
SAVET ZA ŠTAMPU   

Komisija za žalbe 

Br. 56 

28.7.2016.godine 

Beograd 

 

ZAPISNIK 

 

Sa 55. sednice Komisije za ţalbe odrţane 28.7.2016. godine sa početkom u 18 sati u 

prostorijama Saveta za štampu  

Prisutni članovi Komisije: Stojan Marković, Marija Kordić, Tamara Skrozza, Vlado Mareš, 

Ivan Cvejić, Petar Jeremić, Vladimir Radomirović, Nevena Krivokapić, Ivana Stjelja. Članovi 

Komisije prethodno su obavešteni da je Asocijacija medija za ovu sednicu, umesto Zlatka 

Čobovića, delegirala Filipa Švarma. 

Odsutni članovi Komisije: Dragan ĐorĎević 

Ostali prisutni: Ljubica Đukanović iz advokatske kancelarije Stojković, koja zastupa „Blic“, 

Miroslava Obadić, podnosilac ţalbe iz JP Kikinda i Gordana Novaković, generalna sekretarka 

Saveta za štampu 

 

Dnevni red: 

 

1.Razmatranje ţalbe Zorane Mihajlović na tekstove objavljene u „Kuriru“ 

2. Razmatranje ţalbe JP Kikinda na tekst objavljen u „Blicu“ 

3. Razmatranje ţalbe Petra Jeremića na tekstove objavljene u „Kuriru“ 

4. Razmatranje ţalbe Petra Jeremića na tekstove objavljene u listu „Alo“ 

5. Razmatranje ţalbe Tamare Skrozza na tekst objavljen u „Blicu“ 

6. Razmatranje ţalbe Tamare Skrozza na tekst objavljen u „Informeru“ 

 

Komisiji će u narednih šest meseci predsedavati dosadašnji zamenik predsednika Stojan 

Marković, dok će njegov zamenik biti Vladimir Radomirović. 

1.Potpredsednica Vlade Srbije u tehničkom mandatu Zorana Mihajlović podnela je ţalbu zbog 

tri teksta u kojima je „Kurir“ pisao o tome da Agenciji za borbu protiv korupcije nije prijavila 

sat, koji, navodno, košta 20.000 evra. Iz rasprave i odlučivanja bila je isključena Marija 



Kordić, u vreme objavljivanja tekstova zaposlena u „Kuriru“. U toku rasprave, Petar Jeremić 

je rekao da sporne tekstove ne moţe da posmatra izolovano, jer je, radeći monitoring dnevnih 

novina, evidentirao da je list i pre toga vodio kampanju protiv ministarke, pišući danima o 

njenom stanu, pa o satu, pa o tome koliko troši na odeću, teretanu...te da nije video nikakve 

dokaze za iznete optuţbe, zbog čega smatra da su prekršenee odredbe Kodeksa koje se 

odnose, pre svega, na obavezu razlikovanja činjenica od pretpostavki i nagaĎanja. Tamara 

Skrozza je naglasila da ovo nije prvi put da „Kurir“ piše o basnoslovno skupim satovima 

funkcionera, uglavnom bez dokaza. Ona je istakla da je vrlo neozbiljno da novinari samo na 

osnovu fotografija procenjuju vrednost sata, jer postoje veoma dobre kopije i to samo 

stručnjak moţe da oceni. Filip Švarm je rekao da njemu ovo liči na jednu od hajki koje se 

protiv nekih ljudi vode u vreme formiranja vlade. Bez obzira što je reč o javnoj ličnosti, 

postoji i granica javnog interesa, a naslovom „Laţeš kao pas“ krši se i etika i kultura javne 

reči. Nevena Krivokapić je ocenila da postoji interes da se zna imovina javnih funkcionera, ali 

da se u ovom slučaju čitava priča formira na osnovu nekog, navodno relevantnog, izvora, a da 

to ničim nije potkrepljeno. Ona je navela da joj se ne čini mogućim da nov sat košta 20 hiljada 

evra, a da mu vrednost kad je polovan opadne toliko da vredi 350 do 450 dolara, jer zašto bi 

neko ulagao u imovinu koja toliko gubi na vrednosti. Dodala je i da se „Kurir“ poziva na to da 

Zorani Mihajlović slali pitanja na koja nije odgovorila, a zapravo su objavili samo drugi 

odgovor koji im je poslala. Nakon rasprave, Komisija je jednoglasno odlučila da je 

„Kurir“prekršio Kodeks novinara i naloţila listu da objavi odluku. 

2. Miroslava Obadić, PR JP „Kikinda“, podnela je ţalbu zbog, kako je navela, netačnih 

navoda u tektu, kao i zbog toga što nije objavljen odgovor koji je dostavljen redakciji. Marija 

Kordić je u raspravi rekla da veruje da Kodeks nije prekršen. Dve stvari joj se čine bitnim za 

takvu odluku - najpre istina je da u tekstu nema dokaza da ne postoji pisarnica na koju bi 

predala pitanja, kako novinarka tvrdi, ali to nije toliko drastična greška da bi ocenila da je 

prekršen Kodeks - dok ostale informacije o tome šta je traţeno od JP „Kikinda“ i šta je 

poverenik naloţio daje treće lice. Demanti je takav da ga nije ni trebalo objaviti, sem da se 

pokaţe kako u JP „Kikinda“ tretiraju novinare. Po njoj, tekst je loš, ali njime nije prekršen 

Kodeks. Tamara Skrozza je, meĎutim, rekla da misli da Kodeks jeste prekršen, jer se čitav 

tekst odnosi na to da li su novinari i kako slali pitanja, a zapravo se uopšte ne bavi onim što 

piše u naslovu. Iz teksta, ocenila je, ne saznajemo ništa – ni o kakvom filmu je reč, ni da li je 

snimljen, da li je to u javnom interesu, da li je opravdano potrošiti taj novac na film - 

redakcija jednostavno nije uloţila nikakav trud da bilo šta razjasni. Preduzeće je stavljeno na 

stub srama, a ne znamo da li za to ima razloga. Ona je navela da su prekršene odredbe koje se 

odnose na izostavljanje činjenica koje mogu bitno da utiču na stav čitaoca i na to da naslov 

mora da odgovara sadrţaju teksta. Sličnog mišljenja je bio i Ivan Cvejić, istakavši da nije 

prekršaj sam po sebi odluka javnog preduzeća da sponzoriše film, kao i da je „Blic“ morao da 

uloţi više napora da nešto o tome sazna. Ako nije mogao od javnog preduzeća, mogao je da 

pita kolege iz televizije koja je dobila novac za film. On, Filip Švarm i Nevena Krivokapić su 

ocenili da očigledno postoji neki problem u komunikaciji izmeĎu redakcije i JP „Kikinda“ i 

naglasili da im smeta insistiranje preduzeća da novinari predaju pitanja na pisarnicu. Vladimir 

Radomirović je rekao da je zbog toga „Blic“ trebalo da objavi odgovor PR preduzeća, pa da 

onda nastavi priču o tome kako javna preduzeća zahtevaju da novinari dostavljaju pitanja na 



pisarnicu, što je propušteno. On je ocenio da je tekst primer „lošeg novinarstva“, ali da misli 

da je Kodeks prekršen samo time što nije objavljen odgovor. Filip Švarm je takoĎe istakao da 

redakcija, po Kodeksu, ima obavezu da objavi odgovor, a sličnog mišljenja bio je i Petar 

Jeremić. Vlado Mareš je naveo da je glavni problem u tome što je dat novac za film, kojeg 

nema, te da tekst ukazuje na to, a sve ostalo su nebitni detalji. Skrozza je, meĎutim, rekla da 

ni to iz teksta nije jasno, jer se ne zna ni da li je film sninljen niti koji je rok za završetak. Po 

završetku rasprave, Komisija je jednoglasno odlučila da je Kodeks prekršen neobjavljivanjem 

odgovora. Kad je reč o samom tekstu, pet članova Komisije je glasalo da je Kodeks prekršen, 

pet da nije, pa nije bilo potrebne većine ni za jednu odluku. 

3. Petar Jeremić je podneo ţalbu zbog tekstova objavljenih u vezi sa silovanjem i ubistvom 

trogodišnjeg deteta u okolini Zaječara. Raspravi i odlučivanju nisu prisustvovali Petar Jeremić 

i Marija Kordić. Članovi Komisije su upoznati i sa nalazima poverenika za informacije od 

javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti, koji je sproveo nadzor da bi utvrdio da li su 

informacije „curele“ iz policije i zaključio da u medijima objavljeni detalji iz obdukcionog 

nalaza, sa saslušanja krivljenog i psihijatrijskog veštačenja ne odgovaraju sadrţaju 

dokumenata.U toku debate, Filip Švarm je rekao da je ovaj slučaj na sudu, suĎenje bi bilo 

zatvoreno za javnost upravo da do nje ne bi došli mučni detalji koji su navoĎeni u spornim 

tekstovima. Svako, rekao je, ima pravo na pošteno suĎenje, a ovde mediji već traţe vraćanje 

smrtne kazne. Ivan Cvejić je ocenio da je veoma vaţno da se Komisija izjasni o ovakvom 

načinu izveštavanja, kojim su, po njemu, najmanje četiri dnevne novine drastično prekršile 

Kodeks. On je dodao i da je očigledno reč o trendu koji poprima sve veće i gore razmere, dok 

je odgovor redakcije na ţalbu ocenio kao „potcenjivački“ ,ne samo u odnosu na članove 

Komisije, nego i na javnost uopšte. Tamara Skrozza je u kazala na to da se sa svakim novim 

zločinom objavljuju sve mučniji i gori detalji zločina i detalji o stanju tela, kao da silovanje i 

ubistvo trogodišnje devojčice već samo po sebi nije dovoljno uţasno, nego je potrebno do 

sitinica navoditi sve što joj se dogodilo. Čak i mediji, rekla je, koji navodno nisu hteli da se 

bave detaljima, navodili su da je telo unakaţeno, da kovčeg nije mogao da bude otvoren i sl. 

Ivana Stjelja je ukazala i na to da se označavanjem izvršioca krivičnog dela kao umobolnog 

dodatno stigmatizuju osobe sa psihičkim problemima. Vladimir Radomirović je predloţio, a 

Komisija jednoglasno prihvatila, i da se u svim odlukama u vezi sa ovim slučajem naznači da 

Komisija za ţalbe apeluje na tuţilaštvo i policiju da odredbe osobe koje bi u ovakvim 

slučajevima davale informacije medijima, kako bi se sprečilo objavljivanje netačnih navoda i 

spekulacija. Komisije je jednoglasno odlučila da je „Kurir“ prekršio Kodeks. 

4. Ţalba Petra Jeremića na tekstove u listu „Alo“ bila je sličnog sadrţaja kao i prethodna. 

Podnosilac ţalbe nije prisustvovao raspravi i odlučivanju. Članovi Komisije ocenili su da, u 

odnosu na tekstove iz „Kurira“ „Alo“ nesumnjivo podstiče i na nasilje, odnosno, kako je 

rekao Ivan Cvejić, „na streljanje osumnjičenog, ako već ne moţe da se linčuje“. Marija 

Kordić je rekla da, po njenom mišljenju, tekstom „Silovao devojčicu, pa joj smrskao glavu“, 

Kodeks nije prekršen, dok ostalim tekstovima jeste, pošto sadrţe morbidne detalje koji su 

navedeni bez ikakvog razloga, poput onog u čemu će devojčicu sahraniti. Na ovo je reagovala 

Tamara Skrozza, koja je rekla da je „smrskao joj je glavu“ upravo takav detalj, kao da zločin 

nije dovoljno uţasan sam po sebi i nije dovoljno napisati da je dete silovano i ubijeno. Marija 



Kordić je, meĎutim, ocenila da je za tabloid prava mera objasniti način na koji je devojčica 

ubijena i da je to u okviru dozvoljenog Kodeksom. Komisija je jednoglasno odlučila da je 

„Alo“ prekršio Kodeks novinara Srbije. 

5. Ţalbu zbog teksta koji je o istom slučaju objavio „Blic“ podnela je članica Komisije 

Tamara Skrozza, koja nije učestvovala u raspravi i odlučivanju o ţalbi. Članovi Komisije su u 

kraćoj raspravi ocenili da i za ovaj tekst vaţi ono što je rečeno za prethodne, bez obzira što 

stanje tela nije tako detaljno opisano. Komisija je posebno ukazala na nedopustivu 

zloupotrebu emocija članova porodice ubijene devojčice, koji su fotografisani i intervjuisani u 

situaciji kada se osnovano moţe tvrditi da zbog bola, potresenosti i šoka, nisu bili u stanju da 

jasno rasuĎuju. Komisija je i u ovom slučaju jednoglasno odlučila da je Kodeks prekršen. 

6. Ista odluka, sa istom argumentacijom, doneta je i o ţalbi koju je Tamara Skrozza podnela 

na tekst koji je objavio „Informer“. Ona nije učestvovala u raspravi i odlučivanju, a Komisija 

je jednoglasno izrekla javnu opomenu, budući da je reč o mediju koji nije prihvatio punu 

nadleţnost Saveta za štampu. 

Sednica je završena u 19.15 sati. 

 

Zapisnik vodila                                                                     Predsedavajući 

Gordana Novaković                                                              Stojan Marković 

 


