RADIODIFUZND DRUSTVYO

Savet za Stampu or_ 106
Ljube Jovanoviéa 9 C @m 0318 . 2065, god.
11000 Beograd -7 Vranje

Predmet: Odgovor na Zalbu Irena Tasi¢ na tekst , Apoteka i privatnici: Sam
svoj majstor!”

OK portal je Zalbu Irene Tasié (u daljem tekstu: Podnosilac Zalbe) primio 1. oktobra
2015. godine, te ovim putem, u roku predvidenom ¢glanom 6. Poslovnika o radu
Saveta za Stampu upucuje odgovor na Zalbu,

Sada Stojkovié je novinar OK Portala (okradio.rs) i autor teksta:  Apoteka i privatnici®
koji je objavljen dana 26. avgusta 2015. godine u tom mediju, i to u rubrici: Lokalne
vesti, u kojem je istraZivao rad Zdravstvene ustanove Apoteka Vranje u kontekstu
nabavke usluge popravke | servisiranja fiskalnih kasa, | gde |je ukazao na
potencijalni sukob interesa buduéi da vlasnik firme Podnosioca Zalbe ,lris trejd” vrsi
popravku fiskalnih kasa, a da je njegova supruga, Irena Tasi¢, zaposlena u ovoj
zdravstvenoj ustanovi kao referent tehnicke podréke. U tekstu se ukazuje joS da
pravila javne nabavke male vrednosti ne mogu da se primenjuju u ovom slucaju, kao
i da se kase koje se servisiraju Cesto kvare.

Podnosilac Zalbe stavlja na teret novinaru Sasi Stojkovicu (koga navodi i kao
urednika) i mediju OK Portal ,kréenje Kodeksa novinara®, kao i nepostupanje po
¢lanu 9. Zakona o javnom informisanju i medijima, a zbog Cega je istovremeno
povredeno | dostojanstvo njene liénosti iz €lana 79. ZJIM.

Pre svega, napominjemo da Sasa Stojkovi¢ nije urednik OK Portala ve¢ Goran
Viadkovi¢, sto se mozZe proveriti | u Registru medija gde je ovo samostalno
elektronsko izdanje registrovano pod brojem INO00273.

Drugo, Komisija Saveta za sStampu nije ovlaséena da utvrduje krsenje Zakona o
javnom informisanju i medijima, nego Kodeksa novinara Srbije.

Sto se tice konkretnih povreda Kodeksa novinara na koje se u Zalbi ukazuje,
navodimo da podnosilac Zalbe nije ukazala na koji nacin i kojim informacijama su
konkretne povrede Kodeksa izvrsene, iako &lan 3. Poslovnika o radu Komisije za
zalbe navodi da Zalba mora da se odnosi na konkretne sadrZaje objavijene u
medijima za koje se smatra da su u suprotnosti sa Kodeksom novinara Srbije.

ROD _OK RADIO" DOO - K= Prvovencanog B5, 17500 Vra (017 424-544, 416-404  ckradiopress@igmail.com

. . e e / o R s SR e e = AGE A A At e
Aaticni broj: 17190647 Sifra delafnostic 60310 FIB. 100547226 R: 265-41103100005%48-29



Imajuéi u vidu navedene formalne nedostatke, odnosno da Komisija Saveta za
$tampu nije nadleZzna da utvrduje nepostupanje po Zakonu o javnom informisanju i
medijima, kao i éinjenicu da Zalba ne sadrZi elemente predvidene &lanom 2.
Poslovnika o radu Komisije, smatramo da ima prostora za odbacivanje Zalbe.

Opreza radi, u sluéaju da Komisija Saveta za Stampu ipak odlu¢i da po Zalbi
postupa, istitemo da je novinar Sasa Stojkovic postupio u skladu sa standardom
duZne novinarske paZnje iz €lana 9. Zakona o javhom informisanju i medijima,
buduc¢i da je pre objavljivanja informacije proverio tvrdnje koje mu je preneo
neimenovani izvor i postavio pisanim putem pitanja ZU Apoteka Vranje (u daljem
tekstu: Apoteka), odnosno njenoj direktorki Oliveri Tomi¢, a odgovore “druge strane”
je inkorporirao u tekst, $to se moZe proveriti ¢ak i prostim uvidom u priloge koje je
podnosilac Zalbe dostavila. Novinar nije duZan da svoj tekst koncipira u formi pitanja
i odgovora, jer u suprotnom ne bi imao nikakvu slobodu u formulisanju teksta.

Novinar je u $estom pasusu, na koji ukazuje podnosilac Zalbe, preneo izjavu
neimenovanog izvora o tome kako Irena, doktor informatike pokusava da popravi
kasu, pa “kad ne uspe u tome, ona pozove firmu "iris trejd”, to jest svog supruga
Srdana.” |z citirane izjave je jasno da novinar ne ulazi u to ko je po zakonu ovlascen
da popravija fiskalne kase, niti ko je ovlas¢en da potpisuje zahtev za njeno
servisiranje, nego ko to zaista (fakticki) radi. U tom smislu, citiranje odredaba
Zakona o fiskalnim kasama ne mozZe da bude dokaz ni o istinitosti ni o neistinitosti
tvrdnje koju je izneo neimenovani izvor.

Sliéna logika se da primeniti | na izjavu iz osmog pasusa, jer je iz teksta Jasno da se
ne prica o formalnom ovlaséenju za kontrolu kvaliteta izvedenih radova u skladu sa
sistematizacijom, nego o praksi, na koju neimenovani izvor ukazuje. Sam
neimenovani izvor je upoznat sa radom apoteke, a sporne izjave predstavijaju
njegovo/njeno liéno videnje celokupne situacije. Novinar kontekstualizuje tu izjavu u
ciliju razjasnjenja Sire dileme oko toga da li u procesu popravke kasa ima
zloupotreba i da li licna veza izmedu vlasnika firme “/ris Trejd" | podnosioca Zalbe na
bilo koji nacin uti¢e na taj postupak, a na osnovu dopstupnih informacija od
neimenovanog izvora i odgovora koje je uputila apoteka.

Pored toga, smatramo da je razjaSnjenje ovog pitanja jako znacajno za javnost,
bududéi da je fiskalna kasa javna svojina i da se njena popravka finansira iz javnih
prihoda u kojima participiraju i gradani.

Sto se tite navoda da podnosilac Zalbe nije u sukobu interesa jer nije funkcioner,
stvar ne moZe da se posmatra samo u kontekstu Zakona o agenciji za borbu protiv
korupcije, buduci da novinar dalje u tekstu cbjasnjava kako je kompanija “Iris trejd”
dobila posao na osnovu primene pravila o postupku javne nabavke male vrednosti,
§to je potvrdeno i u odgovorima Apoteke. Zato treba konsultovati €lan 29. Zakona o
javnim nabavkama koji navodi da sukob interesa postoji kada odnos predstavnika
narucéioca (u ovom slu¢aju Apoteke) i ponudaca (u ovom slu€aju “Iris trejd”) moze
uticati na nepristrasnost naruéioca pri dono$enju odluke u postupku javne nabavke.

- - - - e e 3 R o " Y T T T T Y
ROD 0K RADIO" DOO - K.SPrvoventanog 85, 17500 Viranje, (017) 424-0944, 416-404 chkradiopress@gmail.com

......



Dakle pitanje nepristrasnosti je potpuno legitimno i javnost ima puno pravo da zna
da li je u nabavci doélo do favorizovanja odredene firme zbog liénog odnosa
vlasnika firme i njegove supruge.

Zato ni sam odogovor Apoteke nije adekvatan, pa novinar ima pravo da
problematizuje pitanje sukoba interesa u smislu Zakona o javnim nabavkama. Dalje,
novinar, nakon citiranja dela odgovora apoteke iznosi svoj liéni komentar, koji e
potpuno odvojen od ostatka teksta i jasno je da nije u pitanju Cinjenica, nego Cist
komentar, koji moZe da ima i karakter po3alice. Nakon tog komentara se upravo
upusta u razloge koji se odnose na primenu Zakona o javnim

nabavkama i potpuno legitimno postavlja najpre pitanje o tome zasto su primenjena
pravila o nabavci male vrednosti, navodeci da je na osnovu podataka dobijenih od
Apoteke probijen prag od 400.000 dinara koje predvida zakon, a potom i o tome
zasto je bas Iris trejd “posebna u odnosu na ostale firme na trZistu”.

U Zalbi se potom tvrdi da se u odgovoru koji je uputila Apoteka nigde ne navodi da
je pomenuta privatna firma ona koja odrzava informacioni sistem i autor tog softvera
i vlasnik izvornog koda, navodeci da je vlasnik izvornog koda u stvari Apotekarska
ustanova Beograd i da je softver preuzet jo§ 2005. godine, a da odrZavanje
informacionog sistema vrsi firma “Europos” iz Beograda, pruZajuci dokaze za tu
tvrdnju. Povodom ove tvrdnje najpre isti¢emo da je novinar odgovore Apoteke éekao
duZe od 10 dana, i da su ti odgovori bili prilicno nejasni, i mogli su lako dovesti u
zabludu. Naime, novinar je postavio pitanje o tome kako direktorka Tomi¢ ocenjuje
rad svoje informati¢arke buduéi da za njen posao iznajmljuje privatnu firmu. Pritom
je mislio upravo na privatnu firmu Iris Trejd, jer su se sva pitanja odnosila na tu a ne
na neku drugu kompaniju. Odgovoreno mu je “privatna firma koja odriava
informacioni sistem je autor tog softvera i vlasnik izvornog koda. Informaticar ima
druga zaduZenja.” Dakle, sama Apoteka nije bila jasna u pogledu toga da |i ista
firma istovremeno odrZava kase i da li je ona ta koja je osmislila program, 5to je
novinara navelo na zakljuéak da je Iris Trejd zaduZena i za informacione sisteme.
Posebno napominjemo da se Apotekarska ustanova Beograd (kao vlasnik izvornog
koda) i firma Europos iz Beograda (kao ona koja odrzava informacioni sistem)
pominje tek u samoj Zalbi, a u odgovoru Apoteke nema ni re¢i o njima. Zato za
nerazjasnjenje ovog pitanja odgovornost snosi sama Apoteka a ne novinar, buduci
da sama nije dobro objasnila koja firma odrZava informacione sisteme, odnosno ko
je vlasnik izvornog koda, te je svojim propustom dovela u zabludu novinara. Iz te
greske apoteke slede novinarski logicni zakljucci o tome da ispada da "se program
koji su sami osmislili" (misli se na Iris Trejd), i koji “sami popravljaju, kvari skoro
svaki dan!" Zbog toga smatramo da je samo Apoteka odgovorno ako je doslo do
prenosenja neistinitih informacija.

|z svega recenog smatramo da je novinar postupio u skladu sa duZnom
novinarskom paznjom, da je izveStavao o temi od javnog interesa, kao i da je
konsultovao sve dostupne izvore pred objavljivanja teksta, ukljucujuéi i samu
Apoteku, pa ne stoji konstatacija da je “slepo verovao izvoru informacije”.
'RDD..OK RADIO" DOO - K5 Prvoventanog B5, 17500 Vranje, (017) 424-G44, 416-404  ckradiopress@gmail.com

i . 5 R o~ 1k = N
JEA o et el [ TP +]]=,
T i=an] Lircy] i 2iTd Ll w1 uhd B LS | &]



Takode, izricito se protivimo tvrdnji da je novinar pogodovao neéijim privatnim
interesima, i navodimo da novinar nije duzan da otkrije svoj izvor informacije, kao |
da je takav izvor zasticen samim zakonom putem instituta novinarske tajne.

Imajuéi u vidu sve izreteno, ako Komisija Saveta za Stampu prethodno ne odbaci
Zalbu zbog formalnih nedostatka, predlazemo da se Zalba odbije kao neosnovana,

odnosno da Komisija Saveta za stampu utvrdi da objavljivanjem teksta ,Apoteka i
privatnici” nije prekrien Kodeks novinara Srbije.

U Vranju, 7. oktobra 2015. godine,

-Y-"Lﬁ L-*-"‘“‘—Qj g% ¢ G'M—Lj\/%ﬂ

[ T‘ ]
¥ rh‘k 5
Gﬂran&l’act}mwé = % AL s Sasa Stojkovic
odgovorni urednik OK Fgﬂala %, o e novinar OK Portala

'RDD ,,OK RADIO" DOO - K.5 Prvoventancg B5, 17500 Vranje, (017) 424-G44, 416-404 oxradiopress@gmail.co

Bt e el Ll b Tl T (g g p———1 =Ll S~ g e VA A R L A
L 3G ] Sl Lifra delatnostht 600 . TR § £ 00 1, ZR0-d Lalad 4 LA D _l':'



	ODGOVOR-Savet-za-stampu-Irena-Tasic-vs-OK-PORTAL-1
	ODGOVOR-Savet-za-stampu-Irena-Tasic-vs-OK-PORTAL-2
	ODGOVOR-Savet-za-stampu-Irena-Tasic-vs-OK-PORTAL-3
	ODGOVOR-Savet-za-stampu-Irena-Tasic-vs-OK-PORTAL-4

