
SAVET ZA ŠTAMPU   

Komisija za žalbe 

Br. 55 

30.6.2016.godine 

Beograd 

 

ZAPISNIK 

 

Sa 54. sednice Komisije za ţalbe odrţane 30.6.2016. sa početkom u 18 sati u prostorijama 

Saveta za štampu  

Prisutni svi članovi Komisije: Marija Kordić, Tamara Skrozza, Vlado Mareš, Ivan Cvejić, 

Petar Jeremić, Vladimir Radomirović, Nevena Krivokapić, Ivana Stjelja, Dragan ĐorĎević. 

Članovi Komisije prethodno su obavešteni da je Asocijacija medija za ovu sednicu, umesto 

Zlatka Čobovića, delegirala Filipa Švarma, a Lokal pres, umesto Stojana Markovića, Milevu 

Malešić. Njih dvoje su učestvovali u radu Komisije umesto odsutnih članova. 

Ostali prisutni: AnĎela Čeh i Vesna Zorić iz Udruţenja graĎana „Egal“ i Gordana Novaković, 

generalna sekretarka Saveta za štampu 

 

Dnevni red: 

 

1.Razmatranje ţalbe Udruţenja graĎana „Egal“ na tekst objavljen na portalu 

„Kruševacinfo.com“ 

2. Razmatranje ţalbe Novosadske novinarske škole na tekst objavljen na portalu 

„Sandţakpress.net“ 

3. Razmatranje ţalbe Dimitrija Vojnova na tekst objavljen u „Večernjim novostima“ 

4. Razmatranje ţalbe Dušice Kostić na tekst objavljen u „Večernjim novostima“ 

5. Razmatranje ţalbe Dušice Kostić na tekst objavljen u „Kuriru“ 

6. Razmatranje ţalbe Dušice Kostić na tekst objavljen u „Srpskom telegrafu“ 

7.Razmatranje ţalbe Zorana Ivoševića na tekstove objavljene u„Informeru“ 

8. Razmatranje ţalbe Branka Ţujovića na fotografiju objavljenu u „Kuriru“ 

9. Razmatranje ţalbe preduzeća Sole Azur d.o.o. na tekstove objavljene u „Srpskom 

telegrafu“ 

10. Razmatranje ţalbe Ivone Stojanović na tekst objavljen na portalu „Teleprompter.rs“ 

11.Razmatranje ţačbe Ivone Stojanović na tekst objavljen u „Informeru“ 

12.Raznatranje ţalbe Gej lezbejskog info centra na tekstove objavljene u „Srpskom telegrafu“ 



13.Razmatranje ţalbe RTV Vranje na tekst objavljen u „Novinama Vranjskim“ 

14.Razmatranje ţalbe Petra Jeremića na tekstove objavljene u „Informeru“ 

15. Razmatranje ţalbe Petra Jeremića na tekstove objavljene u listu „Alo“ 

16. Razmatranje ţalbe Petra Jeremića na tekstove objavljene u „Srpskom telegrafu“ 

17. Razmatranje ţalbe Petra Jeremića na tekstove objavljene u „Kuriru“ 

 

1.Udruţenje graĎana „Egal“ podnelo je ţalbu zbog uvredljivog i diskriminatornog naslova 

teksta, kao i zbog sličnih stavova iznetih u komentarima na tekst. U toku kraće rasprave, 

članovi Komisije su bili jedinstveni u oceni da je apsolutno neprihvatljivo i suprotno Kodeksu 

nazivati LGBT osobe „nastranima“ i ocenjivati da ih treba zatvoriti u psihijatrijske ustanove i 

„komore“. Generalna sekretarka je obavestila članove Komisije da nije uspela da utvrdi da li 

portal „Kruševac.info“ uopšte ima redakciju i urednika, dok je Petar Jeremić rekao da je, po 

njegovim saznanjima, reč o agregatoru, ali da je nejasno od koga su preuzeli ovu vest. 

Komisija je jednoglasno odlučila da su prekršene odredbe Kodeksa novinara koje se odnose 

na zabranu diskriminacije i govora mrţnje. 

2. Novosadska novinarska škola podnela je ţalbu, uz saglasnost organizacije „Otvorena ruka“, 

zbog toga što je portal „Sandţakpress.net“ neovlašćeno preuzeo fotografiju sa sajta te 

organizacije i predstavio je kao fotografiju sa aktulenog dogaĎaja. U toku rasprave, Marija 

Kordić je naglasila da je reč o nesumnjivom falsifikatu, odnosno da je redakcija morala da 

naglasi da je reč o ilustraciji, a ne o snimku sa aktuelnog dogaĎaja. Time su prekršene i 

odredbe Kodeksa koje se odnose na istinitost izveštavanja. Filip Švarm je takoĎe ocenio da, 

po Kodeksu, mora biti jasno naznačeno da je reč o arhivskoj footgrafiji, što ovoga puta nije 

slučaj. Komisija je, nakon rasprave, jednoglasno odlučila da izrekne javnu opomenu zbog 

kršenja Kodeksa. 

3. Dimitirje Vojnov je podneo ţalbu zbog toga što je novinarka laţno predstavila da je 

odgovorio na pitanja koja mu je postavila, dok on zapravo nije hteo da odgovara na pitanja, 

već je poslao samo svoj opšti stav o temi o kojoj je bilo reči. U toku debate, Filip Švarm je 

istakao da ima ambivalentan stav. S jedne strane, novinarka nije postupila korektno, jer je 

praktično falsifikovala njegovu izjavu, ali da je takoĎe bezobrazan i način na koji je Vojnov 

njoj odgovorio – napisao je šta on hoće, a ne ono što ga je pitala. Vlado Mareš je rekao da je, 

po njegovom mišljenju, problem i Vojnov, koji osporava pravo „Novostima“ da se uopšte 

bave tom temom, što je potpuno neprihvatljivo. Na to je ukazala i Nevena Krivokapić, koja je 

rekla da podnosilac ţalbe navodi da „Novosti“ nisu ni raspisale konkurs, pa ne treba ni da se 

bave njegovim rezultatima, iako je, kao neko ko je odlučivao o raspodeli budţetskih para bio 

obavezan da odgovara na pitanja novinara u vezi sa tim. Sličnog mišljenja bio je i Vladimir 

Radomirović, koji je smatrao da Kodeks nije prekršen.Tamara Skrozza i Petar Jeremić su rekli 

da je, bez obzira na sve ovo, novinarka zlonamerno „iskrivila“ ono što je rekao, odnosno 

morala je da naglasi da nije hteo da odgovara na konkretna pitanja. Po okončanju rasprave, 

Komisija je sa deset glasova „za“ i jednim „protiv“ odlučila da su „Novosti“ prekršile 

Kodeks, s tim da se u obrazloţenju odluke naglasi i nekorektno ponašanje podnosioca ţalbe. 

4. Dušica Kostić podnela je tri ţalbe, gotovo istovetnog sadrţaja, zbog načina izveštavanja o 

tragediji u kojoj je njen brat počinio ubistvo i samoubistvo. U raspravi o tekstu objavljenom u 

„Večernjim novostima“, Marija Kordić je rekla da ne vidi ništa sporno u tekstu, sem što 

moţda nije trebalo da se objavi puno ime brata podnosioca ţalbe, ali s obzirom na to da je on, 



naţalost, preminuo, ni to ne moţe da mu nanese štetu. Tamara Skrozza je istakla da je dobro 

što je Komsija dobila ove ţalbe, jer su u slučajevima ovakvih tragedija uvek brojni prekršaji 

Kodeksa, a posedice po porodicu stradalih ili počinilaca strašne. Po njenom mišljenju, 

problem u sva tri teksta na koja se Dušica Kostić ţalila je ulaţenje u motive tragedije, pri 

čemu je reč isključivo o pretpostvakama zasnovanim na tvrdnjama ljudi koji su direktno 

pogoĎeni. Petar Jeremić je ocenio da su prekršene odredbe Kodeksa koje se odnose na 

obavezu poštovanja privatnosti i dostojanstva ljudi o kojima se piše. Vladimir Radomirović 

je, meĎutim, ukazao da je novinar imao moţda dva sata da napiše tekst i da je objavio ono što 

je uspeo da sazna. Problem je što nije objavljeno ništa kasnije, ali to nije problem teksta o 

kojem Komisija odlučuje. On je dodao i da je sporan naslov, ali da u samom tekstu ne vidi 

nikakav prekršaj Kodeksa. Vlado Mareš i Ivan Cvejić su takoĎe smatrali da Kodeks nije 

prekršen. Oni su rekli da razumeju sestru, ali da nije ponudila ništa što bi demantovalo bilo šta 

što je napisano. Komisija na kraju nije uspela da usaglasi odluku, jer je „za“ to da je Kodeks 

prekršen glasalo pet članova Komsije, četiri da nije, dok su dva člana bila uzdrţana. 

5. Iz rasprave i odlučivanja o ţalbi na tekst objavljen u „Kuriru“ bila je izuzeta Marija Kordić, 

zaposlena u tom listu. Rasprava je bila slična onoj voĎenoj o prethodnom tekstu, s tim što je 

Nevena Krivokapić ukazala da u ovom tekstu postoji i „druga strana“, odnosno da je data 

prilika ocu ubice da iznese svoje viĎenje, sa čim se saglasio Ivan Cvejić. Tamara Skrozza je 

naglasila da je i ovde problem što se spekuliše o motivima tragedije. Komisija ni u ovom 

slučaju nije usaglasila odluku, pošto je „za“ to da je Kodeks prekršen glasalo pet članova 

Komisije, „protiv“ su bila tri, dok su dva ostala „uzdrţana“. 

6.Odluka nije doneta ni nakon rasprave o tekstu objavljenom u „Srpskom telegrafu“, za koji 

je, uz sve već izneto, ocenjeno i da naslov ne odgovara sadrţaju teksta, te da je, po svemu 

sudeći, objavljena pogrešna fotografija. U ovom slučaju, šest članova Komisije glasalo je „za“ 

odluku da je Kodeks prekršen, tri su bila „protiv“, a dva „uzdrţana“. 

7. Dr Zoran Ivošević podneo je ţalbu zbog dva teksta u kojima se, kako tvrdi, iznose, netačne 

informacije, kao i zbog neobjavljivanja demantija. Članovi Komisije su ocenili da je sve što je 

izneto u ţalbi osnovano, te da nema sumnje da je Kodeks prekršen. TakoĎe, po oceni 

Komisije, dodatni prekršaj je i odbijanje glavnog urednika da objavi odgovor, nakon čega je i 

ponovio optuţbe koje su demantovane. Komisija je zato jednoglasno odlučila da je 

„Informer“ prekršio Kodeks novinara. 

8.Branko Ţujović je podneo ţalbu zbog fotografije koju je „Kurir“ neovlašćeno preuzeo sa 

njegovog Fejsbuk profila i ispod koje je stavio neodgovarajući tekst. U meĎuvremenu, došlo 

je do dogovora podnosioca ţalbe i redakcije, koja je 8.juna objavila izvinjenje u svom onlajn 

izdanju. TakoĎe, potpisan je i sporazum o vansudskom poravnanju na osnovu kojeg „Adria 

Media Group“ treba da uplati deset hiljada dinara kao pomoć Potpornom fondu „Dobrica 

Kuzmić“. Komisija je zbog toga konstatovala da je problem prevaziĎen i da nema razloga da 

se ţalba razmatra, jer je redakcija već nedvosmisleno priznala prekršaj. 

9. Sole Azur d.o.o. podneo je ţalbu zbog dva teksta u kojima su, po njima, iznete netačne 

informacije, odnosno pogrešno interepretirana izjava direktora YUTE, kao i zbog toga što 

odgovor koji su poslali nije objavljen na odgovarajući način. Po mišljenju Filipa Švarma, list 

je netačno naveo da turistička agencija obmanjuje klijente, jer je na sajtu agencije navedeno 

da je reč o objektu koji nije zavšen. Tamara Skrozza je naglasila da je i ovom slučaju 

praktično reč o falsifikovanju nečije izjave, jer on nije odgovarao na pitanje koje je kasnije 



dodato ispred njegovog odgovora, tačnije govorio je uopšteno, a ne o konkretnoj agenciji, 

kako se tvrdi u tekstu. Ona je dodala i da su tvrdnje iznete u tekstu suviše ozbiljne da bi se 

bazirale samo na izjavi jednog putnika, kao i da je demanti proefesionalno napisan, te da nije 

bilo nikakvog razloga da se ne objavi tako kako je poslat. Komisija je, nakon diskusije, 

jednoglasno odlučila da je „Srpski telegraf“ prekršio Kodeks i izrekla javnu opomenu. 

10.Ivona Stojanović je podnela dve ţalbe zbog toga što je objavljena pogrešna informacija da 

je na odborničkoj listi u beogradskoj opštini Stari grad bila sa majkom, sestrom i bratom, kao 

i da je u kumovskim odnosima sa nosiocem liste. Filip Švarm je rekao da se iz odgovora 

urednika „Telepomptera“ čini da on bolje od podnosioca ţalbe zna ko je njena majka, te da 

mu se čini da greška nije slučajna, već da je postojala namera da se neko defamira. Petar 

Jeremić je naveo da nema nikakvu dilemu da je Kodeks prekršen, ali da principijelno uvek 

ima ogradu kada podnosilac ţalbe prethodno ne pošalje demanti redakciji. Ivan Cvejić je 

rekao da i kod njega u takvim slučajevima, „podnosilac ţalbe ima minus“, ali da, s druge 

strane treba imati razumevanja i za ljude koji ne ţele da šalju odgovore redakciji. Komisija je 

na kraju jednoglasno odlučila da je „Teleprompter.rs“ prekršio Kodeks novinara Srbije.  

11. Iste stavove izneli su članovi Komisije i kad je reč o ţalbi na „Informer“, s obzirom na to 

da je reč o tekstu gotovo identičnog sadrţaja. Odluka da se izrekne javna opomena bila je 

takoĎe jednoglasna. 

12. Gej lezbejski info centar podneo je ţalbu na dve kolumne Bore ĐorĎevića, kojima se, po 

oceni te orgnizacije, vreĎaju i diskriminišu LGBT i transrodne osobe. Tamara Skrozza je 

ocenila da sloboda izraţavanja kolumniste završava tamo gde počinje poziv na linč i govor 

mrţnje. Ta sloboda u ovom slučaju završava kada ĐorĎević zagovara deportaciju LGBT 

osoba u zemlje u kojima bi ih streljali. Petar Jeremić je rekao da je saglasan sa ovim 

mišljenjem kad je reč o prvom  tekstu, ali da misli da drugim tekstom nije prekršen Kodeks, 

bez obzira što su neki od iznetih stavova sporni. Sličan stav izneo je i Vladimir Radomirović. 

Komisija se odvojeno izjašnjavala o tekstovima, pa je tako odluka da je prvim tekstom 

(„Draga ne budi peder I“) prekršen Kodeks doneta jednoglasno, dok u drugom slučaju odluka 

nije usaglašena. „Za“ to da je Kodeks prekršen glasalo je pet članova Komisije, pet je bilo 

„protiv“, a jedan „uzdrţan“. 

13. Direktor RTV Vranje podneo je ţalbu zbog, kako je naveo, netačnih informacija u tekstu 

koji su objavile „Vranjske“ da je arhiva RTV delom uništena i bačena u kontejner. U raspravi 

je Marija Kordić rekla da će prilikom glasanja biti uzdrţana, jer joj se čini da istinu saznajemo 

iz odgovora na ţalbu, a ne iz teksta, koji deluje kao nagaĎanje. Ona je naglasila i da je potvrda 

iz arhiva u Vranju dobijena nakon podnošenja ţalbe, dakle zatraţena je naknadno da bi se 

dokazalo nešto što je napisano u tekstu. Dodala je da, meĎutim, i taj dopis ništa ne govori, jer 

ne znači da arhiva ne postoji ako nije predata Arhivu. Petar Jeremić je rekao da je upoznat sa 

slučajem i da je gledao prilog koji je RTV emitovala o tome, gde je pozvala novinare 

„Vranjskih“ da se uvere da arhiva postoji, odnosno da su navodi u tekstu netačni, te da zbog 

svega toga veruje da je direktor RTV u pravu. Filip Švarm je ocenio da ništa nije shvatio iz 

teksta, pa da teško moţe da proceni ko je u pravu. On je dodao da su u svim radio i 

televizijskim stanicama menjani formati, tako da su neke stare verzije bacane, a da li je to u 

meĎuvremenu presnimljeno ne moţe da zaključi. TakoĎe, po njegovom mišljenju, ni 

„Vranjske“ ničim ne dokazuju da je arhiva stvarno bačena, jer su sve izjave „čuo sam“, „rekao 

mi je neko“, pričaju u redakciji“. Vladimir Radomirović je naglasio da je po njemu problem u 



tekstu rečnik, odnosno upotreba termina „idiotizam“, „medijski varvari“, „zločinci“, te da 

veruje da je time prekršen Kodeks. Suprotno tome, Vlado Mareš je mislio da u tekstu ima 

malo preterivanja i nekih nezgrapnosti, ali da nije reč o prekršaju Kodeksa, tim pre što postoji 

javni interes da se o tome piše. On je ukazao i na to da postoji sukob izmeĎu dve vranjske 

redakcije, pa i je i zbog toga verovatno tekst malo oštriji.Sličnog stava bila je i Tamara 

Skrozza, koja je dodala da je njoj problem to što su dokaze, odnosno izjave očevidaca 

objavljene tek u odgovoru na ţalbu, a u tekstu toga nema. „Sad je zaista teško odlučiti, jer se 

sve svodi na to kome ćemo da verujemo“, rekla je. Komisija zbog svega toga nije usaglasila 

odluku jer su „za“ to da je Kodeks prekršen glasala dva člana Komisije, „protiv“ je bio jedan, 

dok je osam članova bilo „uzdrţano“. 

14, 15, 16 i 17. Član Komisije za ţalbe Petar Jeremić podneo je ţalbe na četiri dnevna lista 

zbog više tekstova u vezi sa slučajem ubistva pevačice Jelene Marjanović. Jeremić nije 

prisustvovao raspravi i glasanju o ovim ţalbama. Marija Koridć je bila izuzeta iz dela 

rasprave i odlučivanja o ţalbi na tekstove objavljene u „Kuriru“. Tamara Skrozza, koja je 

zajedno sa Jeremićem u proteklom periodu radila monitoring dnevnih novina rekla je da je od 

aprila, kada je Jelena Marjanović ubijena, do kraja juna objavljeno na stotine tekstova i da je 

gotovo u svima prekršeno više tačaka Kodeksa novinara. Ona je navela da su u aprilu u šest 

dnevnih novina („Danas“ se ovim slučajem nije uopšte bavio, a „Politika“ vrlo sporadično), 

objavljena 132 teksta u kojima je zabeleţno kršenje Kodeksa, u maju 57, a do 20. juna 45. U 

svakom tekstu je prekršeno više tačaka Kodeksa, najčešće odredbe o obavezi poštovanje 

pretpostavke nevinosti i zaštiti privatnosti, obavezi razlikovanja pretpostavki i nagaĎanja od 

činjenica, kao i da su za sve „informacije“ korišćeni gotovo isključivo anonimni izvori. Marija 

Kordić je rekla da ona misli da su svi mediji prekršili pretpostavku nevinosti, ali da drugih 

prekršaja Kodeksa nije bilo. Ona je naglasila da u vezi sa ovim slučajem nije ni bilo nikakvih 

zvaničnih informacija, pa su mediji morali da spekulišu i nagaĎaju. Marija Koridić je rekla i 

da se vidi neka vrsta prećutne saglasnosti izmedju dve strane, policije i medija, da se stalnim 

pisanjem o tom slučaju izvrsi pritisak na ubicu, i da je takvo pisanje u izvesnoj meri 

odgovaralo i jednima i drugima. Mediji su na taj način pokazali i neku vrstu društvene 

odgovornosti time što su pomagali da se uhvati ubica. Na ovo su reagovali Vladimir 

Radomirović i Tamara Skrozza, koji su podsetili da je Kodeksom zabranjeno da novinari 

saraĎuju sa policijom i da nema nikakve misije u tome da se za račun istraţnih organa, 

objavljuju informacije koje oni ţele da plasiraju u javnost iz nekih svojih interesa, Oni su 

ukazali na to da je posao novinara da informišu, a ne da vode istrage i jure ubice. Skrozza je 

podsetila da je „Informer“ raspisao čak i nagradu za informacije o počiniocu i navela da svaki 

dan po jedna ţena bude ubijena, pa je neshvatljivo do koje mere se mediji, i  iz kojih razloga, 

toliko bave baš ovim slučajem. Radomirović je rekao da je poseban problem to što su se 

mediji bavili i maloletnom ćerkom ubijene, čiji ţivot je trajno uništen, dok je Skrozza rekla da 

je verovatno najskandalozniji tekst koji je objavio „Alo“ o tome da je sin muţa ubijene bio 

zaljubljen u nju. Filip Švarm je ocenio da pred Komisijom za ţalbe nikada do sada nije bilo 

ovakvih tekstova i da su mediji izveštavanjem o ovom slučaju „postavili nove standarde“, 

tačnije da je teško utvrditi šta u Kodeksu ovim tekstovima nije prekršeno. Ivan Cvejić je rekao 

da je ovo najveća medijska kampanja od kampanje protiv ombudsmana, na koju se, naţalost, 

niko nije ţalio i ocenio da je ovo najvaţnija odluka koju je Komsija do sada donela. Vlado 

Mareš je naglasio da je, ipak, ohrabrujuće što postoji snaţan otpor javnosti prema ovakvim 



tekstovima. On je istakao da će ovaj slučaj biti „mera naše sramote“, tačnije da novinari 

nikada više, kao sada, neće smeti da obavljaju prljav posao za policiju. Komisija je u sva četiri 

slučaja jednoglasno zaključila da je Kodeks prekršen, s tim što je Marija Kordić u odlukama 

donetim protiv listova „Alo“, „Informer“ i „Srpski telegraf“ glasala samo za to da je prekršena 

odredba o obavezi poštovanje pretpostavke nevinosti. 

Sednica je završena u 20.15 sati. 

 

Zapisnik vodila                                                                     Predsedavajuća 

Gordana Novaković                                                              Nevena Krivokapić 

 


