
SAVET ZA ŠTAMPU   
Komisija za žalbe 
Br. 38 
28.1.2015.godine 
Beograd 

ZAPISNIK 
Sa 37. sednice Komisije za ţalbe odrţane 28.1.2015. sa poĉetkom u 18 sati u prostorijama Saveta 
za štampu. 
Prisutni ĉlanovi Komisije: Zoran Ivošević, Petar Jeremić, Ljiljana Smajlović, Stojan Marković, Tamara 
Skrozza, Vlado Mareš, Ivan Cvejić, Zlatko Ĉobović, Boţo Prelević i Predrag Azdejković. 
Odsutni ĉlanovi Komisije: Marija Kordić 
Ostali prisutni: Ljibica Đukanović iz advokatske kancelarije Stojković&Prekajski, koja zastupa „Blic“, 
Stefan Ćurdo iz advokatske kancelarije Boţa Prelevića, Dejan Miladinović, zamenik predsednika UO 
Saveta za štampu i Gordana Novaković, generalna sekretarka Saveta za štampu 

Dnevni red: 
1.Razmatranje ţalbe Marije Maje Nikolić i preduzeća „Špar“ d.o.o. na tekstove objavljenje u 
dnevnom listu „Blic“ 
2.Razmatranje ţalbe Bebe Kanaĉki na tekstove objavljene u dnevnom listu „Kurir“ 
3.Razmatranje ţalbe Marije Banauh Brusin na tekstove objavljene na portalu „Teleprompter“ 
4.Razmatranje ţalbe portala „Juţne vesti“ na tekst objavljen u dnevnom listu „Alo“ 
5. Razmatranje ţalbe Vukašina Obradovića na tekst objavljen u dnevnom listu „Informer“ 
1. Ţalbu Savetu za štampu podnela je Marija Maja Nikolić u svoje ime, u ime preduzeća „Špar“ 

d.o.o. ĉiji je generalni direktor, kao i uz saglasnost Duška i Đurice Dankov Vorgić, osnivaĉa 

preduzeća i autora projekta, navodeći da je „Blic“, serijom tekstova o navodnoj milionskoj prevari 

koju spremaju, prekršio sve odredbe Kodeksa novinara Srbije.U toku rasprave, Zoran Ivošević je 

ocenio da postoji nesumnjiv interes javnosti da zna da se sprema nešto što, kako je rekao, liĉi na 

sluĉajeve „Jezde i Dafine“ i sliĉne iz naše „turbo folk ekonomije“ i novinari „Blica“ su opravdano 

skrenuli paţnju na to. U tom kontekstu, problem sa pretpostavkom nevinosti, na šta se ukazuje u 

ţalbi, gotovo i da ne postoji, jer postupak nije pokrenut da bi novinar morao da saĉeka da se završi. 

Zbog svega toga, rekao je, smatra da  je ţalba neosnovana, odnosno da „Blic“ nije prekršio Kodeks. 

Sliĉnog mišljenja bio je i Petar Jeremić, koji je naglasio da je sasvim opravdano što „Blic“ piše o 

ovome, jer je imao razloga da pretpostavi da su predstavnici te firme nameravali da graĊane dovedu 

u zabludu zluopotrebivši, izmeĊu ostalog, ime „Špar“, te javnost svakako treba sa tim da bude 

upoznata. Zlatko Ĉobović je rekao da je saglasan sa ovim ocenama, dodajući da je i logo, a ne 

samo naziv firme, sasvim sliĉan austrijskom „Šparu“. Istakao je i da je Maji Nikolić pruţena prilika da 

odgovori na sve što je objavljeno. Jedini problem, po njemu, jeste naslov „Milionska prevara Maje 

Nikolić“, koji moţe da se oceni kao kršenje pretpostavke nevinosti. Zoran Ivošević je rekao da 

prevara nije samo kriviĉno-pravni pojam, već postoji uvek kada neko pokušava da nekoga namerno 

dovede u zabludu. Boţo Prelević je istakao da je „Blic“ naveo deset razloga zbog kojih ocenjuje da 

je u pitanju prevara.Po njegovom mišljenju, ako neko obećava da će ugovoriti nešto što je 

nemoguće, tvdi da ima preporuke i franšizu koje nema, to je prevara. On je naveo i da Maja Nikolić 

nije poĉinila kriviĉno delo prevare, a da iz spornog naslova to nije najjasnije, te bi u obrazloţenju 

odluke novinarima trebalo skrenuti paţnju da vode raĉuna kada koriste ovakve termine, koji se bi se 

mogli okvalifikovati kao kršenje pretpostavke nevinosti. Nakon rasprave, Komisija je jednoglasno 

odliĉila da „Blic“ nije prekršio Kodeks novinara. 

2. Ţalbu Savetu za štampu podnela je Beba Kanaĉki zbog teksova u okviru kojih je „Kurir“ upotrebio 

i snimke sa društvenih mreţa, na kojima ona razgovara sa pacijentima psihijatrijske bolnice, 

odnosno, kako je navedno u tekstu, „sprda se sa njima“. Reĉ je snimcima starim oko šest godina, 



koji nikada nisu emitovani na televiziji za koju su napravljeni, a koji su i sa društvenih mreţa 

uklonjeni nakon što je podnela kriviĉnu prijavu protiv nepoznate osobe koja ih je postavila. U toku 

diskusije deo ĉlanova Komisije obrazloţio je svoje mišljenje da Kodeks u ovom sluĉaju nije prekršen 

time da je „Kurir“ samo preuzeo nešto što je već objavljeno na društvenim mreţama. „Ako je taj 

materijal dostupan svima, dostupan je i ’Kuriru’“, ocenio je Zoran Ivošević. Po mišljenju Tamare 

Skrozza, ono što je na društvenoj mreţi u javnom je prostoru iz kojeg moţe da uzima ko šta hoće. 

Osim toga, jeste u javnom interesu da se to objavi, jer je ono što je ona radila u bolnici bruka za 

novinarstvo, rekla je Skrozza i dodala da je Beba Banaĉki imala priliku da odgovori na sve što je 

objavljeno. Predrag Azdejković takoĊe je ocenio da je skandalozan naĉin na koji Beba Kanaĉki 

razgovara sa pacijentima i da postoji interes javnosti da se o tome priĉa, da se zna da je neko iz 

bolnice to dozvolio, kao i ko su portparoli u Srbiji. To da li je snimak ukraden i da li postoji saglasnost 

autora za objavljivanje je, kako je rekao, potpuno nebitno. Ljiljana Smajlović, Petar Jeremić, Stojan 

Marković i Boţo Prelević imali su sasvim suprotno mišljenje, tvrdeći da je Kodeks prekršen. Marković 

je naveo da je reĉ o sirovom materijalu koji nikada nije emitovan, a koji je dostupnim uĉinio upravo 

„Kurir“. Kako je objasno, za društvene mreţe ne vaţe novinarski kodeksi, ali to nikako ne znaĉi da 

mediji mogu, bez ikakve odgovornosti, da sa njih preuzimaju šta hoće. Ljiljana Smajlović je istakla da 

su mediji odgovorni za svoju ureĊivaĉku politiku, i da je potpino nebitno da li je to prethodno objavio 

još neko. Prema tome, „Kurir“ je odgovoran za to što je snimak uĉinio javnim i „Kurir“ je prekršio 

Kodeks. „Kurir“ se, po njenom mišljenju, sprda sa pacijentima istovremeno se licemerno pretvarajući 

da se zgraţava nad onim što je Beba Kanaĉki snimila. Petar Jeremić je rekao da je „Kurir“ mogao da 

obradi ovu temu i bez objavljivanja fotografija i snimaka pacijenta, a ne da nešto što je moţda video 

samo mali broj ljudi na neĉijem privatnom nalogu na Fejsbuku uĉini dostupnim svima. On je dodao 

da se afera pravi od neĉega što je snimljeno pre šest godina i da je verovatno cilj da se diskredituje 

portparolka bolnice. Boţo Prelević je ocenio da je pitanje odgovornosti za objavljivanje snimaka sa 

društvenih mreţa dosta komplikovano, ali da veruje da je u ovom sluĉaju Kodeks prekršen, te da se 

novinarima mora skrenuti paţnja da vode raĉuna o tome šta prenose i da li tim sadrţajem krše 

Kodeks. Nakon rasprave, „za“ odluku da je Kodeks prekršen glasala su ĉetiri ĉlana Komisije, tri su 

bila „protiv“, dok su tri ostala uzdrţana, tako da nije bilo neophodne dvotrećinske većine ni za jednu 

odluku. 

3. Marija Banauh Brusin, socijalna radnica u zemunskom odeljenju Gradskog centra za socijalni rad 
Beograd, podnela je ţalbu zbog tekstova u okviru kojih je objavljen i snimak, koji je tajno snimila 
majka koja je traţila da se ocu njenog deteta oduzme roditeljsko pravo, navodeći da su prekršene i 
brojne druge odredbe Kodeksa. U toku rasprave, Zoran Ivošević je rekao da u ovom sluĉaju ne 
smatra da je bilo kakav problem to što je roĉište tajno snimljeno i da razume zašto se majka odluĉila 
na tako nešto. On je naveo da je to svakako trebalo objaviti jer javnost ima pravo da zna da se u 
Centru za socijalni rad dešava nešto što  ne sme da se radi – da neko vodi postupak koji je dodeljen 
drugoj osobi i koja na kraju potpusuje dokument. Zbog toga, po njegovom mišljenju, nema povrede 
Kodeksa. Ostali ĉlanovi Komisije istakli su, meĊutim, da Komisija ne moţe da se bavi radom 
socijalnih radnika, već naĉinom na koji je ova tema predstavljena javnosti, a to je, po njihovom sudu, 
uraĊeno na etiĉki neprihvatljiv naĉin. Tamara Skrozza je, tako, ocenila da bi utisak bio sasvim 
drugaĉiji da su se u “Teleprompteru” zaista bavili povredom postupka i propustima u radu Centra za 
socijalni rad. Umesto toga, oni se, niĉim utemeljeno, bave “razapinjanjem” jedne ţene. Po njenom 
mišljenju, kao i po mišljenju Ljiljane Smajlović, samo objavljivanje tajnog snimka ĉak nije ni vaţno, 
jer su tekstovi veoma sporni sa stanovišta poštovanja novinarskog kodeksa. Ivan Cvejić je takoĊe 
rekao da je priĉa, koja je mogla da pomogne javnosti da se upozna sa propustima u radu centara za 
socijalnu rad, loše uraĊena, tekstovi su jednostrani, uvredljivi, a novinar postavlja ĉak i psihijatrijske 
dijagnoze, za koje nije struĉan. Za Zlatka Ĉobovića je najspornije to što novinar uopšte nije zvao 
Mariju Banauh Brusin, kako bi joj omogućio da odgovori na optuţbe. Boţo Prelević je naveo da 



razume bes majke, ali da nema dovoljno informacija da zna da li je ona u pravu. Novinar je u ovom 
sluĉaju samo preneo nešto, što je moţda taĉno, a moţda i nije, nikoga nije zvao i ništa nije proverio. 
Nakon rasprave, Komisija je sa osam glasova “za”, jednim “protiv” i jednim “uzdrţanim” odluĉila da 
“Teleprompteru” izrekne javnu opomenu za kršenje Kodeksa. 
4. Predrag Blagojević, glavni i odgovorni urednik portala “Juţne vesti” naveo je u ţalbi Savetu za 
štampu da je list “Alo” , uz neznatne izmene, u celosti prepisao tekst prethodno objavljen na “Juţnim 
vestima”. Nije zatraţena saglasnost za objavljivanje teksta, a navedeno je da je autor teksta “Alo”. 
Komisija je ocenila da su tekstovi gotovo identiĉni, te da je kao autor teksta u listu “Alo” navedena 
redakcija tog lista. Kao i u svim prethodnim sliĉnim sluĉajevima, ĉlanovi Komisije su jednoglasno 
odluĉili da su prekršene odredbe Kodeksa koje se odnose na poštovanje autorstva. 
5. Vukašin Obradović, predsednik Nezavisnog udruţenja novinara Srbije podneo je ţalbu Savetu za 
štampu, verujući da je „Informer“ objavljivanjem netaĉne tvrdnje da „ima razumevanja za ubistvo 
Vuĉića“, u naslovu na naslovnoj strani lista, prekršio više taĉaka Kodeksa, naneo mu profesionalnu i 
liĉnu štetu i ugrozio bezbednost. U toku rasprave, Zlatko Ĉobović je rekao da je objašnjenje 
„Informera“ da se u naslovu ne iznosi tvrdnja jer na kraju stoji znak pitanja neprihvatljivo, pošto je 
potpuno jasno da se ĉitaocima nedvosmisleno sugeriše da Obradović „nema ništa protiv ubistva 
Vuĉića“, a na naslovnoj strani ĉak ni nema  tog upitnika. Boţo Prelević je naglasio da je u ovom 
sluĉaju oĉigledno reĉ o „tendencioznom iskrivljavanju“ suštine onoga što je predsednik NUNS-a 
rekao. I ostali ĉlanovi Komisije smatrali su da je „Informer“ ovakvim izveštavanjem prekršio odredbe 
koje se odnose na istinitost izveštavanja, kao i da naslov nije u skladu sa sadrţajem teksta. Komisija 
je, po okonĉanju rasprave, jednoglasno odluĉila da je „Informer“ perkršio Kodeks i izrekla javnu 
opomenu. 
Sednica je završena u 19.25 sati. 
  
Zapisnik vodila                                                          Predsedavajući 
Gordana Novaković                                                   Ivan Cvejić 
 

 


