
AVET ZA ŠTAMPU   
Komisija za žalbe 
Br. 35 
30.10.2014.godine 
Beograd 

ZAPISNIK 
Sa 34. sednice Komisije za žalbe održane 30.10.2014. sa poĉetkom u 18 sati u prostorijama Saveta 
za štampu. 
Prisutni ĉlanovi Komisije: Zoran Ivošević, Petar Jeremić, Stojan Marković, Tamara Skrozza, Vlado 
Mareš, Ivan Cvejić, Zlatko Ĉobović, Božo Prelević, Marija Kordić i Predrag Azdejković. 
Odsutni ĉlanovi Komisije: Ljiljana Smajlović 
Ostali prisutni:Dejan Miladinović, predsednik UO Lokal presa, koji uĉestvuje u raspravi i odluĉivanju 
o taĉkama jedan i dva, iz kojih je izuzet Stojan Marković, Stefan Ćurdo iz advokatske kancelarije 
Boža Prelevića i Gordana Novaković, generalna sekretarka Saveta za štampu 

Dnevni red: 
1. Razmatranje žalbe Gvozdena Nikolića na fotografiju objavljenu na portalu „Ozonpress.net“ 
2. Razmatranje žalbe Gvozdena Nikolića na fotografiju objavljenu na portalu „Ozonpress.net“ 
3.. Razmatranje žalbe Borislava Stefanovića na tekst objavljen u listu „Alo“ 
4. Razmatranje žalbe Borislava Stefanovića na tekst objavljen u „Kuriru“ 
5. Razmatranje žalbe Milana Ćvetićanina na tekst objavljen u listu „Alo“ 
6.Razmatranje žalbe Aleksandre Barton na tekst objavljen u listu „Alo“ 
7. Razmatranje žalbe Aleksandre Barton na tekst objavljen u „Kuriru“ 
8. Razmatranje žalbe Aleksandre Barton na tekst objavljen u „Veĉernjim novostima“ 
Pre poĉetka sednice, ĉlanovi Komisije obavešteni su da je Lokal pres delegirao Dejana Miladinovića 
da, umesto ĉlana Komisije Stojana Markovića, odluĉuje o žalbama koje se odnose na portal 
Ozonpress.net 
1.Gvozden Nikolić, vlasnik i direktor produkcije “Glas zapadne Srbije” podneo je žalbu, smatrajući da 
je informativni portal “Ozonpress.net” prekršio odredbe Kodeksa koje se odnose na zaštitu 
autorstva, neovlašćenim preuzimanjem fotografije, objavljene uz tekst “Stevanović: taĉno je da SPS 
duguje za grejanje, neplatiše voze jahte”, na portalu “Glas zapadne Srbije”. U toku rasprave, ĉlanovi 
Komisije su istakli da fotografija na portalu “Glas zapadne Srbije”, nije potpisana, te da je teško 
oceniti da li je taj portal nosilac autorskih prava, kao i da to nije mogao znati ni portal 
“Ozonpress.net”. Zoran Ivošević je rekao da treba uzeti u obzir i to da se urednik “Ozonpress.neta” 
izvinio za eventualni propust, dok, po mišljenju Petra Jeremića, “Ozonpress.net” odgovornosti za 
kršenje autorskih prava oslobaĊa e-mail koji je dostavljen Komisiji, a iz kojeg se vidi od koga su oni 
dobili fotografije. Dejan Miladinović je rekao da fotografije najpre moraju da budu potpisane da bi 
neko kasnije mogao da se pozove na zaštitu autorskih prava, a sliĉnog mišljenja bili su i Zlatko 
Ĉobović i Ivan Cvejić, koji su ocenili da Kodeks nije prekršen. Nakon rasprave, Komisija je 
jednoglasno odluĉila da portal “Ozonpress.net” nije prekršio odredbe Kodeksa novinara Srbije. 
2. Druga žalba Gvozdena Nikolića odnosila se na fotografiju koju je, po njemu, takoĊe neovlašćeno, 
“Ozonpress.net” preuzeo sa portal “Glas zapadne Srbije” i objavio uz tekst “Ĉaĉak u ratu sa trećim 
rajhom”. Komisija je i u ovom sluĉaju smatrala da se ne može tvrditi da je portal “Glas zapadne 
Srbije” nosilac autorskih prava, tim pre što je jedina potpisana fotografija objavljena na portalu “Vesti 
online.net”, a urednik “Ozonpress.neta” tvrdi da je za objavljivanje dobio saglasnost autora. Prema 
reĉima Petra Jeremića i Dejana Miladinovića, pravo da se žali imali bi autor fotografije ili portal “Vesti 
online.net”, i u tom sluĉaju bi se moglo govoriti o povredi Kodeksa, dok, kad je reĉ o “Glasu zapadne 
Srbije”, nema nikakvih dokaza da taj portal ima autorska prava na fotografiju. Komisija je, na kraju, 
jednoglasno odluĉila da je ni u ovom sluĉaju nema povrede Kodeksa. 
3. i 4. S obzirom na to da je Borislav Stefanović podneo jedinstvenu žalbu na tekstove objavljene u 

listovima “Alo” i “Kurir”, ĉlanovi Komisije vodili su objedinjenu raspravu o ove dve taĉke dnevnog 

reda. Iz dela rasprave koji se odnosio na “Kurir”,kao i iz glasanja o toj žalbi bila je izuzeta Marija 

Kordić, koja je zaposlena u “Kuriru”. Generalna sekretarka je na poĉetku rasprave rekla da nije 

prihvatila predlog advokata “Kurira” da se žalba odbaci kao formalno neispravna jer je nejasno da li 



je podnosilac žalbe Borislav Stefanović ili Demokratska stranka, na ĉijem je memorandum žalba 

poslata.Ona je navela da je žalba napisana u prvom licu, a potpisan je Borislav Stefanović, tako da 

nema nikakve dileme ko je podosilac. Zoran Ivošević je ocenio da u objavljenim tekstovima ima 

preterivanja, ali da ga ima u žalbi. “Kurir”, kako je rekao, uopšte nije, kako je u žalbi navedeno, 

napisao da je Stefanović slupao auto, ali piše da je pobegao, što je takoĊe preterivanje. On je 

takoĊe naveo da “Kurir” samo naslovom, a “Alo” i tekstom i naslovom krše odredbe Kodeksa o 

obavezi novinara da neguju etiku i kulturi javne reĉi, jer se koriste prejaki termini – da se ponašao 

bahato, da je pobegao sa lica mesta, da nije imao ni malo pristojnosti da saĉeka policiju…”Mislim da 

je sve moglo drugaĉije da se napiše, da tekstovima fali umerenost i doza obazrivosti”, rekao je 

Ivošević. Zlatko Ĉobović je naveo da je u tekstu u “Kuriru” netaĉno navedeno “Borko imao udes”( 

udes je imao vozaĉ, on je samo bio u autu), kao i da je  “pobegao”(jer nije ni imao obavezu da 

ostane dok ne doĊe policija),a asocira da je bežao od policijske potere, dok je u listu “Alo”  naslov 

potpuno netaĉan – jer niti je Stefanović “slupao” auto, niti je “utekao”. Problematiĉno u oba teksta je i 

što se pozivaju na neimenovane izvore koji ne saopštavaju  ĉinjenice, već iznose sudove i izvode 

zakljuĉke, i o onome o ĉemu objektivno nemaju saznanja. Ukazao je, takoĊe, i na novinarski 

korektan tekst na istu temu, objavljen istog dana u “Blicu”, kao primer da je bilo moguće i tako, da je 

bilo volje. Zakljuĉio je da je u oba sluĉaja povreĊen kodeks. Vlado Mareš je naveo da u principu 

prihvata “strastveno pisanje”, naroĉito kada se odnosi na politiĉare i da bi to još i moglo da bude u 

skladu sa Kodeksom, ali da u ovom sluĉaju sumnju pobuĊuje to što je jednom neitneresantnom i 

beznaĉajnom dogaĊaju posvećana tako velika pažnja. Po njemu, to ukazuje na manir dela medija da 

se vesti o odreĊenim ljudima plasiraju na ovakav naĉin, da bi njihovi politiĉki protivnici kasnije mogli 

to da koriste. Sliĉan stav izneo je i Božo Prelević, koji je rekao da se sluĉajno premijerov auto sudari 

sa nekim, naslov sigurno ne bi bio “Vuĉiĉ slupao auto” i da zato misli da je Kodeks prekršen. Ivan 

Cvejić je, meĊutim, rekao da tekstovi koje su objavili “Kurir” i “Alo”, bez obzira što je podneta jedna 

žalba i sa istom argumentacijom za oba lista, nisu isti i da nema dilemu da je “Alo” prekršio Kodeks, 

dok je kad je reĉ o “Kuriru” bliži stavu da nije. On je naglasio i da je “Kurir” odgovorio na žalbu, a 

“Alo” nije. Tamara Skrozza je navela da je imala sliĉnu dilemu u vezi sa “Kurirom”, ali je je ipak u 

oceni da je i “Kurir” prekršio Kodeks presudilo to što se iz nekih “detalja” vidi da je tekst ciljan. “U 

nadnaslovu se već istiĉe – bahato ponašanje, a u kontekstu sve ga što se oko nas dešava, za to što 

je on uradio reći da je bahato je preterano, zatim se komentariše da li je on bio pristojan ili ne, ĉime 

se, ipak, prelazi granica poštovanja Kodeksa”, istakla je. Petar Jeremić je takoĊe naveo da se 

dvoumio kad je reĉ o tekstu u “Kuriru” ali da ga je preterivanje sa kojim je napisan i davanje 

preteranog znaĉaja tom dogaĊaju ubedilo da je tekst tendenciozan i zlomaneran. Predrag 

Azdejković je rekao da je “Alo” prekršio Kodeks, dok za “Kurir” nije siguran. On je zatražio da u 

zapisnik uĊe i njegova ocena da Borislav Stefanović u žalbi Savetu netaĉno tvrdi da se 

“Demokratska stranka od svog osnivanja borila za medijske slobode kao jednu od osnovnih 

vrednosti demokratskog i civilizovanog društva”. Odnosno da zloupotrebljava to što je žalba 

dostupna javnosti na sajtu Saveta za štampu. Nakon rasprave, Komija je sa devet galsova “za” i 

jednom “uzdržanim”, i bez ijednog glasa protiv, odluĉila da je “Alo” prekršio Kodeks novinara. “Za” 

odluku da je “Kurir” prekršio Kodeks glasalo je osam ĉlanova Komisije, “uzdržan” je takoĊe bio 

jedan, “protiv” nije bio niko. 

5. Milan Cvetićanin, ĉlan Upravnog odbora AD “Vršaĉki vinogradi”, naveo je u žalbi Savetu da su u 
tekstu u listu „Alo“ svi podaci koji se odnose na njega netaĉni i da je najverovatnije reĉ o drugoj 
osobi koja ima isto ime i prezime. Ĉlanovi Komisije su u toku rasprave istakli da je u ovom sluĉaju 
bio neophodan odgovor redakcije, da bi se sa sigurnošću utvrdilo kako je novinar došao do 
podataka koje je objavio i da li se oni odnose na neku drugu osobu. Predrag Azdejković je istakao 



da je Komisija prinuĊena da veruje podnosiocu žalbe kada tvrdi da ništa od onoga što je napisano 
nije istinito, a da nema nikakve dokaze ni za to, dok je Marija Kordić objasnila, na svom primeru, da 
je, i pored svih provera nekada moguće pogrešiti i „zameniti“ neĉiji identitet. Ostali ĉlanovi Komisije 
smatrali su da je novinar, u svakom sluĉaju, morao da, pre objavljivanja, proveri podatke i da 
nesumnjivo utvrdi da se svi odnose na istog ĉoveka, odnosno da je izostala dužna profesionalna 
pažnja. Na predlog Tamare Skrozza, Komisije je prihvatila i da se redakciji preporuĉi da sporni tekst 
ukloni, s obzirom na to da podnosilac žalbe i dalje ima problema zbog toga što je dostupan na 
internetu. 
6,7 i 8. O žalbama Aleksandre Barton na tekstove objavljenje u dnevnim novinama “Alo”, “Kurir” i 
“Veĉernje novosti” Komisija je vodila objedinjenu raspravu. U raspravi o žalbi na “Kurir”, kao i u 
odluĉivanju nije uĉestvovala Marija Kordić. Aleksandra Barton, direktorka Mobing centra u Nišu 
podnela je žalbu zbog tekstova u kojima se navodi da je slala preteće poruke radnicima Specijalne 
bolnice u Sokobanji ĉije interese zastupa i da je zbog toga uhapšena. U toku rasprave, ĉlanovi 
Komisije su zakljuĉili da su mediji u ovom sluĉaju prekršili odredbe Kodeksa koje se odnose na 
pretpostavku nevinosti, jer su je unapred, bez ikakve rezerve, oglasili krivom. Zoran Ivošević je 
rekao da je u “Novostima” problem samo naslov, a da je tekst inaĉe sasvim korektan, dok je Vlado 
Mareš rekao da je sklon da u ovom sluĉaju ne osuĊuje mnogo novinare, koji su samo verovali 
zvaniĉnom izvoru, odnosno policiji. Nakon rasprave, “za” odluku da su “Veĉernje novosti” prekršile 
Kodeks glasalo je sedam ĉlanova Komisije, “protiv” je bio jedan, a “uzdržana” dva. Da je “Kurir” 
prekršio Kodeks glasalo je osam ĉlanova Komisije, “protiv” nije bio niko, a “uzdržan” jedan. “Za” 
odluku da je “Alo” prekršio Kodeks novinara Srbije glasalo je osam ĉlanova Komisije, “protiv” je bio 
jedan, dok je jedan clan bio “uzdržan”. 
Sednica je završena u 19.15 sati. 
  
Zapisnik vodila                                                                           Predsedavajući 
Gordana Novaković                                                                   Petar Jeremić 

 


