
SAVET ZA ŠTAMPU   
Komisija za žalbe 
Br. 29 
24. 4. 2014. godine 
Beograd 

ZAPISNIK 
Sa 28. sednice Komisije za ţalbe odrţane 24. 4. 2014. sa poĉetkom u 16.30 sati, u prostorijama 
Saveta za štampu. 
Prisutni ĉlanovi Komisije: Zoran Ivošević, Petar Jeremić, Stojan Marković, Tamara Skrozza, Vlado 
Mareš, Predrag Azdejković, Igor Ćuzović, Tihomir Trišić, Boţo Prelević i Zlatko Ĉobović 
Odsutni ĉlanovi Komisije: Ljiljana Smajlović 
Ostali prisutni:  Miroslav Janković, pravni savetnik Odeljenja za medije Misije OEBS-a u Srbiji, 
Gordana Novaković, generalna sekretaraka Saveta za štampu 
Dnevni red: 
1. Razmatranje ţalbe Jovice Stevića na tekst objavljen u „Peĉatu“ 
2. Razmatranje ţalbe Vesne Pešić, Nikole Tomića, Vesne Mališić, Tamare Spaić, Branke Mihajlović, 
Branke Prpe i Vukašina Obradovića na tekst objavljen u „Politici“ 
1. Jovica Stević podneo je ţalbu smatrajući da je “Peĉat”, u tekstu o njegovom radu i saradnji sa 
Podunavskim Švabama, izneo niz neistina, ugrozio njegov liĉni i profesionalni ugled i prekršio 
odredbe Kodeksa koje se odnose na istinitost izveštavanja i odgovornost novinara. U toku rasprave 
gotovo svi ĉlanovi Komisije istakli su da je reĉ o veoma ozbiljnoj i osetljivoj temi koja je obraĊena na 
neodgovarjući naĉin. Zoran Ivošević je rekao da se tekst bavi Stevićevom saradnjom sa 
Podunavskim Švabama, koja ne bi bila pod znakom pitanja da je reĉ o ljudima koji su prošli 
rehabilitaciju, odnosno koji su osoboĊeni sumnje da su uĉestvovali u Hilerovoj vojsci, ali je utisak da 
u tom delu ništa nije uraĊeno. Stević ima razumevanja za te ljude, ali se ipak ĉini da saradnja sa 
njima nije odmerena, što se vidi i iz njegove posete Hitlerovoj rodnoj kući. Petar Jeremić je rekao da 
je tekst veoma loše napisan, da iz njega uopšte ne moţe da se zakljuĉi šta je istina, kao i da “ide na 
raspirivanje mrţnje”. 
On je posebno istakao da autor u tekstu na nekoliko strana piše o Steviću i njegovom radu, a da se 
nije potrudio ni da ga pozove da zatraţi od njega neki komentar. Zlatko Ĉobović je takoĊe smatrao 
da je autor prekršio Kodeks time što nije zatraţio nikakavu izjavu od ĉoveka koga na više mesta u 
tekstu kvalifikuje i optuţuje. “Novinar”, kako je rekao, pokreće temu da bi se obraĉunao sa Stevićem, 
vodi rat sa njim, optuţujući i njega i ljude koji niti su proglašeni krivim, niti im je suĊeno, za nacizam. 
Da je Kodeks prekršen time što Steviću nije pruţena prilika da bilo šta kaţe smatrali su i Tihomir 
Trišić i Predrag Azdejković. Vlado Mareš je ocenio da reĉ o “tekstu mrzovolje prema jednoj grupi 
ljudi”, koja je zasnovana na ĉinjenici da je 60 godina stradanje oko pola miliona Podunavskih Švaba 
posle Drugog svetskog rata bilo tabu tema i da jedna velika nesreća nikada nije razrešena. Autor se 
zato zalaţe da se Steviću ne da pravo glasa jer on radi na razrešavanju te priĉe.Ta tema mora da se 
otvori, ali nikako na naĉin na koji to radi “Peĉat”. Tamara Skrozza je rekla da ima tema o kojima je 
bolje ćutati, nego ih pokretati i obraĊivati na neadekvatan naĉin. Kada se to radi na ovaj naĉin, onda 
predstavlja kršenje odredbi koje se odnose na zabranu diskriminacije odreĊene etniĉke grupe. Ona 
je dodala da je problem zapravo mnogo više u intonaciji teksta, nego u istinitosti izveštavanja. Igor 
Ćuzović se saglasio sa tim da je tekst loše napisan, da ima dosta spekulisanja i ţelje da se Stević 
predstavi kao oportunista i ĉovek koji izvlaĉi liĉnu korist iz svojih aktvnosti, ali da je u tome teško 
videti neku oĉiglednu povredu Kodeksa, odnosno da nisu prekršene one odredbe Kodeksa koje je 
podnosilac ţalbe naveo. Sliĉan stav izneo je i Boţo Prelević, koji je rekao da nema dovoljno 
informacija da bi zakljuĉio šta je u tekstu taĉno, a šta nije. Priĉa je, po njemu, veoma osetljiva, 
oĉajno je obraĊena, a podnosilac ţalbe niti je, koliko znamo, uputio demanti redakciji, niti je u ţalbi 
jasno demantovao bilo koju informaciju. On je dodao da je problem što Komisija nema mogućnost 
da nekoga dodatno ispita i što mora da odluĉuje samo na osnovu ţalbe, jer u ovom sluĉaju ĉak 
nema ni odgovora redakcije. Ĉlanovi Komisije su, nakon rasprave, sa osam glasova “za” i dva 
“protiv” odluĉili da je “Peĉat” prekršio Kodeks novinara Srbije. Kako je reĉ o mediju koji nije prihvatio 
punu nadleţnost Saveta za štampu, izreĉena je javna opomena. 



2. Ţalbu Savetu za štampu podneli su: Vesna Pešić, Nikola Tomić, Vesna Mališić, Tamara Spaić, 
Branka Mihajlović, Branka Prpa i Vukašin Obradović, smatrajući da im je “Politika”, objavljivanjem 
teksta u kojem se iznosi niz neistina, liĉnih uvreda i diskvalifikacija, kao i podataka koji spadaju u 
domen privatnosti, naneta profesionalna i liĉna šteta, kao i da su optuţeni da opstruiraju istragu o 
ubistvu Slavka Ćuruvije. U raspravi su uĉestvovali svi prisutni ĉlanovi Komisije. Boţo Prelević je 
rekao da je o ovom sluĉaju reĉ o najeklatantnijem kršenju kodeksa od kada je Savet poĉeo da radi, 
da je „malignim“ tekstom prekršeno sve što postoji u Kodeksu i da je urednik koji je to objavio morao 
da vidi o ĉemu je reĉ. Po njemu, jedino pitanje je da li je u ovom sluĉaju autor zaštićen time što je 
reĉ o kolumni, budući da je Komisija u nekim ranijim sluĉajevima izbegavala da takve tekstove 
ocenjuje kao kršenje Kodeksa. 
Zoran Ivošević je rekao da je Kodeks prekršen i u odnosu na ljude koji nisu podneli ţalbu, a koji se, 
kao i podnosioci ţalbe, olako, neargumentovano i nekompetentno, bez dokaza i uverljivih istina, 
optuţuju za, politiĉki i ideološki motivisanu, opstrukciju rada komisije koja isputuje okolnosti ubistva 
Slavka Ćuruvije. On je naveo da ne moţe da prihvati odgovor „Politike“ da je reĉ o vrednosnim 
sudovima autora, kao i da kolumnu mora da piše osoba koja je kompetentna, a jasno je da autor ne 
zna ništa o onome o ĉemu piše i da piše tekst u odbranu Aleksandra Vuĉića. Po njemu, tekstom su 
prekršene odredbe Kodeksa koje se odnose na obavezu novinara da objektivno i istinito izveštava, 
da neguje kulturu i etiku javne reĉi, da poslu pristupa sa duţnom paţnjom, kao i da mora da poštuje 
dostojanstvo i integritet ljudi o kojima piše, što je u ovom sluĉaju zgaţeno. 
Ivošević je dodao da misli da Branka Prpa nije u pravu kada se poziva na zaštitu privatnosti, jer su 
informacije o njenom odnosu prema deci i impovini Slavka Ćuruvije sada samo ponovljenje, a ona ih 
nije ranije osporila, zbog ĉega Kodeks u tom delu nije prekršen. Predrag Azdjeković je, meĊutim, 
rekao da je on saglasan sa onim što je navedeno u odgovoru „Politike“, da je reĉ o tekstu pisanom 
po pravilima koja vaţe za kolumne. On je naveo da je tekst pisan „po sistemu vikipedije“ – za svaki 
zakljuĉak se poziva na izvor, te da prema tome Kodeks nije prekršen bez obzira što nam se 
autorovo mišljenje ne sviĊa. Da Kodeks nije prekršen smatrao je i Petar Jeremić. On je naglasio da 
mu veoma smeta to što ga je predsednik NUNS-s još pre sednice oznaĉio kao nekoga ko će glasati 
protiv Kodeksa i naveo da bi u ovom sluĉaju glasao da je Kodeks prekršen da je tekst napisao 
novinar „Politike“, ali pošto je reĉ o autorskom tekstu, misli da autor ima pravo da na ovakav naĉin 
iznese svoje mišljenje. 
Da li je ovakav tekst trebalo da bude objavljen u „Politici“ stvar je ureĊivaĉke politike lista, rekao je i 
dodao da je tekst loš. Igor Ćuzović je rekao da ovako izgleda kad se ukrste „Politika“ i „E-novine“, da 
je tekst „uţasno pretenciozan i iritantan“, ali da je reĉ o interpretaciji dogaĊaja, a ne izveštavanju, 
odnosno o iznetom mišljenju, a ne ĉinjenicama. Zato, po njemu, Kodeks novinara nije prekršen, a 
ukoliko postoji kriviĉno delo uvrede, o tome treba da odluĉi sud. Vlado Mareš je, nasuprot tome, 
rekao da je „Kodeks više nego prekršen“, posebno u delu teksta koji se odnosi na Branku Prpu. On 
je istakao da je reĉ o„ĉistoj satanizaciji“ ljudi o kojima se piše, krajnje malicionom tekstu koji podseća 
na tekstove iz nekadašnje „Politikine“ rubrike Odjeci i reagovanja. Autor teksta pokušava da 
kontroverznu komisiju proglasi svetom kravom i da sve koji imaju sumnji u nju postanu kontroverzni, 
a u tekstu su prozvani i svi potencijalni kritiĉari novog premijera. „Mišljenje je, naravno, slobodno, ali 
mišljenje zasnovano na budalaštini je budalaština i mora da postoji odgovornost urednika koji to 
objavi“, istakao je. Zlatko Ĉobović se saglasio sa ocenom da tekst liĉi na „Odjeke i reagovanja“, i 
istakao da je za tekst odgovorna redakcija koja ga je objavila, kao i da kritika nije zabranjena, ali 
uvrede jesu, a naĉin na koji je autor, kako  se navodi u odovoru „Politike“, „negativno vrednovao 
izjave podnosilaca ţalbe“ ,i to formulisao, moţe biti okvalifikovan kao uvreda.  „Kao što je i kleveta 
da  legitiman ĉin podnošenja ostavke na ĉlanstvo u komisiji predstavlja  opstrukciju njenog rada. To 
je i neistinita tvrdnja, jer komisija moţe da nastavi da radi,  moţe da bude izabran drugi ĉlan istog ili 
većeg autoriteta, a ljudi koji su napustili Komisiju, bez ikakvog osnova, optuţeni su da su protiv 
istrage o ubistvima svojih kolega, i protiv drţave, što je besmisleno. Na isti  naĉin povreĊene su 
odredbe o istinitosti izveštavanja i time što se neslaganje sa radom  komisije kvalifikuje kao njena 
diskreditacija“, rekao je. On je naveo i da autor kolektivno optuţuje  NUNS i politizuje njegove 
aktivnosti ĉime na stub srama stavlja „ne samo firmu NUNS, nego  i nekoliko hiljada novinara, 
ĉlanova NUNS-a “. 



Po njegovom mišljenju, ipak, odredbe  Kodeksa o poštovanju privatnosti nisu ovim tekstom 
prekršene, jer su te primedbe mogle biti  iznete na medij u kojem je to prvobitno objavljeno, a ne 
sada kada je citirano, iako su ti citati u tekstu apsolutno neprimereni  i potpuno van njegovog 
koteksta. Za Tihomira Trišića sporni tekst predstavlja medijsku manipulaciju, kakv davno kod nas 
nije video. On je mišljenja da je autorov tekst prekršio Kodeks u više odredbi i taĉaka. Indikativne su 
mu ĉinjenice, da se autor obrušio na spomenute liĉnosti i okvalifikovao ih kao protivnike rada Vladine 
komisije, a sam autor je saradnik Instituta koji intezivno zagovara formiranje još jedne sliĉne 
komisije, koja bi se bavila pozadinom ubistva premijera Zorana ĐinĊića. Druga indikativna ĉinjenica 
je, po njemu, „tajming objavljivanja autorov teksta, koji dolazi dva dana pošto CINS-NUNS otpoĉinje 
objavu istraţivaĉkog feljtona o sprezi narko klana Darka Šarića sa crnogorskim drţavnim vrhom, koji 
je, pak, opšte je poznato, pokrovitelj rada Instituta osnovnog u Podgorici, ĉiji je autor istaknuti 
saradnik“. 
On konstatuje da autorov tekst i ĉinjenica da ga je objavila „Politika“, produbljuje antagonizam 
izmeĊu novinarskih udruţenja UNS i NUNS. Po mišljenju Tamare Skrozza, prekršeno je mnogo više 
odredbi Kodeksa nego što je navedeno u ţalbi. Sam naslov teksta je strašan, a neki termini, poput 
„kontroverzni novinar“ zlokobni. Ona je navela da je odgovornost na novinama koje su tekst objavile 
i uopšte nije vaţno da li ga je napisao novinar ili ne. „Ako smo odluĉivali o tome da je medij prekršio 
Kodeks objavljivanjem komentara anonomnih ĉitalaca, kako to da nismo nadleţni za tekst koji je 
objavljen u novinama i potpisan punim imenom i prezimenom", navela je Skrozza. Stojan Marković 
je takoĊe ocenio da je ovo jedan od najdrastiĉnijih sluĉajeva kršenja Kodeksa koji je Komisija da 
sada razmatrala i da je sramota za novine da objave takav tekst, i potpuno je nebitno što autor nije 
novinar. „Po sistemu pljuni i zalepi etiketu, ovde je pljunuto mnogo ljudi i zalepljenja im je etiketa“, 
rekao je. Nakon rasprave, „za“ odluku da je prekršen Kodeks glasalo je sedam ĉlanova Komisije, 
dok su „protiv“ bila tri. 
Kako Komisija za ţalbe odluke donosi dvotrećinskom većinom, uz uslov da “za” glasa najmanje 
jedan predstavnik svakog od ĉetiri osnivaĉa Savetai bar jedan predstavnik javnosti, u ovom sluĉaju 
nije ispunjen drugi uslov,zbog ĉegaKomisija za ţalbe nije mogla da donese odluku. 
Sednica je završena u 18.40 sati. 
  
Zapisnik vodila                                                                                            Predsedavajući 
Gordana Novaković                                                                                    Stojan Marković 

 


