
SAVET ZA ŠTAMPU   

Komisija za žalbe 

Br. 27 

27.2.2014.godine 

Beograd 

ZAPISNIK 

Sa 26. sednice Komisije za ţalbe odrţane 27.2.2014. sa početkom u 18 sati, u prostorijama 

Saveta za štampu. 

Prisutni članovi Komisije: Zoran Ivošević, Petar Jeremić, Stojan Marković, Filip Švarm, Boţo 

Prelević, Vlado Mareš i Predrag Azdejković 

Odsutni članovi Komisije: Ljiljana Smajlović, Tamara Skrozza, Tihomir Trišić i Nebojša 

Spaić 

Ostali prisutni: Nenad Babić, pravni savetnik agencije Tanjug, i Gordana Novaković, 

generalna sekretaraka Saveta za štampu 

Dnevni red: 

1. Razmatranje ţalbe Regionalnog centra za manjine na tekst objavljen na portalu 

„Telegraf.rs“ 

2. Razmatranje ţalbe agencije Tanjug na tekst objavljen u listu „Danas“  

3. Razmatranje dopisa agencije Tanjug u vezi sa nenavodjenjem izvora u većem broju 

tekstova u različitim medijima  

4. Razmatranje ţalbe Zorana Ţivkovića na tekstove objavljene u listu „Kurir“  

5. Razmatranje zahteva lista „Bečejski mozaik“ da Komisija oceni da li je list prekršio 

Kodeks novinara objavljivanjem pisma čitaoca  

1. Regionalni centar za manjine podneo je ţalbu zbog teksta kojim se, po njihovoj oceni, 

vreĎaju i diskriminišu pripadnici romske nacionalne manjine, time što se u tekstu ističu kao 

kradljivci. U toku rasprave, članovi Komisije izneli su donekle različite stavove o tome da li 

je u ovom slučaju trebalo navoditi etničku pripadnost maloletnika koji je pokušao kraĎu, 

odnosno da li je time prekšen Kodeks ili ne. Zoran Ivošević je podsetio na sličan slučaj o 

kojem je Komisija odlučivala u  prvoj godini rada,  kada su stavovi o tom pitanju ostali 

podeljeni. Po njemu, tekstom nije prekršena pretpostavka nevinosti (na šta je ukazao Predrag 

Azdejković) jer je novinarka to lično doţivela, pa ima pravo i da kaţe da je ukrao. On je 

naveo i da ovde nije glavni problem to što je navedena nacionalnost počinioca, nego to što 

neko decu prisiljava da to rade, a na šta je novinarka htela da ukaţe. Ovakvi tekstovi, 

meĎutim, uvek provociraju one koji ne misle dobro o Romima i dovode do uvredljivih 

komentara, kojima je prekršen Kodeks. Boţo Prelević je takoĎe rekao da je Kodeks prekršen 

komentarima, ali da misli da nije i tekstom, jer teţište priče nije na Romima, nego na tome šta 

se graĎanima dešava na tom mestu u gradu.  To što je navedeno da je dečak Rom je samo 

način da se identifikuje neko kome se ne zna ime. Tekst je, po njemu, na granici, ali ona ipak 



nije preĎena. Ostali članovi Komisije ocenili su, meĎutim, da je i tekstom prekršen Kodeks, 

jer počinjeno delo nije ni u kakvoj vezi sa nacionalnošću dečaka, a zaista se takvom pisanjem 

moţe izazvati utisak da samo Romi kradu mobilne telefone na ulici. Predrag Azdejković je 

rekao da bi isticanje nacionalnosti ovog dečaka bilo prihvatljivo kada bi inače novine 

objavljivale: „Srbin, pravoslavac, heteroseksualac opljačkao...“ Filip Švarm je rekao i da je 

nejasno šta se htelo ovim tekstom u kojem novinarka samo prepričava svoje iskustvo i ničim 

ne nadograĎuje tu priču. Tekst je, pritom, plasiran tako da provocira i zato je i izazvao lavinu 

negativnih komentara. Posle rasprave, Komisija je jednoglasno odlučila da je Kodeks 

prekršen komentarima ispod teksta, dok je „za“ odluku da je Kodeks prekršen i samim 

tekstom glasalo pet članova, a dva su bila „protiv“.  

2. Novinska agencija Tanjug ţalila se zbog naslova autorskog teksta u listu „Danas“, 

smatrajući da ne odrţava suštinu teksta, već čitaoce navodi na pogrešan zaključak da je 

Tanjug u nečemu „zakazao“, čime se nanosi šteta toj agenciji. Filip Švarm i Boţo Prelević su 

istakli da u naslovu nije saopštena činjenica, već je reč o jednoj frazi, koja je slobodno 

upotrebljena da izrazi autorov stav.  Prelević je dodao da ga iznenaĎuje da „Danas“ objavi 

tekst u kojem se tvrdnje novinarke Tanjuga ocenjuju kao „rekla-kazala baljezgarije“, ali da to 

nije predmet ţalbe. Stojan Marković je primetio da je korektno što je Tanjug u ţalbi predloţio 

mogućnost dogovora i da je „Danas“ mogao bar nešto da odgovori. Komisija je, nakon kraće 

rasprave, jednoglasno odlučila da Kodeks nije prekršen. 

3. Tanjug se Savetu za štampu obratio i dopisom uz koji su, kao ilustracija, priloţeni brojni 

tekstovi sa servisa agencije, koji su u drugim medijima potpisani kao tektovi novinara tih 

redakcija. Članovi Komsije su zaključili da se o ovome ne moţe odlučivati kao o 

pojedinačanim ţalbama na svaki od navedenih medija, već da bi trebalo redakcijama dostaviti 

dopis, kojim bi ih Komisija ponovo podsetila na obavezu poštovanja autorskih prava kolega. 

Komisija je konstatovala i da je ova pojava postala zabrinjavajuće masovna, dobrim delom i 

zbog velikog broja piratskih portala koji velikom brzinom šire vesti koje su „preuzele“ bez 

navoĎenja izvora. 

4. Ţalbu na više tekstova koje je objavio list „Kurur“ podneo je Zoran Ţivković, predsednik 

Nove stranke. Tekstovi su objavljeni nakon što je Ţivković na konferenciji za novinare 

pocepao primerak tog lista nezadovljan oni što su o njemu pisali. U toku rasprave, članovi 

Komisije su pomenuli i taj dogaĎaj, pri čemu su imali različite stavove o Ţivkovićevom 

postupku. Predrag Azdejković i Zoran Ivošević su, tako, ocenili da je pravo svakoga ko kupi 

novine da sa njima radi šta hoće i da je reč o brutalnoj, ali opravdanoj, reakciji na pisanje 

„Kurira“, dok je Boţo Prelević rekao da takav čin ne odobrava, ali da to nije predmet ţalbe, 

pa samim tim ni Komisija o tome ne treba da se izjašnjava. Kad je reč o tekstovima na koje se 

ţalba odnosi, Komisija je jednoglasno ocenila da je „Kurir“ prekršio Kodeks. Petar Jeremić je 

posebno istakao da „Kurir“ uopšte nije dokazao tvrdnje zbog kojih je  Ţivković pocepao 

novine, a sada ističe da jeste i „proziva“ ga da je laţov. Boţo Prelević je rekao da „fašista“, 

„nacista“ i „pobesneli siledţija“ teško mogu biti vrednosni sudovi, kako tvrde u „Kuriru“. On 

je naveo da urednici i vlasnici medija koji sede u izbornom štabu jedne stranke i napadaju 

njene političke takmace, krše Kodeks samim tim što sredstva informisanja pretvaraju u 

sredstva propagadne. Članovi Komisije su, po okonačanju debate, jednoglasno odlučili da je 

„Kurir“ prekršio Kodeks novinara Srbije i naloţili listu da tu odluku objavi. 

5. Komisija je razmotrila i zahtev glavnog i odgovornog urednika „Bečejskog mozaika“ 

Vladana Filipčeva da se izjasni o tome da li je taj nedeljnik povredio Kodeks objavljivanjem 

pisma čitaoca. Zbog ovoga je u toku sudski spor, a oštećena traţi naknadu štete u iznosu od 



300.000 dinara. Članovi Komisije bili su jednoglasni u oceni da „Bečejski mozaik“ nije 

postupio suprotno profesionalnim etičkim normama. Svi učesnici u raspravi istakli su da je 

čitalac izneo svoj stav i da je osobi koja se u tekstu prepoznala pruţena prilika da u istom 

broju  na istoj strani odgovori na sve navode iz teksta. List je upoznao čitaoce sa dva različita 

stava, u skladu sa pravilom „da se čuje i druga strana“ o temi koja je značajna za stanovnike 

tog grada. 

Sednica je završena u 19.40 sati. 

 Zapisnik vodila                                                                                            Predsedavajući 

Gordana Novaković                                                                                     Stojan Marković 

 


