
SAVET ZA ŠTAMPU   
Komisija za žalbe 
Br. 37 
25.12.2014.godine 
Beograd 

ZAPISNIK 
Sa 36. sednice Komisije za ţalbe odrţane 25.12.2014. sa početkom u 17 sati u prostorijama Saveta 
za štampu. 
Prisutni članovi Komisije: Zoran Ivošević, Petar Jeremić, Stojan Marković, Tamara Skrozza, Vlado 
Mareš, Ivan Cvejić, Zlatko Čobović, Boţo Prelević, Marija Kordić i Predrag Azdejković. 
Odsutni članovi Komisije: Ljiljana Smajlović 
Ostali prisutni: Gordana Novaković, generalna sekretarka Saveta za štampu 

Dnevni red: 
1.Razmatranje ţalbe Lepomira Bakića na tekstove objavljenje u listu „Alo“ 
2.Razmatranje ţalbe Miodraga Jaćimovića (MZ Trbušani) na tekst objavljen na portalu „Glas 
zapadne Srbije“ 
3.Razmatranje ţalbe Regionalnog centra za manjine na tekst objavljen u „Večernjim novostima“ 
4.Razmatranje ţalbe Ministarstva kulture na tekstove objavljene u „Kuriru“ 
5. Razmatranje ţalbe udruţenja Praxis na tekstove objavljene na portalu „Telegraf.rs“ 
6. Razmatranje ţalbe udruţenja Praxis na tekst objavljen u „Informeru“ 
Pre početka sednice članovi Komisije su obavešteni da će Komisiji od naredne sednice predsedavati 
Ivan Cvejić, dosadašnji zamenik predsedvajućeg Petra Jeremića, kome ističe mandat, dok je za 
novog zamenika predsedavajućeg izabran predstavnik NUNS-a Vlado Mareš. 
1. Lepomir Bakić, radnik MUP-a, podneo je ţalbu smatrajući da list “Alo” protiv njega vodi kampanju, 
„sa ciljem da ga ponizi i predstavi kao nemoralnog čoveka“, izmeĎu ostalog, objavljivanjem njegovih 
fotografija iz salona za masaţu i sa privatnih zabava. U toku rasprave Zoran Ivošević je rekao da su 
svi tekstovi negativno intonirani, a da Bakić ništa nije uradio da bi bio meta kritika, odnosno da ne 
vidi zašto policajac koji se bavi bodi bilidingom ne bi mogao da ide u salon za masaţu ili na ţurke. 
Da je Kodeks prekršen ocenio je i Predrag Azdejković koji je rekao da „Alo“ vodi kampanju protiv 
Lepomira Bakića, ali je dodao da Kodeks nije prekršen i objavljivanjem fotografije iz salona za 
masaţu, jer je preuzeta sa B92 na kojem je emitovan rijaliti šou u kojem je Bakić učestvovao, te da 
bi eventualno televizija mogla da se ţali na kršenje autorskih prava. Tamara Skrozza je smatrala da 
su tekstovi skandalozno napisani, a da je Kodeks prekršen i time što se svuda potencira da je reč 
policajcu i praktično implicira da je loš u svom poslu, što ničim nije dokazano. Ivan Cvejić, Boţo 
Prelević i Vlado Mareš bili su, meĎutim, drugačijeg mišljenja, ocenjujući da je Bakić praktično aktivno 
učestvovao u svemu, odnosno da je učešćem u rijaliti programu pokazao da ţeli tu vrstu publiciteta i 
da onda ne treba da čudi što se jedan tabloid bavi njegovim ţivotom. Cvejić je rekao da neko ko se 
bavi tako krutim i konzervativnom poslom mora da vodi računa šta radi u slobodno vreme i dodao da 
su tekstovi loši i ruţni po njega, ali da njima nije prekšen Kodeks. Mareš je naveo da su tekstovi na 
momente i homofobični, ali verovatno ne sa namerom, a sličan stav izneo je i Prelević koji je rekao i 
da su tekstovi besmisleni, ali da odgovaraju tabloidu u kojem su objavljeni. Nakon rasprave, 
Komisija je sa sedam glasova „za“ i tri „protiv“ odlučila da je list „Alo“prekršio Kodeks novinara. 
2. Savetu za štampu ţalbu je, u svoje ime i ime Mesne zajednice Trbušani, čiji je predsednik podneo 
Miodrag Jaćimović , smatrajući da je u tekstu i komentarima ispod teksta izneto više netačnih i 
uredljivih konstatacija. Pre početka rasprave, članovi Komisije upoznati su sa zahtevom urednika 
„Glasa zapadne Srbije“ Gvozdena Nikolića da se iz rasprave izuzme član Komisije Stojan Marković, 
koji je, navodno, pomogao podnosiocu ţalbe da je napiše, kao i zbog toga što je „Glas zapadne 
Srbije“ o Markoviću objavio kritički tekst zbog kojeg ima razloga da glasa protiv njih. Komisija, 
meĎutim, u skladu sa dosadašnjom praksom, zahtev nije prihvatila, budući da pravila rada Saveta 
ne predviĎaju mogućnost da učesnici u sporu traţe izuzeće bilo kog člana Komisije. Stojan Marković 
je rekao da nema ništa protiv da ne učestvuje u glasanju o ovom slučaju, ali je ocenjeno da za to 
nema razloga. U toku rasprave o ţalbi Tamara Skrozza je istakla da je posebno sporan kraj teksta iz 
kojeg se moţe zaključiti da je problem sa kanalizacijom u toj mesnoj zajednici samo povod za 



obračun sa predsednikom MZ, jer se ničim ne potkrepljuju kvalifikacije koje se iznose. Dostavljena 
peticija graĎana ne dokazuje ništa jer zapravo nije jasno šta su potpisali. Zlatko Čobović je takoĎe 
rekao da je Kodeks prekršen već time što je naslov netačan. U dopisu iz kabineta premijera nema ni 
reč o „malverzacijama“, kako piše u naslovu, niti je kabinet naloţio istragu, već je samo prosledio 
dopis graĎanke nadleţnom tuţilaštvu. On je istakao da je Jaćimović trebalo da im odgovori kada su 
ga zvali za izjavu. Ivan Cvejić je rekao da se naslovom predsedniku MZ praktično preti premijerom, 
te da su optuţbe za malverzacije neosnovane. Po okončanju rasprave, Komisija je jednoglasno 
odlučila da „Glasu zapadne Srbije“ izrekne javnu opomenu za kršenje Kodeksa. 
3. Ţalbu Savetu za štampu podneo je Regionalni centar za manjine, smatrajući da su “Večernje 
novosti”, suprotno odredbama Kodeksa, navele etničku pripadnost počinilaca krivičnog dela. U toku 
rasprave, Petar Jeremić je istakao da je Kodeks prekršen i tekstom i, naročito, komentarima ispod 
teksta, dok je Marija Kordić rekla da su njoj sporni samo komentari, a da samim tektom Kodeks nije 
povreĎen. Da Kodeks nije prekršen smatrali su i Zoran Ivošević i Zlatko Čobović. Ivošević je rekao 
da ukoliko su pljačkaši zaista Romi, onda to treba reći, da bi se lakše otkrili počinioci i suzbila ta 
pojava. Kodeks bi bio prekršen u slučaju da ta informacija nije tačna, a ako jeste, onda nema kršenja 
Kodeksa. Zlatko Čobović je naveo da u tekstu piše da je reč o organizovanoj grupi kradljivaca koja 
ima policijski dosije, dakle nisu za krivično delo optuţeni Romi uopšte nego tačno odreĎeni ljudi, dok 
je to da su Romi verovatno prepisano iz policijskog izveštaja, te da se ne moţe samo zbog toga reći 
da je prekršen Kodeks. Ivan Cvejić, Tamara Skrozza i Predrag Azdejković imali su sasvim suprotno 
mišljenje – da se u Kodeksu jasno kaţe da se nacionalna pripadnost počinilaca krivčnog dela moţe 
navesi samo ako je u direknoj vezi sa prirodom tog dela. „U ovom slučaju potpuno je nebitno koje su 
nacionalnosti ljudi koji su nekoga opljačkali i potpuno sam sigurna da su, recimo, Srbi, da to ne bi 
bilo navedeno u tekstu. A kad se napiše da su Romi, to samo potvrdjuje predrasude koje o njima već 
postoje“, rekla je Skrozza. Ivan Cvejić je dodao da on, kao urednik, podatke o nacioalnoj pripadnosti 
počinilaca izbacuje iz teksta, ukoliko nisu u vezi sa incidentom, te da smatra da informacija neće biti 
manje potpuna bez tog podatka. On je istakao da sama činjenica da je veoma kratka vest izazvala 
komentare, koji su svi potpuno negativni, potvrdjuje da je cilj navodjena da su pljačkaši Romi i bio da 
se izazove reakcija – pa oni ništa drugo i ne znaju da rade sem da kradu. Vlado Mareš je rekao da 
ne misli da je ovde reč o nekoj nameri, već da je to  pre posledica generalnog odnosa prema 
Romima u našem društvu, ali da je u svakom slučaju prekršen Kodeks. Boţo Prelević je rekao da se 
i njemu ne čini da je postojala ţelja da se osudi cela jedna nacionalna zajednica, ali da im je ipak 
naneta šteta, jer je krivično delo pripisano naciji. S druge strane, meĎutim, opljačkani migranti su ih 
verovatno i prepoznali po tome što su Romi. On je istakao i da nije u redu što „Novosti“ nisu 
odgovorile na ţalbu. Nakon rasprave, „za“ odluku da je prekršen Kodeks glasalo je sedmoro članova 
Komisije, dva su bila „protiv“, a jedan „uzdrţan“. 
4. Ministarstvo kulture i informisanja podnelo je ţabu zbog dva teksta objavljena u „Kuriru“ tvrdeći da 
je netačna informacija da će to Ministarstvo finansirati film američke porno glumice srpskog porekla. 
Iz rasprave i odlučivanja bila je izuzeta Marija Kordić, koja je pomoćnik glavnog urednika „Kurira“. 
Zoran Ivošević je u raspravi istakao da je u ovom slučaju Kodeks nesumnjivo povreĎen jer su iznete 
netečne informacije da Ministarstvo finansira film, a da o tome još nije odlučeno, niti je Ministarstvo 
znalo ko treba da glumi u filmu, ali da ne vidi ništa loše ni u tome da se dodeli novac za fim u kojem 
glumi porno glumica, jer je moţda reč o dobrom filmu. On je dodao da se tekstom , bez razloga, 
diskriminiše porno glumica, a da to na izvesan način radi čak i Ministarstvo koje se toliko „ograĎuje“ 
od toga. Zlatko Čobović je naveo da je naslov konstatacija, bez obzira što su stavljeni upitnik i 
uzvičnik (na naslovnoj strani nema ni toga), i da, kako je u ţalbi i navedeno, nema veze sa 
sadrţajem teksta. Drugi naslov „Šta Tasovac radi sa porno divom“ jer još gori, a nedopustivo je da 
se nakon što je toliko prostora (dve naslovne strane i po dve strane u novinama) dato toj priči, 
odgovori pomoćnice ministra svedu na dve rečenice. Zbog svega toga, po njemu je Kodeks 
prekršen. Istog mišljenja bio je i Ivan Cvejić koji je rekao da „Kurir“ obično ume veštije da „upakuje“ 
naslove , ovde je zaista izvučeno nešto čega nema u tekstu. Ostali članovi Komisije izneli su lične 
ocene, pa je, nakon debate, jednoglasno odlučeno da je „Kurir“ prekršio Kodeks novinara. 
5. i 6 Na osnovu zahteva Komisije sa prethodne sednice organizacija Praxis, koja je podnela ţalbe 
na tekstove objavljene u listu “Informer” i na portalu “Telegraf.rs.”, dostavila je potpisane saglasnosti 



šestoro pripadnika albanske nacionalne zajednice, koji su naveli da termin „Šiptar“, upotrebljen u 
spornim tekstovima, smatraju uvredljivim. Komisija je o ovim ţalbama vodila objedinjenu raspravu. U 
toku rasprave, Marija Kordić je rekla da pitanje upotrebe termina Šiptar ili Albanac prevazilazi 
kapacitete Komisije za ţalbe i da ona ne treba da se izjašnjava o tome da li je taj termin uvredljiv 
sam po sebi. Po njenom mišljenju nije, zbog čega neće glasati da je prekršen Kodeks, iako misli da 
je u ovim konkretnim tekstovima postojala namera da se neko uvredi. Zlatko Čobović je naveo da u 
ovoj oblasti ne postoji aksiom, ali da smatra da nije pristojno zvati ljude drugih nacionalnosti onako 
kako oni ne ţele da ih zovu. On je takoĎe rekao da će biti uzdrţan prilikom glasanja i dodao da je 
licemerno što mnogi koji javno koriste izraz Albanac, a privatno govore Šiptar. Po mišljenju Ivana 
Cvejića, tekstovi su objavljeni posle utakmice Srbija – Albanija i čini se da je postojala jasna ideja da 
se, u besu i očajanju zbog onoga što se dogodilo, na naslovnu stranu, velikim slovima, stavi 
„Šiptari“, odnosno da je postojala namera da se Albanci uvrede, i da zato smatra da je Kodeks 
prekršen. Sa ovom ocenom se saglasio i Boţo Prelević, koji je rekao da cilj tekstova nije bio da 
informišu, nego upravo da nekoga uvrede, mada je dodao i da nije siguran da se svi Albanci osećaju 
uvreĎenim kada se upotrebi reč Šipatar, jer je neko vreme radio na Kosovu i zna da i oni jedni druge 
tako zovu. Zoran Ivošević je rekao da, bez obzira na to što mi ne smatramo taj termin uvredljivim, 
zvaničan naziv je Albanac i trebalo bi ga koristiti, utoliko pre što izraz „Šiptar“ sami Albanci očigledo 
smatraju uvredom. On je takoĎe ocenio da je termin upotrebljen sa namerom da uvredi. Po 
Predragu Azdejkoviću, to da li je nešto uvreda zavisi u velikoj meri i od konteksta, odnosno od toga 
ko odreĎenu reč i u kom slučaju koristi, dok je Tamara Skrozza istakla da je jedna stvar kako će 
neko privatno koristiti odreĎene termine, a sasvim drugo koristiti u javnom prostoru nešto što neko 
doţivljava kao uvredu i dodala da je Kodeks tu vrlo jasan – da treba izbegavati izraze koje onaj na 
koga se odnose smatra uvredljivim. Petar Jeremić je rekao da bi upravo to da li se neko oseća 
povreĎenim kada se tako oslovljava trebalo da bude kriterijum za korišćenje odreĎenog izraza, dok 
je Vlado Mareš naglasio da je izraz „Šiptar“ nesumnjivo uvreda i da je svi Albanci tako doţivljavaju. 
Po okončanju rasprave, Komisija je sa osam glasova „za“ i dva „uzdrţana“ odlučila da je 
„Telegraf.rs“ prekršio Kodeks. Isti ishod glasanja bio je i kad je reč o „Informeru“. 
Sednica je završena u 19.10 sati. 
Zapisnik vodila                                                                       Predsedavajući 
Gordana Novaković                                                               Petar Jeremić 
 

 


