
SAVET ZA ŠTAMPU   
Komisija za žalbe 
Br. 30 
29.5.2014.godine 
Beograd 

ZAPISNIK 
Sa 29. sednice Komisije za žalbe održane 29. 5. 2014. sa poĉetkom u 18 sati u slušaonici 1 
Fakulteta politiĉkih nauka u Beogradu. 
Prisutni ĉlanovi Komisije: Zoran Ivošević, Petar Jeremić, Stojan Marković, Tamara Skrozza, Vlado 
Mareš, Predrag Azdejković, Tihomir Trišić, Božo Prelević i Zlatko Ĉobović 
Odsutni ĉlanovi Komisije: Ljiljana Smajlović i Igor Ćuzović 
Ostali prisutni:  studenti završne godine novinarstva na FPN, predstavnici Misije OEBS-a u Srbiji. 
Sednica je održana u okviru predavanja iz predmeta Medijsko pravo i politike dr Dejana Milenkovića 
Dnevni red: 
1. Razmatranje žalbe Radenka Maletina na tekst objavljen u „Blicu“ 
2. Razmatranje žalbe Aleksandra Vukadinovića na tekst objavljen u „Tabloidu“ 
3. Razmatranje žalbe Željka Matorĉevića na tekst objavljen na portalu „Grocka Info“ 
4. Razmatranje dopisa Radoslava Erića u vezi sa tekstom objavljenim u više medija 
1. Žalbu Savetu za štampu podneo je Radenko Maletin, sudija osnovnog suda u Novom Sadu, 

smatrajući da tekst krši elementarne principe profesionalnog novinarstva i da je tendenciozno 

usmeren na diskreditaciju njegove liĉnosti, ugled cele porodice, kao i na njegovu profesionalnu 

degradaciju. U toku rasprave, u kojoj su uĉestvovali svi prisutni ĉlanovi Komisije, Zoran Ivošević je 

istakao da treba odbaciti deo žalbe koji se odnosi na sina sudija Maletina, jer, po Poslovniku o radu 

Komisije za žalbe, ukoliko je reĉ o punoletnom licu, žalbu treba da podnese onaj na koga se 

informacija odnosi. Deo žalbe koji se odnosi na Radenka Maletina treba odbiti jer je sve što je o 

njemu napisano potpuno taĉno, što je i sam priznao u žalbi. Novinar u tekstu ukazuje na to da je 

sudija obećao da će nadoknatiti štetu, a da to nije uradio ni posle 20 dana, što ni sam sudija ne 

spori, već objašnjava da je zahtev oštećenog nerealan. Po njemu, tekst ipak ima tu manu da mladić 

kome je slupan automobil u tekstu kaže da ne zna zbog ĉega se to dogodilo, možda zbog hrvatskih 

tablica, dok se u naslovu izriĉito tvrdi da je to razlog. „Zbog toga bi trebalo da im uputimo neki 

prekor, jer to ipak ne može da se radi, naslov mora da odgovara tekstu“, ocenio je Ivošević. Petar 

Jeremić se saglasio sa ocenom da naslov nije dobar, ali je rekao da ne smatra da je tekstom 

prekršen Kodeks, jer je novinar imao izvor u policiji, preneo izjavu svedoka o samom dogaĊaju, kao i 

izjavu sudije Maletina o naknadi štete. Božo Prelević je ocenio da Kodeks nije prekršen kad je reĉ o 

istinitosti izveštavanja i odgovornosti novinara, ali da bi se moglo razgovarati o kršenju pretpostavke 

nevinosti: „Nikad mi se nisu sviĊali naslovi „ubio“, „ukrao“, pa ni „demolirao“ jer novinar treba da 

ukazuje, a ne da sudi i da presuĊuje i to bi trebalo navesti u obrazloženju odluke. Ipak, ovo nije 

maligno, jer postoji slika kola, izjava oštećenog i oca, tako da, po svemu sudeći, nije sporno da je to 

uradio“. Tamara Skrozza je rekla da je sin imao mnogo više osnova da se žali, nego otac, ali taj deo 

žalbe ne može da se prihvati iz formalnih razloga. I sudija jeste imao osnova da se žali da 

diskreditaciju ugleda, ali Kodeks, kako je istakla, nije povreĊen u odredbama na koje se žalio. Po 

njenom mišljenju, ipak nije korektno da se tekst bazira na tome što je reĉ o sudijinom sinu i da 

novinari presuĊuji zbog ĉega je neko nešto poĉinio. Predrag Azdejković i Zlatko Ĉobović su takoĊe 

smatrali da žalbu treba odbaciti u delu koji se odnosi na sina, a da u delu teksta koji se odnosi na 

oca Kodeks nije prekršen. Ĉobović je ukazao i da je novinar, bez potrebe, naveo funkciju oca 

poĉinioca da bi se tekstu dodala nota senzaciolanizma, ali da se to ne može smatrati kršenjem 

Kodeksa. Vlado Mareš je naglasio i da je Maletin pokazao aroganciju koja nije primerena sudiji, a da 

mu je sina žao, jer je njegov „greh“ veći nego što jeste time što je sudijin sin. „Za osudu je i zloba sa 

kojom se istiĉe da je reĉ o Srbinu kome je automobil razlupan zbog hrvatskih tablica“. Tihomir Trišić 



je ocenio da nije prekršena nijedna taĉka Kodeksa i da je tekst napisan potpuno u skladu sa 

pravilima profesije. Po njemu, ni naslov teksta nije sporan, a sluĉaj iz teksta je tipiĉan primer šta se 

dešava sa decom koja zbog roditelja imaju smanjenu odgovornost i zbog toga je trebalo ukazati na 

to da je reĉ o sudijinom sinu. Posle rasprave, Komisija je jednoglasno odluĉila da odbaci žalbu u 

delu koji se odnosi na sina sudije Radenka Maletina, odnosno da Kodeks nije prekršen u odnosu na 

podnosioca žalbe. 

2. Žalbu na magazin “Tabloid” podneo je u svoje i u ime udruženja “Arheo-amateri Srbije”, ĉiji je 
predsednik, Aleksandar Vukadinović, verujući da ceo tekst obiluje izmišljenim tvrdnjama, 
kvalifikacijama i ocenama autora koji se nijednog trenutka nije potrudio da za bilo koju ĉinjenicu 
iznese dokaz. U toku debate, ĉlanovi Komisije istakli su da je Kodeks drastiĉno prekršen tekstom u 
kojem se ne nudi nikakav dokaz za ozbiljne optužbe iznete na raĉun udružanja arheologa amatera. 
Zoran Ivošević je rekao da je „Tabloid“ poznat po ovakvoj vrsti tekstova u kojima se ne nude nikakvi 
dokazi za tvrdnje da se odreĊeni ljudi bave kriminalom. On je istakao da to što nisu iskoristili pravo 
na odgovor ne znaĉi da ne mogu da se obrate Savetu za štampu, koji se bavi etikom, a ne pravnom 
zaštitom. Petar Jeremić je rekao da je, prema informacijama UNS-a, protiv „Tabloida“  do sada 
podneto 1500 tužbi, a nije poznato da je iko uspeo da naplati štetu. Ljudi se uglavnom više ni ne 
obaziru na to šta tamo piše, ali je dobro da imamo priliku da kažemo šta mislimo o ovakvom 
„novinarstvu“, rekao je Jeremić, citirajući brojne uvredjive kvalifikacije iz teksta. Po mišljenju Boža 
Prelevića, ne postoji nijedna odredba, niti i jedna smernica Kodeksa koju „Tabloid“ nije prekršio ovim 
tekstom. On je naglasio da urednik tog glasila redovno, kad se „nakupi“ odreĊen broj tužbi protiv 
njega, zatvori firmu, otvori novu (zato i ovaj „Tabliod“ sa spornim tekstom ima broj 2, a izlazi već 
godinama) i niko mu ništa ne može. „On izdaje novine koje su jeftinije od teorijske mogućnosti 
koštanja i zaraĊuje pare na tome.  Ali, po našem Ustavu svako može da bude osnivaĉ medija, pa i 
on“, rekao je Prelević. Ostali ĉlanovi Komisije ukazali su budućim novinarima da bi za njih moglo biti 
zanimljivo da malo istraže biografiju i naĉin rada urednika „Tabloida“, kako bi shvatili da je u Srbiji 
moguće i to da neko godinama krši sve moguće zakone i da prolazi nekažnjeno. Nakon  rasprave, 
ĉlanovi Komisije su jednoglasno odluĉili da je „Tabloid“ prekršio Kodeks i da mu zbog toga treba 
izreći javnu opomenu. 
3. Željko Matorĉević, odgovorni urednik portala “Naša Grocka” podneo je žalbu jer je portal “Grocka 
Info” objavio izjavu predsednika Opštinskog odbora SPS Milana Janković da SPS plaća 
Matorĉevića.  Matorĉević navodi da ga je Janković kasnije obavestio da nikada tako nešto nije 
rekao, a da portal “Grocka Info” nije registrovan, nema impresum, niti kontakt telefon, pa zbog toga 
nije uspeo da od njih zatraži objavljivanje demantija. Generalna sekretarka obavestila je ĉlanove 
Komisije da je takoĊe imala problem da stupi u kontakt sa redakcijom portala, da im je žalba poslata 
na jedinu mejl adresu koja je bila dostupna i da nema nikakvu povratnu informaciju o tome da li su je 
primili. Nakon kraćih konsultacija, ĉlanovi Komisije su zakljuĉili da ipak jesu nadležni za sadržaje 
koje objavljuje “Grocka Info”, bez obzira što redakcija ne postupa u skladu sa odredbama Zakona o 
javnom informisanju. Pošto je broj ovakvih sajtova dosta veliki, Komisija smatra da ne može da 
ignoriše njihov rad i da “anonimnost” ne treba da ih zaštiti od obaveze koju svi mediji imaju - da 
poštuju etiĉke standarde profesije. Većina ĉlanova Komisije ocenila je, u toku kraće diskusije, da 
mora da veruje “jednoj strani”, odnosno podnosiocu žalbe, s obzirom na to da nema odgovora 
redakcije koja je tekst objavila. Na osnovu toga, ĉlanovi Komisije su jednoglasno odluĉili da je 
Kodeks prekršen. Kako je reĉ o mediju koji nije prihvatio punu nadležnost Saveta za štampu, 
izreĉena mu je javna opomena. 
 
4. Žalbu Savetu podneo je Radislav Erić zbog toga što je više medija u junu 2013. godine prenelo 
Tanjugovu informaciju da je pretuĉen zbog slanja SSM poruka i objavljeno je njegovo puno ime, 
godine i mesto u kojem živi. “Ukoliko i sada ukucate moje ime u bilo koji pretraživaĉ moći ćete da 
proĉitate priĉu koja ima za cilj da me kao žrtvu diskredituje, što smatram da je namerno uĉinjeno, a 
objavljivanje potpunog identiteta smatram ugrožavajućim”, navedeno je, izmeĊu ostalog, u dopisu. 
Predsedavajući Stojan Marković rekao da je i medij ĉiji je on vlasnik svojevremeno objavio tu 



infomaciju i da su je, na Erićev zahtev, nedavno “skinuli” sa sajta i predložio da se sliĉna molba uputi 
i drugim medijima. Sa ovim su se saglasili Zoran Ivošević, Petar Jeremić, Božo Prelević, Zlatko 
Ĉobović i Vlado Mareš, s tim da se jasno naznaĉi da je reĉ o molbi, odnosno preporuci, a ne nikako 
nekom zahtevu medijima, jer bi to izašlo iz okvira nadležnosti Komisije za žalbe i Saveza za štampu 
uopšte. Božo Prelević je takoĊe sugerisao da bi Erića trebalo obavestiti o ovome i uputiti da može i 
da podnese žalbu protiv medija u ĉijim onlajn izdanjima još postoji ta informacija. Predrag Azdejković 
i Tamara Skrozza smatrali su, meĊutim, da Komisija ne sme da bude cenzor i da se medijima može 
uputiti molba da, recimo, ime žrtve zamene inicijalima, ali ne i da “uklone” tekstove, dok je Tihomir 
Trišić rekao da Komisija ne treba da uputi ni jednu ni drugu preporuku, već da se podnosicu žalbe 
odgovori da podnese žalbu protiv medija koji su objavili vest. Posle rasprave, Komisija je 
dvotrećinskom većinom (sa šest glasova “za”) prihvatila predlog Stojana Markovića. Za predlog 
Predraga Azdejkovića glasala su dva ĉlana Komisije, a za predlog Tihomira Trišića jedan, pa nisu 
prihvaćeni. 
 Sednica je završena u 20.20 sati. 
  
Zapisnik vodila                                                                             Predsedavajući 
Gordana Novaković                                                                      Stojan Marković 

 


