
SAVET ZA ŠTAMPU   
Komisija za žalbe 
Br. 34 
25.9.2014.godine 
Beograd 

ZAPISNIK 
Sa 33. sednice Komisije za žalbe održane 25.9.2014. sa poĉetkom u 18 sati u prostorijama Saveta 
za štampu. 
Prisutni ĉlanovi Komisije: Zoran Ivošević, Petar Jeremić, Ljiljana Smajlović, Stojan Marković, Tamara 
Skrozza, Vlado Mareš, Ivan Cvejić, Zlatko Ĉobović i Marija Kordić 
Odsutni ĉlanovi Komisije: Predrag Azdejković i Božo Prelević 
Ostali prisutni:Dejan Miladinović, predsednik UO Lokal presa, koji uĉestvuje u raspravi i odluĉivanju 
o taĉkama iz kojih je izuzet Stojan Marković i Gordana Novaković, generalna sekretarka Saveta za 
štampu 
Dnevni red: 
1. Razmatranje žalbe grupe roditelja na tekstove objavljene u „Blicu“ 
2. Razmatranje žalbe Dejana Baĉića na tekst objavljen u „Novom glasu komune“ 
3. Razmatranje žalbe Instituta za transfruziju krvi na tekst objavljen u listu „Alo“ 
4. Razmatranje žalbe portala Ozonpress.net na fotografije objavljene na portalu Glas zapadne Srbije 
5..Razmatranje žalbe Aleksandra Maksimovića na tekstove objavljene na portalu Glas zapadne 
Srbije 
Pre poĉetka sednice, ĉlanovi Komisije obavešteni su da je Lokal pres delegirao Dejana Miladinovića 
da, umesto ĉlana Komisije Stojana Markovića, odluĉuje o žalbama koje se odnose na Glas zapadne 
Srbije 
1.Advokat pet porodica ĉija deca su uĉestvovala u omladinskom kampu Srpske istinite pravoslavne 

crkve podneo je žalbu, smatrajući da je serijom tekstova objavljenih o tom kampu, “Blic” prekršio 

više taĉaka Kodeksa, koje se odnose na istinitost izveštavanja, diskrimnaciju na verskoj osnovi i 

ugrožavanje dece. U toku rasprave većina ĉlanova Komisije ocenila je da je o ovoj temi trebalo pisati 

drugaĉije. Ljiljana Smajlović je rekla da je tekst veoma tenedenciozan i da je Kodeks prekršen u 

svemu što je podnosilac žalbe naveo. Sliĉnog mišljenja bila je i Tamara Skrozza, koje je istakla da u 

tekstu, ne samo da ima diskriminacije na verskoj osnovi, nego je i pristup temi potpuno 

senzacionalistiĉki, tako da se stvara utisak da se deca u tom kampu zaista obuĉavaju da pucaju iz 

kalašnjikova i da se od njih pravi nekakva “verska vojska”. Marija Kordić je navela da u tekstu ima i 

ozbiljnih profesionalnih propusta - u prvim tekstovima uopšte nema “druge strane”, a svi su 

tenedenciozni, negativno intonirani i pisani na osnovu pretpostavke da se deca igraju pravim 

puškama. Po njenoj oceni, redakcija je to svesno uradila. Zlatko Ĉobović se saglasio sa ocenom da 

je tekst senzacionalistiĉki i prenaglašen, ali je rekao da ne stoje sve ocene podnosioca žalbe i da 

Kodeks nije prekršen –lica dece nisu prepoznatljiva, u tekstu este navedeno da je reĉ o replikama 

pušaka,“Blic “je objavio stav druge strane, episkopa Akakija, taĉno je da Srpska istinita pravoslavna 

crkva nije priznata, dok je bez znaĉaja da li je obuka u pucanju trajala nekoliko sati ili nekoliko dana. 

Stojan Marković smatrao da Kodeks nije prekršen, kao i Zoran Ivošević, koji je rekao da je uplašen 

onim što je proĉitao, da “ne priliĉi ni crkvi, ni veri” da organizuje kamp u kojem deca nose unforme i 

pucaju iz pušaka. Po njegovom mišljenju, upravo je i trebalo pisati tako kako je “Blic” to 

uradio.LjilanaSmajlović je podsetila da Komisija treba da oceni novinarski rad, odnosno da li je tekst 

napisan u skladu sa Kodeksom, a ne da se bavi time da li crvka treba da organizuje deĉje kampove, 

dok je Vlado Mareš naglasio da je upravo to što je Ivošević uplašen ovim tekstom dokaz da je njime 

prekršen Kodeks. Jer, kako je rekao, tekst je i napisan zlonamerno,na  osnovu predrasuda, i da bi se 

širila panika zbog delovanje neke navodne militantne sekte. Nakon rasprave, šest ĉlanova Komisije 

glasalo je da je Kodeks novinara prekršen, dok su tri ĉlana bila protiv. ako je bilo potrebne 



dvotrećinske većine, odluka nije doneta, jer nije ispunjen uslov da “za” mora da glasa bar jedan 

predstavnik svakog od ĉetiri osnivaĉa i najmanje jedan predstavnik javnosti. 

2. Dejan Baĉić podneo je žalbu jer je nedeljnik „Novi glas komune“ iz Apatina „na celoj strani“ 
objavio tekst kojim ga „vreĊa i omalovažava“. Tekst je objavljen kao reagovanje na njegovu kritiku 
tog medija i TV Apatin. Ĉlanovi Komisije nisu u tome videli povredu Kodeksa. Petar Jeremić je rekao 
da je medij samo odgovorio na njegove uvrede i da se to ne može tretirati kao kršenje zabrane da 
novinari izveštavaju o stvarima u kojima imaju liĉni interes. Ivan Cvejić je naveo da je jedino što bi 
moglo biti kršenje Kodeksa neobjavljivanje njegovog odgovora, ali kako se ispostavilo da ga nije ni 
poslao, redakcija se nije ogrešila o profesionalna pravila. Za Zorana Ivoševića nije prihvatljiva 
Baĉićeva tvrdnja da on ima pravo da kaže šta hoće, a da novinare obavezuje Kodeks, jer, kako je 
rekao, „on je prvi poĉeo i oni imaju pravo da odgovore na pritisak“. Tamara Skrozza je rekla da joj se 
ĉini da je Komisija zloupotrebljena u ovom sluĉaju, budući da ona ne može da odluĉuje ko je u pravu 
u lokalnom politiĉkom sukobu, a od nje se oĉekuju upravo to. Zbog toga će, objasnila je, ostati 
uzdržana. Po okonĉanju rasprave, Komisija je sa sedam glasova „za“ i dva „uzdržana“ odluĉila da 
„Novi glas komune“ nije prekršio Kodeks. 
3.Žalba Instituta za transfuziju krvi podneta je jer je „Alo“, kako tvrde, objavio više netaĉnih 
informacija u vezi sa poništenim konkursom za javne nabavke u toj instituciji, kao i zbog naĉina na 
koji su objavljeni odgovori dostavljeni redakciji. U toku rasprave, većina ĉlanova Komisije ocenila je 
da je „Alo“ tekst sastavio na osnovu odluke komisije koja je poništila konkurs, te da Institut zapravo 
polemiše sa njom. Ovakvog mišljenja bili su Zoran Ivošević, Zlatko Ćobović i Ivan Cvejić, koji je 
naveo i da je pozitivno što je list saĉekao nekoliko dana sa objavljivanjem teksta dok nije dobio 
odgovor Instituta. Marija Kordić je rekla da oni koji odgovaraju na pitanja novinara u odreĊenim 
institucijama ĉesto nemaju osećaj za to koliko prostora u novinama ima, pa pišu predugaĉke 
odgovore i onda oĉekuju da sve to bude objavljeno. Ona je dodala da je deo odgovora koji je „Alo“ 
objavio „prava mera“. Po mišljenju Petra Jeremića, meĊutim, Kodeks jeste prekršen, nisu objavljena 
potrebna objašnjenja koja je Institut poslao, a tekst je oĉigledno zlonameran. Iako je za odluku da 
Kodeks nije prekršen glasalo sedam ĉlanova Komisije, a da jeste prekršen dvoje, odluka nije doneta, 
jer nije ispunjen uslov da „za“ svaku odluku mora da glasa bar jedan predstavnika svakog od 
osnivaĉa i javnosti. 
4. Aleksandar Arsenijević, urednik portala Ozonpress.net, podneo je žalbu zbog kršenja autorskih 
prava, tvrdeći da je u tekstovima portala Glas zapadne Srbije korišćena fotografija portala koji 
ureĊuje, bez saglasnosti redakcije i bez navoĊenja izvora i imena autora. Komisija je zakljuĉila da je 
nesumnjivo reĉ o identiĉnoj fotografiji, koja nije potpisana, te je, nakon kraće rasprave, jednoglasno 
odluĉeno da je Kodeks prekšen. Kako je reĉ o mediju koji nije prihvatio punu nadležnost Saveta za 
štampu izreĉena je javna opomena. 
5. Aleksandar Maksimović podneo je žalbu zbog tri teksta objavljenja na portalu Glas zapadne Srbije 
i to zbog objavljivanja netaĉnih i neprovernih informacija, kao i zbog nepoštovanja prava na odgovor. 
U toku debate, većina ĉlanova Komisije je ocenila da Kodeks nije prekršen objavljivanjem 
informacije o njegovom iskljuĉenju iz stranke, za koju podnosilac navodi da je neistinita, budući da je 
dobijena od izvora koji se može smatrati pouzdanom. Sem toga, kako je rekao Zoran Ivošević, to što 
odluka još nije konaĉna informaciju ne ĉini netaĉnom. Ivan Cvejić i Vlado Mareš smatrali su nije 
korektan naĉin na koji je redakcija opremala odgovore koje je slao Maksimović, ali da to nije 
dovoljno za odluku da je prekršen Kodeks. Petar Jeremić ocenio je, meĊutim, da je Kodeks novinara 
prekršen jer je nedopustivo da portal komentariše odgovor koji objavljuje u stilu „objavljujemo iako 
ne mislimo da je mnogo pametan“. On je dodao i da je i zakonom zabranjeno da se odgovor 
redakcije na dematni objavljuje u istom broju, odnosno istog dana, kao što radi Glas zapadne Srbije. 
Tamara Skrozza je rekla da će se i ovoga puta izuzeti iz odluĉivanja, jer se boji da će kakva god 
odluka Komisije da bude i jednoj i drugoj strani poslužiti kao argument u daljem sukobu. Komisija je, 
posle rasprave, sa sedam glasova „za“, jednim „protiv“ i jednim „uzdržanim“ odluĉila da Kodeks nije 
prekršen. 
Sednica je završena u 19.20 sati. 
  



 Zapisnik vodila                                                                                 Predsedavajući 
Gordana Novaković                                                                           Petar Jeremić 

 


