
Na osnovu članova 19. i 21. Statuta Saveta za štampu i članova 15. i 16. Poslovnika o radu Komisije 

za žalbe, Komisija za žalbe Saveta za štampu u sastavu: Stojan Marković, Nevena Krivokapić, 

Tamara Skrozza, Vlado Mareš, Vera Barišić – Popović, Zlatko Čobović, Petar Jeremić, Vladimir 

Radomirović, Ivana Stjelja i Dragan ĐorĎević, na sednici održanoj 24.11. 2016. godine, većinom 

glasova donosi 

 

ODLUKU 

Tekstom “Farsa, osloboĎen za batine“, objavljenim 25. oktobra 2016. godine u štampanom i onlajn 

izdanju, dnevni list „Kurir“ 

1. prekršio je tačke 1 i 2 Odeljka I (Istinitost izveštavanja) Kodeksa novinara Srbije, o obavezi 

novinara da tačno, objektivno, potpuno i blagovremeno izvesti o dogaĎajima od interesa za javnost, 

poštujući pravo javnosti da sazna istinu i držeći se osnovnih standarda novinarske profesije, kao i da 

prvi jasnu razliku izmeĎu činjenica koje prenosi, komentara, pretpostavki i nagaĎanja, 

2. prekršio je i tačku 3 Odeljka V (Novinarska pažnja), po kojoj je prećutkivanje činjenica koje 

mogu bitno da utiču na stav javnosti o nekom dogaĎaju jednako njihovom namernom iskrivljivanju ili 

iznošenju laži. 

Tekstom „Danilo Ikodinović ogorčen: Kretena Čanka bi oslobodili i da je ubio čoveka“, objavljenim 

26.oktobra 2016. godine u štampanom i onlajn izdanju, „Kurir“ je 

1. prekršio tačku 2 Odeljka I (Istinitost izveštavanja) o obavezi medija da prave jasnu raziliku 

izmeĎu činjenica koje prenose, komentara, pretpostavki i nagaĎanja, 

2. prekršio je i tačku 6 Odeljka IV (Odgovornost novinara), po kojoj je novinar obavezan da 

neguje kulturu i etiku javne reči. 

Nalaže se dnevnom listu „Kurir“ da ovu odluku objavi u svom štampanom i onlajn izdanju najkasnije 

pet dana od dana dostavljanja odluke. 

OBRAZLOŽENJE 

Žalbu Savetu za štampu podneo je Biro za informisanje Lige socijaldemokrata Vojvodine, uz pisanu 

saglasnost Nenad Čanka, predsednika stranke. Podnosilac žalbe je naveo da su tekstovi netačni, 

neobjektivni, pristrasni i huškački, te da je njima prekršeno više tačaka Kodeksa novinara Srbije iz 

poglavlja koja se odnose na istinitost izveštavanja, odgovornost novinara i novinarsku pažnju. U 

žalbi se, izmeĎu ostalog, ukazuje da u tekstu ima grešaka poput toga da nije odlučivao Viši, nego 

Osnovni sud, da nije reč o dogaĎaju od pre tri, nego četiri godine, ali da je mnogo sporniji od toga 

način na koji je tekst opremljen, izbor fotografija i potpisi ispod njih. Prenose se i reči advokata koji 

navodi da je reč o „očiglednom obliku političke korupcije“, dok oštećeni govori da je Čanak 

„privatizovao pravosudni sistem Vojvodine i pokušava da ga odvoji od Srbije“. TakoĎe, u žalbi se 

ukazuje i na to da je novinarka navela da Čanak nije prisustvovao izricanju presude, namerno ne 

navodeći da to i nije obavezno i da na sud nije došao ni Lešanović. Kad je reč o drugom tekstu u 

kojem se prenosi izjava Danila Ikodinovića, suvlasnika kafane u kojoj je došlo do tuče, naglašava se 



da je Čanak nazvan kretenom, što je nepotrebno i grubo vreĎanje, kao i da je Ikodinović 

diskriminisao žene, izjavom da je neko ko uradi ono što je Čanak uradio žensko. 

U odgovoru na žalbu direktorka „Kurira“ dr Ivana Slović Krčedinac navela je da žalba u celosti 

neosnovana, te da očigledno postoji želja da se stvori slika da je Nenad Čanak ugrožen jer „Kurir“ 

vodi hajku protiv njega. Nenamerno učinjene greške na koje je podnosilac žalbe ukazao ispravljene 

su u onlajn izdanju, termini „bahat“ i „nedodirljiv“, koji su upotrebljeni u tekstu su vrednosni sudovi, 

kao i ocena „bruka“ u opremi teksta. Fotografije nisu ni na koji način prekrajane, a postoji nesporni 

javni interes da se o ovome piše, pa i da se dogaĎaj ilustruje fotografijom Lešanovića sa podlivima 

na licu. To što novinarka nije navela da Čanak nije bio u obavezi da prisustvuje izricanju presude ne 

znači da je nešto htela da iskrivi, niti je morala da to istakne. Druge strane u tekstu nema zato što 

advokat Nenada Čanka nije želeo da da zvaničnu izjavu novinarima, pa je nemaju ni drugi mediji. 

Kad je reč o drugom tekstu, „Kurir“ je objavio izvinjenje ženama, ukoliko su se osetile 

diskriminisanim Ikodinovićevom izjavom. Reč „kreten“, ističe se u odogovoru, upotrebljena je u 

figurativnom smislu, a ne kao termin koji ukazuje na bolest, te je, i u ovom slučaju, reč o 

vrednosnom sudu. Podseća se i na odluku Evropskog suda za ljudska prava po kojoj je „idiot“ 

vrednosni sud, kao i na to da bi tumačenja odredaba Kodeksa trebalo da bude u skladu sa ovim 

odlukama. 

Većina članova Komisije ocenila je da „Kurir“ o ovom slučaju nije izvestio u skladu sa Kodeksom 

novinara, a prekršene su, pre svega, odredbe Kodeksa koje se odnose na istinitost izveštavanja. O 

odluci suda javnost nije informisana tačno, objektivno i nepristrasno, a bez ograde su prenošene 

čiste spekulacije i nagaĎanja aktera dogaĎaja. I Nenad Čanak i sudija optuženi su, bez ikakvih 

dokaza, za korupciju, a novinar je to potpuno nekritički preneo. TakoĎe, u samom tekstu izostavljene 

su činjenice koje mogu bitno da utiču na stav javnosti, poput onih da ni Lešanović nije došao na sud 

ili da Čanak nije morao da se pojavi. 

U drugom tekstu u kojem se praktično samo prenose stavovi Danila Ikodonivića, „Kurir“ je, po oceni 

članova Komisije, upotrebom termina „kreten“ prekršio odredbu Kodeksa koja novinare i medije 

obavezuje na poštovanje etike i kulture javne reči. Bez obzira što je reč o vrednosnom sudu jedne 

osobe, za koji list verovatno ne bi bi odgovoran pred sudom, uredništvo „Kurira“, sa etičkog 

stanovišta, ima obavezu da takve stavove formuliše na način koji ne narušava kulturu javne reči. 

TakoĎe, tvrdnja istog sagovornika da bi Čanak bio osloboĎen i da je ubio čoveka jeste neosnovana 

spekulacija, koja je u naslovu teksta predstavljena kao činjenica, čime je takoĎe prekršen Kodeks 

novinara. 

Zbog svega toga, Komisija za žalbe je sa osam glasova „za“ i dva „protiv“ donela odluku da je „Kurir“ 

spornim tekstovima prekršio odredbe Kodeksa novinara Srbije i naložila listu da ovu odluku objavi. 

 

Beograd, 24.11.2016. 



 

Predsedavajući 

Stojan Marković 

 


