
SAVET ZA ŠTAMPU   

Komisija za žalbe 

Br. 60 

24.11.2016.godine 

Beograd 

 

ZAPISNIK 

 

Sa 59. sednice Komisije za žalbe održane 24.11.2016. sa početkom u 18 sati u prostorijama 

Saveta za štampu  

Prisutni svi članovi Komisije: Stojan Marković, Tamara Skrozza, Vlado Mareš, Vera Barišić 

Popović, Petar Jeremić, Vladimir Radomirović, Nevena Krivokapić, Ivana Stjelja, Dragan 

ĐorĎević, Zlatko Čobović i Jelena Spasić. 

Ostali prisutni: Robert Vizi iz Biroa za informisanje Lige socijaldemokrata Vojvodine, Emil 

Holcer, projekt menadžer Saveta za štampu i Gordana Novaković, generalna sekretarka 

Saveta za štampu 

 

Dnevni red: 

 

1.Razmatranje žalbe Nenada Čanka na tekstove objavljene u dnevnom listu „Kurir“ 

2. Razmatranje žalbe Nenada Čanka na tekst objavljen u dnevnom listu „Alo“ 

3.Razmatranje žalbe Nenada Čanka na tekst objavljen u dnevnom listu „Informer“ 

4. Razmatranje žalbe Gej lezbejskog info centra na tekst objavljen u dnevnom listu „Srpski 

telegraf“ 

 

1.Biro za komunikacije Lige socijaldemokrata Vojvodine, podneo je, uz saglasnosr 

predsednika stranke Nenada Čanka, žalbe zbog načina na koji su mediji, meĎu kojima i 

„Kurir“, izveštavali o sudskoj presudi kojom je Čanak osloboĎen optužbe da je tukao Petra 

Lešanovića pre četiri godine u kafani „Tako je suĎeno“ u Novom Sadu. Podnosilac žalbe je 

smatrao da su tekstovi huškački, neobjektivni i pristrasni i da je njima prekršeno više odredbi 

Kodeksa novinara. Komisija nije razmatrala medijske napise o samom dogaĎaju od pre četiti 

godine, kao ni tekstove drugih medija sa suĎenja, koji su takoĎe priloženi uz sve tri žalbe. Iz 

rasprave i odlučivanja o ovoj žalbi bila je izuzeta Jelena Spasić, urednica u „Kuriru. U toku 

rasprave, Zlatko Čobović je rekao da ne želi da se bavi time da li su mediji vodili hajku protiv 

Čanka u toku sudskog postupka, već samo tekstovima na koje je podneta žalba i odgovorom 

na žalbu. On je, odgovarajući na sve primedbe iznete u žalbi, naveo da greške poput toga da 



nije reč o Višem, nego Osnovnom sudu, ili da je do tuče došlo pre četiri, a ne pre tri godine, 

nisu bitne sa stanovišta poštovanja Kodeksa, kao i da ne misli da je Kodeks prekršen i 

upotrebom termina „bahat“ ili „nedodirljiv“, jer svako ima pravo da komentariše presudu sve 

dok to ne prelazi u uvredu, što ovde nije slučaj. MeĎutim, izostavljanje objašnjenja da Čanak i 

nije bio obavezan da prisustvuje izricanju presude, kada je već navedeno da nije došao u sud, 

predstavlja izostavljanje činjenica koje mogu bitno da utiču na stav čitalaca, što je suprotno 

članu 3 Poglavlja V Kodeksa. Kodeks je, po njegovom mišljenju, prekršen i time što je, bez 

ograde i dokaza, prenet i deo izjave oštećenog da je Čanak „faktor nestabilnosti“, „da odvaja 

Vojvodinu od Srbije“, kao i da je pravosuĎe korumpirano. U drugom tekstu prekršena je 

odredba o obavezi poštovanja etike i kulture javne reči, a po njemu, poseban primer 

bezobrazluka predstavlja to što „Kurir“ u odgovoru na žalbu pokušava da objasni da je 

„kreten“ u stvari pristojan i lep izraz. Dodao je i da je istim tekstom prekršena odredba 

Kodeka koja zabranjuje da se nagaĎanja predstavljaju kao činjenice. Istu ocenu izneo je i 

Petar Jeremić, koji je naveo da je „kreten“ ,istina, vrednosni sud, ali da je ipak preĎena 

dozvoljena granica, dok je tvrdnjom da bi „kreten Čanak bio osloboĎen i da je ubio čoveka“ 

spekulacija predstavljena kao činjenica. Po njegovom mišljenju, prvi tekst je na granici, ali 

njime ipak nije prekršen Kodeks, jer Čanak kao javna ličnost mora da istrpi odreĎenu kritiku. 

Vera Barišić Popović je rekla da joj je nejasno kako je moguće da novinar koji je pratio 

suĎenje ne zna u kom je sudu bio i kada se desio slučaj o kojem piše. Nevena Krivokapić je 

takoĎe istakla da je novinar koji izveštava sa suĎenja morao da navede neke bitne činjenice, 

jer je iz teksta potpuno nejasno da li je reč o ponovnom suĎenju ili o drugostepenom 

postupku, da li je presuda pravosnažna ili nije...Kad je reč o drugom tekstu, on je ceo 

komentar Danila Ikodinovića, koji je izneo svoj vrednosni sud, ali medij ipak ima 

odgovornost da to „upakuje“ tako da nije u suprotnosti sa etikom i kulturom javne reči. Ona je 

podsetila da je Evropski sud za ljudska prava doneo više odluka o tome šta se smatra 

vrednosnim sudom, ali je dodala i da jedna stvar sudska praksa, a drugo kada se govori o 

etičkom aspektu takvih tvrdnji. Ivana Stjelja je naglasila da je u tekstu sva pažnja usmerena na 

kritiku sudske odluke, koja je potpuno paušalna, novinari se uopšte, recimo, ne bave time što 

je jedna optužnica zastarela, što predstavlja sistemski problem našeg pravosuĎa, već na 

neargumenovan i neobjektivan način kritikuju rad suda. Navela je i da je tačno da se „Kurir“ 

izvinio ženamama koje je Ikodinović uvredio svojom izjavom, ali je to izvinjenje objavljeno 

samo u štampanom izdanju, dok u onlajn izdanju u predmetnom tekstu i dalje stoji identična 

izjava, bez ikakve ograde i vidljivog izvinjenja. Da je Kodeks prekršen i jednim i drugim 

tekstom smatrali su i Dragan ĐorĎević i Stojan Marković, koji je rekao i da je, ukoliko je 

sudska presuda nepravosnažna, Kodeks prekršen i time što medij nedozvoljeno utiče na sudije 

komentarišući presudu.Vlado Mareš je, meĎutim, rekao da ovde postoje dva tasa – na jednom 

je nasilje, a na drugom medijsko preterivanje. Reč je o dogaĎaju koji je uzburkao javnost, i 

ono što je „Kurir“ objavio je jedan od mogućih odgovora na to što je neko pribegao nasilju, a 

što Čanak želi da nekako priguši. Istakao je da ovde nije reč o kampanji, nego o javnoj debati, 

za koju je javnost veoma zainteresovana. Po njemu, Komisija treba da se opredeli izmeĎu 

toga da li će da podrži nasilje ili medijsko preterivanje, te da mora da osudi nasilje i da podrži 

javnu debatu o tome. On je, ipak, dodao da je, pre svega, važno da se odluka donese i da će, 

ukoliko bude zavisila od njegovog glasa, glasati kao većina. Tamara Skrozza je reagovala na 

ovo, ističući da ne mogu tako da se izjednačavaju stvari – „da smo ako glasamo da je prekršen 

Kodeks podržali nasilje“. Zlatko Čobović je podsetio da Komisija odlučuje o načinu na koji je 

list obradio temu, a ne o tome da li je neko nekoga prebio i šta se u stvari dogodilo. Vladimir 

Radomirović je rekao da njemu u ovim, kao i u drugom tekstovima koji su objavljeni o ovom 

slučaju, smeta površnost. Potpuno je, recimo, ostalo neobjašnjeno zašto je Lešaanović otišao u 

Urgentni centar u Beograd, a nije ništa prijavio policiji u Novom Sadu, da li je obavljen 

uviĎaj...On je istakao i da je više razloga da se žali imala sudija nego Čanak, jer je ona, bez 



ikakvih dokaza optužena za „političku korupciju“. Uprkos svim manama tekstova ne misli, 

rekao je, da je prekršen Kodeks. Po okončanju rasprave, Komisija je sa osam glasova „za“, i 

dva „protiv“ odlučila da su tekstom „Farsa: Čanak osloboĎen za batine“ prekršene tačke 1 i 2 

Poglavlja I i tačka 3 Poglavlja V Kodeksa, dok su tekstom „Danilo Ikodinović: Kretena Čanka 

bi oslobodili i da je ubio čoveka“ prekršene tačka 2 Poglavlja I i tačka 6 Poglavlja IV.  

 

2. Žalba na list „Alo“ takoĎe je podneta zbog načina na koji je list izvestio o sudskoj presudi. 

Podnosilac žalbe je posebno ukazao da je huškački ton tekstu dat korišćenjem znakova 

uzvika, posebno prilikom prenošenje Čankove izjave sa sudskog pretresa, dok su naročito 

problematične fotografije Lešanovića i Čanka objavljene u okviru teksta. Zlatko Čobović je, u 

raspravi, ocenio da uzvičnicima nije pojačano dejstvo Čankove izjave, te da ne vidi kako je 

time tekst dobio huškački ton, kao i da ne smatra da u tekstu ima bilo kakvog prekršaja 

Kodeksa. Dodao je da ima primedbu na izbor Čankove fotografije, jer bi se mnogi uvredili da 

im objave takvu sliku, ali da ne smatra da je i time prekršen Kodeks. Tamara Skrozza je rekla 

da je tekst uravnotežen, sadrži izjave obe strane, u nadnaslovu postoji „ograda“ 

redakcije...Problem je, meĎutim, u tome što je izborom fotografije, po njoj, preĎena granica 

do koje urednik ima pravo da svoj stav ilustruje na takav način. Svakom ko je u javnom 

prostoru može se naći takva fotografija, a njeno objavljivanje u ovakvom kontekstu 

predstavlja zloupotrebu trenutka u kojem je snimljena. Zbog toga je, po njoj, ovde granica 

preĎena čak i više nego upotrebom termina „kreten“. Ona je, ipak, dodala da će prilikom 

glasanja biti uzdržana, jer zapravo nema odredbe Kodeksa za koju može da kaže da je 

prekršena ovakvim postupkom urednika. Jelena Spasić je ocenila da u tekstu nema nikakvog 

prekršaja, da postoji nesumnjiv javni interes da se o ovome piše, pa i da se komentariše, jer je 

dogaĎaj suviše važan da bi se sveo na vest. TakoĎe, Čanak kao javni funkcioner, bez obzira 

na svoju ličnost, mora da bude tolerantniji i spremniji da istrpi kritiku. Dodala je da joj je 

neverovatno da se podnosilac žali na upotrebu uzvičnika i da se ne može redakcijama 

sugerisati kakvim fotografijama mogu nešto da ilustruju, jer bi se time uvela cenzura. Sa ovim 

se saglasio i Vlado Mareš, koji je ocenio da je urednik možda malo preterao objavljivanjem 

fotografije Čanka koji se bekelji, ali da nije reč o nekoj zloupotrebi, dok je Nevena 

Krivokapić istakla da je fotografijama ilustrovan naslov. Po završetku debate, Komisija je sa 

devet glasova „za“ i jednim „protiv“ odlučila da list „Alo“ nije prekršio Kodeks. 

 

3. U toku rasprave o žalbi na tekst objavljen u „Informeru“, članovi Komisije su se saglasili 

da u tom tekstu ima najmanje spornih elemenata, odnosno da se ne može uočiti čime je 

prekršen Kodeks. Jelena Spasić je rekla da u tekstu ništa nije problematično, zasnovan je na 

izjavi oštećenog Lešanovića i ranijim napisima medija, novinari ne iznose nikakve svoje 

ocene. Osim toga, Čanku je ponuĎeno da iznese svoje viĎenje presude, što je odbio, pa nema 

prava ni da se žali što u tekstu nema „druge strane“. Vladimir Radomirović je ukazao na to da 

je i LSV pokušao da manipuliše, navodeći u žalbi da je netačna Lešnovićeva izjava da je 

Čanak udarao štapom po stolu u sudnici, jer je predsednik LSV samo zakačio donju stanu 

stola, pokazujući kako nije mogao ni da zamahne sa te blizine da bi udario Lešanovića. U 

izveštajima drugih medija, recimo „Blica“, navodi se, meĎutim, da je Čanak udario štapom po 

stolu. Nakon rasprave, Komisija je sa deset glasova „za“ i jednim „uzdržanim“ odlučila da 

„Informer“ nije prekršio Kodeks novinara. 

 

4. Gej lezbejski info centar je podneo žalbu, smatrajući da su spornim tekstom prekršene 

odredbe o istinitosti izveštavanja, pošto su, suprotno Kodeksu, pripadnici LGBT populacije 

povezani sa krivičnim delom, kao i da je LGBT zajednica diskriminisana upotrebom termina 

„peder“. U kraćoj raspravi, Tamara Skrozza je istakla da je, pored odredbi koje je podnosilac 

žalbe naveo, prekršena i obaveza da naslov mora da odgovara suštini teksta. U ovom slučaju, 



bez potvrde u tekstu, pripadnici seksualne manjine optuženi su da su krili oružje. „Za“ odluku 

da je Kodeks novinara prekršen glasalo je deset članova Komisije, dok je jedan ostao 

„uzdržan“, pa je „Srpskom telegrafu“ izrečena javna opomena. 

 

Sednica je završena u 19.25 sati. 

 

Zapisnik vodila                                                                     Predsedavajući 

Gordana Novaković                                                              Stojan Marković 

 


