo saopštenja koji je citiran. Posle 

rasprave, sa sedam glasova „za“ i jednim „protiv“, Komisija je odlučila da nema povrede Kodeksa 

novinara. 

7.JP „Putevi Srbije“ podeli su žalbu na nekolio tekstova objavljenih u „Blicu“, ali je prihvaćena samo 

ona koja se odnosi na poslednji objavljen, budući da su svi ostali objavljeni pre više od 90 dana, što 

je propisan rok za podnošenje žalbe. U žalbi je navedeno da je „Blic“ objavio više netačnih 

informacija, kao i da nije na odgovarajući način objavio demanti koji je dostavljen redakciji. Stojan 

Marković je ocenio da demantijem nije opovrgnuta ni jedna činjenica koja je navedena u tekstu, a 

koja se odnosi na „Puteve Srbije“. Ono što je netačno je ko je vlasnik firme sa kojom je to javno 

preduzeće potpisalo ugovor o košenju trave, ali to je demantovao advokat navodnog vlasnika. Božo 

Prelević je takoĎe rekao da se ne može zaključiti da su objavljenje informacije netačne, dok je Vlado 

Mareš rekao da tema svakako nije najbolje obraĎena, ali da postoji javni interes da se o ovome piše 

i da se upozori na to na kave sve načine „curi“ novac iz javnog preduzeća“. Petar Jeremić je smatrao 

da novinar nije sa dužnom profesionalnom pažnjom proverio sve informacije i da nije konsultovao 

„drugu stranu, dakle rukovodstvo preduzeća, bez obzira što ima izjavu člana Nadzornog odbora 

„Puteva Srbije“. 

Članovi Komisije istakli su i da demanti, tj, odgovor nije dobro objavljen, jer je list izvukao samo 

delove onoga što je napisano. Komisija je zato odlučila da listu uputi preporuku da se prilikom 

objavljivanja odgovora moraju prodržavati pravila propisanih Zakonom o javnom informisanju. 



Članovi Komisije su se saglasili da list nema obavezu da objavi ceo odgovor ukoliko je on duži od 

teksta na koji se odnosi, kao što je ovoga puta slučaj, ali onda mora zatražiti od onoga ko je poslao 

demanti da ga skrati. 

Po okončanju rasprave, Komisija je jednoglasno odlučila da „Blic“ nije prekršio Kodeks novinara 

Srbije.   

Sednica je završena 20.35 sati. 

 Zapisnik vodila                                                                                            Predsedavajući 

Gordana Novaković                                                                                     Zoran Ivošević 

 


