
SAVET ZA ŠTAMPU 

Komisija za žalbe 

Br. 46 

24.9.2015. godine 

Beograd 

ZAPISNIK 

Sa 45. sednice Komisije za žalbe održane 24.9.2015. sa početkom u 18 sati u prostorijama Saveta 

za štampu. 

Prisutni članovi Komisije: Marija Kordić, Stojan Marković, Tamara Skrozza, Vlado Mareš, Ivan 

Cvejić, Petar Jeremić, Zlatko Čobović, Vladimir Radomirović, Nevena Krivokapić, Ivana Stjelja i 

Dragan ĐorĎević 

Ostali prisutni: Ljubica Đukanović iz advokatske kancelarije Stojković&Prekajski, koja zastupa 

Ringier Axel Springer i Gordana Novaković, generalna sekretarka Saveta za štampu 

Dnevni red: 

1. Razmatranje žalbe Lepomira Bakića na tekst objavljen u „Kuriru“ 

2. Razmatranje žalbe Lepomira Bakića na tekst objavljen u listu „Alo“ 

3. Razmatranje žalbe  Zavoda za hitnu medicinsku pomoć Novi Sad na tekst objavljen u „Blicu“ 

4. Razmatranje žalbe Jelene Milić na tekst objavljen u magazinu „Pečat“ 

5. Razmatranje žalbe Jelene Milić na tekst objavljen na portalu „Nove srpske političke misli“ 

6. Razmatranje žalbe Jelene Milić na tekst objavljen u „Politici“ 

7. Razmatranje druge žalbe Jelene Milić na tekst objavljen u „Politici“ 

8. Razmatranje žalbe NVO Praxis na tekst objavljen u „Kuriru“ 

9. Razmatranje žalbe NVO Praxis na tekst objavljen u „Informeru“ 

10. Razmatranje žalbe NVO Praxis na tekst objavljen u „Večenjim novostima“ 

11. Razmatranje žalbe Ivana Mrkića na tekst objavljen u „Blicu“ 

12. Razmatranje žalbe Udruženja “Egal” na tekstove objavljene u magazinu „Pečat“ 

13. Razmatranje žalbe Privrednog društva „Ringier Axel Springer“ na tekst objavljen na 

Informativnom portalu grada Niša „Niške vesti“ 

14. Razmatranje žalbe Privrednog društva „Ringier Axel Springer“ na tekst objavljen na portalu 

„Južna Srbija Info“ 

15. Razmatranje žalbe Privrednog društva „Ringier Axel Springer“ na tekst objavljen u „Kuriru" 

16. Razmatranje žalbe Privrednog društva „Ringier Axel Springer“ na tekstove objavljen na portalu 

„Telegraf.rs“ 

17. Razmatranje druge žalbe Privrednog društva „Ringier Axel Springer“ na tekstove objavljen na 

portalu „Telegraf.rs“ 

18. Razmatranje žalbe NVO Praxis na tekst objavljen u listu „Danas“ 

19. Razmatranje žalbe Gej lezbejskog info centra na tekst objavljen u „Informeru’’ 



1. Lepomir Bakić podneo je žalbu smatrajući da su u spornom tekstu objavljene netačne i 

neproverene informacije o njemu u tekstu kojim novine predstavljaju učesnike novog rijaliti 

programa. U toku rasprave o žalbi, članovi Komisije su istakli da Kodeks nije prekršen. Vlado Mareš 

je rekao da je reč o tekstu koji su novine dobile od PR službe rijaliti programa i kojim se zapravo 

promovišu učesnici, tako da smatra da podnosilac žalbe pokušava da Savet „uvuče u tu igru“. Zlatko 

Čobović je ocenio da, bez obzira na to ko je pisao tekst, on ne sadrži ništa od onoga na šta se Bakić 

žali, a da su u odgovoru „Kurira“ sadržani svi argumenti zašto je žalba neosnovana. Da formulacije 

koje je Lepomir Bakić naveo u žalbi ne postoje u tekstu rekla je i Tamara Skrozza, koja je dodala da 

se u ovom slučaju može govoriti i o zloupotrebi prava na žalbu Savetu, dok je Petar Jeremić ocenio 

da Bakić, kada već učestvuje u rijaliti programu mora biti spreman na sve što uz to ide, pa i na 

pisanje štampe koje mu se neće dopasti. Komisija je, nakon diskusije, jednoglasno odlučila da 

„Kurir“ nije prekršio Kodeks novinara. 

2. Lepomir Bakić je podneo identičnu žalbu i zbog teksta objavljenog u listu „Alo“, pa je Komisija 

zaključila da sve što je izneto u raspravi o prethodnoj žalbi važi i u ovom slučaju i takoĎe jednglasno 

odlučila da nema prekršaja Kodeksa. 

3. Predstavnici Zavoda za hitnu medicinsku pomoć iz Novog Sada podneli su žalbu zbog teksta u 

kojem su, po njima, iznete netačne informacije o radu te ustanova, kao i zbog neobjavljivanja 

odgovora na tekst. Marija Kordić je u raspravi rekla da je tekst napisan na osnovu anonimnog dopisa 

grupe zaposlenih i da novinar mora da veruje u ono što piše, a što ne može da proveri. Ivan Cvejić 

je istakao da se Zavod zapravo žali zbog lošeg publiciteta koji ovaj tekst izaziva, a da i sadržaj 

demantija predstavlja jednu vrstu zlovolje zbog kampanje koju „Blic“ vodi protiv njih. On je naveo da 

je očigledno pre objavljivanja teksta bilo komunikacije izmeĎu novinara i predstavnika Zavoda, 

odnosno da im je pružena prilika da iznesu svoju stranu priče. Po njemu, deo odgovora advokata u 

kojem piše da je neobjavljivanje demantija nešto čime treba da se bavi sud jeste arogantan, jer je 

trebalo da objasni zbog čega demanti nije objavljen. Zlatko Čobović je ocenio da advokat nije u 

pravu kada kaže da Savet nije nadležan da odlučuje o demantiju, jer je obaveza objavljivanja 

odgovora propisana i tačkom 6 Odeljka IV Kodeksa novinara. On je, meĎutim, mislio da Kodeks nije 

prekršen u delu koji se odnosi na širenje neopravdanog straha, i dodao da u tekstu postoji i odgovor 

ZZHMP, kao i da je sasvim razumljivo što je tekst napisan na osnovu anonimne prijave, jer u takvim 

slučajevima zaposleni ne žele da javno govore za medije. Petar Jeremić je rekao da je ono što je 

objavljeno provereno i da tekstom nije prekršen Kodeks, ali da je „Blic“ to uradio neobjavljivanjem 

odgovora, odnosno da je list bio obavezan da bar obavesti podnosioca zbog čega demanti nije 

objavljen. Po okončanju rasprave, Komsija je sa sedam glasova „za“, dva „protiv“ i dva „uzdržana“ 

odlučila da je „Blic“ prekršio Kodeks time što nije objavio odgovor, a da ostale odredbe Kodeksa koje 

je podnosilac naveo u žalbi nisu prekršene. 

4. Jelena Milić podnela je žalbu Savetu za štampu, verujući da je sporni tekst suprotan načelima 

Kodeksa novinara Srbije koja se odnose na istinitost izveštavanja, odgovornost novinara, novinarsku 

pažnju i zaštitu privatnosti, te da se njime narušava njen ugled i ugrožava bezbednost. Petar 



Jeremić je, u toku diskusije, rekao da u tekstu nema uvreda, niti neprimerenih reči, da je Milićeva 

kao javna ličnost dužna da istrpi kritiku, te da je sama isprovocirala polemiku objavljujući fotografije 

sirijske porodice koju je primila na društvenim mrežama, On je dodao i da je „Pečat“ postupio u 

skladu sa Kodeksom ponudivši joj da objavi njen odgovor. Tamara Skrozza je, suprotno tome, rekla 

da Jelena Milić nije bila u obavezi da tu ponudu prihvati i da to ne može biti razlog da se ne odluči da 

je „Pečat“ tekstom prekršio Kodeks. Ona je istkla da je Kodeks prekršen time što se ovakvim 

tekstom osoba diskriminiše na osnovu političkog i ideološkog opredeljenja, te da joj time jeste 

ugrožena i bezbedost, jer je označena kao neko ko radi za tuĎe interese i ima lošu nameru u odnosu 

na graĎane ove države. Marija Kordić je, meĎutim, ocenila da prekršaja Kodeksa nema - tekst je 

izmeĎu komentara i analize i autor iznosi lično mišljenje o njenom radu. Ni na koji način je ne vreĎa, 

već ukazuje na njeno licemerno ponašanje, jer jeste želela da se samoreklamira. Marija Kordić je 

licemernim ocenila i stav Jelene Milić da „ne smatra ’Pečat’ javnim glasilom“ kad treba da u njemu 

objavi odgovor, a smatra ga kad podnosi žalbu. Da Kodeks nije prekršen ocenio je i Vladimir 

Radomirović koji je rekao da autor ima pravo na mišljenje i kritiku njenog zagovaranja za ulazak 

Srbije u NATO u vreme kada nam izbeglice stižu iz zemalja u kojima NATO interveniše. Ivana Stjelja 

je rekla da misli da Kodeks nije povreĎen time što je autor teksta naziva „NATO lobistkinjom“, jer 

lobiranje nije zabranjeno, već samo nije zakonom ureĎeno, ali da su prekršene odredbe Kodeksa 

koje se odnose na zabranu diskriminacije, jer je Milićeva diskriminisana dovoĎenjem u vezu sa 

izbeglicama. Po mišljenju Zlatka Čobovića, takoĎe nije sporno da je ona NATO lobista, ali je Jelena 

Milić u pravu u pogledu tumačenja teksta – on je tendenciozan i napisan sa željom da joj se zada 

udarac po više osnova. Neumesno je postavljati pitanja zašto je primila porodicu iz Sirije, a nije 

izbeglice iz Krajine, nagaĎati da je reč o reklami, a „Pečat“ je, da je hteo da bude profesionalan 

mogao da je pozove pa da čuje i „drugu stranu“, pa je ocenio da je prekršen Kodeks. Ivan Cvejić je 

rekao da je bio iskreno dirnut Jelenin gestom i da ne veruje da je obavljivanje fotografija na 

društvenom mrežama „samoreklamiranje“, već da je zaista htela da i druge mobiliše da urede nešto 

tako. „Mislim da je ovaj tekst reakcija ne na taj njen gest, nego na ono što ona jeste i čime se bavi. 

Tekstom je dobila loš publicitet, ali u komentaru sa vrednosnim sudovima autora u kojem nema 

uvredljivih reči“, naveo je i zaključio da Kodeks nije prekršen. Stojan Marković je takoĎe istakao da 

Kodeks nije prekršen i da se Jelena Milić ponaša kao da je zaštićena i da niko ne sme nikakvu 

kritiku da uputi na bilo šta što radi. On je postavio i pitanje čime je ugrožena njena porodica, kada 

nigde ništa o njoj nije ni napisano, i o kakva diskriminacija postoji u odnosu na nju u tekstu u kojem 

je novinar izneo svoje vrednosne sudove. Članovi Komisije nisu uspeli da u toku debate približe 

stavove, zbog čega je ishod glasanja bio: pet „za“ odluku da je prekršen Kodeks novinara, pet 

„protiv“ i jedan „uzdržan“. 

5. U toku rasprave o žalbi Jelene Milić na tekst objavljen na portalu „Nova srpska politička misao“, 

članovi Komisije bili su jedinstveni u oceni da je tekstom grubo prekršeno više odredbi Kodeksa. 

Autor je, po oceni članova Komisije, izneo neprihvatljive diskriminatorne stavove u odnosu na 

migrante, koji, kako je naglasio Vladimir Radomirović, „hoće da uzmu naše kuće, imanja i žene“ i 

slične veoma problematične teze.  Zlatko Čobović i Marija Kodrić su naveli i da je vrlo sporna tvrdnja 

koju autor teksta iznosi bez ikakvih dokaza – da predstavnici nevladinih organizacija za „debele 

devizne dnevnice“ dežuraju u „logorima sa izbeglicama“. Nevena Krivokapić i Zlatko Čobović ukazali 

su i na to da je, bez obzira na to što se Jelena Milić u tekstu ne pominje, objavljivanjem njene 

fotografije, stavljena u takav kontekst da čitalac zaključi da se taj deo teksta odnosi na nju. Komisija 



je zato jednoglasno odlučila da je Kodeks prekršen i izrekla javnu opomenu „Novoj srpskoj političkoj 

misli“. 

6. i 7. O žalbama Jelene Milić na kolumne Vladimira Kecmanovića i Muharema Bazdulja Komisija je 

vodila objedinjenu raspravu. Deo članova Komisije ukazao je na to da je reč o kolumnistima, 

odnosno spoljim saradnicima, a ne novinarima lista, koji imaju veću slobodu prilikom iznošenja 

svojih stavova, odnosno vrednosnih sudova. Uz to, po mišljenju Marije Kordić, Jelena Milić nije ničim 

uvreĎena, komentari su slobodni, a to što je nazvana NATO lobistkinjom nema pežorativno 

značenje. Tamara Skrozza je rekla da je namera bila ista kao i u tekstovima objavljenim u „Pečatu“ i 

„Novoj srpskoj političkoj misli“, ali da su ovi tekstovi veštije napisani, pa kršenje Kodeksa nije tako 

očigledno. Po oceni Vlada Mareša, ovo je deo istog „paketa novinarstva“, koje predstavlja napad na 

ličnost. Motiv za tekstove je obračun izmeĎu „evroskeptika“ i „evroljubitelja“. Nevena Krivokapić je 

takoĎe ocenila da je fokus tekstova i kritike na tome da je Jelena Milić NATO lobistkinja, a ne sam 

gest pružanja utočišta izbegličkoj porodici, koji su autori kolumni podržali. Komisija je, posle 

rasprave, sa osam glasova „za“ i tri „uzdražana“ odlučila da tekstom Vladimira Kecmanovića nije 

prekršen Kodeks. Na isti način glasali su i kad je reč o tekstu Muharema Bazdulja. 

8. NVO Praxis podnela je četiri žalbe zbog tekstova koji se odnose na način izveštavanja o 

migrantima sa Bliskog istoka. Članovi Komisije su se pre sednice, na molbu generalnog sekretara, 

izajšavali o tome da li Komisija treba da odlučuje o ovim žalbama, s obzirom na to da se ne može 

smatrati da se sporni tekstovi odnose „lično na podnosioca žalbe“. Većina članova Komisije mislila je 

da o žalbama treba odlučivati, kako zbog toga što ih je podnela organizacija koja se bavi zaštitom 

ljudskih prava, tako i zato što se ne može očekivati da obezbede saglasnost ljudi koji u našoj zemlji 

ostaju samo nekoliko sati ili dana. Marija Kordić i Petar Jeremić su ostali pri stavu da o ovim 

žalbama Komisija ne treba da se izjašnjava, odnosno da nisu podnete u skladu sa pravilima rada 

Saveta za štampu. Jeremić je rekao da će zato biti uzdržan prilikom glasanja o svakoj od četiri žalbe 

Praxisa. 

Iz rasprave o tekstu objavljenom u listu „Kurir“ bile su izuzete Marija Kordić i Ivana Stjelja, zaposlena 

u Praxisu. Žalba podneta na ovaj tekst odnosila se na to da list, pozivajući se na mišljenje jednog 

analitičara, neopravdano širi strah od „islamizacije Srbije“. U toku debete, Tamara Skrozza je istakla 

da je Kodeks prekršen jer se, na osnovu izjave jednog čoveka, koja ničim nije potkrepljenja, izaziva 

neopravdan strah kod graĎana, što je posebno opasno u datim okolnostima kada kroz zemlju 

prolaze hiljade izbeglica. Sličnog mišljenja bio je i Vladimir Radomirović, koji je naglasio da, ne samo 

da je tekst napisan na osnovu stava jedne osobe, nego su i zaključci koje on izvodi zasnovani na 

potpuno netačnim informacijama, poput one da migranti ne idu u bogate arapske zemlje, kao što je 

Saudijska Arabija. Novinar je, kako je rekao, takve teze morao da proveri. Stojan Marković je rekao 

da on lično ne strahuje od izbeglica, niti veruje da jedan tekst može da izazove paniku. On je dodao 

da od kad je postala državna politika da se „lepo govori o izbeglicama“, kao da niko ne sme da 

iznese drugačije stavove. Ovim tekstom, po njemu, Kodeks nije prekršen, jer je samo preneto jedno 



drugačije mišljenje. Komisija, zbog ovako različitih stavova, nije uspela da usaglasi odluku, pa je na 

kraju ishod glasanja bio – pet „za“ odluku da je prekršen Kodeks, dva „protiv“ i dva „uzdržana“. 

9. Žalbu na tekst u „Informeru“ Praxis je podneo zbog toga što se netačnom interpretacijom 

pretpostavki epidemiologa, širi neopravdan strah od toga da izbeglice donose brojne zarazne bolesti 

u Srbiju. Ivana Stljelja je bila izuzeta i iz ove rasprave i odlučivanja. Marija Kordić je ponovila da 

Praxis, po njenom mišljenju, nije imao pravo da se žali i da zapravo zloupotrebljava Savet za 

štampu, te da će zato biti uzdržana prilikom glasanja. Ona je dodala da u tekstu zaista 

ima„elemenata širenja straha“, ali da se „Informer“ poziva na mišljenje dva epidemiologa. Tamara 

Skrozza je, suprotno ovome, naglasila da je reč o „školskom primeru skandaloznog teksta“, kojim se 

širi apsolutno neosnovan strah, a ljudi dodatno diskriminišu kao „leglo zaraznih bolesti“. Nevena 

Krivokapić je navela da izjave stručnjaka uopšte nisu usmerene tako kako „Informer“ to predstavlja, 

jer oni govore o mogućnostima i iznose pretpostavke, a u tekstu je to interpretirano kao činjenice 

koje se ne dovode u pitanje. Po okončanju rasprave, Komisija je sa devet glasova „za“ i dva 

„uzdržana“ odlučila da „Informeru“ izrekne javnu opomenu zbog kršenja Kodeksa. 

10. U žalbi na tekst objavljen u „Večernjim novostima“ navedeno je da se njime šire predrasude i 

stereotipi o izbeglicama koje troše mnogo novca na promenu identiteta. Tamara Skrozza je rekla da 

je ovim tekstom pre svega prekršena odredba Kodeksa koje se odnosi na to da se ne smeju 

prećutkivati činjenice koje mogu bitno da utiču na stav javnosti, jer novinar opisuje isključivo one 

izbeglice koje imaju para, ne pominjući uopšte da je reč o malom broju ljudi, niti u tekstu postoji bilo 

ko ko svedoči i o siromaštvu većeg dela tih ljudi. Na ovaj način se oni direktno diskriminišu zbog 

čega su, po njoj, prekršene i odredbe Kodeksa koje govore o zabrani diskriminacije. Marija Kordić je, 

meĎutim, rekla da je u ovom slučaju reč o reportaži, žanru koji ne podrazumeva celokupan prikaz, 

već se bavi opisom nekog detalja koji je privukao pažnju. TakoĎe, treba uzeti u obzir i da je reč o 

dnevnim novinama, koje svakodnevno izveštavaju o migrantskoj krizi i moraju da imaju stalno nove 

priče. Po njoj, u tekstu nema nikakve diskriminacije, novinar je samo preneo ono što su govorili ljudi 

sa kojima je razgovarao na terenu i nigde ne iznosi svoje mišljenje. Da Kodeks nije prekršen 

zaključio je i Zlatko Čobović, koji je naveo da je novinar očigledno u redakciji dobio zadatak da se 

bavi onim delom migranata koji nije „puka sirotinja“ i to je i uradio. Vladimir Radomirović je rekao da 

je sporna oprema teksta, odnosno podnaslov, ali da samim tekstom Kodeks nije prekršen, a istog 

mišljenja bio je i Ivan Cvejić, koji je dodao da je i žalba malo „nategnuta“. On je naglasio da je reč o 

reportaži, i da je dobro što „Novosti“ to objavljuju jer je reč o formi koja je gotovo nestala iz novina. 

Vlado Mareš je ocenio da u tekstu „ima malo predrasuda, ali nema zle namere“, da je normalno da i 

meĎu migrantima ima raznih ljudi sa razmnim potrebama i da tekst predstavlja deo njih. Nakon 

rasprave, šest članova Komisije glasalo je da Kodeks nije prekršen, dva da jeste, dok su dva člana 

bila uzdržana, zbog čega Komisija nije donela nikakvu odluku. 

11. Ivan Mrkić je podneo žalbu Savetu, navodeći da „Blic“ već dve godine piše negativno o 

njegovom mandatu ministra spoljnih poslova i da su i u ovom tekstu izneti netačni podaci, njegovi 

odgovori skraćeni toliko da su obesmišljeni, a da je redakcija odbila da objavi demanti na tekst. 

Prema rečima Marije Kordić, u tekstu su navedeni podaci dobijeni od MSP-a, a Mrkić nije dostavio 

nikakav dokaz da su njegovi odgovori skraćeni. Zlatko Čobović je rekao da Kodeks nije prekršen, da 

je sasvim razumljivo da se „Blic“ bavi zapošljavanjem u Ministarsvu i da postavlja pitanja da li je bilo 

neophodno da se primi toliko ljudi veoma spornog obrazovanja, a da Mrkić, kao javna ličnost, mora 



da istrpi kritiku. On je ocenio i da je neprihvatljivo da bivši ministar komunicira sa novinarima SMS-

om i da očekuje da objave sve što je napisao. Naveo je da je advokat „Blica“ možda trebalo da 

objasni zbog čega odgovor koji je Mrkić dostavi o nije u skladu sa Zakonom o informisanju i 

medijima, ali ni to ne predstavlja kršenje Kodeksa budući da nije reč o „neukoj osobi“, već o 

pravniku, bivšem ministru koji ima resurse da odgovor uskladi sa zakonom. Nevena Krivokapić je 

takoĎe rekla da Kodeks nije prekršen, da je tekst zasnovan na zvaničnom dokumentu i da je 

neprihvatljivo da Mrkić u žalbi navodi da informacije nisu legitimno pribavljene. Ona je dodala da 

postoji greška u naslovu u vezi sa brojem zaposlenih ljudi, kao i da advokatska kancelarija koja 

zastupa „Blic“ nema obavezu da podučava ljude kako treba da pišu demantije. Vladimir Radomirović 

je rekao da nije siguran da Kodeks nije prekršen, bez obzira što su podaci u tekstu dobijeni od MSP-

a. Po njegovom mišljenju, problem je u tome kako su ti podaci upotrebljeni u tekstu i kako je on 

opremljen. U tekstu se ističe da su ljudu zapošljavani zbog „paritjskih knjižica“, „prijateljskih veza“, 

„uticajnih ljubavnika“, a sve se to ilustruje biografijama i fotografijama „četiri starlete“, a nigde se ne 

pominje ko su ostali zaposleni. On je postavo pitanje da li „Blic“ na na ovaj način diskriminiše te žene 

 na osnovu pola. Petar Jeremić je rekao da misli da je Kodeks možda prekršen i da u tekstu ima loše 

namere. Mrkiću su, rekao je, morali da kažu da skrati odgovor ako zbog dužine nije mogao da bude 

objavljen, jer bi bilo normalno da nekome koga mesecima „razvlače“ po novinama, bar jednom daju 

priliku da kaže šta ima. On je naglasio, sa čime su se saglasili i Vladimir Raodmirović i Tamara 

Skrozza, da tekst zapravo ne daje odgovore na brojna pitanja u vezi sa zapošljavanjem u 

Ministarstvu spoljnih poslova – kao što su, recimo, šta se desilo sa bivšim ambasadorima kad su 

zaposleni novi, da li je zato povećan broj zaposlenih, ko je zapošljavao nove ljude i slično.Skrozza je 

rekla da tekst jeste diskriminatoran u odnosu na žene o kojima se piše (nažalost, one se nisu žalile), 

a kojima je narušena i privatnost iznošenjem detalja iz njihovog privatnog života koji nisu javnom 

interesu. Ivan Cvejić je, meĎutim, naglasio da priču treba staviti u širi kontekst – Ivan Mrkić je bio 

važan izvor informacija za „Blic“, a onda je u nekom trenutku došlo do nesporazuma i on je postao 

žrtva svog nekadašnjeg odnosa sa novinarima i sada se zapravo žali zbog tog izgubljenog 

savezništva. Po završetku rasprave, šest članova Komisije glasalo je da Kodeks nije prekršen, dok 

je pet bilo uzdržano, pa nije bilo potrebne dvotrećinske većine za odluku. 

12. Udruženje „Egal“ podnelo je žalbu na tri teksta objavljena u magazinu „Pečat“ u vezi sa 

organizacijom Ponosa trans osoba. Većina članova Komisije istakla je u toku rasprave da ima razlike 

meĎu objavljenim tekstovima, odnosno da nisu svim tekstovima prekršene odredbe koje se odnose 

na zabranu diskriminiacije, odnosno da tekst „Ranjiva Srbija i samodrživi Mladenovići“ ne sadrži 

ovakve stavove u odnosu na transrodne osobe. Članovi Komisije su posebno ukazali da se u ostala 

dva teksta koriste neprihvatljivi termini poput „bolesno“, „devijantno“, „nastrano“, što Kodeks 

zabranjuje. Deo članova Komsije, kao Vlado Mareš, mislio je da su sva tri teksta homofobna i 

diskriminatorna i da je reč o planiranom„udaru“ pred Paradu ponosa. Nakon rasprave Komisija je 

jednoglasno odlučila da je „Pečat“ prekršio Kodeks tekstovima “Izlečeni ljudi u neizlečenom društvu“ 

i „Transrodna cirkus revolucija“, a sa sedam glasova „za“, dva „protiv“ i dva „uzdržana“ da trećim 

tekstom Kodeks nije prekšen. 

13. „Ringier Axel Springer“ podneo je ukupno pet žalbi na četiri medija zbog neovlašćenog 

preuzimanja tekstova iz „Blica“. U slučaju Informativnog portala Grada Niša „Niške vesti“ na koji se 

odnosila prva žalba, Komisija je jednoglasno odlučila da se o ovoj žalbi ne izjašnjava s obzirom na to 



da je redakcija „Niških vesti“ ispravila grešku, izvinila se redakciji „Blica“ i objavila ime autora teksta i 

iz kojeg medija je preuzet. 

14. Odlučujući o žalbi koja se odnosi na portal „Južna Srbija“, Komisija je jednoglasno odlučila da je 

Kodeks prekršen jer je redakcija potpisala kao izvor informacije portal „Srbijadanas“, koji se pozvao 

na „Blic“, te su „Južne vesti“ morale znati da autorska prava na tekst nema „Srbijadanas“. Portal 

takoĎe ni od jednog medija nije zatražio dozvolu za objavljivanje. 

15.i 16. O dve žalbe koje su se odnosile na ukupno sedam tekstova objavljenih na portalu 

„Telegraf.rs“ Komisija je vodila objedinjenu raspravu. Marija Kordić je rekla da prekršaja Kodeksa 

nema jer je svuda „Blic“ potpisan kao izvor, a da ni „Blic“ nikad ni od koga ne traži saglasnost za 

objavljivanje tekstova, pa nema ni prava da se žali što i drugi mediji to ne rade. Ostali članovi 

Komisije smatrali su, ipak, da to ne može biti razlog da Komisija u ovom konkretnom slučaju ne 

odluči u skladu sa svojom dosadašnjom praksom. Vladimir Radomirović je istakao da je svaki tekst 

potpisan Telegraf.rs/Blic, kao da je reč o tome da je tekst zajednički, a ne da ga je „Telegraf.rs“ 

preuzeo u celini iz „Blica“. Zlatko Čobović je podsetio na odluku koju je Komisija donela po žalbi 

„Politike“ na „Blic“ kada je zaključeno  da je, u skladu sa članom 43 Zakona o autorskim i srodnim 

pravima, dozvoljeno, bez dozvole autora i plaćanja autorske naknade, a u obimu koji odgovara svrsi 

i načinu izveštavanja o tekućem dogaĎaju, slobodno korišćenje dnevnih informacija i vesti koje imaju 

prirodu novinskog izveštaja, što u ovom slučaju nije nijedan od spornih tekstova. Komisija je sa 

devet glasova „za“, jednim „protiv“ i jednim „uzdržanim“ odlučila da je „Telegraf.rs“ prekršio Kodeks. 

Članovi Komisije su se na isti način izjasnili i o drugoj žalbi „Blica“ na „Telegraf.rs“. 

17. Slična rasprava voĎena je i o žalbi Ringier Axel Springera na „Kurir“, koji takoĎe nije tražio 

saglasnost za objavljivanje teksta. U odlučivanju i raspravi nije učestvovala Marija Kordić. Uz ocenu 

da ni u ovom slučaju nije reč o dnevnom dogaĎaju, Zlatko Čobović je rekao i da je uobičajena 

praksa da, bez traženja dozvole, može da se preuzme do 30 odsto teksta. U ovom slučaju, tekst u 

„Blicu“ ima 441 reč, a u „Kuriru“ 363, prema tome preuzeto je više nego što je dozvoljeno. Komisija 

je jednoglasno odlučila da je „Kurir“ prekršio Kodeks. 

18. NVO Praxis je podnela žalbu na kolumnu objavljenu u listu „Danas“ zbog diskriminacije i govora 

mržnje prema migrantima. Ivana Stjelja nije učestovala u raspravi i glasanju. Vlado Mareš je rekao 

da su se i autorka teksta i „Danas“ izvinili čitaocima, a da je Sud časti Nezavisnog udruženja 

novinara Srbije izrekao javnu kritiku i kolumnistkinji i listu. Kako je istakao, reč je o jednom izuzetno 

ksenofobičnom tekstu, koji „Danas“ nikako nije smeo da objavi i da Savet mora da donese odluku da 

je prekršen Kodeks. Marija Kordić je rekla da je žalba Praxisa neutemeljena, da je reč o komentaru u 

kojem je autorka nije izveštavala, već je opisala kako se oseća i da ima pravo da to napiše. Ima 

pravo i na odsustvo empatije prema migrantima. Ona je dodala da je novinarka toliko napadana u 

medijima da bi moglo da se govori o tome da li su ugrožena njena prava, a budući da se već izvinila, 

nema razloga da se i Savet sada oglašava. Tamara Skrozza je naglasila da je tekst „na tragu 

nacizma“, jer autorka stalno govori o „nama“ i „njima“, koji nas ugrožavaju. Tačno je, rekla je, da 



svako ima pravo da kaže šta misli, ali moraju da postoje granice, u ovom slučaju ti ljudi se 

diskriminišu po više osnova – kolumnistkinji smetaju i deca koja viču i žene koje šetaju i svi koji su, 

navodno, drugačiji. Komisija je, po završetku rasprave, sa osam glasova „za“ i dva „uzdržana“ 

odlučila da listu „Danas“ izrekne javnu opomenu. 

19. Gej lezbejski info centar podneo je žalbu zbog naslova teksta u „Informeru“, koji, po njima, 

poziva na nasilje nad gej osobama. Sem Marije Kordić koja je izrazila rezervu u pogledu toga da li je 

reč o pretnji upućenoj gej osobama, s obzirom da osoba koja izgovara „streljaću ih“ misli na svoju 

braću, ostali članovi Komisije nisu imali dilema da je reč o diskriminaciji i govoru mržnje zbog 

seksualne orijentacije. Komisija je zato sa deset glasova „za“i jednim „uzdržanim“ odlučila da 

„Informeru“ izrekne javnu opomenu. 

Sednica je završena u 21.40 sati. 

Zapisnik vodila 

Gordana Novaković 

Predsedavajući 

Vlado Mareš 

 

 

 


