
SAVET ZA ŠTAMPU   
Komisija za žalbe 
Br. 36 
27.11.2014.godine 
Beograd 

ZAPISNIK 
Sa 35. sednice Komisije za ţalbe odrţane 27.11.2014. sa poĉetkom u 18 sati u prostorijama Saveta 
za štampu. 
Prisutni ĉlanovi Komisije: Zoran Ivošević, Petar Jeremić, Stojan Marković, Tamara Skrozza, Vlado 
Mareš, Ivan Cvejić, Zlatko Ĉobović, Boţo Prelević, Marija Kordić i Predrag Azdejković. 
Odsutni ĉlanovi Komisije: Ljiljana Smajlović 
Ostali prisutni:Stefan Ćurdo iz advokatske kancelarije Boţa Prelevića i Gordana Novaković, 
generalna sekretarka Saveta za štampu 

Dnevni red: 
1. Razmatranje ţalbe Luke Boţovića na tekst objavljen u onlajn izdanju „Kurira“ 
2. Razmatranje ţalbe udruţenja Praxis na tekst objavljen na portalu „Telegraf.rs“ 
3. Razmatranje ţalbe udruţenja Praxis na tekst objavljen u „Informeru“ 
4. Razmatranje ţalbe YUCOM-a na tekstove objavljene u listu „Blic“ 
5. Razmatranje ţalbe Miroslava Bojĉića na tekstove objavljene u „Kuriru“, „Blicu“, „Veĉernjim 
novostima“ i listu „Danas“ 
6. Razmatranje ţalbe „Kurira“ na tekst objavljen u „Vremenu“ 
1. Luka Boţović podneo je ţalbu Savetu za štampu, smatrajući da je “Kurir” prekršio odredbe 
Kodeksa novinara koje se odnose na istinitost izveštavanja, time što je njegov tvit “Ispalite jedan 
metak i za urednika „Blica‟, „Kurira‟, „Telegrafa‟ interpretirao kao pretnje smrću tim urednicima. Iz 
 rasprave i odluĉivanja izuzeta je Marija Kordić, zaposlena u “Kuriru”. U toku rasprave, Zoran 
Ivošević je istakao da ono što je Boţović napisao na Tviteru nije sasvim jasno i da, stoga, moţe 
nekoga i da uznemiri. To što je nije rekao “ispalite metak u urednike”, nego “za” njih, ne znaĉi da se 
to ne moţe tumaĉiti kao pretnja smrću, jer moţe da se razume kao da je taj metak “rezervisan” za 
urednika. Petar Jeremić i Boţo Prelević takoĊe su rekli da misle da Kodeks nije prekršen, dok su 
Vlado Mareš i Tamara Skrozza bili nešto drugaĉijeg mišljenja. Mareš je istakao da, iako izjava moţe 
da se tumaĉi na razne naĉine, u njoj nema pretnje, a “Kurir” objavljenim tekstom pravi od “komarca 
magarca”. On je rekao da je istina da svako pominjanje metka ima nezgodnu konotaciju, ali u ovom 
sluĉaju je reĉ o preterivanju, i dodao da razume zašto je Boţović bio iritiran naĉinom izveštavanja sa 
utakmice. Skrozza je rekla da joj smeta i to što u tekstu piše “Boţović ne oseća odgovornost što 
poziva na ubistvo urednika”, jer je to reinterpretacija njegove izjave, odnosno kometar njegovog 
objašnjenja, a da ga nisu ni pitali da li oseća odgovornost. Nakon rasprave, Komisija je sa sedam 
glasova “za”, jednim “protiv” i jednim “uzdrţanim” odluĉila da “Kurir” nije prekršio Kodeks novinara. 
2. i 3. Ĉlanovi Komisije nije razmatrali ţalbe koje je udruţenje “Praxis” podnelo na tekstove 
objavljene u listu “Informer” i na portalu “Telegraf.rs.” Kako su istakli Boţo Prelević i Zoran Ivošević 
“Parxis” i ostale organizacije potpisane ispod ţalbe nisu ovlašćeni podnosioci ţalbe, budući da 
medju njima nema nijedne organizacije koja zastupa Albance, niti je obezbeĊena saglasnost 
organizacije ili pojedinaca albanske nacionalnosti za podnošenje ţalbe. Vlado Mareš smatrao je da 
o ţalbama treba odluĉivati, jer je vaţno da se Savet, odnosno Komisija, izjasni o korišćenju 
uvredljivog termina “Šiptar” u medijima. Na predlog Tamare Skrozza, Komisija je jednoglasno 
odluĉila da se od “Praxsisa” zatraţi da dopuni ţalbi tako što će obezbediti saglasnost onih koji se 
mogu smatrati oštećenim. 
4. YUCOM je ţalbu Savetu za štampu podneo smatrajući da su tekstovima objavljenim u listu “Blic”, 

koji je odnose na privatnu kriviĉnu prijavu koju su roditelji maloletnika podneli protiv glumca Gorana 

Jevtića, povreĊene odredbe Kodeksa koje se odnose na poštovanje pretpostavke nevinosti i zaštitu 

privatnosti. Boţo Prevelić i Predrag Azdejković smatrali su  da je Kodeks u ovom sluĉaju drastiĉno 

prekršen u odnosu na Jevtića, dok je Zoran Ivošević bio suprotnog mišljenja, ocenjujući da su 

tekstovi napisali inteligentno, da se nigde ne tvrdi da je Jevtić kriv, kao i da se u naslovu citira otac 



mladića. On je takoĊe istakao da Jevtić ćuti i ne brani se, što bi moglo da ukaţe da je ono o ĉemu 

list piše zaista taĉno, a ako jeste, reĉ je o “velikom zlu” i prećutkivanje toga bilo bi mnogo veći 

prekršaj od eventualnog narušavanja privatnosti. Da je “Blic” vodio raĉuna o tome da ne prekrši 

pretpostavku nevinosti smatala je i Marija Kordić koja je istakla da se u svim tekstovima novinari 

pozivaju na kriviĉnu prijavu i vrlo paţljivo biraju formulacije. Vlado Mareš je rekao da, kao novinar, 

ne bi mogao da odoli da piše o onome o ĉemu piše i “Blic”, koji, inaĉe to ĉini dosta vešto. Ono što 

izaziva sumnju da je reĉ o lošoj nameri jeste to što se o tome piše nekoliko dana zaredom, pa liĉi na 

kampanju protiv glumca. MeĊutim, pošto on ne nalazi za shodno da se brani, list praktiĉno piše 

samo na osnovu prijave, pa je teško i izbeći optuţujući ton. Tamara Skrozza je istakla da nema 

nikakvih dokaza da je Jevtić bilo šta uradio, sem izjava nekih ljudi. Ona je podsetila da kriviĉnu 

prijavu moţe svako da podnese, a samo na osnovu toga medij to plasira kao da je glumac dokazano 

kriv. To se postiţe izborom reĉi, naĉinom plasiranja tekstova, ĉitavim kontekstom, Skrozza je rekla 

da na taj naĉin svako moţe da se naĊe na naslovnoj strani i da posle uopšte neće biti ni vaţno da li 

je kriv, jer mu je već presuĊeno. Zlatko Ĉobović je naveo da se podnošenje kriviĉnih prijava 

zloupotrebljava u medijima, da je istina da je “Blic” vodio raĉuna da ne prekrši pretpostavku 

nevinosti, i da nije napisano da je Jevtić kriv, ali iz svega što je objavljeno, posebno  kako je 

objavljeno, proizilazi da jeste. List je mogao da se zadrţi na objavljivanju infomacije da je podneta 

kriviĉna prijava i  da je u toku istraga, ali se ide dalje -  citiran je anonimni izvor, pa se navodi kako u 

pozorištu “navodno postoji svedok koji je taĉno video šta se zaista dogodilo”  , za koga niko, u ovom 

trenutku, ne moţe da tvrdi da zaista postoji. Istovremeno, u tri objavljena teksta  citirana je , samo 

jedna reĉenica Gorana Jevrtića i time je,  navodno, zastupljena i druga strana. Zakljuĉio je da je 

prekršen Kodeks. I Ivan Cvejić je ocenio da je Kodeks prekršen naĉinom na koji je infomacija 

saopštena. Iako se u tekstovima ne tvdi da je Jević kriv, list zapravo manipuliše ĉitaocima i 

naslovnim stranama i opremom tekstova izaziva efekat protiv glumca koji je nešto skrivio.Rezultat je 

taj da je on nedvosmisleno oznaĉen kao seksualni manijak. Po završetku rasprave, Komisija je sa 

sedam glasova “za” , dva “protiv” i jednim “udrţanim” odluĉila da je “Blic” prekršio Kodeks novinara 

Srbije i naloţiila listu da ovu odluku objavi. 

5. Miroslav Bojĉić podneo je ţalbu na tekstove objavljenje u dnevnim novinama “Blic”, “Kurir”, 

“Veĉernje novosti” i “Danas”, navodeći da su njima, prilokom izveštavanja o kriviĉnoj projavu koju je 

protiv njega podnela Komisija za hartije od vrednosti, prekršen Kodeks u delu koji se odnosi na 

obavezu poštovanja pretpostavke nevinosti i zaštitu privatnosti. Zlato Ĉobović je naveo da smatra da 

“Kurir” nije prekršio Kodeks, a da ostali mediji jesu, jer je “Kurir” imao “drugu stranu”, odnosno 

preneo je i Bojĉićevu izjavu, dok ostali nisu, a, po svemu sudeći, “Novosti” nisu objavile ni odgovor 

koji im je poslao, Marija Kordić (koja nije uĉestvovala u delu rasprave koja se odnosila na “Kurir”), 

rekla je da je i “Blic” naveo da je pokušao da dobije izjavu od Bojĉića, dok je Zoarn Ivošević rekao da 

je kriviĉnu prijavu podneo neko ko je nadleţan da reaguje i ima pravo da se obrati javnosti, ĉak i da 

nema kriviĉne prijave, a mediji su to sami preneli. Tamara Skrozza je istakla da je problem što se u 

svim naslovima, bez ograde, navodi da je “reketirao”, “ucenjivao” i sl. dakle, već je presuĊeno. Istog 

mišljenja bili su i Predrag Azdejković i Petar Jeremić, dok je Vlado Mareš rekao da ne moţe samo 

na osnovu naslova da glasa da je Kodeks prekršen, jer su naslovi uvek malo “jaĉi”, a tekstovi se 

bave veoma vaţnom temom, koja ne bi smela da se prećuti. Podnosilac ţalbe se, kako je rekao, 

praktiĉno ţali što se o tome uopšte piše i poziva se na narušavanje privatnosti, dok istovremeno 

navodi da je on planirao da izaĊe pred parlament. Ivan Cvejić je istakao da je ovo nešto drugaĉiji 

sluĉaj od prethodnog, jer ovde nije reĉ o privatnoj prijavi, već je Komisija za hartije od vrednosti 

reagovala na nezakonito poslovanje jedne firme. Tema je vaţna i zasluţuje paţnju, tako da znaĉaj 

teme prevazilazi problem sa naslovima. Po završetku rasprave, Komisija se izjašnjavala o svakom 



tekstu, odnosno listu, pojedinaĉno, “Za” odluku da je “Blic” nije prekršio Kodeks glasalo je sedam 

ĉlanova, dva su bila “protiv”,a jedan “uzdrţan”, Isti ishod glasanja bio je i kad se odluĉivalo o tome 

da li su Kodeks prekršile “Novosti” i “Danas”, dok je za odluku da “Kurir” nije prekršio Kodeks glasalo 

osam ĉlanova ĉlanova Komisije, “protiv” nije bio niko, a “uzdrţan” je bio jedan. Komisija je 

jednoglasno odluĉila da se u oobrazloţenjima odluka redakcije podsete da moraju da vode raĉuna o 

tome da pretpostavku nevinosti ne krše ni naslovima, koji moraju da odgovaraju sadrţini tekstova. 

6. Ţalbu Savetu za štampu podnela je redakcija lista “Kurir” verujući da je nedeljnik “Vreme” prekršio 
Kodeks tekstom o tabloidima u Srbiji, koji se odnosi i na list “Kurir”. Iz rasprave i odluĉivanja o ovoj 
ţalbi izuzete su Tamara Skrozza, autorka teksta i Marija Kordić, zaposlena u “Kuriru”. 
Predsedavajući Petar Jeremić je na poĉetku rasprave istakao da Komisija nema mandat da se bavi 
delom ţalbe koji se odnosi na to da li Tamara Skrozza ima prvo da piše o ovoj temi, budući da je 
ĉlanica Komisije za ţalbe odnosno da takva vrsta izjašnjavanja prevazilazi nadleţnosti Saveta za 
štampu. Komisija moţe da odluĉuje samo o tome da li je objavljenim tekstom prekršen Kodeks 
novinara Srbije. Ĉlanovi Komisije ocenili su da u tekstu nema niĉega što bi se moglo smatrati 
povredom etikih pravila profesije. Zoran Ivošević je rekao da je tekst više struĉan, nego novinarski, 
da se bavi genezom tabloida u Srbiji, da ga je pisao neko ko jako dobro poznaje medijsku scenu i da 
su ocene na koje se “Kurir” ţali, poput “surovo” sasvim utemeljene. On je rekao da je besmislena 
tvrdnja podnosioca ţalbe da je tekstom povreĊena privatnost lista, jer privatnost predstavlja 
poremećaj psiho-fiziĉke ravnoteţe i ne moţe da se odnosi na pravna lica. Zlatko Ĉobović je ocenio 
da je reĉ o dobro napisanom novinarskom tekstu, u kojem ne vidi ništa što bi bilo suprotno Kodeksu. 
S obzirom na to da je reĉ o feljtonu, a uredniku “Kurira” su pitanja dostavljena nekoliko dana pre 
objavljivanja prvog nastavka, bilo je dovojno vremena da se na njih odgovori, tako da primedba da 
im nije pruţena pirlika da iznesu svoje stavove ne stoji. Predrag Azdejković je pitao da li je pravno 
omoguće da sadašnji “Kurir”, koji je pre izvesnog vremena preregisrovan, podnosi ţalbu u ime 
“starog Kurira”, dok je Ivan Cvejić rekao da razume potrebu lista da reaguje na tekstove, jer se 
prepoznao kao “perjanica ţute štampe”. Vlado Mareš je rekao da liĉno voli tabloide i da veruje da je 
korist od njih veća nego šteta, ali da u ovom tekstu ne vidi ništa sporno sa stanovišta poštovanja 
Kodeksa, dok je Petar Jeremić istakao da mu je drago što je redakcija “Kurira” odluĉila da se ţali 
Savetu za štampu, za razliku od glavnog urednika “Informera” koji je autorku teksta vreĊoa na svom 
tvitet nalogu. Po okonĉanju rasprave, Komisija je jednoglasno odluĉila da nedeljnik “Vreme” nije 
prekršio Kodeks novinara Srbije. 
Sednica je završena u 19.50 sati. 
Zapisnik vodila                                                                       Predsedavajući 
Gordana Novaković                                                                Petar Jeremić 
  
  

 


