
SAVET ZA ŠTAMPU   
Komisija za žalbe 
Br. 32 
31.7.2014.godine 
Beograd 
 

ZAPISNIK 
Sa 31. sednice Komisije za žalbe održane 31.7.2014. sa poĉetkom u 18 sati u prostorijama Saveta 
za štampu. 
Prisutni ĉlanovi Komisije: Zoran Ivošević, Petar Jeremić, Ljiljana Smajlović, Stojan Marković, Tamara 
Skrozza, Vlado Mareš, Predrag Azdejković, Ivan Cvejić i Božo Prelević 
Odsutni ĉlanovi Komisije: Igor Ćuzović i Zlatko Ĉobović 
Ostali prisutni:  Stefan Ćurdo iz advokatske kancelarije Boža Prelevića, Karolina Ranković iz 
advoktske kancelarije Stojković&Prekajski, koja zastupa „Blic“ i Gordana Novaković, generalna 
sekretarka Saveta za štampu 

Dnevni red: 
1. Usvajanje saopštenja povodom reagovanja Stanislave Pak nakon odluke Komisije za žalbe o 
žalbama Tomislava Nikolića 
2. Razmatranje žalbe Jelene Stojanović na tekst objavljen u „Blicu“ 
3. Razmatranje žalbe Anemari Repić, Tatjane Slavković i Aleksandra Bojanića na na tekst objavljen 
u „Tabloidu“ 
4.Razmatranje žalbe Gej lezbejskog info centra na tekst objavljen u „Našim novinama“ 
 5. Razmatranje žalbe dr Aleksandra Milovanĉeva na tekst objavljen u „Blicu“ 
Pre poĉetka sednice, ĉlanovi Komisije obavešteni su da je Asocijacija medija za svog predstavnika u 
Komisiji za žalbe, umesto Tihomira Trišića, izabrala Ivana Cvejića, glavnog i odgovornog urednika 
agencije Beta. Sednicama Komisije u narednih šest meseci predsedavaće Petar Jeremić, dok će 
zamenik predsedavajućeg biti izabran na narednoj sednici. 
1.Zoran Ivošević rekao je da smatra da Komisija za žalbe treba da se oglasi povodom reagovanja 
savetnice za medije predsednika Srbije Stanislave Pak Stanković. On je rekao da je za njega, kao 
ĉlana Komisije, a veruje i za ostale ĉlanove, uvrdljivo to što se savetnica, nezadovoljna odlukom 
Komisije o žalbama Tomislava Nikolića obratila predsednici Upravnog odbora Saveta za štampu, 
kao da Komisija odluĉuje po njenim nalozima. Ivošević je proĉitao predlog saopštenja koje bi 
Komisija objavila ovim povodom, a koje su prihvatili i ostali ĉlanovi Komisije. 
2. Jelena Stojanović, direktorka JKP Objedinjena naplata iz Niša, podnela je žalbu verujući da su 
objavljivanjem spornog teksta povreĊene odredbe Kodeksa novinara Srbije koje se odnose na 
istinitost izveštavanja, odgovornost novinara i odnos prema izvorima izveštavanja. Ona je posebno 
ukazala da novinarka nije dobro intrpretirala njene odgovore, dostavljene na osnovu zakona o 
dostupnosti informacija od javnog znaĉaja. U toku rasprave o žalbi, Zoran Ivošević je ocenio da 
nema povrede Kodeksa jer je reĉ o kritiĉkom pogledu na stanje u društvu, odnosno na jedan njegov 
deo, na šta novinar ima prava. On je ukazao da su dve najvažnije stvari kojima se tekst bavi 
kupovina mašine za pranje ĉaša u vrednosti od 170 000 dinara, što je taĉna informacija, i ĉinjenica 
da javno preduzeće za objedinjenu naplatu, iako ima sedam pravnika, angažuje 18 advokata. 
Advokate su, kako je rekao, prinuĊeni da angažuju jer pravnici nemaju pravosudni ispit, pa tako 
graĊani koji izgube proces moraju da plaćaju troškove advokata, a da procese vode pravnici tog 
javnog preduzeća tih troškova ne bi bilo. Ljiljana Smajlović je, meĊutim, rekla da nema utisak da 
postoji neki visok javni interes za objavljivanjem ovog teksta, niti da je novinar hteo da istraži neku 
pojavu. Gradonaĉelnik je na nekoj sednici rekao nešto protiv te direktorke i novinar je krenuo za tim. 
Ipak, kako je rekla, ne misli da je Kodeks prekršen jer su izneti podaci taĉni, a ostalo je stvar  
interpretacije novinara. Ona je istakla i da direktorka ne može biti odgovorna za to što je u 
preduzeću zatekla pravnike bez pravosudnog ispita, ali da to uopšte i nije važno za odluĉivanje 
Komisije. Vlado Mareš je naveo da mu se ĉini da ima neĉega u pozadini teksta kojim se od „buve 
pravi magarac“, zbog ĉega ima izvesnih simpatija za direktorku koja se „proziva“ na „interevenciju“ 
gradonaĉelnika i sindikata. Ivan Cvejić je naveo da je iz teksta izostavljeno direktorkino objašnjenje o 



tome da advokate ne plaća preduzeća, već graĊani koji izgube spor, ali da to ne smatra grubom 
zloupotrebom Kodeksa, odnosno da su njeni odgovori uglavnom korektno preneti. I on i Tamara 
Skrozza su ocenili da je pozadina teksta malo sumnjiva, ali ni po njenom mišljenju, nije bilo kršenja 
Kodeksa. Istog mišljenja je bio i Predrag Azdejković koji je rekao da „tekst ima obe strane“. Božo 
Prelević je naveo da je u tekstu iznet netaĉan podatak da preduzeće plaća stotine hiljada dinara za 
usluge advokata, ali da ne može da se odluĉi da li je Kodeks prekršen. Petar Jeremić je smatrao da 
jeste, da je tekst zlonameran i da je novinar u ovom sluĉaju sledio svoje interese, a nije pokušao da 
objektivno predstavi stvari. Nakon rasprave, Komisija je sa šest glasova „za“, dva „protiv“ i jednim 
„uzdržanim“ odluĉila da povrede Kodeksa nije bilo, s tim što je dogovoreno da se u obrazloženju 
naznaĉi da Komisija nije zadovoljna naĉinom na koji je tekst napisan. 
3. Novinari Televizije na srpskom jeziku Radio-televizije Kosovo Anamari Repić, Tatjana Slavković i 
Aleksandar Bojović podneli su žalbu zbog teksta koji je, po njima, pun laži, uvreda, kleveta i govora 
mržnje. Ĉlanovi Komisije smatrali su da je u ovom sluĉaju reĉ o toliko drastiĉnom i oĉiglednom 
kršenju Kodeksa novinara da nema potrebe da se o tome raspravlja. Komisija je jednoglasno 
odluĉila da „Tabloidu“ izrekne javnu opomenu. 
4.Gej lezbejski info centar žalio se na tekst u „Našim novinama“ koji diskriminiše gej roditelje i širi 

predrasude prema osobama homoseksualne orijentacije. Zbog toga što je predsednik organizacije 

koje je podnela žalbu, iz rasprave i odluĉivanja izuzet je Predrag Azdejković. Većina ĉlanova 

Komisije smatrala je da je i u ovom sluĉaju kršenje Kodeksa oĉigledno, meĊutim Zoran Ivošević i 

Božo Prelević bili su drugaĉijeg mišljenja. Ivošević je rekao da razume reakciju GLIC-a, ali da je ne 

odobrava i da je smatra sebiĉnom. U tekstu se, kako je istako, iznosi većinsko mišljenje, koje 

potkrepljuju i izjave struĉnjaka – da nije normalno da dvojica muškaraca usvajaju dete koje je rodila 

surogat majka. On je naveo da kod njega slika dvojice muškaraca koji drže bebu na grudima izaziva 

negativnu reakciju, kao i kod većine drugih ljudi i da oni moraju da imaju pravo da to kažu. Niko se 

ne bavi sudbinom tog deteta, narušavanjem dostojanstva žene koja ga je rodila, već samo 

diskriminacijom gej oĉeva, što je sebiĉno, rekao je Ivošević. Prelević je rekao da „Naše novine“ 

iznose vrednosni sud o dogaĊaju, koji je potkrepljen i mišljenjem bar jednog ozbiljnog psihologa i da 

ne vidi ĉime je tu prekršen Kodeks. On je naglasio da nema ništa protiv homoseksualaca, da se ĉak 

zalaže i za njihovo pravo na sklapanje braka, ali da usvajanje deteta na ovakav naĉin smatra zlom. 

Vlado Mareš je kazao da tekst u „Našim novinama“ „neguje i ĉuva predrasudu“ koju ima i novinar 

koji piše tekst, umesto da razbija predrasude, demistifikuje i preispituje sve pojave, u skladu sa 

suštinom novinarskog posla. Ljiljana Smajlović se saglasila sa Marešom i dodala da Komisija ne 

treba da raspravlja o tome šta ko misli o pravu gej parova da usvajaju decu, nego o tome da li je 

izrugivanje toj ĉinjenici diskriminacija. Ivan Cvejić je naveo da je autor u ovom sluĉaju krenuo od 

predrasude, zatim tražio sagovornike koji će reći ono što od njih oĉekuje, odnosno da nije imao 

nikavu ambiciju da nešto istraži, već da potkrepi većinsko antigej raspoloženje u društvu. Stojan 

Marković i  Petar Jeremić su ukazali i na to da u tekstu nema nikoga ko bi izneo i drugaĉije mišljenje, 

što takoĊe predstavlja kršenje Kodeksa, a obojica su, kao i Tamara Skrozza naveli su da je reĉ o 

„školskom primeru“ diskriminacije. Skrozza je ukazala da su posledice ovakve diskriminacije i govora 

mržnje strašne, jer izazivaju agresiju prema gej ljudima. „Ovo jeste stav većine, ali to nikako ne znaĉi 

da treba na ovakav naĉin da se pojavljuje u medijima. Tema je legitimna, ali je veoma opasno 

obraĊivati je na ovaj naĉin“, rekla je. Po završetku debate,  sedam ĉlanova Komisije glasalo je da je 

Kodeks novinara prekršen, dok su dva ĉlana bila „protiv“. Iako je „za“ odluku bilo potrebne 

dvotrećinske većine, odluka nije doneta jer nije ispunjen uslov da „za“ mora glasati najmanje jedan 

predstavnik javnosti. 

5. Dr Aleksandar Milovanĉev podneo je žalbu smatrajući da je naslovom teksta, objavljivanjem 

njegove fotografije sa pogrešnim potpisom i naĉinom interpretacije infomacija, redakcija „Blica“ 

pokazala nameru da njega i njegove sinove prikaže u lošem svetlu. Iz rasprave i odluĉivanje o ovoj 



žalbi izuzeo se Božo Prelević, jer, kako je naveo, liĉno poznaje podnosioca žalbe. U toku 

razmatranja žalbe, većina ĉlanova Komisije ocenila je da su u tekstu, po svemu sudeći, navedene 

taĉne informacije, ali da je oprema teksta problematiĉna. Tamara Skrozza je rekla da iz naslova 

može da se zakljuĉi da su sinovi dr Milovanĉeva nešto postigli koristeći privilegije, iako to u tekstu ne 

piše, tim pre što se u naslovu istiĉu baš oni iako tekst govori i o drugoj deci javnih liĉnosti. Ona je 

dodala da je „Blic“, ipak, objavio demanti koji im je poslao na taj tekst. Sliĉnog mišljenja bio je i Ivan 

Cvejić, navodeći da je naslov tendenciozan, da ukazuje na nepotizam, ali da je „Blic“ poštovao 

obavezu da objavi odgovor. Petar Jeremić je smatrao da, bez obzira odgovor, koji je inaĉe objavljen 

na neodgovarajući naĉin, Kodeks jeste prekršen - objavljena fotografija nije oznaĉena kao arhivska, 

pogrešno je navedeno gde je snimnjena, a sama ĉinjenica da je objavljena samo njegova fotografija, 

a u naslov „izvuĉeni“ njegovi sinovi ukazuje na lošu nameru. On je naveo i da su u antrfileu, kao 

izuzetak iz pravila da deca idi stopama roditelja, navedena deca Radomitra Dabetića, ĉlana 

gradskog veća Novog Sada, ali je izostavljeno im je majka novinarka, te da je jedno dete krenulo 

„njenim stopama“. Ovo, kako je, rekao, takoĊe predstavlja povredu Kodeksa, jer novinar prećutkuje 

odreĊene informacije. Nasuprot njemu, Predrag Azdejković je mislio da Kodeks niĉim nije prekršen 

jer su u dve reĉenice, koliko je u tekstu posvećeno sinovima dr Milovanĉeva, iznete taĉne 

informacije, i još je, naknadno, objavljeno i njegovo reagovanje. Po okonaĉanju rasprave, Komisija je 

sa sedam glasova „za“ i jednim „protiv“ odluĉila da je Kodeks prekršen fotografijom i naslovom, ali 

ne i samim tekstom. 

Sednica je završena u 19.45 sati. 
 Zapisnik vodila                                                                                                                                 
Predsedavajući 
Gordana Novaković                                                                                                                           
Petar Jeremić 

 


