SAVET ZA STAMPU
Komisija za Zalbe

Br. 57
31.8.2016.godine

Beograd

ZAPISNIK

Sa 56. sednice Komisije za zalbe odrzane 31.8.2016. sa pocetkom u 18 sati u prostorijama
Saveta za Stampu

Prisutni svi ¢lanovi Komisije: Stojan Markovi¢, Tamara Skrozza, Vlado Mares, Ivan Cvejic,
Petar Jeremi¢, Vladimir Radomirovi¢, Nevena Krivokapi¢, Ivana Stjelja, Dragan Dordevi¢,
Zlatko Cobovi¢ i Jelena Spasic¢.

Ostali prisutni: Kristina Kosti¢ iz advokatske kancelarije Stojkovi¢, koja zastupa ,,Blic* i
Danicu Maksimovi¢ i Gordana Novakovi¢, generalna sekretarka Saveta za Stampu

Dnevni red:

1.Razmatranje Zzalbe Radija City na tekst objavljen na Gradskom portalu 018

2. Razmatranje zalbe Kuce ljudskih prava i demokratije na tekstove i priloge objavljene u
listovima ,,Kurir®, ,,Blic* 1 ,,Informer* 1 na servisu agencije Tanjug

3. Razmatranje zalbe Danice Maksimovi¢ na tekstove objavljene u ,,Kuriru*

4. Razmatranje zalbe Gej lezbejskog info centra na komentare Citalaca objavljene na portalu
,» Lelegraf.rs™

Clanovi Komisije prethodno su obavesteni da je Asocijacija medija izabrala Jelenu Spasié¢ za
novu ¢lanicu Komisije, umesto Marije Kordi¢.

1.Ivana Petrovi¢, suvlasnica Radija City o.d. podnela je zalbu Savetu za Stampu, tvrde¢i da
sporni tekst sadrzi niz neisitna i proizvoljnih insinuacija protiv privrednog drustva, koje je
osnivac radio stanice i dva portala, kao i da sadrzi diskriminatorne tvrdnje u odnosu na
Gorance. U toku rasprave, Tamara Skrozza je rekla da smatra da je prekrSena odredba koja se
odnosi na istinitost izveStavanja i1 to zbog netacne tvrdnje da nijedna druga TV ili radio stanica
iz NiSa nije dobila novac na konkursu Ministarstva, sem tri medija u vlasniStvu City radija. Da
je Kodeks prekrsen smatrao je i Dragan Pordevi¢, dok je Jelena Spasi¢ rekla da misli da su



sem istinitosti izveStavanja, prekrSene i odredbe koje se odnose na zabranu diskriminacije.
Ona se saglasila sa ocenom da u tekstu nema klevete, odnosno uvrede. Petar Jeremi¢ 1 Tamara
Skrozza su ukazali na to da podnosilac nije imao osnova da se zali zbog diskriminacije
Goranaca, a Jeremi¢ je rekao da, po njegovom miSljenju, tvrdnje iz teksta i nisu
diskriminatorne. Ivana Stjelja je istakla da brojnost jedne manjine ne moze biti jedini osnov za
odlucivanje o tome koliko je novca potrebno za njeno informisanje i1 da je ¢ak, naprotiv, po
pravilu ugrozeniji onaj ko je malobrojniji. Stojan Markovi¢ je rekao da je prebrojavanje po
nacionalnoj osnovi uvek problemati¢no i da bi u odluci svakako trebalo ukazati na to. Po
okoncanju rasprave, Komsija je sa deset glasova ,,za“ i jednim ,,protiv* izrekla javnu
opomenu zbog krsenja Kodeksa.

2.Kuc¢a ljudskih prava i demokratije podnela je, uz saglasnost Simona Simonovic¢a, zalbu
Savetu zbog tekstova c¢ija je sustina prilog koji je emitovao Tanjug, a koji su preuzeli ,,Blic*,
,Kurir i ,,Informer*. Re¢ je snimku zabelezenom na protestu 18. jula ispred gradske
skupstine u Beogradu, na kojem je doslo do incidenta izmedu okupljenih gradana, policije i
pripadnika obezbedenja gradonacelnika. Iako je protiv etiri medija podneta jedinstvena
zalba, Komisija je raspravljala i odlu¢ivala o svakom mediju posebno, jer su tekstovi razliciti,
kao 1 zato $to je iz rasprave i glasanja o tekstovima objavljenim u ,,Kuriru* bila izuzeta Jelena
Spasi¢, urednica u tom listu.

U toku debate o tekstovima koje je objavo ,,Kurir®, Nevena Krivokapic je ocenila da u tekstu
“Istraga o incidentu ispred gradske skupstine: Saslu$an ¢lan Inicijative “Ne davimo Beograd”
ne vidi nikakvu povredu Kodeksa, dok je u drugom tekstu na koji se zalba odnosi, po njoj,
Simonoviceva izjava izvu€ena iz konteksta. Ona je naglasila i da se na Tanjugovom snimku
zapravo ne Cuje jasno $ta on tacno kaze. Sa ovim se saglasila Tamara Skrozza, koja je rekla da
se na snimku ne ¢uje psovka koju ,,Kurir navodi, te da je izjava tenedenciozno
interepretirana. Kao nesporno je ¢itaocima predstavljen ,,citat™ koji je zapravo nagadanje. Ivan
Cveji¢ je takode ocenio da prvi tekst uopste nije sporan, ta¢nije da Kodeks ni¢im nije
prekrsen. U drugom tekstu, zasnovanom na video snimku, sporno je to $to se na snimku zaista
ne ¢uje dobro §ta je rekao, a obrazloZzenje podnosioca Zalbe da je ucesnik protesta preneo
nesto Sto je rekao odbornik Bakarec deluje uverljivo. Problem je, kazao je, §to, ocigledno,
nijedan od medija o kojima Komisije odlucuje, nije imao novinara na samom dogadaju, nego
su tekstove pisali samo na osnovu nerazgovetnog snimka i nista dodatno ne proveravajuéi.
,Kurir®, istina, u tekstu kaze da su §ta je reCeno zakljucili iz Tanjugovog snimka, ali je pitanje
da li je to dovoljna ograda, odnosno koliko je redakcija postupila u skladu sa nacelom
novinarske paznje. Komisija je jednoglasno odlucila da je ,,Kurir prekrSio Kodeks tekstom
“Demonstrant na megafon: Razbili smo nos policajcu”, kao 1 da drugim tekstom Kodeks nije
prekrSen.

Rapravljajuci o tekstu koji je objavio ,,Blic*, Jelena Spasic je rekla da se na snimku ne ¢uje
jasno sta ucesnik protesta kaze i da zbog toga ne moze da oceni da li je list tacno citirao
izgovoreno ili nije, ta¢nije da li je Simonovi¢, kako ,,Blic* prenosi, opsovao ili nije. Skrozza
je istakla da je problem upravo to $to se decidirano tvrdi nesto §to se na snimku ne ¢uje, dok
je Jelena Spasi¢ rekla da mozda ,,Blic“ ima bolje tehni¢ke moguénosti pa su jasnije culi Sta je
reCeno. Tamara Skrozza je rekla da za nju nema dileme da je Kodeks prekrsen jer je u naslov
stavljeno nesto $to se ne cuje na snimku 1 to jo§ uz opasku da su organizatori ,,razotkriveni*
¢ime je list ocigledno tendenciozno interepretirao video snimak. ,,Blic” je optuzio Simonovica
na osnovu necega Sto pretpostavljaju da je rekao. Nevena Krivokapi¢ je naglasila da se u
naslovu teksta odmah izvodi zakljucak, a da i u samo tekstu ima formulacija tipa ,,nenamerno
se odao*, ,,potvrdio da su razbili nos policajcu®, zbog kojih se ne moze re¢i da je list samo



Verno preneo ono $to je na Tanjugovom snimku. Petar Jeremi¢ je dodao da je navodenjem
psovke u naslovu teksta povredena i etika i kultura javne re¢i. Nakon rasprave, Komisija je sa
deset glasova ,,za* 1 jednim ,,uzdrzanim* odluc¢ila da je ,,Blic* prekrSio Kodeks.

U toku debate o tekstu u ,,Infomeru , Tamara Skrozza je rekla da vazi sve $to i za ,,Blic*, s
tim $to je u ovom slucaju re€ i o tome da taj list vodi otvorenu politicku kampanju protiv
¢lanova Inicijative ,,Ne davimo Beograd®, odnosno da je sproni tekst otvoreno politicko
agitovanje. Zbog toga je prekrSena i odredba Kodeksa koja zabranjuje politicke i ekonomske
uticaje na uredivacku politiku. Zlatko Cobovié je ukazao da je Kodeks prekrien i upotrebom
termina ,,patkari®, kao i netatnom tvrdnjom ,,Informera“ da video snimak ,,u potpunosti
demantuje” izjave organizatora protesta. Komisija je na kraju jednoglasno izrekla javnu
opomenu zbog krsenja Kodeksa novinara.

Razmatrajuéi deo Zalbe koji se odnosi na Tanjug ¢lanovi Komisije su zakljucili da snimak do
kojeg vodi link naveden u zalbi nije onakav kakvim ga podnosilac zalbe opisuje, odnosno da
se izjava Simona Simonovica ne ponavlja dva puta, niti se ¢ini da je snimak montiran.
Vladimir Radomirovi¢ i Tamara Skrozza su ukazali da bi u odluci Komisije trebalo naglasiti
da je odluceno isklju¢ivo na osnovu onoga $to je navedeno u zalbi. Da li je prilog u
meduvremenu menjan ili ,,doradivan“ u medjima koji su ga kasnije emitovali Komisiji nije
poznato, pa 0 eventualnim montazama koje podnosilac Zalbe navodi ne moze da se izjasnjava.
Zlatko Cobovié je dodao i da u prateéem tekstu agenije ,, Tanjug® nema ni¢eg spornog, niti se
u njemu uopSte pominje $ta je Simonovi¢ rekao na megafon. Komisija je zato jednoglasno
odlucila da Tanjug nije prekrsio Kodeks.

3. Advokati Danice Maksimovi¢ poneli su zalbu zbog tekstova i fotografija nage glumice,
koje su novinari ,,Kurira®, kako je navedeno, tajno i neovlas¢eno snimili na privatnoj
nudistickoj plazi na Adi Bojani. Fotografije su objavljene kao reagovanje lista na to Sto je
glumica napala novinarku lista kada je videla da je slikaju. 1z rasprave i odlu¢ivanja bila je
izuzeta Jelena Spasi¢. U toku debate, Ivan Cveji¢ je rekao da je nesumnjivo povredena
privatnost Danice Maksimovi¢, koja je slikana na privatnoj plazi na kojoj je vidno istaknuto
da je zabranjeno fotografisanje. On je dodao da su tekstovi vesto upakovani kao pri¢a o tome
kako je glumica napala novinarsku ekipu i da je zbog toga kaZnjena, a da se nigde ne pominje
da je ta ekipa neovlas¢eno snimala. Cveji¢ je rekao i da ne misli da je, kako podnosilac Zalbe
tvrdi, prekrSena pretpostavka nevinosti time $to je objavljeno da je Maksimoviéeva kaznjena
kod sudije za prekr$aje nov€anom kaznom. Tamara Skrozza je rekla da je Zalba nepotrebno
komplikovano napisana, a da je zapravo rec o ,,Skolskom primeru* kr§enja prava na
privatnost. Ona je objasnila da je glumica nije snimljenja na javnom mestu, kako pise ,,Kurir®,
veé na privatnoj plazi na kojoj je zabranjeno snimanje. Cak i da taj znak ne postoji, veliko je
pitanje da li je nudisticka plaza, na koju se ne moze ni uéi u ode¢i, javni prostor. Po njenom
misljenju, prekrSena je 1 odredba Kodeksa koja govori o tome da je izostavljanje bitnih
¢injenica jednako iznoSenju lazi, time $to je ,,Kurir* ,,propustio* da napiSe da su fotografije
snimljene na mestu na kojem je to zabranjeno. Petar Jeremi¢ je ukazao da je obezbedenje
kompleksa u okviru kojeg je plaza podnelo prijavu protiv novinara zbog neovlas¢enog
snimanja, a da se u tekstovima govori samo o tome kako je glumica njih napala. Nevena
Krivokapi¢ je istakla da je problem i to $to je list ponovo objavio neke stare fotografije drugih
javnih licnosti takode sa nudisticke plaze, navodec¢i kako se, eto, oni nisu bunili zbog toga. Po
okoncanju diskusije, Komisija je jednoglasno odlucila da je Kodeks prekrsen.

4.Gej lezbejski info centar je podneo zalbu zbog komentara ¢italaca objavljenih ispod dva
teksta koja su se odnosila na napad na gej klub u SAD. Clanovi Komisije su jednoglasno



ocenili da sporni komentari sadrze diskriminatorne stavove u odnosu na LGBT populaciju i da
opravdavaju nasilje nad tom seksualnom manjinom. Komisija je jo$ jednom podsetila da
redakcije smatra odgovornim za komentare Citalaca i ocenila da je ,, Telegraf.rs®, ¢ak i da
nema premoderaciju, imao dovoljno vremena od kada je zalba podneta da ukloni sporne
komentare.

Sednica je zavrSena u 19.25 sati.

Zapisnik vodila Predsedavajuci

Gordana Novakovi¢ Stojan Markovi¢



