
SAVET ZA ŠTAMPU   

Komisija za žalbe 

Br. 49 

24.12.2015.godine 

Beograd 

ZAPISNIK 

 

Sa 48. sednice Komisije za ţalbe odrţane 24.12.2015. sa početkom u 18 sati u Pres centru 

Udruţenja novinara Srbije. 

Prisutni članovi Komisije: Marija Kordić, Stojan Marković, Tamara Skrozza, Vlado Mareš, 

Ivan Cvejić, Petar Jeremić, Zlatko Čobović, Vladimir Radomirović, Nevena Krivokapić, 

Ivana Stjelja i Dragan ĐorĎević 

Ostali prisutni: novinarske ekipe agencija „Fonet“ i „Beta“, Bojan Perkov iy Share fondacije i 

Gordana Novaković, generalna sekretarka Saveta za štampu 

 

Dnevni red: 

1. Razmatranje prve ţalbe Adria Media Grupe i Aleksandra Rodića na tekstove objavljenje u 

„Informeru“ 

2. Razmatranje druge ţalbe Adria Media Grupe i Aleksandra Rodića na tekstove objavljene u 

„Informeru“ 

3.Razmatranje treće ţalbe Adria Media Grupe i Aleksandra Rodića na tekstove objavljene u 

„Informeru“ 

4. Razmatranje četvrte ţalbe Adria Media Grupe i Aleksandra Rodića na tekstove objavljene 

u „Informeru“ 

5. Razmatranje ţalbe Adria Media Grupe i Aleksandra Rodića na tekst objavljen na portalu 

„Teleprompter.rs“ 

6. Razmatranje ţalbe SrĎana Škora na tekst objavljen u „Večernjim novostima“ 

7. Razmatranje ţalbe portala „Teleprompter.rs“ na fotografije objavljene u „Kuriru“ 

8. Razmatranje zahteva „Bečejskog mozaika“ da Komisija oceni da li je taj medij prekršio 

Kodeks novinara objavljivanjem spornog teksta 

 

Na sednici je dogovoreno da Komisiji u narednih šest meseci, od januara 2016. predsedava 

Nevena Krivokapić, predstavnica javnosti. Zamenik predsedavajuće biće Stojan Marković. 

Iz svih diskusija i odlučivanja o ţalbama koje je podela Adria Media Group, kao i iz 

odlučivanja o ţalbi portala „Teleprompter.rs“ bila je isključena Marija Kordić, zaposlena u 

„Kuriru“. 

 

 



1.Prvu od četiri ţalbe na „Informer“ Aleksandar Rodić i Adria Media Group podneli su zbog 

serije tekstova objavljenih od 30.oktobra, do 13. novembra 2015. godine, smatrajući da su 

spornim tekstovima prekršene odredbe Kodeksa novinara iz poglavlja Istinitost izveštavanja, 

Novinarska paţnja i Nezavisnost od pritisaka. Tamara Skrozza je rekla da će biti izdrţana 

prilikom odlučivanja o svim ţalbama AMG, jer, po njenom mišljenu, one prevazilaze pitanja 

profesionalne etike i predstavljaju instrumentalizaciju Komisije za ţalbe. „U pitanju je 

politički sukob izmeĎu dva tabloida i, kakva god odluka bila donesena, ona će sigurno biti 

protumačena kao podrška jednom ili drugom listu. To je na neki način i pozadina ove ţalbe, a 

Komisija svakako nije telo koje bi trebalo da se svrstava na ovu ili onu stranu.  Osim toga, 

rasprave o ovakvim slučajevima, pošto su kompleksne i ne tiču se samo i isključivo medijske 

etike, prete da blokiraju rad Komisije - ne samo u kontekstu trajanja sednica i njihovog 

krajnjeg rezultata, već i zbog toga što se raspravom o ovakim slučajevima odbijaju 

potencijalni ţalioci koji ţele da se fokusiraju isključivo na konkretne prekršaje Kodeksa 

novinara Srbije“, rekla je Skrozza. Sličnog mišljenja bila je i Ivana Stjelja, koja je takoĎe 

rekla da će biti uzdrţana. Zlatko Čobović je rekao da je tačno da će kakvu god odluku 

Komisija da donese, ona imati političke konotacije, ali da, bez obzira na to, Komisija treba da 

se izjasni da li su tekstovi u skladu sa Kodeksom. Po njemu, Kodeks je prekršen svim 

tekstovima,  a najizrazitiji prekršaj je vezan za nepoštovanje etike i kulture javne reči. On je 

dodao da postoji reciprocitet i u tekstovima koje je „Kurir“ objavio o „Informeru“, ali da 

Komisija ima ţalbe samo jedne strane i mora o tome da odlučuje. Nevena Krivokapić je rekla 

da su poseban problem u tekstovima izvori, po pravilu anonimni i neproverljivi, pa se tako u 

jednom tekstu navodi čak pet izvora poput „odlično obavešteni zapadni izvori“, „visoko 

pozicionirani direktor“ i slično. Ona je navela da ima situcija kada treba da se sačuva tajnost 

izvora, ali da ovoliki broj takvih izvora veoma problematičan, tim pre što Kodeks kaţe da se 

ne sme slepo verovati izvoru. TakoĎe, „Informer“ nije postupio u skladu sa pravilom 

novinarske paţnje objavljujući „otvorena pisma“, jer nije dovoljno da se proveri ko je autor, 

nego i informacije iz sadrţaja. Nevena Krivokapić je ukazala i na to da nijedan tekst nije 

potpisan imenom i prezimenom autora i dodala da takva tendencija postoji i u nekim drugim 

listovima. Prema rečima Ivana Cvejića, u ovom slučaju sve izgeda jako ozbiljno – imamo 

privid da je reč o ozbiljnoj ţalbi zbog kršenja profesionalnih standarda, odgovor druge strane 

takoĎe deluje ozbiljno, a u stvari ništa od toga nema. „Reč je o kampanji koje vode obe strane, 

sticajem okolnosti nama se obratila samo jedna. Jesmo instrumentalizovani, ali ću ipak glasati 

da je Kodeks prekšen, jer je upotrebljen takav javni rečnik da nikome ne bih poţeleo da mu se 

ovo naĎe u rukama ni kao čitaocu, a ne da mora da odlučuje o kršenju etičkih standarda“. 

Nasuprot ovome, Stojan Marković je rekao da ne oseća nikakvu nelagodu da o ovome 

odlučuje u da ga uopšte ne zanima ko je sa kim u ratu. „Imamo tekstove kojima je drastično 

prekršen Kodeks i moramo da se o tome izjasnimo, da za neke buduće generacije ostane da 

smo presudili da je ovo kršenje Kodeksa. To nikako ne znači da navijamo za ’Kurir’“, istakao 

je. Dragan ĐorĎević je ocenio da je utvrĎivanje istine na osnovu ţalbi koje su tipski napisane 

uzaludan posao, odnosno da Komisija teško moţe da proceni da li je tačno ono što piše 

„Informer“ ili ono što u ţalbi navodi „Kurir“, ali da mora da konstatuje da je Kodeks prekršen 

bar u delu koji se odnosi na etiku i kulturu javne reči. Vladimir Radomirović je naglasio da 

ima nešto drugačiji stav od drugih članova Komisije, jer smatra da je dobro što se tabloidi 

obraćaju Savetu za štampu, kao i to što je druga strana odgovorila na ţalbu. Moţda će, kako je 



ocenio, u budućnosti to dovesti do toga da počnu i da poštuju Kodeks. Petar Jeremić je istakao 

da nema nikakvu dilemu da je Kodeks prekršen svim tekstovima koji su navedeni u ţalbi, ali 

da ima dilemu da li Aleksandar Rodić ima moralno pravo da se ţali zbog istih stvari koje rade 

i njegove novine. „MeĎutim, formalno ima pravo, a mi imamo obavezu da odlučujemo, za to 

smo izabrani i ne moţemo da beţimo od toga. Imam problem da se izjašnjavam o tome da li 

su prekršene odredbe o istinitosti izveštavnja, jer ne verujem ni ’Informeru’ ni ’Kuriru’, ali su 

nesumnjivo prekršene odredbe o kulturi javne reči, a verovatno su i neki anonimni izvori 

izmišljeni“. Po  okonačnju rasprave, Komisija je sa osam glasova „za“ i dva „uzdrţana“ 

odlučila da je „Informer“ prekršio Kodeks i izrekla javnu opomenu. 

2. Druga ţalba odnosi se na tekstove objavljene 14.i 15, novembra 2015, o navodnom „tajnom 

paktu“ Aleksandra Rodića sa Dejanom Jocićem, koji je „preuzeo punu kontrolu nad 

Rodićem“. U toku rasprave Nevena Krivokapić je navela da je „Informer“ isitina imao 

Jocićevu izjavu, ali se na nju uopšte nie obazire, uprkos tome što on sve demantuje, 

„Informer“ nastavlja sa svojom pričom. TakoĎe, naslov teksta ne odgovara njegovoj sadrţini. 

Zlatko Čobovićje rekao da je besmilen argument „Informerovog“ advokata da „Kurir“ nije 

ponudio nikakve dokaze da nije tačno ono što je „Informer“ napisao, jer bi teret dokazivanja 

trebalo da bude na onome ko je nešto objavio, a ne da „druga strana“ dokazuje da to nije 

istina. TakoĎe, čitav tekst je napisan na osnovu jednog anonimnog izvora, koji moţda i ne 

postoji. Ivan Cvejić je istakao da je u tekstu i izjava jednog ministra koji daje kredibilitet celoj 

priči, a kaţe „ako je tačno to što pišete“. Po završetku rasprave, Komisija je sa sedam glasova 

„za“ i tri „uzdrţana“ izrekla „Informeru“ javnu opomenu. 

3. Treća ţalba odnosi se na tekstove objavljenje 16. i 18. novembra o navodnim „reketaškim“ 

aktivnostima vlasnika „Kurira“. Članovi Komisiije ocenili su da su i u ovim tekstovima 

problem neproverljivi izvori i terminologija koja je upotrebljena, pa je i na osnovu ove ţalbe 

izrečena javna opomena sa osam glasova „za“ i tri „uzdrţana“. 

4.Četvrta ţalba AMG odnosi se na tekstove objavljene od 19.do 25.novembra 2015. Po 

mišljenju Nevene Krivokapić čitav tekst o navodonoj prodaju pečata napisan je bez dokaza, 

odnosno na osnovu nekog navodnog ugovora iako postoje dva dokumenta zvaničnih drţavnih 

organa da pečat nije prodat. Petar Jeremić je ocenio da Kodeks nije prekršen u tekstu u kojem 

je preneto ono što je Dragoljub Ţarković objavio u svojoj kolumni u „Vremenu“. Komisija je i 

u ovom slučaju javnu opomenu izrekla sa osam glasova „za“ i dva „uzdrţana“. 

5. Adria Media Group i Aleksandar Rodić podneli su ţalbu na portal „Teleprompter.rs“ zbog 

teksta u kojem se Rodić i „Kurir“ označavaju kao „reketaši“ koji ucenjuju političare, dok u 

javnosti predstavljaju da ih vlast guši zbog kritika. Tamara Skrozza je rekla da je ovakvih 

priča već bilo, ali da niko nikada nije ponudio nesumnjiv dokaz da je to tačno, zbog toga 

ovakvim tekstom je formalno prekršen Kodeks. Vlado Mareš je, meĎutim, rekao da je tekst 

„na granici“, ali da je on bliţi oceni da Kodeks nije prekršen. „Ne znam kako bih ja napisao 

tekst o ’Kuriru’ a da ne navedem ovakve stvari. Priče o reketiranju su već postale javno 

ubeĎenje i niko se više ni ne trudi da ih dokazuje“, istakao je. Vladimir Radomirović je takoĎe 

ocenio da Kodeks nije prekršen, jer je „Teleprompter.rs“ uradio argumentovano istraţivanje, 

na sajtu se mogu videti i izjave ljudi koji govore o onome što je navedeno u tekstu. Osim toga, 



po njemu, mnoge od tvrdnji, poput „reketaški način“ mogu se podvesti pod mišljenje. Stojan 

Marković bio je sasvim suprotnog stava, smatrajući da je u tekstu prekršena pretpostvaka 

nevinosti. Prvo, ne moţemo sa sigurnopšću da tvrdimo šta je opšte mišljenje, a čak i da je to 

tačno, nije nikakav dokaz da je istina, naglasio je. Ivan Cvejić je takoĎe rekao da misli da je 

Kodeks prekršen, ali i da je na njegovu odluku uticao i odgovor urednika „Telepromptera.rs“, 

koji je neozbiljan i uvredljiv za Komisiju. Petar Jeremić je rekao da misli da je prekršena 

odredba koja se odnosi na pretpostavku nevinosti, ali ne i odredbe koje se odnose na istinitost 

izveštavanja. Komisija je, na kraju, sa sedam glasova „za“, dva „protiv“ i jednim „uzdrţanim“ 

odlučila da izrekne javnu opomenu zbog kršenja pretpostavke nevinosti. 

6. SrĎan Škoro podneo je ţalbu zbog toga što nije objavljen njegov odgovor na tekst glavnog 

urednika i direktora „Večernjih novosti“.  Marija Kordić je rekla da je Škoro imao pravo da 

mu objave demanti, mada ne onakav kakav je poslao: „Škoro malo zloupotrebljava situaciju, 

napravio je karijeru od gostovanja na televizji, i ovaj demanti je pokušaj da bude prisutan u 

javnosti, ali, s druge strane, i Dmitrovićev odgovor me je ubedio da on smatra da moţe 

nekoga da ’etiketira’ kako hoće i da ga naziva laţovom“. Zlatko Čobović je naveo da je u 

tekstu Ratka Dmtrovića tačno da Škoro nije dobio otkaz, ali da nije tačno da šef deska nije 

urednik, kao ni da šef deska ni o čemu ne odlučuje. Tu nema dileme, kao što nema dileme ni 

da je prekršen Kodeks. Škoro je imao pravo na demanti, bez obzira kome je Dmitrović 

odgovarao, bitno je šta je napisao. Tekst koji je Škoro dostavio nije u formi demantija i 

verovatno takav tekst nijedan urednik ne bi objavio, ali je, i po zakonu, imao pravo na 

demanti, a urednik je trebalo da ga uputi kako da ga priredi. Petar Jeremić je rekao da je 

problem u tome što urednik nije ispoštovao proceduru predviĎenu zakonom, koja 

podrazumeva da se podnosiocu demantija objasni zašto ne moţe da se objavi u toj formi i 

kako ga treba izmeniti. Posle rasprave, Komisija je sa deset glasova „za“ i jednim 

„uzdrţanim“ odlučila da su „Novosti“ prekršile odredbu Kodeksa koja se odnosi na 

objavljivanje odgovora. 

7. „Teleprompter.rs“ podneo je ţalbu na „Kurir“ zbog neovlašćenog preuzimanja fotografija 

koje je taj portal, kako je navedeno, ekskluzivno objavio i odbio da „Kuriru“ dozvoli da ih 

preuzme. Bez obzira što je bila isključena iz diskusije, Marija Koridć je zamolila da objasni, 

jer nije stigla pisanim putem da odgovori na naknadne dopise podnosioca ţalbe, i navela da je, 

kada je odgovarala na ţalbu, mislila je da su fotografije sa Instagram profila preuzeli za 

štampano izdanje, dok su u onlajn izdanju, moguće je zaista, fotografije preuzeli iz 

„Telepromptera.rs“.  Na ovo je reagovala Nevena Krvikapić koja je istakla da Mariji Kordić 

nije uopšte trebalo dozvoliti da bilo šta kaţe, jer je to suprotno Poslovniku, kao i da smatra 

vrlo nekorektnim što članovi Komisije na sednici dobijaju potpuno nove informacije u odnosu 

na ono što je navedeno u odgovoru na ţalbu. Kad je reč o samoj ţalbi, po njenom mišljenju, 

„Telepromter.rs“ nema osnova da se ţali na kršenje autorskih prava, jer, kako i sam glavni 

urednik navodi, nije autor fotografija. „Kurir“ je svakako trebalo da navede izvor, ali se ne 

moţe govoriti o kršenju autorskih prava „Telepromptera“. Zlatko Čobović je, slično tome, 

ocenio da je autor ustupio redakciji „Telepromptera“ fotografije na korišćenje, ali na kršenje 

autorskih prava moţe da se ţali samo autor. Vladimir Raodmirović je rekao da, bez obzira na 

to, „Kurir“ nije naveo izvor  i time je prekršio Kodeks, a takoĎe je sumnjiva i tvrdnja da su 



fotografije preuzete sa Instagram profila, jer su sve druge fotografije koje su objavili još neki 

mediji očigledno preuzete sa „Telepromptera“. Ivan Cvejić je rekao da se, kako mu se čini, 

Komisija bavi time kako je „Teleprompter.rs“ došao do fotografija, više nego kako je do njih 

došao „Kurir“, što je predmet ţalbe. Odgovor „Kurira“ nije uvredljiv, nisu naveli izvor i 

prekršili su Kodeks. On je dodao da je redakcije „Kurira“ „dobro krenula“ obratila se 

„Teleprompteru“ da preuzme fotografije, ali se, naţalost, sve završilo tako da su objavili nešto 

što znaju da nije njihovo. Stojan Marković bio je, meĎutim, isključiv da „Teleprompter.rs“ 

nije imao pravo da podnese ţalbu, jer nema autorska prava na fotografije, a Komisija ne zna 

ni da li im ih je autor zaista ustupio ili su ih i oni preuzeli neovlašćeno.  Nakon rasprave, 

sedam članova Komisije smatralo je da je Kodeks prekršen, jedan da nije, dok su dva bila 

uzdrţana. Odluka ipak nije doneta, jer nije ispunjen statutarni uslov da „za“ mora da glasa 

makar jedan predstavnik svakog od osnivača Saveta. 

8. Vladan Filipčev, glavni urednik „Bečejskog mozaika“ zatraţio je od Komisije za ţalbe da 

oceni da li je taj list prekršio Kodeks objavljivanjem teksta zbog kojeg je protiv njih podneta 

sudska tuţba. U kraćoj raspravi, članovi Komisije su jednoglasno zaključili da Kodeks nije 

prekršen. Stojan Marković je istakao da je redakcija uradila sve što jedan mali lokalni mediji 

moţe da doĎe do nekoga ko ţivi u drugom gradu i ne ţeli da bude pronaĎen. Vladimir 

Radomirović je rekao da je „Bečejski mozaik“ postupio sa duţnom novinarskom paţnjom i 

poštujući odredbe Kodeksa i da mu je ţao što ovakvih tekstova nema više u nekim ozbiljnijim 

i većim novinama. Komsija je, zato, jednoglasno odlučila da nema prekršaja Kodeksa 

novinara Srbije. 

Sednica je završena u 20.35 sati. 

 

Zapisnik vodila                                                                     Predsedavajući 

Gordana Novaković                                                              Vlado Mareš 

 


