
SAVET ZA ŠTAMPU   
Komisija za žalbe 
Br. 31 
26.6.2014.godine 
Beograd 

ZAPISNIK 
Sa 30. sednice Komisije za žalbe održane 26.6.2014. sa poĉetkom u 18 sati u prostorijama Saveta 
za štampu. 
Prisutni ĉlanovi Komisije: Zoran Ivošević, Petar Jeremić, Stojan Marković, Tamara Skrozza, Vlado 
Mareš, Predrag Azdejković, Tihomir Trišić i Božo Prelević 
Odsutni ĉlanovi Komisije: Ljiljana Smajlović , Igor Ćuzović i Zlatko Ĉobović 
Ostali prisutni:  Svetomir Marjanović, odgovorni urednik „Blica“, Marija Bradić, advokat iz kancelarije 
„Stojković&Prekajski“, koja zastupa „Blic“, Bojana Barlovac i Ivan Kuzminović iz Ambasade 
Kraljevine Norveške u Beogradu, Gordana Novaković, generalna sekretarka Saveta za štampu 

Dnevni red: 
1. Razmatranje žalbe Tomislava Nikolića na tekst objavljen u „Blicu“ 
2. Razmatranje žalbe Tomislava Nikolića na tekst objavljen u listu „Alo“ 
3. Razmatranje žalbe Bojane Rajić na tekst objavljen u frankfurtskim „Vestima“ 
4.Razmatranje žalbe uzbunjivaĉa iz Specijalne bolnice „Sokobanja“ na tekst objavljen u „Politici“ 
5. Razmatranje žalbe Željka Matorĉevića na tekst objavljen na portalu „Grocka Info“ 
1. Žalbu Savetu podneo je Tomislav Nikolić, predsednik Srbije, smatrajući da se objavljivanjem 

teksta, „na osnovu netaĉnog, neobjektivnog, i nepotpunog obaveštavanja“ negativno  utiĉe na 

njegov „liĉni i profesionalni integritet, kao i na stvaranje negativne klime u društvu po pitanju imidža i 

kredibiliteta predsednika Republike“. U toku rasprave, u kojoj su uĉestvovali svi prisutni ĉlanovi 

Komisije, Zoran Ivošević rekao je da je žalba neosnovana jer je novinarska pažnja bila na dostojnoj 

visini. Novinari su informaciju o tome gde je predsednik bio dobili od ljudi iz vrha SNS-a i proverili su 

je, što je sasvim dovoljno da se ispuni zahtev iz ĉlana 3. Zakona o javnom informisanju o novinarskoj 

pažnji. „Savetnica predsednika nije u odgovoru na pitanja „Blica“ navela gde je Nikolić bio u to 

vreme, a ni on sam to ne kaže ni u žalbi Savetu, zbog ĉega verujem da je stvarno bio u Bajĉetini“, 

naveo je Ivošević, dodajući da je postojao i opravdan interes javnosti da zna gde je predsednik bio u 

vreme poplava. Petar Jeremić je rekao da je „Blic“ imao pravo da pita gde je Nikolić bio i šta je radio, 

jer mu je, kao predsedniku, pravo na privatnost suženo u odnosu na graĊane. On je dodao da je 

gotovo siguran da list ne pravi razliku izmeĊu ĉinjenica, pretpostavki i nagaĊanja, jer izgleda da 

peĉenja rakije nije ni bilo. Vlado Mareš je istakao da nema kršenja Kodeksa i da mu nije sasvim 

jasno ni zbog ĉega se predsednik u stvari žalio. Po njegovom mišljenju, postojala je velika znatiželja 

javnosti u vezi sa svime što se odnosi na poplave, pa je tako postojala i potreba da se prikaže šta su 

državni funkcioneri, ukljuĉujući i predsednika Republike, radili.Tihomir Trišić je naveo da već duže 

vreme traje „rat“ izmeĊu predsednika i „Blica“ i da je on mogao da naĊe i neki drugi tekst koji bi bio 

pogodniji za žalbu. On je istakao da tekst jeste malo tendenciozan, ali da ne misli da je njime 

prekršen Kodeks. Istakao je da savetnica predsednika nije odgovorila na pitanje gde je predsednik 

bio, niti je predsednik napisao u žalbi „nisam bio u Bajĉetini“, ali je istina da ni „Blic“ nije dokazao da 

je on tamo pekao rakiju. Naslov jeste „previše žut“, ali skreće pažnju na tekst, rekla je Tamara 

Skrozza, takoĊe smatrajući da žalba nema osnova, jer postoji javni interes da se zna gde je 

predsednik bio. Ona je istakla i da on nije odgovorio na to pitanje. Predrag Azdjeković je rekao da 

tekst jeste maliciozan, ali da Kodeks nije prekršen. Božo Prelević bio je, meĊutim, suprotnog 

mišljenja, istiĉući da „Blic“ nije dokazao da je Nikolić u Bajĉetini „pekao rakiju dok se Srbija davila“, 

kao što piše u naslovu. Po njegovom mišljenju, nije Nikolić taj koji treba da dokazuje gde je bio, već 

„Blic“ treba da dokaže svoje tvrdnje. On je podsetio da je taj list prethodno već objavio potpuno 

neistinitu informaciju da Nikolićeva tašta ima diplomatski pasoš i to uz njegov demanti. Zoran 



Ivošević je dodao da je iskaz da je „pekao rakiju dok se Srbija davila“ vrednosni sud, a ne ĉinjenica i 

da je za objavljivanje priĉe dovoljna novinarska istina, a da materijalnu istinu utvrĊuje sud. Prelević 

je ostao pri tvrdnji da je „Blic“ izneo ĉisto nagaĊanje i da je time povreĊeno predsednikovo pravo da 

se o njemu piše istinito, a samim tim i Kodeks novinara. Stojan Marković je naglasio da je Nikolić 

dosadašnjim izjavama u javnosti već stvorio sliku da svaki put kad je u Bajĉetini peĉe rakiju, pa 

otuda i takav naslov. Nakon rasprave, ĉlanovi Komisije su sa sedam glasova „za“ i jednim „protiv“ 

odluĉili da „Blic“ nije prekršio Kodeks. 

2. Tomislav Nikolić žalbu na tekst objavljen u listu „Alo“ podneo je verujući da je list prekršio naĉela o 
istinitosti izveštavanja i odgovonosti novinara, sa namerom da ga na omalovažavajući i podrugljiv 
naĉin okarakteriše kao nekoga ko nema samislosti prema stradanju graĊana pogoĊenih poplavama. 
Zoran Ivošević je rekao da ne vidi da je „Alo“ zlonamerno preneo smisao i suštinu izjave i  dodao da 
je saglasan sa odgovorom glavnog urednika da se predsednik kontinuirano ne ponaša primereno, 
podsećajući na njegove brojne neprimerene izjave proteklih godina. „On ĉesto brže govori, nego što 
misli i otuda pozornost javnosti. “, rekao je Ivošević, istiĉući da je Nikolić svojom izjavom uvredio sve 
graĊane, bez obzira što je bilo pojedinaca koji su stradali jer nisu slušali uputstva spasilaca. Po 
njemu, novinari su dali svoj vrednosni sud o njegovoj izjavi, koji jeste oštar, ali „kad je reĉ o tako 
visokoj funkciji, ni jedna reĉ nije prejaka“. Petar Jeremić je naglasio da su tekstovi u onlajn i 
štampanom izdanju  identiĉni, ali da je u štampanom izdanju problem oprema teksta i 
opremafotografije na naslovnoj strani. Po njegovom mišljenu, onlajn tekst sasvim u redu, dok se u 
štampanom izdanju u podnaslovu, kojim se tumaĉi gestikulacija, pretpostavka iznosi kao ĉinjenica, 
dok su na isti naĉin problematiĉne i napomene na samoj fotografiji (da su predsednici na safariju, da 
obezbeĊenje treba da ih štiti od poplavljene sirotinje). Sliĉnog mišljenja bio je i Božo Prelević, koji je 
rekao da iz fotografije ne može da se zakljuĉi ono što „Alo“ navodi – da je predsednik gestom 
„rekao“ sami ste krivi. „Njegova izjava nije najsrećnija, ali je ovo uvredljivo i za Nikolića i za Pahora, 
koji je došao i doneo pomoć, i zato je ovo kršenje Kodeksa novinara“, ocenio je Prelević. Predrag 
Azdejković i Tamara Skrozza su naglasili da predsednikova izjava jeste bila skandalozna i da su je 
svi razumeli kao i „Alo“, kao i da njegov izraz lica na fotografiji pokazuje ono što piše ispod nje. 
Skrozza je rekla da joj malo smetaju taboidne konstrukcije u potpisu ispod slike i naslovu, ali da to 
nije prekršaj Kodeksa, jer je zapravo ceo tekst karikatura. Tihomir Trišić je takodje smatrao da tekst 
jeste tendenciozan i malo preteran, ali da je reĉ o komentaru, odnosno stavu redakcije, a ne o 
informaciji, zbog ĉega nema kršenja Kodeksa. Po okonaĉnju rasprave, Komisija je jednoglasno 
odluĉila da tekstom u onlajn izdanju nije prekšen Kodeks, dok je „za“ odluku da nije prekršen ni u 
štampanom izdanju glasalo šest od osam prisutnih ĉlanova, dok su ostala dva bila „protiv“. Uprkos 
tome što su se „za“ izjasnile potrebne dve trećine ĉlanova, odluka nije mogla biti doneta jer nije 
ispunjen statutarni uslov da za odluku mora glasati bar po jedan predstavnik svakog osnivaĉa i 
najmanje jedan predstavnik javnosti. 
3. Novinarka lista „Alo“ podnela je žalbu tvrdeći da je u frakfurtskim „Vestima“ objavljen „prepisan“ 
njen tekst, bez dozvole i navoĊenja izvora. Kako je uvidom u oba teksta bilo oĉigledno da je reĉ o 
gotovo identiĉnim tekstovima, ĉlanovi Komisije smatrali su da nema razloga da se o žalbi otvara 
rasprava, već su odluĉili da odmah glasaju. Jednogasno je odluĉeno da je Kodeks novinara 
prekršen i „Vestima“ je izreĉena javna opomena, pošto je reĉ o mediju koji nije prihvatio šunu 
nadležnost Saveta za štampu. 
 
4. Žalbu zbog teksta objavljenog u „Politici“ podnela je grupa od 20 uzbunjivaĉa, zaposlenih u 
Specijalnoj bolnici „Sokobanja“ zbog, kako je navedeno, iznošenje brojnih neistina, falsifikovanja 
ĉinjenica i pristrasnog zastupanja direktorke protiv koje su podnosili kriviĉne i prijave za mobing. U 
raspravi je istaknuto da je žalba dosta konfuzna, da se ni iz žalbe, ni iz teksta u „Politici“, ali ni iz 
drugog teksta, koji su uzbinjivaĉi dostavili želeći da objasne situaciju u bolnici, ne može sa 
sigurnošću utvrditi šta je istina. Zoran Ivošević je naglasio da su oba teksta jednostrana, novinar 
„Politike“ je naklonjen direktoriki, novinarka RTS-a uzbunjivaĉima. On je ocenio da je Kodeks ipak 
prekršen time što nije ispunjen zahtev iz Kodeksa da se o dogaĊaju izveštava potpuno. U ovom 



sluĉaju nema druge strane i ĉitalac ne može da se opredeli samo na osnovu argumenata jedne 
strane. Petar Jeremić je rekao da je novinar svakako morao da pozove i uzbunjivaĉe, tim pre što ih u 
tekstu optužuje, a da je tekst pristrasan smatrali su i ostali ĉlanovi Komisije. „Imam osećaj kao da 
smo se ukljuĉili u 120 epizodu indijske serije, a da ćemo istinu saznati u 400. U svakom sluĉaju tekst 
je jednostran, iznose se optužbe na raĉun grupe ljudi bez dokaza i bez pružanja prilike drugoj strani 
da odgovori“, rekao je Predrag Azdejković. Posle rasprave, Komisija je jednoglasno odluĉila da 
„Politika“ jeste prekršila Kodeks i naložila listu da objavi tu odluku. 
5. Željko Matorĉvić je po drugi put podneo žalbu na portal „Grocka info“, ovoga puta zbog 
objavljivanja teksta, na osnovu njegovog video snimka, kojim se tvrdi da je imao dogovor sa nekim 
odbornicima opštine Grocka da naprave skandal ukoliko ga ne puste na sednicu opštinske 
skupštine. Komisija je izrazila rezervu prema ovom sluĉaju, ocenjujući da postoji opasnost od 
zloupotrebe prava na žalbu Komisiji. Komisija je zakljuĉila da ne želi da uĉestvuje u meĊusobnom 
sukobu dva suprotstavljena konkurentska veb portala u Grockoj, a da u ovom sluĉaju nema povrede 
Kodeksa, jer tekst jeste napisan na osnovu onoga što se može zakljuĉiti iz snimka samog 
podnosioca žalbe. 
Sednica je završena u 20.10 sati. 
  
Zapisnik vodila                                                                                            Predsedavajući 
Gordana Novaković                                                                                     Stojan Marković 

 


