
SAVET ZA ŠTAMPU   

Komisija za žalbe 

Br. 39 

26.2.2015.godine 

Beograd 

ZAPISNIK 

Sa 38. sednice Komisije za žalbe održane 26.2.2015. sa poĉetkom u 18 sati u prostorijama Saveta 

za štampu. 

Prisutni ĉlanovi Komisije: Zoran Ivošević, Petar Jeremić, Marija Kordić, Stojan Marković, Tamara 

Skrozza, Vlado Mareš, Ivan Cvejić, Zlatko Ĉobović, Božo Prelević i Predrag Azdejković. 

Odsutni ĉlanovi Komisije: Ljiljana Smajlović 

Ostali prisutni: Ljibica Đukanović iz advokatske kancelarije Stojković&Prekajski, koja zastupa „Blic“, 

Stefan Ćurdo iz advokatske kancelarije Boža Prelevića, i Gordana Novaković, generalna sekretarka 

Saveta za štampu 

Dnevni red: 

1.Razmatranje žalbe Balkanske istraživaĉke mreže BIRN na tekst objavljen u dnevnom listu 

„Informer“ 

2.Razmatranje žalbe Jelena Marjanović na tekst objavljen u dnevnom listu „Blic“ 

3.Razmatranje žalbe Ministarstva kulture i informisanja na fotografiju objavljenu u dnevnom listu 

„Kurir“ 

4. Razmatranje žalbe Aleksandra Obradovića na tekstove objavljene u dnevnom listu „Kurir“ 

5. Razmatranje žalbe Jasmine Mandić na tekst objavljen na portalu „Naša Grocka info“ 

6. Razmatranje žalbe Bojana Pajtića na tekst objavljen u dnevnom listu „Blic“ 

7. Razmatranje žalbe „Južnih vesti“ na fotografiju objavljenu u „Narodnim novinama“ 

8. Razmatranje žalbe „Južnih vesti“ na tekst objavljen na „Gradskom portalu 018“ 

9. Razmatranje žalbe „Južnih vesti“ na tekst objavljen u dnevnom listu „Alo“ 

1.Žalbu Savetu za štampu podneo je Slobodan Georgijev, glavni i odgovorni urednik Balkanske 

istraživaĉke mreže BIRN, zbog, kako je naveo, niza netaĉnih informacija, kleveta, paušalnih i niĉim 

potkrepljenih optužbi, u tekstu kojim se BIRN oznaĉava kao deo “medijske mafije“, koja u ime EU 

„reketira“ po Srbiji. U toku rasprave, Zoran Ivošević je rekao da je sve za šta „Informer“ optužuje 

BIRN prisutno u njihovom tekstu, pisanom oĉigledno pod jakim politiĉkom uticajem. On je naglasio 

da su u tekstu iznete neosnovane optužbe i klevete, ĉime su povreĊene odredbe Kodeksa koje se 

odnose na istinitost izveštavanja, ali da veruje da je „Informer“ povredio i odredbe iz poglavlja o 



nezavisnosti od pritisaka, jer neobjektivno i netaĉno izveštava pod uticajem odreĊenih politiĉkih 

interesa. Petar Jeremić je kazao da nema sumnje da je „Informer“ prekršio Kodeks novinara, ali je 

istakao i da smatra malo licemernim to što se BIRN u žalbi poziva i na odredbu da novinar ne sme 

da prećutkuje ĉinjenice od bitnog znaĉaja za tekst. Upravo BIRN je u svom tekstu, koji je povod za 

„Informerovo“ pisanje, izostavio jednu veoma bitnu ĉinjenicu, rekao je Jeremić.  Posle kraće 

rasprave, ĉlanovi Komisije su jednoglasno odluĉili da „Informeru“ izreknu javnu opomenu“. 

2. Pre rasprave o samoj žalbi, Komisija je razmatrala zahtev advokata „Blica“ da se žalba odbaci jer 

Jelena Marjanović, prema pravilima rada Saveta za štampu, nije ovlašćena da podnese žalbu u ime 

svog pokojnog supruga. Odluĉeno je da se žalba prihvati, jer je Komisija već dva puta ranije 

razmatrala žalbe ĉlanova porodica osoba koje više nisu žive, pošto se ono što je objavljeno o 

pokojniku tiĉe i njih. Zakljuĉeno je, meĊutim, da bi u Poslovniku o radu Komisije za žalbe trebalo 

malo izmeniti odredbe o tome ko ima pravo da podnese žalbu, koje su dosta krute. Supruga 

ubijenog Aleksandra Marjanovića, žalila se na deo teksta u kojem se njen suprug pominje kao jedan 

od ĉlanova gupe bajkera, ubijen zbog „zelenašenja“. Petar Jeremić je ocenio da antrfileom na koji se 

žalba odnosi Kodeks nije prekršen, ali da bi njegovo mišljenje bilo sasvim drugaĉije da Komisija 

odluĉuje o celom tekstu, za koji je rekao da je puko „plasiranje policijske priĉe“. Sliĉan stav imao je i 

Vlado Mareš koji je takoĊe ocenio da je reĉ o „bujno izmaštanom policijskom tekstu“. Kad je reĉ o 

delu teksta na koji je podneta žalba, Predrag Azdejković je smatrao da je Kodeks prekršen i da je 

bilo dovoljno samo da se novinar ogradio jednim „navodno“. Ostali ĉlanovi Komisije saglasili su se 

da to svakako treba navesti u obrazloženju odluke, ali je većina smatrala da je, po svemu sudeći, 

informacija o tome ĉime se Marjanović bavio dobijena od kredibilnog izvora iz policije i proverena, 

odnosno novinar je postupio u skladu sa odredbama o novinarskoj pažnji. Oni su zakljuĉili i da je 

Jelena Marjanović trebalo da se najpre obrati redakciji i da traži objavljivanje odgovora ili ispravke. 

Po okonĉanju rasprave, Komisija je sa osam glasova „za“ i dva „protiv“ odluĉila da „Blic“ nije prekršio 

odredbe Kodeksa. 

3. Ministarstvo kulture i medija podnelo je žalbu zbog, po njihovoj oceni, pornografske fotografije 

objavljenje na naslovnoj strani „Kurira“. Iz rasprave i odluĉivanja izuzeta je Marija Kordić, koja je 

zamenik glavnog urednika tog lista.  Po mišljenju Zlatka Ĉobovića, objavljena fotografija nije ni 

pornografska, ni uznemiravajuća, ni neprimerena, te njenim objavljivanjem Kodeks nije prekršen, 

dok je Vlado Mareš rekao da ovakva fotografija „ni 1955. ne bi bila smatrana pornografskom“ i 

dodao da ne razume moralno ĉistunstvo za koje se Ministarstvo iznenada zalaže. Božo Prevelić je 

rekao da bi bilo logiĉno da se državni organi zainteresuju za sadržaj teksta koji govori o tome da 

pojedini politiĉari koriste usluge elitnih prostitutki, a ne da se bave time kako je tekst ilustrovan. 

Zoran Ivošević je istakao da ovde postoji sukob dve vrednosti – jedna je zaštita maloletnika od 

pornografskih sadržaja, a druga da se javnost opomene da postoje politiĉari koji rade ovakve stvari, 

što je u ovom sluĉaju daleko važnije. Komisija je, na kraju, jednoglasno odluĉila da „Kurir“ nije 

prekršio Kodeks. 



4. Na „Kurir“ se, u ime direktora EPS-a Aleksandra Obradovića, žalila advokatska kancelarija zbog 

tekstova u kojima se navodi da ima satove vredne 50.000 evra i fotografijama ilustruju podaci o 

kojim je satovima reĉ i kolike su im cene. Marija Kordić bila je iskljuĉena i iz ove rasprave i 

odluĉivanja. U toku debate, Zoran Ivošević je naglasio da je reĉ o javnoj liĉnosti ĉije je pravo na 

privatnost suženo i dodao da to što neki službenik iz njegovog kabineta potpiše izjavu da Obradović 

nema sve te satove nije nikakav dokaz. „Kurir“ je, po njegovom mišljenu, bio dužan da „kroz 

novinarsku pažnju doĊe do novinarske istine“, što je i uradio, a Komisija za žalbe ispituje upravo 

ponašanje medija, a ne istražuje ĉinjenice. On je rekao da je za utvrĊivanje vrednosti satova 

potreban veštak. Dodao je , meĊutim, da list treba upozoriti da odgovor nisu objavili na odgovarajući 

naĉin. Sliĉnog mišljenja bio je i Zlatko Ĉobović, koji je rekao da samo objavljivanje ovakve priĉe ne 

predstavlja kršenje Kodeksa, a koje i koliko vredne satove ima Obradović, odnosno da li je taĉna 

njegova ili „Kurirova“ procena, Obradović može da proba da utvrdi na sudu. Božo Prelević je ukazao 

da je zanimljivo da  u spornom tekstu ima i veoma negativnih ocena njegovog rada u EPS-u ,a da 

mu smeta samo priĉa o satovima. Nešto drugaĉiji stav imao je Vlado Mareš koji je rekao da kad 

novine pišu o tome šta nose glumci i pevaĉi, onda     to nema za cilj da ih „ocrni“, dok je sasvim 

druga stvar kad se to piše o politiĉarima i direktorima – tu se uvek pokušava da ukaže na to da to 

nije pošteno zaraĊeno. S druge strane, dodao je, „koliko god da sam siguran da je i ovoga puta to 

sluĉaj, mediji na to imaju pravo“. Petar Jeremić bio je izriĉit da je Kodeks prekršen, jer je postojala 

namera da se ĉitaocu sugeriše da on te satove nije mogao da kupi od plate. Svaki direktor može 

tako da se „razvlaĉi“ po medijima i da se sve što radi predstavi kao neka kriminalna aktivnost, rekao 

je. Posle diskusije, Komisija je sa šest glasova „za“, jednim „protiv“ i dva „uzdržana“ odluĉila da 

„Kurir“ nije prekršio Kodeks novinara. 

5. Savetu za štampu žalbu je podnela Jasmina Mandić, zamenica predsednika opštine Grocka, 

tvrdeći da je portal „Naša Grocka info“ objavio netaĉnu unformaciju da je kupila stan „posle samo 

dve godine“ na toj funkciji. Zoran Ivošević je rekao da je i ona javna liĉnost i da je, stoga, i njeno 

pravo na privatnost suženo, a to što portal nije pribavio dokaz da je stan njen samo po sebi ne mora 

ništa da znaĉi, jer možda zvaniĉno i nije ona vlasnik. Rekao je takoĊe da je imala priliku da 

odgoovori na pitanja novinara, ali je to odbila. Marija Koridć je rekla da je taĉno da nisu podneti 

dokazi da je kupila stan, ali da ipak ne misli da je Kodeks prekršen jer je Madnić imala mogućnost da 

sve objasni. Ona je dodala da politiĉari ĉesto odbijaju razgovor sa novinarima, a posla šalju 

demantije. Sliĉnog mišljenja bio je i Predrag Azdejković, koji je rekao da stan ne mora odmah da se 

uknjiži na novog vlasnika i da onda to ne može lako da se dokaže, ali da postoji sumnja da je stan 

kupila ako ga renovira. Ostali ĉlanovi Komisije imali su drugaĉije stavove. Tamara Skrozza je rekla 

da je jedini dokaz to što neko ko je radio u tom stanu kaže da je ona platila radove, a sve drugo što 

se u tekstu navodi je suprotno tome. TakoĊe, ĉak i da je kupila stan, nije jasno zbog ĉega bi to bio 

problem – „ne vidim da je to nešto nesrazmerno primanjima, ako neko ima platu veću od 100. 000 

dinara, stan u Grockoj mogao je lako da kupi na kredit, na primer“. Ivan Cvejić se saglasio da je 

tekst zasnovan na jednom izvoru, ĉija se relaventnost takoĊe može dovesti u pitanje, dok je Petar 



Jeremić naglasio da to što Jasmina Mandić nije htela da razgovara sa novinarima, ne znaĉi da nešto 

krije, već verovatno samo ima loše iskustvo sa njima. Komisija je sa sedam glasova „za“ i tri „protiv“, 

posle rasprave, odluĉila da je „Naša Grocka info“ prekršila Kodeks i izrekla javnu opomenu. 

6. Žalbu Savetu podneo je Bojan Pajtić, predsednik Demokratske stranke, tvrdeći da je „Blic“ objavio 

neistinitu informaciju da je Vuku Jeremiću ponudio da bude kandidat opozicije na predsedniĉkim 

izborima 2017. godine, uprkos tome što je on to demantovao, kao i da nije objavljen njegov odgovor 

na taj tekst. Marija Kodrić je navela da svi novinari znaju da nekad, naroĉito politiĉarima, nije u 

interesu da se nešto objavi i ne žele da to potvde, a novinar ima potvrdu iz pet izvora da je to taĉno. 

Takvu informaciju, naravno, ima pravo da objavi. Za demati koji je upućen rekla je da je „politiĉki 

traktat“ koji i nije za objavljivanje. Zlatko Ĉobović je rekao da Pajtić nije imao razloga da se žali, jer 

su ga iz redakcije „Blica“ pozvali, on je rekao šta ima i to je verno preneto. Zoran Ivošević je naglasio 

da postoji interes javnosti da se takva informacija objavi, a što Pajtić to ne želi, to je njegova stvar. 

List je doslovno preneo sve što je rekao, a ne vidi zašto bi se samo njemu verovalo. Po mišljenju 

Ivana Cvejića i ovde se uoĉava nešto što je priliĉno uobiĉajeno za politiĉare – da veruju da je to što 

oni kažu presudno za odluku da li će se tekst uopšte pisati. Oni su, kako je rekao, ubeĊeni, da 

saopštavaju konaĉnu istinu i da nema razloga da se mediji dalje time bave. Zbog toga je Komisija 

jednoglasno odluĉila da Kodeks nije prekršen. 

7.Predrag Blagojević, glavni i odgovorni urednik portala “Južne vesti”,  podneo je žalbu zbog toga 

što su „Narodne novine“, bez saglanosti nosioca autorskih prava i navoĊenja izvora, preuzele i 

objavile fotografiju sa tog portala. Komisija je, kao i u svim sliĉnim sluĉajevima do sada, jednoglasno 

odluĉila da „Narodnim novinama“ izrekne javnu opomenu . 

8. Predrag Blagojević podneo je žalbu i na „Gradski portal 018“, koji je sa „Južnih vesti“ neovlašćeno 

preuzeo tekst i fotografiju, ne navodeći izvor. Kao i u prethodnom sluĉaju, Komisija je jednoglasno 

izrekla javnu opomenu zbog nepoštovanja autorstva. 

9. Predrag Blagojević naveo je u žalbi Savetu za štampu da je list “Alo” , uz neznatne izmene, u 

celosti prepisao tekst sa tog portala, dok je samo ispod fotografije uz tekst navedeno da je preuzeta 

iz „Južnih vesti“. Komisija je i u ovom sluĉaju, zakljuĉijući da je reĉ o potpuno istom tekstu odluĉila 

da je „Alo“ prekršio Kodeks. 

Sednica je završena u 19.30 sati. 

  

Zapisnik vodila                                                       Predsedavajući 

Gordana Novaković                                               Ivan Cvejić 

 

 


