
SAVET ZA ŠTAMPU 

Komisija za žalbe 

Br. 53 

28.4.2016. godine 

Beograd 

 

ZAPISNIK 

 

Sa 52. sednice Komisije za žalbe održane 28.4.2016. sa početkom u 18 sati u prostorijama Saveta 

za štampu 

Prisutni svi članovi Komisije: Marija Kordić, Stojan Marković, Tamara Skrozza, Vlado Mareš, Ivan 

Cvejić, Petar Jeremić, Zlatko Čobović, Vladimir Radomirović, Nevena Krivokapić, Ivana Stjelja i 

Dragan ĐorĎević 

Ostali prisutni: Nataša AnĎelković, Natalija Ginić, Vanja Marinović i Boško Vučković, novinari 

„Informera“, Višnja AranĎelović i Jelena Popadić, novinarke „Politike“, Boban Karović, novinar 

„Kurira“, Vukašin Obradović, predsednik UO Saveta za štampu i Gordana Novaković, generalna 

sekretarka Saveta za štampu 

 

Dnevni red: 

 

1. Razmatranje žalbe Slaviše Lekića na tekst objavljen u „Politici“ 

2. Razmatranje prve žalbe Stevana Dojčinovića i mreže KRIK na tekstove objavljene u  „Informeru“ 

3. Razmatranje druge žalbe Stevana Dojčinovića i mreže KRIK na tekstove objavljene u  „Informeru“ 

4. Razmatranje žalbe Srpskog pokreta Dveri na tekst objavljen u „Informeru“ 

5. Razmatranje žalbe Dragana Andrejevića na tekst objavljen u „Kuriru“ 

6. Razmatranje žalbe Zorana Živkovića na tekst objavljen u listu „Alo“ 

7. Razmatranje žalbe Stevana Dojčinovića i mreže KRIK na tekst objavljen u „Politici“ 

8. Razmatranje žalbe Zlatka Čobovića na tekst objavljen u „Politici“ 

1. Slaviša Lekić je podneo žalbu smatrajući da su kolumnom Muharema Bazdulja prekšene odredbe 

Kodeksa o istinitosti izveštavnja. U raspravi i odlučivanju nije učestovao Stojan Marković, koji je 

došao na sednicu nakon glasanja o ovoj žalbi. U toku rasprave, Marija Kordić je rekla da ovom 

slučaju nema kršenja Kodeksa, jer je autor koristio stilske figure, poput one „oprostiće joj što je 

tukao“, tako da se ne može govoriti o tome da su provreĎene odredbe o istinitosti izveštavanja. 

TakoĎe, po njenom mišljenju, tekst se uopšte ne bavi Lekićem, već govori o polarizaciji društva u 

vezi sa jednom temom, a Slaviša Lekić je upotrebljen samo kao primer. Sa ovim se saglasio i Petar 

Jeremić, dok ostali članovi Komisije nisu učestvovali u raspravi. Nakon toga, Komisija je jednoglasno 

odlučila da Kodeks nije prekršen. 

2. Stevan Dojčinović je podneo dve žalbe zbog ukupno šest objavljenih tekstova. Članovi Komisije 

su glasali pojedinačno o svakom tekstu, a rasprava je voĎena odvojeno o dve žalbe. U toku 



rasprave o prvoj žalbi, koja se odnosila na dva teksta, Tamara Skrozza je rekla da je Kodeks 

nesumnjivo prekršen i to u više tačaka – sva nagaĎanja i pretpostavke predstavljene su kao 

činjenice, izostavljene su bitne činjenica, Dojčinoviću ne samo da nije pružena prilika da dogovori na 

ono za šta ga je ministar optužio, već se ne dozvoljava nikakva mogućnost da oni nije onakav 

kakvim ga u tim tekstovima predstavlja „Informer“. Marija Kordić je rekla da bi i ona prenela ono što 

je Lončar rekao i da „Informer“ nije kriv za optužbe koje je on izrekao, meĎutim u jednom tekstu list 

traži reakciju Milovića, u drugom Dojčinovića, u suštini - problem je u tome što se slepo veruje tom 

jednom izvoru i ništa se dalje ne proverava. Petar Jeremić je, meĎutim, ocenio da prvim objavljenim 

tekstom Kodeks nije prekršen, jer je jasno naznačeno da Dojčinovića optužuje Lončar. On je dodao 

da je stvar ureĎivačke politike lista da li će tako nešto objaviti. Kad je reč o drugom tekstu, po 

njegovom mišljenju, prekršena je obaveza poštovanja pretpostavke nevinosti, jer se Dojčinović 

optužuje da je špijun i terorista. Sa njim se saglasio i Ivan Cvejić. Vlado Mareš je rekao da će 

govoriti odmah o svim objavljenim tekstovima, jer su svi toliko skaredni da ne može da pravi nikakvu 

razliku meĎu njima. On je istakao da je ovde reč o napadu na kolegu bez zazora, bez ikakvih 

kočnica. Objavljena je serija tekstova u maniru „Informera“ da prepoznaje neprijatelje premijera i 

režima i obračunava se sa njima. „Ovo je možda najočiglednji primer koliko nam je profesija srozana 

i ugrožena, ovde čak prepoznajem i suicidno ponašanje medija“, rekao je. Vladimir Radomirović je, 

meĎutim, rekao da se tvrdnje da nam je profesija degradirana mogu donekle primeniti i na KRIK-ov 

tekst gde je, bez ikakvih dokaza, ministar Lončar optužen da je ubijao ljude za zemunski klan. On je 

dodao da mu je zato donekle jasna njegova reakcija i da ne misli da je Kodeks prekršen. Nakon 

raprave, „za“ odluku da je „Informer“ prekršio Kodeks prvim tekstom glasalo je osam članova 

Komisije, dok su tri bila protiv. Kad je reč o drugom tekstu, Petar Jeremić je rekao da misli da 

Kodeks jeste prekršen jer nema dokaza za iznete tvrdnje, sem fotogarfije koja zapravo ništa ne 

dokazuje, sem da se Dojčinović nekad sreo sa osobom koja se pominje u tekstu. Nevena Krivokapić 

je istakla da je posebno problematičmo to što se ne navodi nijedan izvor, a reč je ozbiljnim 

optužbama. Sve informacije dobijene su navodno od „našeg sagovornika“, iz „poverlljivih“ ili 

„anonimnih izvora“. Po završetku rasprave, „za“ odluku da je Kodeks prekršen glasalo je 10 članova 

Komisije, dok je „protiv“ bio jedan. 

3. Razmatrajući drugu žalbu, koja se odnosila na četiri objavljena teksta, Tamara Skrozza je istakla 

da, čak i da o svemu ostalom još i može da se diskutuje, kršenje prava na privatnost je apsolutmo 

nesporno. List se obračunava sa Dojčinovićem predstavljajući ga kao sado -mazohistu, odnosno 

bolesnog čoveka. Dojčinović se, zapravo, bavi ekstremnim sportom, ali čak i da to nije slučaj, nikoga 

ne treba da zanima šta on radi u privatnom životu, niti postoji javni interes da se to objavljuje, tim pre 

što on nije ni javna ličnost. Petar Jeremić se nije saglasio sa ocenom da Dojčinović nije javna ličnost, 

ali je, svejedno, smatrao da ne postoji nikakakav razlog da „Informer“ piše šta on radi u slobodno 

vreme i objavjuje privatne fotografije. Kodeks, podsetio je, kaže da se privatnost javnih ličnosti 

donekle može narušiti ako one rade nešto suprotno onome što javno zagovaraju, što ovde nikako 

nije slučaj. On je dodao i da je prekršena pretpostavka nevinosti, jer je optužen da je terorista i 

špijun. Ivan Cvejić je ocenio da nikada nije video ništa slično, te da je ovde reč o „preventivnom 

kontraobaveštajnom novinarstvu“, jer se neko diskredituje samo zato što namerava da nešto objavi. 

„Ovo je nešto najprljavije što smo ikada do sada imali na sednicama Komisije“, rekao je. Po 

okončanju rasprave, Komisija je jednoglasno odlučila da je „Informer“ prekršio Kodeks kad je reč o 

prva tri teksta na koja se podnosilac žalbe žalio, dok, kad je reč o poslednjem tekstu, komentaru 

glavnog urednika lista – Komisija nije usaglasila odluku, pošto su „za“ odluku da je Kodeks prekršen 

glasala tri člana Komisije, četiri su bila „protiv“, a tri „uzdržana. 



4. Dveri su podnele žalbu zbog teksta u čijem naslovu piše da ta stranka „optužuje Srbe za genocid 

u Srebrenici“, kao i zbog toga što izjava predsednika stranke nije dobro preneta. Marija Kordić je 

rekla da ne vidi da je Kodeks prekršen i podsetila da političari često „imaju naknadnu pamet“, tj. 

najpre nešto kažu, pa kasnije dopunjuju. Tako je i Obradović naknadno poslao dopunu odgovora, a 

ne demanti, kako se moglo zaključiti iz žalbe. Ona je dodala da skraćivanje izjave može da bude 

problematično, ali da u ovom slučaju ne može da proceni šta se tačno desilo. Zlatko Čobović je 

rekao da je neozbiljno što advokat lista i novinarka nisu saraĎivali, pa su dali različite odgovore na 

žalbu. Novinarka je navela u odgovoru  da novinar ne mora da objavi celovitu izjavu  ukoliko prenese 

najvažniju informaciju dobijenu od sagovornika. Ona, meĎutim,objavljuje - kao najvažniju informaciju 

- kako Obradović odbija da odgovori zašto je Sanda Rašković Ivić prva na listi, kao najvažniju 

informaciju u tekstu kojim se sugeriše da Dveri i DSS krive Srbe za genocid u Srebrenici.  Prema 

njegovom mišljenju neprihvatljive su i ocene novinarke „da je pokušao da izvrda odgovor“, „da 

tvrdoglavo i uporno odbija“ i slične, kojima se čitaocu sugeriše kako su Obradovićeve karakterne 

osobine izvrdavanje, tvdoglavost i upornost, a nejasno je kako je novinarka izvela takve zaključke, 

osim na osnovu kratkog telefonskog razgovora. Ivan Cvejić je rekao da nije sasvim siguran šta se 

tačno dogodilo – iz odgovora koji je poslat redakciji objavljeno je nešto što nema veze sa naslovom 

teksta, nejasno je i da li dopunski odgovor poslat kasno, pa zato nije mogao da bude objavljen, ali da 

mu se čini da je u ovom slučaju Kodeks prekršen prećutkivanjem nekih činjenica. Tamara Skrozza je 

rekla da čak i da je odgovor stigao kasnije, to nije tekst koji nije mogao da bude objavljen i dan 

kasnije, ili da se sutra naknadno objavi taj odgovor. Vlado Mareš je ocenio da je „u suprotnosti sa 

zdravim razumom“ trvrditi da Dveri optužuju Srbe za genocid u Srebrenici, da je reč o bezobzirnom 

obračunu sa političkim protivnikom i da je Kodeks nesumnjiivo prekršen. „Za“ odluku da je Kodeks 

prekršen glasalo je osam članova Komisije, protiv nije bio niko, a tri člana su bila „uzdržana“. 

5. Dragan Andrejević podneo je žalbu verujući da je objavjenim tekstom i komentarima ispod njega 

vlaška nacionalna manjina diskriminisana i predstavljena kao varvarska i necivilizovana. Iz rasprave 

i odlučivanja bila je izuzeta Marija Kordić, zaposlena u „Kuriru“. Tamara Skrozza je ocenila da je reč 

o diskriminaciji, jer je novinar, po Kodeksu, obavezan da se suprotstavi svima koji krše ljudska 

prava, te da, prema tome, to što je sagovornik nešto rekao, ne abolira medij od odgovornosti. 

Tekstom i komentarima šire se stereotipi o Vlasima, od kojih se redakcija ni na koji način nije 

ogradila. Zlatko Čobović je, meĎutim, smatrao da je Kodeks prekršen samo komentarima, a ne i 

tekstom, jer nije postojala namera ni pevačice koja govori o običajima vlaške manjine, ni lista, da 

omalovaže i uvrede Vlahe, niti se u tekstu govori  o Vlasima sa omalovažavanjem. Sličnog mišljenja 

bio je i Petar Jeremić, koji je rekao da je tekst zanimljiv, jer svakakvih običaja ima i u Negotinskoj 

krajini i u drugim krajevima Srbije i „Kurir“ je želeo da sa tim upozna čitoace, bez namere da nekoga 

uvredi. Skrozza je rekla da ne mora ni da postoji namera, a da je tekst ipak diskriminatoran. Stojan 

Marković je rekao da ne misli da je Kodeks bilo čime prekršen, tekst se bavi analizom običaja, nije 

uperen protiv Vlaha, ni pevačica, ni psoholog, koji se citiraju, ne govore ništa uvredljivo o njima. U 

komentarima takoĎe ima različitih mišljenja, neki od njih govore o tome da iste običaje u tom kraju 

imaju i Srbi i Vlasi. On je dodao, ipak, da ne može da se prihvati tvrdnja redakcije da nisu odgovorni 

za komentare. Ivana Stjelja je navela da su običaji dosta banalizovani, ali da je ipak sve u okviru 

Kodeksa, dok bi za redakciju trebalo da bude olakšavajuća okolnost to što su priznali da su im 

promakli neki neprihvatljivi i uvredljivi komentari. Po završetku rasprave, Komisija je sa devet 



glasova „za“ i jednim „protiv“ odlučila da Kodeks novinara nije prekršen tekstom, dok je sa osam 

glasova „za“ i dva „protiv“ odlučila da je Kodeks prekršen objavljenim komentarima. 

6. Zoran Živković je podneo žalbu zbog teksta objavljenog na naslovnoj strani lista u kojem se 

najavljuje podizanje optužnica protiv nekoliko opozicionih političara, meĎu kojima je i on. Petar 

Jeremić se izuzeo iz odlučivanja o ovoj žalbi, jer, kako je objasnio nije na vreme primetio da nema 

potreban materijal. Marija Kordić je rekla da bi trebalo dopuniti Kodeks novinara, jer ovo prevazilazi 

sve što Kodeks zabranjuje. Ona je istakla da u tekstu nema ne samo dokaza, nego čak ni 

poluinformacije o bilo čemu, sve se svodi na – vodi se nekakva istraga o nekim stvarima, bez 

ikakvog pokušaja da se nešto stvarno istraži i proveri. Tamara Skrozza je naglasila da je reč o 

svojevrsnoj poternici koja se objavljuje u sred izborne kampanje, te da je, time, prekršena odredba 

Kodeksa po kojoj politički i ekonomski interesi izdavača ne bi smeli da utiču na istinitost 

izveštavanja. Komisija je, nakon toga, sa deset glasova „za“ odlučila da je „Alo“ prekršio Kodeks. 

7. Stevan Dojčinović je podneo žalbu zbog teksta u kojem se prenosi izjava Zlatibora Lončara koji ga 

ozbijno optužuje, izmeĎu ostalog, za saradnju sa osuĎivanim kriminalcem. Ivan Cvejić je zaključio da 

nema povrede Kodeksa, da je list samo preneo izjavu koju je ministar dao na televiziji i da ništa dalje 

nije ni kometarisao, ni dodavao. Istog mišljenja bio je i Petar Jeremić, dok je Marija Kordić rekla da 

ima dilemu, tačnije da misli da je ipak trebalo da pozovu Dojčinovića za komentar. Stojan Marković 

je ocenio da je Kodeks prekršen jer je „Politika“ prenela samo ministrovu reakciju na pisanje KRIK-a 

i, ne samo da nije kasnije pozvala Dojčinovića za izjavu, nego i šta je KRIK objavio saznajemo samo 

od ministra. Tamara Skrozza je takoĎe rekla da je Kodeks prekršen i da je „Politika“ morala da tekst 

„malo obogati“, odnosno da nije dovoljno da samo prenese šta je rekla jedna strana. Kako su „za“ 

odluku da je Kodeks prekršen glasala dva člana Komisije, tri da nije, a šest članova je bilo 

„uzdržano“, nije bilo potrebne većine od osam glasova ni za jednu odluku. 

8. Zlatko Čobović je podneo žalbu smatrajući da je „Politika“ povredila Kodeks naslovom i delom 

teksta u kojem se govori o njegovom odlučivanju na prethodnoj sednici Komisije za žalbe Saveta za 

štampu. Zlatko Čobović nije učestvovao u diskusiji i glasanju. Marija Kodrić je, u toku rasprave, 

ocenila da su prekršene odredbe Kodeksa o istinitosti izveštavanja, jer je novinarka tezu da su se 

članovi Komisije predomislili ilustrovala uporeĎujući sasvim različite slučajeve, dok je u odgovoru na 

žalbu naknadno navela i slučaj koji u tekstu uopšte ne pominje. Ona je naglasila i da je poptuno 

neprivatjivo da se ljudima „u usta stavlja nešto što uopšte nisu rekli“, te da je način na koji je 

odgovoreno na žalbu nedostatak kućnog vaspitanja. Petar Jeremić je rekao da je Zlatko Čobović 

imao pravo da se žali, jer je u teksu navedeno šta novinar misli da je on mislio, a ne šta je rekao na 

sednici. „Mogao sam i ja da se žalim, jer nije tačno da sam, kao član Komisije promenio mišljenje“, 

rekao je i dodao da ipak misli da je Čobović trebalo najpre da uputi demanti, te da se on uvek zalaže 

da to bude prvi korak, pre obraćanja Savetu za štampu. Vladimir Raodmirović je takoĎe rekao da je 

Čobović trebalo da iskoristi pravo na demanti, iako nema obavezu da to uradi, jer „Politika“ neguje 

kulturu i etiku javne reči i objavljuje odgovore. Tamara Skrozza je istakla da se Komisija nalazi u 

čudnoj situaciji, da je naterana da se bavi samom sobom, što je vrlo neprijatno. Ona je naglasila da 

je naslov teksta laž, a da je ocena da se Komisija o istoj stvari izjasnila drugačije veoma 

problematična, jer je svaki slučaj drugačiji i ne može se tako olako ocenjivati da je situacija bila 

identična. Ona je dodala i da se u tekstu ne navodi da je šest članova Komisije glasalo da Kodeks 

nije prekršen, već se izdavajaju samo dva člana. „Ovo je napad na Komisiju, ali na stranu to, Kodeks 



je prekršen pre svega naslovom, koji predstavlja grub napad i diskreditaciju čoveka“,  rekla je. Ivan 

Cvejić je takoĎe ocenio da je problem u naslovu, dodajući da nema problem sa tim što se Komisija 

bavi svojim prethodnim odlukama. Žalba je, po njemu, osnovana i zato što se u tekstu poistovećuju 

različiti slučajevi, a Komisija za žalbe upravo i postoji zato što nisu svi slučajevi isti. Vlado Mareš je 

naglasio da u ovom slučaju na silu izabrana tema i bezočno napadnut čovek, koga je to veoma 

povredilo. Tekst je, rekao je, neozbiljan, i predstavlja nastavak napada na samoregulatorno telo. 

Nakon rasprave, osam članova Komisije glasalo je „za“ odluku da je Kodeks prekršen, „protiv“ je bio 

jedan član Komisije, a „uzdržan“ takoĎe jedan. 

Sednica je završena u 20.10 sati. 

 

Zapisnik vodila 

Gordana Novaković 

Predsedavajuća 

Nevena Krivokapić 

 

 


