. 381 11 3610-148; + 381 11 3626-015
+ 381 11 2683-924 (FAX)
Sole Azur OTP 142/2010 od 08.02.2010.

Terazije 6, Beograd

e www, soleazur.rs

SAVET ZA STAMPU

Komisija za Zalbe Saveta za Stampu
ul. Francuska br. 5/7
11000 Beograd

Zalba privrednog drustva ,,SOLE AZURY, d.o.0., Beograd (Rakovica)

Punomo¢nik privrednog drustva ,,Sole Azur“, d.o.o0., Beograd (Rakovica), ul. Borska 47/2, MB:
20332336, po urednom punomodéju koje dostavlja u prilogu, u skladu sa ¢l. 2., uslovima i rokom
iz €l. 3. Poslovnika o radu komisije za Zalbe, podnosi Zalbu protiv medija ,NEZAVISNE
DNEVNE NOVINE SRPSKI TELEGRAF®, registarski broj: NV000830, &iji je izdavad
privredno drustvo ,MEDIJSKA MREZA*, d.0.0., Beograd (Stari grad), MB: 21167312, ul. Trg
Nikole Pas$i¢a br. 7., na nain kako sledi:

Medij ,NEZAVISNE DNEVNE NOVINE SRPSKI TELEGRAF* (u daljem tekstu: ,,Srpski
telegraf™), objavio je u Stampanom izdanju, dva ¢lanka dovodeéi ih u vezu sa ,,Sole Azur*, d.o.o.,
Beograd (u daljem tekstu: ,,Sole Azur*) €iji su sadrzaji povod za podno3enje ove Zalbe, a u
kojima je grubo prekrSio niz pozitivnih propisa Republike Srbije, kao i Kodeks etike novinara
Srbije.

Predmetne ¢lanci u pitanju su:

— Clanak od dana 17.05.2016 godine, izdanje br. 46, rubrika VESTIL, strana broj 7,
nadnaslov ¢&lanka: ,NA KOJI NACIN SRPSKE TURISTICKE AGENCIJE VARAJU
SVOJE KLIJENTE®, naslov ¢lanka: ,,Laznim slikama hotela navla¢e turiste na Gréku* (u
daljem tekstu: ,,Clanak br. 1*) i

— Clanak od dana 19.05.2016. godine, izdanje br. 48, rubrika VESTI, strana broj 8,
nadnaslov ¢lanka: ,DIREKTOR JUTE OSUDPUJE POSTUPAK TURISTICKE
AGENCLIE SOLE AZUR®, naslov ¢lanka: ,,Sramota kako varaju turiste* (u daljem
tekstu: ,,&lanak br. 2%) . ;

Naime, predmetnim ¢lancima a naroCito naslovima i podnaslovima koje je Srpski telegraf
opredelio na krajnje senzaciolisti¢ki nagin, povredio je poslovni ugled Sole Azur i grubo prekr3io
odredbe Kodeksa etike novinara Srbije i to: odeljak I tacka 1., 2., 4.1 5. , odeljak IV tatka 1., 2. i
3., odeljak V tatka 1.1 3., odeljak VI tacka 3. i 8., odeljak VIII tatka 1. i odeljak IX tatka 1.i 3..

PIB-105167909, MAT.BR0OJ-20332336, TEKUCLl RACUN 160-280742-04, DEVIZNI 00-501-
0015091.0 BANKA INTESA



+ 381 11 3610-148; + 381 11 3626-015
+ 381 11 2683-924 (FAX)

Sole Azur OTP 142/2010 od 08.02.2010.

Terazije 6, Beograd

% WWW.soleazur.rs

info@soleazur.rs

U ¢lanku br.1 Srpski telegraf nije objektivno, potpuno i istinito

prikazao €injenice koje su mu bile na raspolaganju, niti je iste koristio u cilju izve$tavanja, veé

Suprotno tome iste zloupotrebio i doveo u kontekst senzaciolisti¢kih naslova koje je objavio.

Kako navodi u svom &lanku br.1: ,Na fotografijama hotela ,,Vila Asarti“ koje je turisti¢ka

agencija ,,Sole Azur*, zimus postavila na svoj sajt prikazan je luksuzni hotelski kompleks, dok je
na realnoj slici on zapravo daleko ispod prosek i nimalo ,,morski*.

Dokaz: —objava Srpskog telegrafa od 17.05.2016. godine — &lanak br. 1

Dakle, Srpski telegraf je prema svojoj volji interpretirao sadrZaj objave sa internet sajta Sole
Azur, navodeci da je isti objavio fotografije hotela koji ima u ponudi, da je u pitanju luksuzan
hotelski kompleks, odnosno da je kao takav prikazan na internet stranici Sole Azur, kao i da hotel
nije ni malo ,morski* i da je na realnoj slici daleko ispod proseka. Na ovakav nacin, Srpski
telegraf je neobjektivno sagledao stanje stvari, neistinito preneo sadraj objave sa internet strane
Sole Azur u vezi sa turisti¢kim aranZmanom Gréka, Leptokarija — Vila Astarti, jer Sole Azur ni u
jednom delu svoje objave na internet strane nije naveo da je u pitanju hotel, luksuzni hotelski
kompleks, niti je objekat okarakterisao kao morski. Takode, Srpski telegraf u ¢lanku br. 1 navodi
svoju ocenu da je objekat ,,ispod proseka®, ¢ime iznosi nepotkrepljen i krajnje subjektivan stav,
¢ime nastavlja sa nagadanjima, koristeci se sve vreme kolokvijalnim jezikom.

Dokaz: - opis Vile Astarti koji se nalazi na adresi: http://www.soleazur.rs/vila/astarti-
apartmani/

Srpskom telegrafu je u konkretnom sludaju i te kako bilo poznato da Sole Azur nije naveo na
svojoj internet strani da je u pitanju luksuzni hotelski kompleks, da nije naveo da je u pitanju
objekat tipa morski, jer ovakav tip ne postoji prema pozitivnim propisima, niti je svojstveno u
turisti¢koj bran3i da se bilo koji od objekata za smestaj okarakterise kao morski.

Dalje je Srpski telegraf preuzeo sadrZaj sa internet strane Sole Azur bez prethodne dozvole istog,
i pri tom na perfidan naéin isti plagirao kako bi pokusao da potkrepi iznete neistine u ¢lanku broj
1, tako 5to je u predmetnom ¢&lanku objavio ukupno dve fotografije i to: 1.) prva objavljena
fotografija koja se u &lanku broj 1 nalazi sa leve strane i uz koju se navodi ,.Prevara — okagili
slike projekta®, a koja odgovara fotografiji sa internet prezentacije Sole Azur i to prva u nizu sa
leve strane i 2.) druga objavljena fotografija koja se u &lanku broj 1 nalazi sa desne strane i uz
koju se navodi ,Pravo stanje — ni bazena ni parkiéa“ a koja zapravo predstavlja obradenu
fotografiji sa internet strane Sole Azur i to deseta po redu u drugom redu kada se broji sa leva na
desno.

Dokaz: — fotografije sa internet strane Sole Azur ovde navedene kao 1.)i2.)

1.) http://www.soleazur.rs/vila/astarti-apartmani/
2.) http://'www.soleazur.rs/vila/astarti-apartmani/

PIB-105167909, MAT.BROJ-20332336, TEKUCL RACUN 160-280742-04, DEVIZNI 00-501-
0015091.0 BANKA INTESA



+ 381 11 3610-148; + 381 11 3626-015
+ 381 11 2683-924 (FAX)

Sole Azur OTP 142/2010 od 08.02.2010.

Terazije 6, Beograd
WWWw.soleazur.rs

ey —— info@soleazur.rs

Srpski telegraf je digitalno preradio fotografiju broj 2.) i istu

prikazao prema svojim potrebama, tj. objavio sredinji deo fotografije, uklonio (isekao) levi deo

fotografije na kojoj se nalazi oznaka u vidu vodenog Ziga Sole Azur, prikazavii delimi¢nu

povrinu bazena koji se nalazi ispred objekta uz navodenje da isti ne postoji, te izmenio svetlinu
iste kako bi poku$ao da potkrepi svoju tvrdnju da bazen ne postoji.

Nedvosmisleno se moZe konstatovati da je na ovakav nadin Srpski telegraf prekrSio odredbe
Kodeksa etike novinara Srbije 1 to u delu koji se odnosi na odeljak I tacka 1., 2., 4.1 5. , odeljak
IV tatka 1.1 2., odeljak V tacka 1.1 3., odeljak VIII ta¢ka 1. i odeljak IX tacka 1.1 3..

Dalje je Srpski telegraf u ¢lanku br. 1 naveo izajvu Dragan M. (45) u kojoj dotiéni izjavljuje:
,,Ovo mi se sad uopste ne dopada, izgleda potpuno drugadije nego na projektu, daleko od toga da
je luksuzno. TraZi¢u da mi vrate novac*,

Na izneti nacin, Srpski telegraf je laZno prikazao prethotno navedenog kao 1zvor ¢€1ju 1zjavu citira,
dovodedi je u kontekst sa Sole Azur, iako putnik navdene starosne dobi, pod navedenim imenom
sa prezimenom koje poéinje na slovo M. nikada nije ugovorio sa Sole Azur turisti¢ki aranZman
za navedenu destinaciju 1 smestajni objekat o kojem je re¢ u ¢lanku br. 1.

Zakonom o obligacionim odnosima i to u ¢lanom 865. predvidena je obaveza ¢uvanja tajne na
teret organizatora putovanja: ,,Obavestenja koja dobije o putniku, njegovom prtljagu i njegovim
kretanjima, organizator moZe saopstavati tre¢cim licima samo sa odobrenjem putnika ili na zahtev
nadleZnog organa®.

Citiranu odredbu Zakona o obligacionim odnosima navodimo iz razloga jer Sole Azur nije u
moguénosti da vam dostavi spisak putnika, ¢ime bi nesumljivo potkrepio tvrdnju da ne postoji
putnik u njihovoj organizaciji kojeg Srpski telegraf navodi u svom ¢lanku br.1 1 dovodi u vezu sa
predmetnom objavom.

U Zelji da ne umanji znadaj iznetih tvrdnji, Sole Azur dostavlja pisanu izjavu svog zakonskog
zastupnika, u kojoj pod punom krivinom i materijalnom odgovorno$¢u izjavljuje da u
organizaciji Sole Azur ne postoji putnik pod imenom i prezimenom Dragan M. (45), odnosno da
se do danadnjeg dana navedena osoba nikada nije obratila, niti istakla bilo koju vrstu zahteva
prema Sole Azur.

Dokaz: - Izjava zakonskog zastupnika Sole Azur

Takode, ovim putem koristimo priliku i ujedno pozivamo Srpski telegraf, da u svom odgovoru na
zalbu, dostavi Ugovor o putovanju izmedu Dragan M. (45) i Sole Azur, ili bilo koji drugi
dokument koji je doti¢énom izdat od strane Sole Azur u svrhu putovanja a u vezi sa turistickim
aranzZmanom o kojem Srpski telegraf izvestava a kojim se dokazuje verodostojnost izvora koga je

citirao.

PIB-105167909, MAT.BROJ-20332336, TEKUCL RACUN 160-280742-04, DEVIZNI 00-501-
0015091.0 BANKA INTESA



+ 381 11 3610-148, + 381 11 3626-015
+ 381 11 2683-924 (FAX)

S O l (‘? AZ U f' OTP 142/2010 od 08.02.2010.
Terazije 6, Beograd

N : .
vel agency info@soleazur.rs
Na prethodno izneti na¢in Srpski telegraf je bez ikakvog povoda
neistinito prikazao svoj izvor, isti bespredmetno doveo u vezu sa Sole Azur i to sve u cilju
potkrepljivanja neistinitih tvrdnji koje je izneo u svom &lanku, te je na ovakav nadin postupio
suprotno Kodeksu etike novinara Srbije, povredivii odredbe odeljka I tagka 1., odeljka V tatka
3., odeljka VI tacka 3. i 8., dok je na posredan nadin, protivpravnom radnjom podstakao ostale
putnike u organizaciji Sole Azur da otkaZu svoje aranZmane i na takav na¢in povredio ugled Sole
Azur, priinivii mu svojom objavom S$tetu, $to ¢e biti predmet posebnog postupka.

Dalje je Srpski telegraf u ¢lanku br. 2., neistinito prikazao izjavu direktora PU “YUTA¥,
dovodei istu u kontekst sa Sole Azur, te je na ratun neistinitog prikazivanja stanja stvari objavio
navedeni ¢lanak i to pod krajnje neprimerenim nadnaslovom koji glasi: ,DIREKTOR JUTE
OSUBUJE POSTUPAK TURISTICKE AGENCUE ,SOLE AZUR“ i naslovom: ,,Sramota
kako varaju putnike™.

Dokaz: — dopis direktora PU “YUTA", Beograd upucen Srpskom telegrafu

Na prethodno izneti nalin Srpski telegraf je postupio suprotno Kodeksu etike novinara Srbije,
¢ime je povredio odredbe odeljka I tatka 1. i 2., odeljka IV tatka 1., 2.1 3., V tacka 1. i 3.,
odeljka VI tacka 3. i 8. i odeljak VIII tacka 1..

Takode, u objavi koja se odnosi na &lanak br. 2, Srpski Telegraf je bez predhodnog odobrenja po
drugi put iskoristio fotografiju preuzetu sa internet stranice Sole Azur (prethodno navedena kao
fotografija br. 1.), istu dodatno digitalno prilagodio svojim potrebama i tako izmenjenu objavio.

U navedenim objavama Srpski telegraf je istakao u nadnaslovima i naslovima &lanka br. 1 i br. 2,
da je re¢ o prevari turisticke agencije, radnju prevare okarakterisao kao svrien &in, preneo
izmiSljenu osudu od strane direktora PU ,YUTA*, te je na takav nadin bezskrupulozno i bez
ikakvog pravnog utemeljenja proglasio krivim Sole Azur, ¢ime je povredio Kodeks etike
novinara Srbije odeljak I'V tatka 3.

U skladu sa svim navdenim, smatramo da je Srpski telegraf iz njima znanih razloga svu
prikupljenu gradu u vezi ¢lanaka br. 1 i 2 interpretirao na krajnje neprimeren nacin, koristeéi se
terminologijom koja se kosi sa etickim standardom novinara i upotrebljavajuéi neprimerene
pojmove i termine o situaciji 0 kojoj izvedtava, neobjektivno sagledanim stanjem stvari izvodio
zakljucke koji su pogre3ni i u najmanju ruku zlonamerni, izneo krajnje neumesan stav da je re¢ o
prevari, prekrSio autorska prava u vezi objavljnih fotografija, neistinito prikazao izjavu direktora
PU *YUTA®, laZno naveo izvor-putnika koji nije ugovorio aranzman u vezi predmeta objave sa
Sole Azur, niti je u bilo kom trenutku pokazao makar prosednu paZnju pri obavljanju svoje
profesije, dok o profesionalnoj paZnji nema ni govora.

Stava smo da je na ovakav nacin Srpski telegraf grubo prekriio Kodeks etike novinara Srbije, te
predlazemo da donesete sledecu:

PIB-10516790%, MAT.BROJ-20332336, TEKUCI RACUN 160-280742-04, DEVIZNI 00-501-
0015091.0 BANKA INTESA



+ 381 11 3610-148; + 381 11 3626-015
+ 381 11 2683-924 (FAX)

Sole Azur OTP 142/2010 od 08.02.2010.

Terazije 6, Beograd

p—— O www,soleazur.rs
el Aty info@soleazur.rs

ODLUKU

1. Izri¢e se javna opomena ,NEZAVISNE DNEVNE NOVINE SRPSKI TELEGRAF* jer je
prekriio Kodeks novinara Srbije i to odeljak I Istinitost izveStavanja — tadka 1., 2., 4.1 5.,
odeljak IV Odgovornost novinara — taka 1. i 2., odeljak V Novinarska paZnja — tadka 1. i 3.,
odeljak VI Odnos prema izvorima informisanja — tadka 3. i 8., odeljak VIII Kori¥¢enje &asnih
sredstava — tatka 1. i odeljak IX Podtovanje autorstva — tadka 1. i 3..

2. Nalaze se ,NEZAVISNE DNEVNE NOVINE SRPSKI TELEGRAF* da objavi Odluku
Komisije u svom Stampanom izdanju, u roku od 5 dana, od dana donogenja odluke.

U Beogradu, 26.05.2016. godine

PIB-105167909, MAT.BR0OJ-20332336, TEKUCL RACUN 160-280742-04, DEVIZNI 00-501-
0015091.0 BANKA INTESA



	1
	2
	3
	4
	5

