
SAVET ZA ŠTAMPU   

Komisija za žalbe 

Br. 57 

31.8.2016.godine 

Beograd 

 

ZAPISNIK 

 

Sa 56. sednice Komisije za žalbe održane 31.8.2016. sa početkom u 18 sati u prostorijama 

Saveta za štampu  

Prisutni svi članovi Komisije: Stojan Marković, Tamara Skrozza, Vlado Mareš, Ivan Cvejić, 

Petar Jeremić, Vladimir Radomirović, Nevena Krivokapić, Ivana Stjelja, Dragan ĐorĎević, 

Zlatko Čobović i Jelena Spasić. 

Ostali prisutni: Kristina Kostić iz advokatske kancelarije Stojković, koja zastupa „Blic“ i 

Danicu Maksimović i Gordana Novaković, generalna sekretarka Saveta za štampu 

 

Dnevni red: 

 

1.Razmatranje žalbe Radija City na tekst objavljen na Gradskom portalu 018 

2. Razmatranje žalbe Kuće ljudskih prava i demokratije na tekstove i priloge objavljene u 

listovima „Kurir“, „Blic“ i „Informer“ i na servisu agencije Tanjug 

3. Razmatranje žalbe Danice Maksimović na tekstove objavljene u „Kuriru“ 

4. Razmatranje žalbe Gej lezbejskog info centra na komentare čitalaca objavljene na portalu 

„Telegraf.rs“  

 

Članovi Komisije prethodno su obavešteni da je Asocijacija medija izabrala Jelenu Spasić za 

novu članicu Komisije, umesto Marije Kordić. 

1.Ivana Petrović, suvlasnica Radija City o.d. podnela je žalbu Savetu za štampu, tvrdeći da 

sporni tekst sadrži niz neisitna i proizvoljnih insinuacija protiv privrednog društva, koje je 

osnivač radio stanice i dva portala, kao i da sadrži diskriminatorne tvrdnje u odnosu na 

Gorance. U toku rasprave, Tamara Skrozza je rekla da smatra da je prekršena odredba koja se 

odnosi na istinitost izveštavanja i to zbog netačne tvrdnje da nijedna druga TV ili radio stanica 

iz Niša nije dobila novac na konkursu Ministarstva, sem tri medija u vlasništvu City radija. Da 

je Kodeks prekršen smatrao je i Dragan ĐorĎević, dok je Jelena Spasić rekla da misli da su 



sem istinitosti izveštavanja, prekršene i odredbe koje se odnose na zabranu diskriminacije. 

Ona se saglasila sa ocenom da u tekstu nema klevete, odnosno uvrede. Petar Jeremić i Tamara 

Skrozza su ukazali na to da podnosilac nije imao osnova da se žali zbog diskriminacije 

Goranaca, a Jeremić je rekao da, po njegovom mišljenju, tvrdnje iz teksta i nisu 

diskriminatorne. Ivana Stjelja je istakla da brojnost jedne manjine ne može biti jedini osnov za 

odlučivanje o tome koliko je novca potrebno za njeno informisanje i da je čak, naprotiv, po 

pravilu ugroženiji onaj ko je malobrojniji. Stojan Marković je rekao da je prebrojavanje po 

nacionalnoj osnovi uvek problematično i da bi u odluci svakako trebalo ukazati na to. Po 

okončanju rasprave, Komsija je sa deset glasova „za“ i jednim „protiv“ izrekla javnu 

opomenu zbog kršenja Kodeksa. 

2.Kuća ljudskih prava i demokratije podnela je, uz saglasnost Simona Simonovića, žalbu 

Savetu zbog  tekstova čija je suština prilog koji je emitovao Tanjug, a koji su preuzeli „Blic“, 

„Kurir“ i „Informer“. Reč je snimku zabeleženom na protestu 18. jula ispred gradske 

skupštine u Beogradu, na kojem je došlo do incidenta izmeĎu okupljenih graĎana, policije i 

pripadnika obezbeĎenja gradonačelnika. Iako je protiv četiri medija podneta jedinstvena 

žalba, Komisija je raspravljala i odlučivala o svakom mediju posebno, jer su tekstovi različiti, 

kao i zato što je iz rasprave i glasanja o tekstovima objavljenim u „Kuriru“ bila izuzeta Jelena 

Spasić, urednica u tom listu.  

U toku debate o tekstovima koje je objavo „Kurir“, Nevena Krivokapić je ocenila da u tekstu 

“Istraga o incidentu ispred gradske skupštine: Saslušan član Inicijative “Ne davimo Beograd” 

ne vidi nikakvu povredu Kodeksa, dok je u drugom tekstu na koji se žalba odnosi, po njoj, 

Simonovićeva izjava izvučena iz konteksta. Ona je naglasila i da se na Tanjugovom snimku 

zapravo ne čuje jasno šta on tačno kaže. Sa ovim se saglasila Tamara Skrozza, koja je rekla da 

se na snimku ne čuje psovka koju „Kurir“ navodi, te da je izjava tenedenciozno 

interepretirana. Kao nesporno je čitaocima predstavljen „citat“ koji je zapravo nagaĎanje. Ivan 

Cvejić je takoĎe ocenio da prvi tekst uopšte nije sporan, tačnije da Kodeks ničim nije 

prekršen. U drugom tekstu, zasnovanom na video snimku, sporno je to što se na snimku zaista 

ne čuje dobro šta je rekao, a obrazloženje podnosioca žalbe da je učesnik protesta preneo 

nešto što je rekao odbornik Bakarec deluje uverljivo. Problem je, kazao je, što, očigledno, 

nijedan od medija o kojima Komisije odlučuje, nije imao novinara na samom dogaĎaju, nego 

su tekstove pisali samo na osnovu nerazgovetnog snimka i ništa dodatno ne proveravajući. 

„Kurir“, istina, u tekstu kaže da su šta je rečeno zaključili iz Tanjugovog snimka, ali je pitanje 

da li je to dovoljna ograda, odnosno koliko je redakcija postupila u skladu sa načelom 

novinarske pažnje. Komisija je jednoglasno odlučila da je „Kurir“ prekršio Kodeks tekstom 

“Demonstrant na megafon: Razbili smo nos policajcu”, kao i da drugim tekstom Kodeks nije 

prekršen. 

Rapravljajući o tekstu koji je objavio „Blic“, Jelena Spasić je rekla da se na snimku ne čuje 

jasno šta učesnik protesta kaže i da zbog toga ne može da oceni da li je list tačno citirao 

izgovoreno ili nije, tačnije da li je Simonović, kako „Blic“ prenosi, opsovao ili nije. Skrozza 

je istakla da je problem upravo to što se decidirano tvrdi nešto što se na snimku ne čuje, dok 

je Jelena Spasić rekla da možda „Blic“ ima bolje tehničke mogućnosti pa su jasnije čuli šta je 

rečeno. Tamara Skrozza je rekla da za nju nema dileme da je Kodeks prekršen jer je u naslov 

stavljeno nešto što se ne čuje na snimku i to još uz opasku da su organizatori „razotkriveni“ , 

čime je list očigledno tendenciozno interepretirao video snimak. „Blic“ je optužio Simonovića 

na osnovu nečega što pretpostavljaju da je rekao. Nevena Krivokapić je naglasila da se u 

naslovu teksta odmah izvodi zaključak, a da i u samo tekstu ima formulacija tipa „nenamerno 

se odao“, „potvrdio da su razbili nos policajcu“, zbog kojih se ne može reći da je list samo 



verno preneo ono što je na Tanjugovom snimku. Petar Jeremić je dodao da je navoĎenjem 

psovke u naslovu teksta povreĎena i etika i kultura javne reči. Nakon rasprave, Komisija je sa 

deset glasova „za“ i jednim „uzdržanim“ odlučila da je „Blic“ prekršio Kodeks. 

U toku debate o tekstu u „Infomeru“ , Tamara Skrozza je rekla da važi sve što i za „Blic“, s 

tim što je u ovom slučaju reč i o tome da taj list vodi otvorenu političku kampanju protiv 

članova Inicijative „Ne davimo Beograd“, odnosno da je sproni tekst otvoreno političko 

agitovanje. Zbog toga je prekršena i odredba Kodeksa koja zabranjuje političke i ekonomske 

uticaje na ureĎivačku politiku. Zlatko Čobović je ukazao da je Kodeks prekršen i upotrebom 

termina „patkari“, kao i netačnom tvrdnjom „Informera“ da video snimak „u potpunosti 

demantuje“ izjave organizatora protesta. Komisija je na kraju jednoglasno izrekla javnu 

opomenu zbog kršenja Kodeksa novinara. 

Razmatrajući deo žalbe koji se odnosi na Tanjug članovi Komisije su zaključili da snimak do 

kojeg vodi link naveden u žalbi nije onakav kakvim ga podnosilac žalbe opisuje, odnosno da 

se izjava Simona Simonovića ne ponavlja dva puta, niti se čini da je snimak montiran. 

Vladimir Radomirović i Tamara Skrozza su ukazali da bi u odluci Komisije trebalo naglasiti 

da je odlučeno isključivo na osnovu onoga što je navedeno u žalbi. Da li je prilog u 

meĎuvremenu menjan ili „doraĎivan“ u medjima koji su ga kasnije emitovali Komisiji nije 

poznato, pa o eventualnim montažama koje podnosilac žalbe navodi ne može da se izjašnjava. 

Zlatko Čobović je dodao i da u pratećem tekstu agenije „Tanjug“ nema ničeg spornog, niti se 

u njemu uopšte pominje šta je Simonović rekao na megafon. Komisija je zato jednoglasno 

odlučila da Tanjug nije prekršio Kodeks. 

3. Advokati Danice Maksimović poneli su žalbu zbog tekstova i fotografija nage glumice, 

koje su novinari „Kurira“, kako je navedeno, tajno i neovlašćeno snimili na privatnoj 

nudističkoj plaži na Adi Bojani. Fotografije su objavljene kao reagovanje lista na to što je 

glumica napala novinarku lista kada je videla da je slikaju. Iz rasprave i odlučivanja bila je 

izuzeta Jelena Spasić. U toku debate, Ivan Cvejić je rekao da je nesumnjivo povreĎena 

privatnost Danice Maksimović, koja je slikana na privatnoj plaži na kojoj je vidno istaknuto 

da je zabranjeno fotografisanje. On je dodao da su tekstovi vešto upakovani kao priča o tome 

kako je glumica napala novinarsku ekipu i da je zbog toga kažnjena, a da se nigde ne pominje 

da je ta ekipa neovlašćeno snimala. Cvejić je rekao i da ne misli da je, kako podnosilac žalbe 

tvrdi,  prekršena pretpostavka nevinosti time što je objavljeno da je Maksimovićeva kažnjena 

kod sudije za prekršaje novčanom kaznom. Tamara Skrozza je rekla da je žalba nepotrebno 

komplikovano napisana, a da je zapravo reč o „školskom primeru“ kršenja prava na 

privatnost. Ona je objasnila da je glumica nije snimljenja na javnom mestu, kako piše „Kurir“, 

već na privatnoj plaži na kojoj je zabranjeno snimanje. Čak i da taj znak ne postoji, veliko je 

pitanje da li je nudistička plaža, na koju se ne može ni ući u odeći, javni prostor. Po njenom 

mišljenju, prekršena je i odredba Kodeksa koja govori o tome da je izostavljanje bitnih 

činjenica jednako iznošenju laži, time što je „Kurir“ „propustio“ da napiše da su fotografije 

snimljene na mestu na kojem je to zabranjeno. Petar Jeremić je ukazao da je obezbeĎenje 

kompleksa u okviru kojeg je plaža podnelo prijavu protiv novinara zbog neovlašćenog 

snimanja, a da se u tekstovima govori samo o tome kako je glumica njih napala. Nevena 

Krivokapić je istakla da je problem i to što je list ponovo objavio neke stare fotografije drugih 

javnih ličnosti takoĎe sa nudističke plaže, navodeći kako se, eto, oni nisu bunili zbog toga. Po 

okončanju diskusije, Komisija je jednoglasno odlučila da je Kodeks prekršen. 

4.Gej lezbejski info centar je podneo žalbu zbog komentara čitalaca objavljenih ispod dva 

teksta koja su se odnosila na napad na gej klub u SAD. Članovi Komisije su jednoglasno 



ocenili da sporni komentari sadrže diskriminatorne stavove u odnosu na LGBT populaciju i da 

opravdavaju nasilje nad tom seksualnom manjinom. Komisija je još jednom podsetila da 

redakcije smatra odgovornim za komentare čitalaca i ocenila da je „Telegraf.rs“, čak i da 

nema premoderaciju, imao dovoljno vremena od kada je žalba podneta da ukloni sporne 

komentare.  

Sednica je završena u 19.25 sati. 

 

Zapisnik vodila                                                                     Predsedavajući 

Gordana Novaković                                                              Stojan Marković 

 


