
 

ZLATKO ČOBOVIĆ 

POLITIKA 

ŠTAMPANO IZDANJE I INTERNET 

15.04.2016. GODINE 

KOMISIJI ZA ŽALBE SAVETA ZA ŠTAMPU 

ŽALBA NA TEKST “MEDIJSKI VEŠTAK PODRŽAVA ‘KOPI - PEJST’ 
NOVINARSTVO”, objavljen 15.04.2016.godine 

PODNOSILAC ŽALBE:  ZLATKO ČOBOVIĆ, NOVINAR UREDNIK 

LINK NA TEKST: http://www.politika.rs/sr/clanak/353147/Medijski-vestak-
podrzava-kopi-pejst-novinarstvo 

Molim Komisiju za Žalbe da moju žalbu uvrsti u dnevni red prve naredne sednice 
Komisije, da je razmotri i oceni da li je prekršen Kodeks novinara Srbije tekstom 
“Medijski veštak podržava ‘kopi  - pejst’ novinarstvo”, autorke Višnje 
Aranđelović, objavljenom u dnevnom listu Politika, čija je glavna i odgovorna  
urednica Ljiljana Smajlović, kao i na sajtu Politike. 

Po mojoj oceni Kodeks novinara Srbije drastično je prekršen u tri poslednja pasusa 
teksta kao i u naslovu teksta. 

Delovi teksta autorke Višnje Aranđelović , kojima je prekršen Kodeks novinara 
Srbije, glase:  

NASLOV: “Medijski veštak podržava ‘kopi  - pejst’ novinarstvo” 

TEKST: „Pre godinu dana naš list se obratio Savetu za štampu jer je 'Blic' 
posetiocima sajta predstavio kao svoje tekstove čiji su autori zapravo novinari 
„Politike”. Zbog toga, ali i zato što ti tekstovi po formi nisu pripadali dnevnim 
informacijama, već su izrazito autorski i analitički, članovi Saveta glasali su da je 
novinarski kodeks prekršen. 

 

http://www.politika.rs/sr/clanak/353147/Medijski-vestak-podrzava-kopi-pejst-novinarstvo
http://www.politika.rs/sr/clanak/353147/Medijski-vestak-podrzava-kopi-pejst-novinarstvo


Međutim, ishod glasanja i rasprave na poslednjoj sednici ostavio je utisak da su 
članovi Saveta promenili stav o plagiranju. „Kurir” nije kažnjen zbog preuzimanja 
podataka sa portala „Pištaljka” o naglom bogaćenju Dejana Matića, nekadašnjeg 
šofera premijera Aleksandra Vučića, a potom predsednika SO Zemun. Iako je 
„Pištaljka” tekst objavili u martu 2015, „Kurir” ih je tek nedavno objavio, 
prećutkujući izvor. Novinari istraživači „Pištaljke” mesecima su otkrivali 
ekskluzivne podatke koje je ovaj tabloid lažno predstavio kao rezultate svog rada. 
Ne samo da nisu kažnjeni, već je novinarka „Vremena” Tamara Skroza priznala: 
„Nemam ja tu problem sa plagiranjem“. 
 
Isto je razmišljao i Zlatko Čobović, inače sudski veštak za autorska prava. Jedini u 
oblasti medija“. 
 

1. 

PREKRŠENO JE  Poglavlje 1, tačka 1 Kodeksa Novinara Srbije (Istinitost 
izveštavanja) koja glasi: “Obaveza novinara je da tačno, objektivno, potpuno i  
blagovremeno izvesti o događajima od interesa za javnost, poštujući pravo javnosti 
da sazna istinu i držeći se osnovnih standard novinarske profesije”. 

PREKRŠENO JE  Poglavlje 5 tačka 3 (Novinarska pažnja) , koja glasi: 
”Prećutkivanje činjenica koje mogu bitno da utiču na stav javnosti o nekom 
događaju, jednako je njihovom namernom iskrivljavanju ili iznošenju laži”. 

Autorka spornog teksta NIJE tačno, objektivno, potpuno izvestila o događajima od 
interesa za javnost, NITI JE POŠTOVALA pravo javnosti da sazna istinu držeći se 
osnovnih standarda  novinarske profesije. 

Autorka navodi: „Pre godinu dana naš list se obratio Savetu za štampu jer je 'Blic' 
posetiocima sajta predstavio kao svoje tekstove čiji su autori zapravo novinari 
„Politike”. Zbog toga, ali i zato što ti tekstovi po formi nisu pripadali dnevnim 
informacijama, već su izrazito autorski i analitički, članovi Saveta glasali su da je 
novinarski kodeks prekršen”. 

Da je htela, autorka je mogla na sajtu Saveta za štampu lako da pronađe zapisnike 
sa sednica Komisije za žalbe, pa je mogla, da je htela, u zapisniku od  28.05.2015. 
godine (41. Sednica Komisije za žalbe), pod tačkom dnevnog reda broj 3, da vidi o 
čemu je bilo reči, ko se i kako izjasnio, kavi su bili stavovi članova Komisije, pa 
među njima i moj, i kakav je bio ishod glasanja. 



 
Ona, međutim, to nije pročitala , kao što nije pročitala, niti je koristila išta od 
materijala koji se odnose na 51.sednicu Komisije za žalbe, od 31.03.2016. godine, 
o kojoj je u spornom tekstu u Politici izvestila javnost. A imala je , ne samo žalbu 
Pištaljke i odgovor Kurira na žalbu, već i zapisnik i snimak sednice i odluku u 
konkretnom slučaju. 
 
Autorka je napravila je paralelu, poistovetivši dva slučaja koji nisu identični. 
 
Tada, 28.05.2015. godine, od četiri teksta radi kojih je Politika podnela žalbu protiv 
Blica, Komisija za žalbe  je za tri donela odluku da Blic prekršio Kodeks novinara 
Srbije . Za jedan tekst odluka nije doneta jer nije usaglašena - nije bilo potrebnog 
broja glasova ni „protiv“ ni „za“, jer je “za” odluku da je prekršen Kodeks glasalo 
4, a “protiv” -  6 članova Komisije.   
 
Ovakvo preglasavanje i neusklađivanje odluke oko jednog od četiri teksta, autorki, 
međutim, ne “ostavlja utisak da su članovi Komisije promenili stav o plagiranju”, 
kao što joj ostavlja utisak kada zbog istog takvog preglasavanja nije usklađena 
odluka u slučaju Pištaljke protiv Kurira. 
 
Ovu činjenicu (o jednom tekstu za koji nije bilo odluke)  autorka u spornom tekstu 
ne pominje već piše uopšteno, ali tako da čitaocu sugeriše da je Blic prekršio 
Kodeks novinara Srbije kod sva četiri teksta, ŠTO JE NEISTINITO. 
 
Piše, dakle, NETAČNO, NEOBJEKTIVNO I NEPOTPUNO. 
 
Da stvar bude gora, toj sednici Komisije za žalbe, 28.05.2015. godine,, 
prisustvovala je, kao članica Komisije i Ljiljana Smajlović, glavna urednica 
Politike, koja je bila izuzeta iz rasprave i odlučivanja, ali je znala, i zna, kakva je 
odluka tada doneta. 
 
Kao glavna urednica, i živi, nezaštićeni  svedok, Lj.Smajlović je, ako autorka već 
nije htela  da pogleda dokumentaciju Komisije za žalbe, na sajtu Saveta za štampu, 
nije umela, ili je ne smatra validnom,  morala profesionalno, da pomogne autorki 
teksta pod naslovom “Medijski veštak podržava ‘kopi  - pejst’ novinarstvo”, da u 
delu, u kojem piše o maju 2015. godine, njeno štivo bude ISTINITO, TAČNO, 
OBJEKTIVNO I POTPUNO. Nažalost, to nije učinila. 
 
Pišući, izveštavajući o 51. sednici Komisije za žalbe, iz marta 2016. godine (ovaj, 
sporni deo njenog teksta, rubrike, koji nije komentar , niti analiza) autorka dajući 



sažetak izveštaja sa sednice Komisije za žalbe, NIJE JAVNOST IZVESTILA 
TAČNO, OBJEKTIVNO I POTPUNO, poštujući pravo javnosti da sazna istinu, 
držeći se osnovnih pravila profesije. 

Ona navodi kako je “ishod glasanja i rasprave na poslednjoj sednici ostavio je 
utisak da su članovi Saveta promenili stav o plagiranju“. 

Ona, vodeći se utiskom svog novinarskog nerva, a koji je diktiran zadatom tezom 
koju, očito, prema njenom tekstu, nije potrebno dokazivati jer je apriori tačna ( da 
je Kurir plagirao tekst objavljen na portalu Pištaljka), i nepodložna drugačijim 
(makar i obrazloženim) mišljenjima i ocenama, NE NAVODI ONO ŠTO JE 
TAČNO, OBJEKTIVNO I POTPUNO, A TO JE:  

1.Da nije reč o Savetu za štampu , već o Komisiji za žalbe Saveta za štampu 
(utekstu piše „naš list se obratio Savetu za štampu“, a obratio se Komisiji za žalbe, i 
„...utisak da  su članovi Saveta promenili stav o plagiranju, a reč je o članovima 
Komisije za štampu, koji, uzgred, nisu promenili stav). 

2. Da je na sednici Komisije za žalbe bilo 10 članova, od kojih je dvoje bilo izuzeto 
iz rasprave i odlučivanja. 

3. Da je od  8članova Komisije, 6 bilo za to da nema prekršaja Kodeksa, a 2 da je 
prekršen Kodeks. 

4.Da odluka  nije doneta, dakle nije u konkretnom slučaju Komisija za žalbe 
zauzela  stav da li je bilo plagiranja ili nije (jer je za odluku potrebno 8 glasova). 

5.Da u odluci, pored ostalog, piše jasno :  „Većina članova Komisije ocenila je da 
prekršaja Kodeksa nije bilo, jer je Kurir, odmah posle reagovanja Pištaljke, objavio 
da je taj portal ranije istraživao istu temu, a urednici su se izvinili uredniku portala. 
Po njihovom mišljenju, u ovom slučaju nije reč ni o doslovnom prepisivanju teksta, 
već je preuzeta tema kojom se Pištaljka bavila. Ista tema obrađena je na nešto 
drugačiji način, tačnije upotrebljeni su i podaci do kojih je došla Pištaljka, ali su 
pozvani i drugi sagovornici...“. 
 

Iz spornog teksta nije jasno, a moralo bi da bude, a čitaocu se NE SAOPŠTAVA 
TAČNO, OBJEKTIVNO I POTPUNO  kakva je odluka bila, zašto Komisija, a ne 
Savet za štampu,  nije uspela da usaglasi odluku, koliko je članova bilo „protiv“, a 



koliko „za“ odluku o kršenju Kodeksa., kakvo je obrazloženje onih 6 članova, ne 
samo 2 koja su pomenuta u tekstu, koji su se izjasnili da Kodeks u ovom slučaju 
nije prekršen. 

UMESTO ISTINE, autorka sugeriše čitaocu da je Kurir plagirao tekst, da zbog toga 
nije kažnjen, a trebalo je da bude, da su „članovi Saveta promenili stav o 
plagiranju“, da su za odluku da Kodeks novinara Srbije u konkretnom slučaju nije 
prekršen bili samo dvoje članova Komisije za žalbe, koji su imenovani u tekstu. 

2. 

PREKRŠENO JE Poglavlje 1 tačka 2( istinitost izveštavanja) koja glasi: “Pravo je 
medija da imaju različite uređivačke koncepte, ali je obaveza novinara i urednika 
dap rave jasnu razliku između činjenica koje prenose, komentara,pretpostavki i 
nagađanja”. 

Autorka je u spornom tekstu napisala ”…već je novinarka Vremena Tamara 
Skrozza priznala: 'Nemam ja tu problem sa plagiranjem'.Isto je razmišljao i Zlatko 
Čobović, inače sudski veštak za autorska prava. Jedini u oblasti medija“. 
 
Nemoćna da zauzda svoje parapsihološke ambicije  i/li skolonosti, autorka spornog 
teksta, a kako bi obradila zadatu tezu, ne samo što zna kako ja razmišljam, i o čemu 
sam u tom trenutku mislio, nego  moje misli sažima u jednu pisanu reč: „isto“. A to 
„isto“ je, valjda, prethodni citat članice Komisije za žalbe („Nemam ja tu problem 
sa plagiranjem“, što, uzgred, ona jeste izgovorila, ali u potpuno drugačijem 
kontekstu, ni približno zadatoj tezi autorke teksta u Politici, da su „članovi Saveta 
promenili stav o plagiranju“). 
 
Autorka spornog teksta mogla je, ali očito nije htela, uvek kad joj čitanje misli ne 
polazi za rukom,  a lenja je da pretura po beležnici ( jer je prisustvovala javnoj 
sednici Komisije za žalbe i, pretpostavljam, nešto i zapisivala od onog što je čula) 
da posegne za nečim što je javno, svima dostupno, besplatno, a - istinito.  
 
To je zapisnik sa 51. Sednice Komisije za žalbe. E tu je zapisano šta sam ja, pod 
tačkom 5 dnevnog reda, rekao: „Zlatko Čobović je ocenio da prekršaja Kodeksa 
nema, da je stvar uređivačke politike kada će i kako nešto objaviti. Urednik 
'Pištaljke' je zatražio izvinjenje, a 'Kurir', istina nije objavio izvinjenje, ali je sutra 
objavio da je 'Pištaljka' ranije istraživala taj slučaj“. 
 
Nisam rekao da „nemam problem sa plagiranjem“!  



Nisam rekao da „podržavam plagiranje“!  
Nisam upotrebio reči „kopi pejst novinarstvo“!  
Nisam rekao da „podržavam 'kopi pejst' novinarstvo“! 
 
Ipak, autorka spornog teksta, ničim izazvana, osim jedino isprovocirana zadatom 
tezom, izvlači moju nepostojeću misao („isto“), dodajući joj nešto što , ne da nisam 
pomislio, nego nikada nisam upotrebio, niti koristim  („kopi pejst novinarstvo“),  
pa sve to, pojačava jući do daske jednim glagolom („podržava“), kreira u 
fascinantno neistinit naslov: „Medijski veštak podržava ‘kopi  -  pejst’ 
novinarstvo”! 
 
Nigde u tekstu nije napisla, nije objasnila, čitalac iz njenog teksta ne može da vidi 
kako je došla do takvog zaključka navedenog u  naslovu, kako ga je smislila, ako 
ga je ona smislila, a ne njeni urednici, ali za koji svakako ona, kao autorka teksta, 
snosi odgovornost, osim, jasno je, neuspešnim,  bezobraznim, i jasno je - 
nemogućimpokušajem čitanja mojih misli. 
 
U svakoj laži ima trunka istine. To je, u ovom slučaju, činjenica da sam, osim što se 
već tačno 40 godina bavim novinarstom,poslednjih 6 godina i sudski veštak za 
autorsko pravo, registrovan u Ministarstvu pravde Srbije. 
 
Možda je baš ta trunka istine bila iskra koja je upalila veliki plamen lažnog, 
neistinitog , netačnog, skandaloznog  naslova, koji predstavlja podao, sraman napad 
na moj profesionalni integritet, lični kredibilitet,i ugled, i koji mi je naneo veliku 
štetu.I ne samo meni, već i nekim članovima moje uže porodice, saradnicima i 
poslovnim partnerima. 
 
Dakle, Kodeks novinara Srbije Poglavlje 1 tačka 2 ( Istinitost izveštavanja) 
prekršena je JER SU KAO ČINJENICE PREDSTAVLJENE PRETPOSTAVKE I 
NAGAĐANJA, proizvod čitanja misli, umesto zapisnika i snimka sa 51. sednice 
Komisije za žalbe, obogaćene velikom neistinom da (kao diplomirani 
pravnik,dugogodišnji novinar i urednik, kolumnista, dopisnik dva strana dnevna 
lista, autor tri knjige, sudski veštak za autorsko pravo registrovan u Ministarstvu 
pravde Srbije, član Komisije za žalbe Saveta za štampu), “podržavam ‘kopi pejst’ 
novinarstvo”. Odnosno plagijat! Odnosno kriminal! 
 
3. 

PREKRŠENO JE Poglavlje 1 tačka 4 koja glasi: “Novinar je dužan, kada je to 
neophodno, da konsultuje što više izvora i da im omogući da iznesu svoj stav”. 



Autorka je u spornom tekstu kao sagovornike pozvala, razgovarla s njima i citirala 
Nina Brajovića i Đorđa Vukadinovića. Nije pozvala druge dve osobe kojih se tekst 
direktno tiče  - Tamaru Skrozza i Zlatka Čobovića. U mom slučaju, od kršenja 
Kodeksa, je ne oslobađa to što je nepozivanje neuspešno nastojala da kompenzira 
nemogućim pokušajem čitanja mojih misli . Novinar, a autorka je, valjda 
novinarka, dužan je DA KONSULTUJE više izvora i DA IM OMOGUĆI DA 
IZNESU SVOJ STAV, ne  da izvorima čita misli itakve rezultate svoje 
parapsihološke delatnosti u pokušaju  izvlači kao stavore, reči i formuliše ih u 
neistinite naslove. 

NAPOMENA 

Sporni tekst, a posebno naslov, nisu plod slučajne greške, neznanja, nepreciznosti, 
nesposobnosti ili neobaveštenosti. 

Da jesu, takva slučajna greška, možda bi mogla, eventualno, da bude, delimično, 
amortizovana, upućivanjem  pa objavljivanjem demantija, a potom i uljudnim 
javnim izvinjenjem Politike na istom mestru u listu i na sajtu na kojem je inicijalni 
tekst objavljen. 

Reč je, međutim, o namernom, tendencioznom, zlonamernom neistinitom prikazu, 
o namernoj uvredi, diskreditaciji i nanošenju štete, posebno naslovom teksta, što 
demanti ne može da ispravi, a zbog čega ćeautorka teksta i Politika snositi 
odgovornost. 

Zbog takvog svog uverenja nisam, niti ću napisati bilo kakav odgovor, niti demanti 
listu Politika na neistiniti tekst, a posebno naslov, koji je,ponavljam,meni, i ne 
samo meni,naneo veliku štetu. 

Uz to, nije profesionalno novinarstvo, i u skladu sa Kodeksom novinara Srbije, 
recept po kojem se neko najpre bestidno uvredi skandaloznim, neistinitim 
naslovom, nanese mu se i profesionalna i lična šteta, pa mu onaj koji ga je tako 
primitivno napao stavi na raspolaganje mogućnost da demantuje ili odgovori, a sve 
da bi se potom, na toj osnovi, razvila nova rasprava, pisani novi tekstovi, pozivani 
“analitičari” i “teoretičari” da učestvuju u novoj javnoj, a prljavoj  ujdurmi. 

Odgovor ili demanti je mogućnost i pravo, ali nije i obaveza, niti je uslov da bi se 
odlučivalo kršenju Kodeksa novinara Srbije. 



Neodgovaranje, ili to što demanti ne želim da pošaljem, ne može pred Komisijom 
za žalbe da isključi raspravu i ocenu da li je Kodeks novinara Srbije prekršen 
tekstom  “Medijski veštak podržava ‘kopi  - pejst’ novinarstvo”.  

Kao što  izostanak odgovora i demantija NE MOŽE biti argument da Kodeks 
novinara Srbije u ovom slučaju nije prekršen, samo zato što onaj na koga se tekst 
odnosi, ko se u tekstu pominje, ko je grubo  i neargumentovano napadnut na 
najprimitivniji način,  nije odgovorio ili demantovao.   

Uostalom, svako ko se imalo bavi novinarstvom , zna kakve su snaga i efekat 
demantija u Srbiji. 

 


