
SAVET ZA ŠTAMPU  
Komisija za žalbe 
Br. 25 
12.12.2013.godine 
Beograd 

ZAPISNIK 
Sa 24. sednice Komisije za ţalbe odrţane 12.12.2013. sa početkom u 18 sati, u prostorijama Saveta 
za štampu. 
Prisutni članovi Komisije: Zoran Ivošević, Tamara Skrozza, Petar Jeremić, Stojan Marković, Filip 
Švarm, Boţo Prelević, Ljiljana Smajlović i Vlado Mareš. 
Odsutni članovi Komisije: Nebojša Spaić, Predrag Azdejković i Tihomir Trišić 
Ostali prisutni: Vojin Biljić, advokat koji zastupa „Kurir“, Marija Bradić ,advokatica iz advokatske 
kancelarije „Stojković&Prekajski“, koja zastupa „Blic“ i Gordana Novaković, generalna sekretaraka 
Saveta za štampu 

Dnevni red: 
1. Razmatranje ţalbe Dragana Đilasa na tekst objavljen u listu „Kurir“ 
2. Razmatranje ţalbe Helsinškog odbora za ljudska prava na tekst objavljen u listu „Blic“ 
3. Razmatranje ţalbe Helsinškog odbora za ljudska prava na tekstove objavljene u listu  
„Politika“ 
4. Razmatranje ţalbe Helsinškog odbora za ljudska prava na tekstove objavljene u listu  
„Večernje novosti“ 
5.Razmatranjeţalbe Helsinškog odbora za ljudska prava na tekstove objavljene u listu  
„Informer“ 
6. Razmatranje ţalbe Milke Tadić Mijović na tekstove objavljene na portalu „E-novine“ 
Članovi Komisije su u meĎuvremenu obavešteni da jeKompanija „Delta Holding“, od koje je na 
prethodnoj sednici zatraţeno da pribavi saglasnost Miroslava Miškovića, odustala od ţalbe. 
1.Dragan Đilas, predsednik Demokratske stranke ţalio se Savetu smatrajući da se tekstom u 
„Kuriru“ insinuira da su Aleksandar Šapić, Ţivorad AnĎelković i on naredili prebijanje direktora 
Elektrodistribucije Beograd Zorana Rajovića. U raspravi o ovoj ţalbi, članovi Komisije ocenili su da je 
„Kurir“ prekršio Kodeks novinara, jer, kako je rekao predsedavajući Zoran Ivošević, iako to u tekstu 
ne piše, informacije su tako intonirane da navode čitaoca na zaključak da su njih trojica odgovorni za 
to što je direktor EDB-a pretučen.Boţo Prelević je naglasio da to nije uraĎeno iz nepaţnje, nego sa 
namerom i da to što je objavljeno „nije novinarstvo“. Filip Švarm je podsetio da je Komisija za ţalbe 
ranije, odlučujući u slučaju SNP „Naši“ potiv NIN-a, zaključila da fotografije moraju biti u funkciji 
teksta i da se njima čitaoci ne smeju dovoditi u zabludu. Ovde je, kako je rekao, uraĎeno i to – 
objavljivanjem fotografija trojice bivših gradskih funkcinera uz informaciju o prebijanju direktora EDB-
a direktno se sugeriše da su to oni naredili. Ostali članovi Komisije imali su slično mišljenje, pa je, 
nakon rasprave, Komisije jednoglasno odlučila da je „Kurir“ prekršio Kodeks novinara. 
2. Helsinški odbor za ljudska prava podneo je, u ime Sonje Biserko, ţalbu na četri dnevna lista zbog 
objavljivanja informacije o tome da je ona potencijalni svedok Hrvatske u sudskom procesu za 
genocid protiv Srbije pred MeĎunarodnim sudom pravde, kao i zbog diskriminacije na osnovu 
političkog mišljenja i govora mrţnje. Komisija je odvojeno raspravljala o svakom od ova četiri medija. 
Ţalba na „Blic“ odnosila se na to da je list objavio informaciju, kako je podnosilac ţalbe naveo, 
suprotno meĎunarodnopravnim uzusima i praksi da se imena svedoka čuvaju kao tajna da im ne bi 
bila ugroţena bezbednost. Komisija je, meĎutim, smatrala da „Blic“ ovim nije prekršio Kodeks. 
Ljiljana Smajlović je navela da ta praksa, kao ni dogovor pravnih timova Srbije i Hrvatske na koji se 
podnosilac ţalbe takoĎe poziva, nemaju nikakve veze sa medijima i ni na koji način ih ne obavezuju. 
Ona je istakla i da je dosta neobično da se neko ko se bavi ljudskim pravima zalaţe za zabranu 
objavljivanja informacije, odnosno izjašnjava protiv slobode govora. Boţo Prelević je istakao da neko 
ko se bori za ljudska prava i piše izveštaje o slobodi medjima mora da zna da sloboda medija 
podrazumeva i objavljivanje ovakvih informacija i da „Blic“ nije ničim prekršio Kodeks, zbog čega 
veruje da je u ovom slučaju reč o pokušaju pritiska na medije da o nečemu ne izveštavaju. Zoran 
Ivošević je rekao da je jedan od najvećih stručnjaka za meĎunarodno pravo Tibor Varadi u intervujuu 



„Politici“ rekao da zapravo ne postoji zabrana da se ta informacija objavi, a nešto slično rekao je i šef 
pravnog tima Srbije Saša Obradović u intervjuu „Novostima“ i da njima, svakako, treba verovati. 
Vlado Mareš je ocenio da postoji javni interes da se ovakva informacija objavi, sem kada to sud 
zabrani, što ovoga puta očigledno nije slučaj. Komisija je, posle diskusije, jednoglasno odlučila da 
nije bilo povrede Kodeksa. 
3. U delu ţalbe koji se odnosi na „Politiku“, po oceni Helsinškog odbora za ljudska prava, sporan je 

komentar u kojem je takoĎe objavljeno da je Sonja Biserko svedok, a koji je, kako je navedeno, 

pokrenuo medijsku kapmanju protiv nje, kao i tendencizono izvučen naslov iz intervjua Tibora 

Varadija „Nije jasno o čemu će svedočiti Sonja Biserko“. Iz odlučivanja o ovoj ţalbi izuzeta je članica 

Komisije Ljiljana Smaljović, glavna i odgovorna urednica „Politike“. Vlado Mareš je naveo da potpuno 

razume Sonju Biserko, da ono što je tih dana objavljivano u medijima ima elemente kampanje 

pritiska na svedoka, da je reč o jednom histeričnom reagovanju medija koje njoj, zbog svega što je 

radila, daje za pravo da se boji za ţivot. Po njemu, i tekstove koje je objavila „Politika“ treba 

posmatrati u tom kontekstu, jer i objavljeni komentar i naslov intervjua jesu maliciozni i tendenciozni i 

omalovaţavaju Biserko. To je, kako je rekao, upravo način na koji ne treba izveštavati o sudskom 

procesu koji počinje sledećeg marta. Tamara Skroza i Filip Švarm rekli su, meĎutim, da oni to ne 

vide u ovim tekstovima, da je „Politika“ korektno izvestila o ovome i da je, inače vrlo informativan 

intervju sa Tiborom Vardijem, doprineo smirivanju situacije. Boţo Prelević je ocenio da je pokretanje 

ovakve ţalbe „hajka na medije“ i pokušaj da im se zapuše usta. „IznenaĎen sam blagošću članaka u 

’Blicu’ i ’Politici’, a Sonja Biserko traţi za sebe neka posebna prava, zapravo pokušavajući da 

javnost pripremi za svoje svedočenje, odnosno da utiče na to izveštavanje o budućem svedočenju 

bude povoljnije po nju“, rekao je Prelević. Zoran Ivošević je istakao da novinarka „Politike“ u 

komentaru samo ukazala da je Biserko svedok za koga se upared zna šta će reći i podseća na 

njene prethodne izjave, dok Varadi u intervjuu zaista navodi razloge zbog kojih ona nije relevantan 

svedok. Sam naslov komentara „Dobri prijatelji idu na sud“ je parafraza izjave Tomislava Nikolića da 

dobri prijatelji ne idu na sud. Komisija je, na kraju, sa šest glasova „za“ i jednim „protiv“ odlučila da 

„Politika“ nije prekršila Kodeks. 

4. Ţalba na „Večernje novosti“ odnosila se i na objavljivanje same informacije u antrfileu „Biserko za 
Zagreb“ ali i na tekst i onlajn  komentare ispod teksta „Rat protiv sopstvene drţave“, kojima se, 
navedeno je, potencijalna svedokinja diskriminišei koristi se govor mrţnje sa ciljem da se ona 
zastraši i da se graĎanima pošalje poruka da je i nasilje prema njoj opravdano i društveno poţeljno. 
Kad je reč o samom objavljivanju informacije, Komisija je zaključila da Kodeks nije prekršen iz 
razloga koji su već navedeni u toku rasprave o ţalbama na „Blic“ i „Politiku“. Kad je reč o drugom 
tekstu, Vlado Mareš je rekao da je „Kodeks ovde brutalno zgaţen“, da je Sonji Biserko prireĎen „topli 
zec“. On je naveo i da je skandalozno i to što su  „Novosti“ izabrale za sagovornike „sve prvoborce 
devedesetih“. Ljiljana Smajović je, nasuprot tome, smatrala da je Kodeks prekršen samo 
komentarima. Ona je rekla da je nejasno zašto bi bilo kršenje Kodeksa ako se kaţe da postoje 
mišljenja u javnosti da joj treba oduzeti drţavljanstvo.„Zato bismo sumnjali da takvi stavovi stravno 
postoje i tumačili to kao nameru ’Novosti’ da vodi kampanju protiv nje? Čitanje izmeĎu redova je 
političko komesarstvo i time ne smemo da se bavimo“, istakla je Smaljovićeva. Ona je izrazila 
zabrinutost što u radu Komisije izlaze na videlo političke simpatije i netrpeljivosti tokom izjašnjavanja 
o primeni profesionalnih novinarskih načela. „To što neki članovi Komisije osećaju prezir i 
netrpeljivost prema Smilji Avramov,  ne znači da nju i njena politička mišljenja treba proterati iz 
javnosti. Ne smeju postojati crne liste ljudi koje mediji ne bi smeli da citiraju pod izgovorom da su ti 
ljudi ’nacionalisti’. Ne smemo dozvoliti da Komisija za ţalbe kaţnjava medije samo zato sto za 
sagovornike uzimaju ljude koji se politički ne svidjaju pojedinim članovima Komisije. To se kosi sa 
slobodom izraţavanja koju moramo da branimo pre nego svoja politička uverenja“, naglasila je 
Smaljovićeva. Da je Kodeks prekršen komentarima, ali ne i tekstom smatrao je i Zoran Ivošević, dok 
su Tamara Skrozza, Filip Švarm i Stojan Marković smatrali da je Kodeks prekršen i samim tekstom, 



jer za razliku od onih objavljenih u „Blicu“ i „Politici“ ovde ima elemenata diskriminacije na osnovu 
političkog mišljenja i prizvuka hajke. „Novosti“ su, objasnio je Švarm, postavile pitanje – šta sad 
uraditi sa ovom ţenom, što je izazvalo i seriju uvredljivih i veoma opasnih komentara čitalaca, koji 
uopšte nisu „filtrirani“. Boţo Prelević i Petar Jeremić su rekli da su u dilemi da li je Kodeks prekršen i 
samim tekstom, jer je, po oceni Prelevića, stalno isiticanje u tekstu da Biserko svedoči protiv svoje 
zemlje (iako mi ne znamo unapred šta će ona svedočiti) i da je to izdaja, navodi čitaoce da tako 
komentarišu tekst. Komisija je, po okončanju rasprave, jednoglasno odlučila da je Kodeks prekršen 
objavljivanjem komentara, ali nije uspela da usaglasi odluku o tome da li je Kodeks prekršen i 
tekstom. „Za“ odluku da su „Novosti“ prekršile Kodeks glasala su četiri člana Komisije, dva su bila 
„protiv“, dok su dva ostala „uzdrţana“. 
5. „Informer“ je, objavljivanjem spornog teksta, po mišljenju podnosioca ţalbe, takoĎe prekršio 
odredbe koje se odnose na zabranu govora mrţnje i diskriminaciju, a članovi Komsije su 
jednoglasno zaključili da je Kodeks prekršen, jer se ovim tekstom zaista pokreće kampanja protiv 
Sonje Biserko i širi mrţnja protiv nje. Petar Jeremić je rekao da je, osim naslova „Proterajte ovu ţenu 
iz Srbije“, posebno problematična izjava jednog od sagovornika da je reč o „bolesnoj osobi“, dok je 
Ljiljana Smajlović rekla da u toj izjavi verovatno ima i elemenata krivične odgovornosti za uvredu. 
Mareš je, meĎutim, rekao da mu je ono što su „Novosti“ objavile gore od ovoga, jer je reč o 
novinama u drţavnom vlasništvu. Komisija je jednoglasno odlučila da je „Informer“ prekršio Kodeks. 
6. Milka Tadić Mijović ţalila se na seriju tekstova objavljenih na portalu „E-novine“, koji, kako je 
navela, obiluju klevetama, uvredama i jezikom mrţnje, pozivaju na nasilje i diskriminaciju po osnovu 
političkog stava i polne pripadnosti. Vlado Mareš je, u toku rasprave, rekao da bi Komisija trebalo da 
pronaĎe način da izaĎe iz ovakvih „novinarskih obračuna“, jer ona treba da „brani publiku od 
novinara“, a ne da presuĎuje u ovakvim sukobima, koji joj nisu ni dovojno poznati jer je reč o 
nečemu što se dešava u Crnoj Gori. Sličnog mišljenja je bila i Tamara Skrozza koja je navela da 
Komisija treba da odluči da li je prekršen Kodeks, a u suštini ovde uopšte nije reč o tome. Reč je o 
sukobu dve grupe medijskih i političkih moćnika u Crnoj Gori, u kojem su strasti veoma uzavrele na 
obe strane, i kako god Komisija da odluči, svrstaće je na jednu od te dve strane. „Odlučivanjem o 
etici, mi ćemo zapravo doći u situaciju da se to tumači da smo se opredelili za jednu od dve strane“, 
rekla je ona. Ostali članovi Komisije smatrali su, meĎutim, da Komisija mora da radi ono što joj je 
posao, dakle da odlučuje o ţalbi zbog kršenja Kodeksa, bez obzira na moguća tumačenja te odluke. 
Prema rečima Filipa Švarma, Komisija mora da brani princip, za „E-novine“ moraju da vaţe ista 
pravila kao i za ostale medije, a članovi Komisije ne mogu da se bave motivima podnosioca ţalbe, 
kao ni suštinom sukoba dve strane u Crnoj Gori. Ljiljana Smajlović je izrazila protest što članovi 
NUNS-a koriste dvostruke standarde, jer se „Novostima“ i izbor sagovornika prigovara kao kršenje 
Kodeksa, kad je reč o uvredama E-novina na račun kolega iz Crne Gore „Komisija ne bi trebalo da 
se meša“. Komisija je, na kraju, sa jednim „uzdrţanim“ glasom i sedam „za“ odlučila da je Kodeks 
prekršen.Komisije je, na kraju, sa jednim „uzdrţanim“ glasom i sedam „za“ odlučila da je Kodeks 
prekršen. 
 
Sednica je završena u 19.50 sati. 
 Zapisnik vodila                                                                                            Predsedavajući 
Gordana Novaković                                                                                      Zoran Ivošević 
  
 


