
 

SAVET ZA ŠTAMPU   

Komisija za žalbe 

Br. 50 

28.1.2016. godine 

Beograd 

ZAPISNIK 

 

Sa 49. sednice Komisije za žalbe održane 28.1.2016. sa početkom u 18 sati u prostorijama 

Saveta za štampu 

Prisutni članovi Komisije: Marija Kordić, Stojan Marković, Tamara Skrozza, Vlado Mareš, 

Ivan Cvejić, Petar Jeremić, Zlatko Čobović, Vladimir Radomirović, Ivana Stjelja i Dragan 

ĐorĎević 

Odsutni članovi Komisije: Nevena Krivokapić 

Ostali prisutni: Tijana Ilić iz PR službe Nove stranke i Gordana Novaković, generalna 

sekretarka Saveta za štampu 

 

Dnevni red: 

1.Razmatranje žalbe Zorana Živkovića na tekst objavljen u „Informeru“ 

2.Razmatranje žalbe Zorana Živkovića na tekst objavljen u listu „Alo“ 

3.Razmatranje JP Elektromreža Srbije na tekst objavljen u „Kuriru 

4.Razmatranje žalbe Gej lezbejskog info centra na tekst objavljen u „Večernjim novostima“ 

5. i 6. Razmatranje žalbe Suzane Alar na tekstove objavljene u listovima „Kurir“ i „Alo“  

 

Sednici je, umesto odsutne Nevene Krivokapić, predsedavao Stojan Marković 

 

1.Zoran Živković, predsednik Nove stranke, podneo je žalbu zbog teksta kojim se, kako je 

naveo, najavljuje njegovo hapšenje zbog navodnog nezakonitog dobijanja subvencija za 

vinaruju čiji je vlasnik. U toku rasprave, članovi Komisije su ocenili da je list izveo zaključak 

da će Živković biti uhapšen iz toga što je uhapšen bivši pomoćnik ministra poljoprivrede koji 

mu je, navodno, nezakonito dodelio budžetska sredstva. Po mišljenju Ivana Cvejića, Kodeks 

novinara, tačnije obaveza poštovanje pretpostavke nevinosti, prekršena je u ovom slučaju i u 

odnosu na uhapšenog, ali pošto se on nije žalio, Komisija može da se izjašnjava samo o 

kršenju pretpostavke nevinosti u odnosu na podnosioca žalbe. Marija Kordić je ocenila da je 

ovo, inače, jedan od pristojnijih tekstova u „Informeru“, ali da je njime prekršena 



pretpostavka nevinosti, kao i da su pomešane činjenice sa pretpostavkama i nagaĎanjima. 

Nakon rasprave, Komisija je jednoglasno odlučila da izrekne javnu opomenu zbog kršenja 

pretpostavke nevinosti, kao i odredbe Kodeksa o obavezi poštovanja etike i kulture javne reči. 

2. Zoran Živković je žalbu sličnog sadržaja podneo i zbog teksta objavljenog u listu „Alo“. 

Tamara Skrozza je, zato, ocenila da je reč o simultanim napadima iza kojih verovatno stoje 

neki interesi, pa je moguće da su povreĎene i odredbe Kodeksa koje se odnose na nezavisnost 

od pritiska. Petar Jeremić je rekao da deli taj utisak, ali da Komisija nema dokaza na osnovu 

kojih bi mogla da donese takvu odluku. Sličnog mišljenja bio je i Zlatko Čobović, koji je 

istakao da Komisija nema pokrića za takvu odluku, ali da misli da sigurno nije slučajno da 

policija hapsi u ovom trenutku te ljude, te da su mediji to onda propratili svako na svoj način, 

a da je u ovom slučaju prekršen Kodeks. Marija Kordić je rekla da misli da Kodeks jeste 

prekršen, ali je naglasila da Živkovićeva tvrdnja da je novinarima rekao da to o čemu 

spekulišu nije tačno, nije nikakav argument, tačnije da nije razlog da oni ne nastave da o tome 

pišu. Po okončanju rasprave, Komisija je sa devet glasova „za“ i jednim „protiv“ odlučila da 

je list „Alo“ prekršio Kodeks u delu koji se odnosi na obavezu poštovanja pretpostavke 

nevinosti. 

3. Javno preduzeća Elektromreža Srbije podnelo je žalbu zbog teksta u kojem su, po njima, 

objavljeni netačni podaci, kao i zbog toga što njihov odgovor na tekst nije objavljen na 

odgovarajući način i u celini. Iz rasprave i odlučivanja o ovoj žalbi bila je izuzeta Marija 

Kordić, zaposlena u „Kuriru“. Tamara Skrozza je, u toku rasprave, rekla da „Kurir“ nije 

ispoštovao pravo EMS-a na odgovor. Tačno je, rekla je, da je demanti bio predugačak i da 

nije mogao biti objavljen ceo, ali je problem što je objavljen tako da je iz njega izbačen bitan 

deo - da je ceo proces sprovoĎena tendera pratio posmatrač organizacije Transparentnost 

Srbija, što je izostavljeno i iz teksa. TakoĎe, kako je rekla, neralno je i nepošteno to što su 

pitanja PR službi EMS-a poslata u subotu posle podne za tekst koji je objavljen u nedelju. 

Podsetila je da je redakcija„Kurir“, kada se ranije žalila na tekst koji je ona pislaa za 

„Vreme“, navela da je problem što im je poslala pitanja u petak, a tekst je pisan u utorak, pa 

nisu stigli da odgovore. Sada, meĎutim, očekuju da u subotu posle podne dobiju odgovore za 

par sati. Vladimir Radomirović je rekao da ako ceo odgovor nije mogao da se objavi u 

štampanom, mogao je u onlajn izdanju. Iz SMS prepiske novinara i PR EMS-a vidi se da 

novinar tog jutra nije znao da će pisati tekst o tom tenderu, naveo je Radomirović i ocenio da 

je teško prihvatljivo da se tako ozbiljan teksa piše za tako kratko vreme i bez prethodne 

provere. Po mišljenju Zlatka Čobovića, tekst nije morao biti objavljen tako hitno, moglo je da 

se sačeka dok se ne dobiju odgovori, naročito zbog važnosti teme. On je, ipak, ocenio da 

Kodeks nije prekršen, jer je odgovor skraćen u skladu sa Zakonom o javnom informisanju i 

medijima, koji propisuje da se skraćenjem ne sme izmeniti smisao dostvaljenog odgovora. U 

ovom slučaju, po njemu, smisao nije promenjen, preneta je suština i zato Kodeks nije 

prekršen. Suprotno ovome, Petar Jeremić je mislio da je Kodeks prekršen i time što odgovor 

nije objavljen na odgovarajući način i samim tekstom, u kojem je izostala dužna novinarska 

pažnja, ima iznošenja neosnovanih optužbi, naslov ne odgovara sadržaju teksta...Vlado Mareš 

je smatrao da je reč o važnoj temi koji zadire u odnose ekonomske i političke moći, te da je 

korist od pisanja o tome veća od štete koju napravi neka rogobatnost u izveštavanju i da zbog 



toga redakciji treba progledati kroz prste. Tamara Skrozza je, meĎutim, rekla da Komisija ne 

sme da gleda nikome kroz prste zbog rogobatnosti, jednostavno takve teme ne smeju da se 

obraĎuju na ovakav način. Dragan ĐorĎević se saglasio sa njom, rekavši da postoji javni 

interes da se o toj temi piše, ali da je tekst trebalo napisati mnogo pažljivije i bolje i bez 

izostavljanja bitnih detalja. Ivan Cvejić je rekao da je slučaj „na granici“ – odgovor nije 

objavljen u celini, ali jeste sažeta suština. Kad je reč o kratkom roku u kojem je EMS trebalo 

da odgovori, to, po njemu, nije problem, jer državne institucije troše velike pare za saradnju sa 

medijima i morali bi da odmah odgovore na sve zahteve redakcija. Tačno je da nije bilo 

razloga da se tekst hitno objavi, ali ni razloga da EMS ne odgovori na pitanja. Nakon 

rasprave, „za“ odluku da je Kodeks prekršen glasalo je pet članova Komisije, tri su bila 

„protiv“, a jedan „uzdržan“, zbog čega nije bilo potrebne dvotrećinske većine za odluku. 

TakoĎe nije bio ispunjen ni drugi uslov da „za“ odluku mora da glasa bar po jedan 

predstavnik svakog osnivača Saveta i najmanje jedan predstavnika javnosti. 

4. Gej lezbejski info centar podneo je žalbu zbog teksta kojim se, kako je navedeno, 

diskriminišu pripadnici LGBT populacije i dovode u vezu sa pedofilijom. Po oceni Tamare 

Skrozza, bez obzira što je reč o autorskom tekstu, njime je preĎena granica slobode govora, 

jer sadrži poziv na linč. Po njoj, u tekstu postoji i problem sa istinitošću izveštavanja, jer se 

LGBT populacija dovodi u vezu sa pedofilijom, bez ikakvih dokaza. Ivana Stjelja je naglasila 

da se već naslovom seksualna orijentaicja povezuje sa krivičnim delom. Na istu stvar ukazala 

je i Marija Kordić, dok je Ivan Cvejić rekao da je taj deo, po njemu, jedini sporan. Ukoliko 

zaista postoje LGBT organizacije koje na svoje članove vrše pritisak da prihvate pedofiliju, 

onda bi autor teksta trebalo da navede koje su to organizacije i da piše i njima, a ne da ih sve 

načelno povezuje sa tim. Vladimir Radomirović je bio drugačijeg mišljenja – on je ukazao da 

autor teksta ima pravo da iznese svoje mišljenje, kao i da bi „Novosti“ morale da objave i da 

se javio neko sa suprotnim argumentima, tj. da otvori polemiku. On je dodao da članovi 

Komisije ne treba da budu komesari koji će odlučivati o tome kako neko treba da misli i da 

spornim tekstom nije preĎena granica slobode govora. Vlado Mareš je, meĎutim, rekao da je 

tekst homofoban i da proizvodi mržnju. „Ako uspostavljaš vezu izmeĎu homseksualaca i 

pedofila ili si glup ili si maliciozan. Ja mislim da je ovaj čovek maliciozan“,istakao je. Petar 

Jeremić je rekao da ima dilemu da li bi autoru bilo uskraćeno pravo na slobodu mišljenja i 

izražavanja, ukoliko tekst ne bi bio objavljen, s obzirom na to da u nadnaslovu teksta piše 

„Polemika“. Po okončanju rasprave, Komisija je sa osam glasova „za“, jednim „protiv“ i 

jednim“uzdržanim“ odlučila da je Kodeks prekršen. 

5. Suzana Alar je podnela jednu žalbu na tekstove objavljene u listovima „Kurir“ i „Alo“, ali 

je Komisija vodila odvojene rasprave, s obzirom na to da tekstovi nisu sasvim isti, kao i zato 

što je Marija Kordić bila izuzeta iz rasprave i odlučivanju o delu žalbe koji se odnosi na 

tekstove objavljene u „Kuriru“. U raspravi o tekstu i fotografijama objavljenim u listu „Alo“, 

Tamara Skrozza je naglasila da ne postoji nikakav javni interes da se objave fotografije i 

otkrije identitet osobe koja je na njima, bez ozbira na to da li su autentične ili je reč o 

fotomontaži. To je nešto što spada duboko u sferu privatnosti i, kako je rekla, neviĎeno je 

licemerno da se mediji koji svašta objavljuju postavljaju kao moralne sudije i ocenjuju da li 

neko ima prava da u svom telefonu ima lascivne fotografije. I ostali članovi Komisije smatrali 



su da je reč o povredi prava na privatnost, sem Marije Kodrić koja je rekla da postoji javni 

interes da se zna da je profesorka imala intimne odnose sa Ďacima i da o tome govori i učenik 

koji je sagovornik u tekstu. Tamara Skrozza je rekla da je to potpuno nepouzdana izjava, 

možda je reč o učeniku kome je dala lošu ocenu, dok je Vladimir Radomirović rekao da je 

nečasno upotrebiti izjavu maloletnog učenika. Ivana Stjelja je ocenila da su prekršene i 

odredbe Kodeksa koje se odnose na obavezu  novinara da se služe isključivo časnim 

sredstvima. Komisija je na kraju sa devet glasova „za“ i jednim „protiv“ odlučila da je 

Kodeks prekršen. 

6. U raspravi o tekstovima i fotografijama koje je objavio „Kurir“  Ivan Cvejić je rekao da 

suštinske razlike u odnosu na „Alo“ nema i da se, kada dve novine u isto vreme objavljuju 

gotovo identične tekstove može govoriti o kampanji protiv osobe o kojoj se piše. Tim pre što 

ne postoji nikakav javni interes za to, a jedini argument za priču je „priča se po Vranju“. 

Vladimir Raodmirović je, na osnovu ranijeg iskustva, izrazio i sumnju u kredibilitet jednog od 

novinara koji su izveštavali o ovoj temi. Po završetku rasprave, Komisija je jednoglasno 

odlučila da je „Kurir“ prekršio Kodeks novinara. 

 

Sednica je završena u 19.30 sati. 

 

Zapisnik vodila                                                                     Predsedavajući 

Gordana Novaković                                                              Stojan Marković 

 


