
SAVET ZA ŠTAMPU 

Komisija za žalbe 

Br. 51 

26.2.2016. godine 

Beograd 

ZAPISNIK 

 

Sa 50. sednice Komisije za žalbe održane 26.2.2016. sa početkom u 18 sati u prostorijama Saveta 

za štampu. 

Prisutni članovi Komisije: Marija Kordić, Stojan Marković, Tamara Skrozza, Vlado Mareš, Ivan 

Cvejić, Petar Jeremić, Zlatko Čobović, Vladimir Radomirović, Nevena Krivokapić, Ivana Stjelja i 

Dragan ĐorĎević 

Ostali prisutni: Nemanja Novokmet iz advokatske kancelarije „Tasić&Partners“, Dejana Ukropina iz 

advokatske kancelarije „Stojković“, novinari „Politike“: Višnja AranĎelović, Jelena Popadić i Dušan 

Telesković i Gordana Novaković, generalna sekretarka Saveta za štampu 

 

Dnevni red: 

 

1. Razmatranje žalbe Ljiljane Milicanović na tekstove objavljene u „Blicu“ 

2. Razmatranje žalbe Zorana Radovanovića na tekstove objavljene u „Blicu“ 

3. Razmatranje žalbe „Južnih vesti“ na tekst objavljen u „Politici“ 

4. Razmatranje žalbe Nezavisnog društva novinara Vojvodine na tekstove objavljene u „Politici“ 

5. Razmatranje žalbe Lokal presa na tekst objavljen u „Politici“ 

6. Razmatranje žalbe Aleksandra Rodića na tekst objavljen u „Politici“ 

 1. Advokati Ljiljane Milicanović podneli su žalbu smatrajući da tekstovi sadrže brojne, neutemeljene 

i neistinite informacije kojima se narušava njen ugled i čast . U raspravi o žalbi, Marija Kordić je rekla 

da će biti uzdržana prilikom glasanja samo zato što podnosilac žalbe nije tražio objavljivanje 

demantija, već odmah materijalnu nadoknadu, što ukazuje na to da će se verovatno posle odluke 

Saveta obratiti i sudu. Kako smatra da to nije dobar način da se medijima ukaže na greške ne može 

da podrži podnosioca žalbe. Petar Jeremić je bio sličnog mišljenja, navodeći da je „jedna stepenica 

preskočena“, odnosno da nisu iskoristili sve mogućnosti koje su imali. Suprotno tome, Stojan 

Marković je rekao da slanje demantija nije obaveza, već pravo i svako ko je oštećen slobodno 

odlučuje da li će ga iskoristiti. On je dodao da Komisija ne može da se bavi motivima podnosioca 

žalbe i da ne vidi ništa loše iako odluka Komisije bude upotrebljena na sudu, jer je jedan od ciljeva 

Saveta za štampu upravo da svojim odlukama doprinese boljoj sudskoj praksi. Tamara Skrozza je 



ocenila da je tekstovima nesumnjivo prekršen Kodeks, jer je izostala elementarna profesionalna 

pažnja, dok je Ivan Cvejić istakao da za informacije ne postoje nikakvi izvori, da je cela „konstrukcija“ 

izgraĎena na osnovu priča, te da nije bilo ni pokušaja novinara da kontaktira ljude o kojima 

piše.Sličnog mišljenja bili su i ostali članovi Komisije, pa je tako Zlatko Čobović istakao da jeste 

postojao javni interes da se o tome piše, ali da on u tekstu nije obraĎen u skladu sa Kodeksom, dok 

je Dragan ĐorĎević ukazao da su narušena prava podnosioca žalbe, a da tekstom ništa nije 

istraženo. Vlado Mareš je rekao da misli da je „Blic“ hteo da ukaže na „marifetluke sa amnestijama“ 

ali da je uzet jedan primer i od toga napravljen neprofesionalan i nekorektan tekst. Vladimir 

Radomirović je takoĎe ocenio da je Kodeks prekršen, da je tema loše obraĎena i da, suprotno 

tvrdnjama u tekstu, ničim nije dokazana veza izmeĎu Ljiljane Milicanović i puštanja njenog muža na 

slobodu. Komisija je, nakon rasprave, sa deset glasova „za“ i jednim „uzdržanim“ odlučila da je „Blic“ 

prekršio Kodeks novinara. 

2. Dr Zoran Radovanović podneo je žalbu zbog, po njemu, senzacionalističkih naslova o vakcinama, 

kojima se kod čitalaca izaziva bezrazložan strah. U toku rasprave, Nevena Krivokapić je rekla da 

povod za tekstove sudska presuda o slučaju od pre 30 godina, a da se naslovom aludira da je reč o 

vakcinama koje deca sada primaju. To je veoma aktuelan problem, mnogi roditelji su zbunjeni i ne 

znaju šta da rade, tako da ovakvi naslovi zaista jesu problematični. Vladimir Radomirović je rekao da 

pristup temi jeste malo senzacinalistički – recimo ne može se tvrditi da je nešto skrivano od javnosti, 

ako se vodio sudski spor. On je rekao i da razume profesora Radovanovića koji se celog života bavi 

vakcinama i bori se protiv lobija koji zagovara da se deca ne vakcinišu, ali da ipak ne smatra da je 

naslovima prekšen Kodeks. Sličan stav iznela je i Tamara Skroza, koje je rekla da je naslov „tačan, 

ali kvaran“, te da sasvim razume frustraciju nekoga ko se zalaže za vakcinaciju, ali misli da Kodeks 

nije prekršen. Komisija je, po završetku rasprave, jednoglasno odlučila da „Blic“ spornim naslovima 

nije prekršio Kodeks. 

3. Žalbe protiv „Politike“ zbog istog teksta podneli su „Južne vesti“, Nezavisno društvo novinara 

Vojvodine i Lokal pres. Komisija je o svakoj žalbi raspravljala i odlučivala odvojeno. U raspravi o 

žalbi „Južnih vesti“, Marija Kordić je rekla da je Kodeks prekršen, jer tekst obiluje netačnim podacima 

koji su tendenciozno birani i plasirani. Ona je navela da je izostala dužna novinarska pažnja, 

odnosno da je korišćen samo jedan izvor (koji se ispostavio kao nedovoljno pouzdan) i da nikome od 

onih na koje se tekst odnosi nije data prilika da nešto kaže. Da je Kodeks prekršen time što nije 

konsultovano više izvora ocenio je i Zlatko Čobović, koji je rekao da je, s obzirom da je reč o serijalu, 

bilo prostora i vremena da se pozovu nevladine organizacije iz teksta. On je dodao i da je novinarka 

„Politike“ u odgovoru na žalbu Lokal presa navela da je moguće da neki od podataka na sajtu sa 

kojeg su preuzeti nisu tačni, pa je utoliko pre trebalo da ih dodatno proveri. Osim toga, iznet je samo 

niz podataka sa sajta, bez tvrdnji, a sve kao da ukazuje na to da novac možda nije korišćen za to za 

šta je dobijen. Tamara Skrozza je rekla da su tekstovi „majstorski uraĎeni za cilj kojem su 

namenjeni“, te da je reč o „školskom primeru ciljanog novinarstva“, jer je prećutano 90 činjenica koje 

mogu presudno da utiču na stav javnosti. Nigde nije rečeno koje su funkcijecivilnog društva, dokle 



sežu ingerenicje donatora, samo su nabrojane neke tzv. izdajničke organizacije koje primaju strane 

pare, koje su sve strpane u isti koš i sve podjednako degradirane. Dodala je i da je i sam naslov 

„katastrofalno zlonameran“ i da je u svemu tome manje bitno da li se podaci koje je „Politika“ navela 

poklapaju sa podacima nevladinih organizacija, nego kako se tim podacima baratalo. Vladimir 

Radomirović je upitao da li ona u taj tekst „učitava“ nešto čega u njemu nema. On je rekao da je 

istraživanje moglo da se uradi ozbiljnije, ali da treba imati u vidu i da je reč o serijalu tekstova, a da 

Komisija razmatra samo jedan. „U prva dva teksta su objavljeni i stavovi korisnika donacija i žao mi 

je što ta praksa nije nastavljena, ali podaci su preuzeti sa jednog zaista respektabilnog sajta, koji svi 

u SAD koriste. Eventualne greške su ispravljene time što su objavljeni odgovori“, rekao je. Naglasio 

je da je tema mogla da se obradi bolje, ali da misli da Kodeks nije prekršen.Tamara Skrozza je 

odgovorila da nema šta da učitava – u tekstu fale informacije i objašnjenja, a kad su informacije ove 

težine to što fali izaziva strašno loše stvari. „Suština kvarnosti tekstova je što nema nikakvog 

objašnjenja da donacije nisu ništa nezakonito“, rekla je. Po mišljenju Vlada Mareša, tekst je napisan 

perfidno, tako da se nigde ne pominju reči „izdajnik“ ili „strani plaćenik“, ali je tako napisano da 

čitalac shvati da je apriori užasno dobiti pare iz Amerike. Zato se, po njemu, ne može govoriti o 

kršenju Kodeksa u detaljima, jer nas ovakvi tekstovi „sve prave budalama“. Dodao je da nigde u 

tekstu nema šta su sve nevladine organizacije uradile za ovo društvo stranim parama, zbog čega 

treba da smo zahvalni tim donatorima. Petar Jeremić je, meĎutim, rekao da Komisija za žalbe ne 

treba da bude ideološka komisija i da, iako je bilo nekih grešaka u tekstu, one su ispravljene time što 

je svima objavljeno reagovanje. Tamara Skroza je odgovorila da „Politiku“ ne amnestira to što je 

naknadno objavila odgovore .Zlatko Čobović je dodao da je problem što u samom tekstu nema stava 

onih na koje se tekst odnosi, a koji su sadržajem teksta naknadno bili prinuĎeni da na njega reaguju 

i odgovaraju.Ivana Stjelja je istakla da je u tekstu previše činjenica prećutano – da se iz istih tih 

donacija osim civilnog sektora i medija finansira i država i da je mnogo toga od donacija uraĎeno, iz 

njih se finansiraju i škole i bolnice, ne samo u Srbiji već je tako u svim zemljama, a da sve to nije 

uopšte objašnjeno. TakoĎe, i sam naslov je problematičan, izvučen je iz konteksa i ne odgovara 

sadržaju teksta, stiče se utisak da je neko samo za preštampavanje dobio sredstva, a ne da se 

radilo o aktivnostima koje su su bile usmerene na utvrĎivanje odgovornosti medija u sukobima 

devedesetih, a da te aktivnosti podrazumevaju dosta istraživačkih aktivnosti, biranja tekstva itd. 

Nevena Krivokapić je naglasila da je nesumnjivo reč o veoma važnoj temi, o kojoj treba pisati, jer 

nisu sve nevladine organizacije iste, neke su mnogo uradile, neke i nisu, neke su opravdale svaki 

dinar koji su dobile, druge nisu. Na sajtu Fondacije centar se, recimo, navodi i anonimni primalac 

donacije koji je dobio veliki i novac i o tome svakako treba pisati. Problem je, meĎutim, kako je rekla, 

što tema nije obraĎena dobro, pre svega zbog toga što je korišćen samo jedan izvor. Komisija je, po 

završetku rasprave, sa devet glasova „za“ i dva „protiv“ odlučila da je „Politika“ prekršila Kodeks. 

4. U raspravi o žalbi Nezavisnog društva novinara Vojvodine, Marija Kordić je rekla da tekst 

tendenciozan i napravljen tako da mu se učita značenje – u ovom slučaju NDNV se implicitno 

proziva za separatizam. Po mišljenju Ivana Cvejića, ovo je najutemeljenija od tri podnete žalbe, 

posebno zbog prećutkivanja važnih činjenica. On je dodao da je i žalba „pod visokom temperaturom 



i politizacijom“ pod kojima su inače tekstovi tog udruženja, ali iako se pola toga odbaci, ipak je žalba 

sasvim osnovana. Podsetio je i da je „Politika“ objavila odgovor NDNV-a koji je već sadržao sve što i 

žalba podneta Savetu za štampu. Deo žalbe NDNV-a odnosio se i na komentar Slobodana 

Antonića, koji se takoĎe poziva na podatke iz spornog teksta, pa je Komsija rapravljala i o ovom 

tekstu. Tamara Skrozza je ocenila da je komentar baziran na nečemu za šta je utvrĎeno da je 

prekršaj Kodeksa, odnosno da on samo dodatno obrazlaže nešto što je već bazirano na pogrešnim 

ili činjenicama izvučenim iz konteksta. Petar Jeremić je rekao da Komisija nije utvrdila da su podaci 

koje je koristio netačni, a da u tekstu većim delom citirano nešto što je rekao neko drugi, te da ako u 

tekstu ima govora mržnje, ima ga u tim citatima. Ivan Cvejić je rekao da je Antonić izneo vrednosne 

stavove, u kojima nema uvreda. „Ne slažem se uopšte sa njim, ali reč je o komentaru i ne mislim da 

ima ima mesta za priču o kršenju Kodeksa“, rekao je i dodao da autor nije stavove izveo iz količine 

novca koju su dobili iz Amerike (da bi stavovi bili zasnovani na netačnim podacima), nego na 

ureĎivačkoj politici medija o kojem piše i radu NDNV. Nakon rasprave, Komisija je sa devet glasova 

„za“ i dva „protiv“ odlučila da je Kodeks prekršen tekstovima „Kako zaraditi 45.000 dolara 

preštampavanjem starih tekstova“ i „Na vaše uvrede mogu da odgovorim samo brojkama“. Kad je 

reč o trećem tekstu, Komisija nije mogla da usaglasi odluku, pošto su po tri člana Komisije glasala 

„za“ i „protiv“ odluke da je Kodeks prekršen, a pet članova je ostalo uzdržano. 

5. Iz rasprave o žalbi Lokal presa bio je izuzet Stojan Marković, predstavnik te organizacije u Savetu 

za štampu. Tamara Skroza je rekla da joj je bilo jako teško i da čita žalbu, jer je Lokal pres stvaljen u 

poziciju da mora da se pravda, tačnije da objašnjava šta je sve uraĎeno za dobijeni novac. Ona je 

navela da je to tužno i nepošteno, jer čim si u poziciji da se pravdaš – ispada da si za nešto kriv. 

Petar Jeremić je podsetio da je „Politika“ podnudila Lokal presu objavljivanje odgovora, što su oni 

odbili. „Politika“ je pristajanjem na to da se problem reši medijacijom pokazala da želi da ispravi 

eventualnu grešku, ali je pitanje zašto Lokal pres to nije želeo, rekao je. Marija Kordić je rekla da joj 

je razumljivo i da neko odbije da pošalje demanti, te da to ne treba da bude važno za odlučivanje o 

kršenju Kodeksa. Komisija je, nakon toga, sa devet glasova „za“ i dva „protiv“ odlučila da je Kodeks 

prekršen i u ovom slučaju. 

6. Advokati Aleksandra Rodića podneli su žalbu zbog objavljivanja Rodićeve adrese u ugovoru koji 

je objavljen, kao i zbog netačnih informacija u tekstu. Iz rasprave i odlučivanja bila je izuzeta Marija 

Kordić, koja je, po sopstvenom priznanju, učestvovala u pisanju žalbe. U toku rasprave, Zlatko 

Čobović je rekao da su svi argumenti na strani autora teksta. Jedino problematično je objavljivanje 

adrese, ali s obzirom na to da se redakcija odmah izvinila veruje da je zaista u pitanju tehnička 

greška. Vlado Mareš je rekao da misli da je tekst zlonamerno napisan i da je njime prekršen Kodeks. 

„Navodi se da je firma koje je garant imala prihode 112 hiljada, a ne kaže se šta je sve založeno da 

bi se dobio kredit“. Petar Jeremić je postavio pitanje šta je zlonamerno – to što ste uopšte piše o 

Rodićevim poslovima? Objavljen je, rekao je, ugovor koji je predat APR-u i iz kojeg se vidi da je 

tačno to što novinar piše. Ivan Cvejić je rekao da je nejasno na osnovu čega advokat tvrdi da je 

založeno nešto čega nema u ugovoru, a sličan stav je imala i Nevena Krivokapić. Ona je rekla da ni 



tekst ni žalba nisu do kraja jasni kad je reč o zalogu za kredit. „Advokati tvrde da je zalog dala firma, 

a ne Rodić, koliko znam to ne može da uradi firma, mora fizičko lice, iako je firma dobila kredit zalog 

mora da potpiše vlasnik udela“, rekla je i dodala da i ona veruje da je objavljivanje adrese bila 

nenamerna greška i da je korektno od redakcije što se izvinila. “ Tamara Skroza je rekla da će biti 

uzdržana jer ne razume sasvim ni tekst ni žalbu. Kako je „za“ odluku da je Kodeks prekršen glasao 

jedan član Komsije, da Kodeks nije prekršen pet članova, dok su četiri člana bila uzdržana, nije bilo 

potrebne većine od osam glasova, tako da Komisija nije uspela da donese odluku. 

 

Sednica je završena u 20.20 sati. 

  

Zapisnik vodila 

Gordana Novaković                                                                                                                            

                                    

Predsedavajuća 

Nevena Krivokapić 

 

 


