

SAVET ZA ŠTAMPU KOMISIJA ZA ŽALBE

*Francuska 5/7
11000 Beograd*

ŽALILAC: ADRIA MEDIA GROUP doo Beograd, Vojkovića 8, matični broj: 17572423,
PIB: 103548123, izdavač dnevnog lista „Kurir“

PODNOŠILAC ODGOVORA: MEDIJSKA MREŽA doo Beograd-Stari grad, Trg Nikole Pašića 7, matični broj:
21167312, PIB: 109355177, izdavač dnevnog lista „Srpski telegraf“

ODGOVOR NA ŽALBU

Žalilac je dana 05. decembra Savetu za štampu podneo žalbu povodom tekstova objavljenih u dnevnom listu „Srpski telegraf“, zahtevajući donošenje odluke kojom se utvrđuje da su objavljivanjem tih tekstova prekršene odredbe Kodeksa novinara Srbije.

Žalba je neosnovana, te podnosilac odgovora predlaže Savetu za štampu da istu odbije.

I

Neosnovani su navodi žalilaca prema kojima su tekstom objavljenim u dnevnom listu „Srpski telegraf“ dana 12. novembra 2016. godine pod naslovom „Klintonovi plaćenici u panici, ostaju bez para“ prekršene odredbe Kodeksa novinara Srbije.

Novinari dnevnog lista „Srpski telegraf“ su iz tri različita izvora prikupili informacije prema kojima je poslovanje dnevnog lista „Kurir“ finansirano značajnim delom sredstvima koja je taj list primio od Ministarstva odbrane SAD, kao i ambasade SAD u Srbiji, počev od 2009. godine, kada je Hilari Klinton stupila na dužnost Državnog sekretara SAD.

Podnosilac posebno ističe da su direktor dnevnog lista „Srpski telegraf“ Saša Milovanović, glavni i odgovorni urednik tog lista, Milan Lađević i pomoćnik glavnog i odgovornog urednika tog lista, Katarina Martić, u spornom periodu bili zaposleni u dnevnom listu „Kurir“, te da su direktno učestvovali u realizaciji projekata za koje je „Kurir“ dobijao sredstva od Ministarstva odbrane SAD i ambasade SAD u Srbiji. Naloge za realizaciju projekata je imenovanim licima izdavao Aleksandar Rodić, jedini osnivač žalilaca.

Realizacija projekata finansiranih na taj način je bila sprovedena na različite načine, među kojima su i promovisanje NATO saveza i SAD u tekstovima dnevnog lista „Kurir“, organizovana putovanja zaposlenih u „Kuriru“ i drugo.

Sve navedeno je potvrđeno i u tekstu dnevnog lista „Informer“ od 07. novembra 2016. godine objavljenom na sajtu tog lista pod naslovom „Bruka! Amerika i EU finansiraju lažove i reketaše! Istražujemo ko su strani plaćenici u

Srbiji!", u kojem stoji da je „Kurir“ samo u periodu od aprila 2014. godine do avgusta 2015. godine od Stejt departmenta primio novčana sredstva u iznosu od 92.365 dolara.

dokaz: tekst objavljen na sajtu dnevnog lista „Informer“ u .pdf formatu

Pored toga, zamenik glavnog i odgovornog urednika dnevnog lista „Kurir“, Ratko Femić je u televizijskoj emisiji uporedio Donalda Trampa, novoizabranog predsednika SAD, sa Adolfom Hitlerom i Benitom Musolinijem, osobama koje su odgovorne za Drugi svetski rat, odnosno za smrt desetina miliona ljudi, što više nego očigledno predstavlja kampanju protiv Donalda Trampa. Novinari „Srpskog telegrafa“ su od Aleksandra Rodića zahtevali da se izjasni da li takvi navodi predstavljaju zvaničan stav „Kurira“, ali on na postavljena nije odgovorio. Budući da se „Kurir“ ni na koji način nije ogradio od ovakvih navoda svog novinara, to je jasno da je u pitanju zvaničan stav „Kurira“.

Dakle, iz navedenog jasno sledi da dnevni list „Srpski telegraf“ nije učinio povrede na koje žalilac ukazuje, odnosno da objavljivanjem spornog teksta nije povredio odredbe Kodeksa novinara Srbije kojima je propisano da su novinari dužni da izveštavaju istinito, nezavisno od pritiska i sa dužnom profesionalnom pažnjom.

II

Neosnovani su navodi žalioaca prema kojima su tekstom objavljenim u dnevnom listu „Srpski telegraf“ dana 18. novembra 2016. godine pod naslovom „NATO digao bunu u vojsci Srbije“ prekršene odredbe Kodeksa novinara Srbije.

Iz navoda žalioaca sledi da je je objavljivanjem informacije o tome da je dnevni list „Kurir“ primao novčana sredstva od strane NATO saveza i država članica tog saveza. Ovakve navode je podnosilac već opovrgao pod tačkom I, te se neće ponovo o tome izjašnjavati.

S tim u vezi napominjemo da je dnevni list „Kurir“ na svom internet portalu (push notifikacija) uoči štrajka vojske jedini mediji koji je najavljivao proteste u vojsci i da je ta najava bila centralna vest na sajtu Kurira.

Što se tiče navoda prema kojim su korišćenjem konstrukcije „reketaški Kurir“ prekršene odredbe Kodeksa novinara Srbije, podnosilac ističe da su isti neosnovani.

Izraz „reketaški Kurir“ predstavlja vrednosni sud koji je višestruko korišćen u medijima Republike Srbije, među kojima je najviše upotrebljavan u dnevnom listu „Informer“, Internet mediju „Teleprompter“, na televiziji „Pink“ i drugim medijima.

*dokaz: tekst objavljen na sajtu „Teleprompter“ 28. septembra 2016. godine pod naslovom „Koridori otkrili da reketaški „Kurir“ laže: kamioni mogu da prolaze kroz tunele“ u .pdf formatu
tekst objavljen na sajtu dnevnog lista „Informer“ 29. septembra 2016. godine pod naslovom „Debakl žute patke: čak i reketaški „Kurir“ digao ruke od njih“ u .pdf formatu*

Takođe, „Kurir“ su i druga lica optuživala za „reketašenje“, pre svih Miroslav Bogićević koji je izjavio da je Aleksandru Rodiću dao milion evra za realizaciju određenog posla.

dokaz: tekst objavljen na sajtu dnevnog lista „Blic“ dana 08. novembra 2015. godine pod naslovom „Bogićević: dao sam Rodiću milion evra za kupovinu „Politike“ u .pdf. formatu

Dakle, iz navedenog jasno sledi da dnevni list „Srpski telegraf“ ni na koji način nije povredio Kodeks novinara Srbije spornim tekstom.

U vezi sa ovim tvrdnjama ističemo da Aleksandar Rodić nije tužio ni Informer ni televiziju Pink, koji su nekoliko stotina puta koristili termin reketaški „Kurir“, a mnogi mediji i danas koriste taj vrednosni sud uz ime gospodina Rodića.

III

Neosnovani su navodi žalioca prema kojima objavljene informacije predstavljaju teške uvrede i neistinite date sa ciljem da se naškodi konkurentskom mediju i časti i ugledu podnosioca prijave, odnosno poziv na linč podnosioca. Sve objavljene informacije su iznete sa dužnom novinarskom pažnjom. Delom su prenete iz drugih medija, delom predstavljaju informacije koje su lično saznala lica zaposlena u „Srpskom telegrafu“ dok su bila zaposlena u „Kuriru“ i učestvovala u realizaciji projekata za koje je „Kurir“ primao novčana sredstva od navedenih subjekata.

Podnosilac posebno ističe da je žalba žalioca besmislena u delu kojim se tvrdi da je povređena čast žalioca. Čast predstavlja subjektivno kategoriju, unutrašnje osećanje fizičkog lica, pa je potpuno nejasno na osnovu čega žalilac tvrdi da mu je povređena čast, imajući u vidu da je žalilac privredno društvo, odnosno pravno lice koje ne može imati subjektivno osećanje časti.

Sve ovo jasno pokazuje da ova žalba predstavlja isključivo sredstvo pritiska žalioca na podnosioca odgovora, težnja ka cenzuri medija da se bave temama od interesa za javnost, i pokušaj da se podnosilac diskredituje kao medij koji je u kratkom vremenskom periodu postigao rezultate kakvi su nezapamćeni na medijskoj sceni Srbije.

Podnosilac ukazuje Komisiji da je Aleksandar Rodić, vlasnik žalioca koji je izdavač dnevnog lista „Kurir“, u tekstu pod naslovom „Srbijo izvini“ objavljenom 08. novembra 2015. godine na sajtu „Kurira“ naveo da je godinama postupao protivno svim pravilima novinarske struke, Kodeksu novinara Srbije, Zakona o javnom informisanju i medijima i svim drugim propisima kojima se uređuje način rada medija u Republici Srbiji.

dokaz: tekst objavljen na sajtu dnevnog lista „Kurir“ 08. novembra 2015. godine pod naslovom „Srbijo, izvini“ u .pdf formatu

U skladu sa svim izloženim, podnosilac odgovora zahteva od Komisije za žalbe da žalbu žalioca odbije kao neosnovanu.

U Beogradu, 09. decembra 2016. godine



za podnosioca

Ljubomir Dabović, direktor

za „Srpski telegraf“

Milan Lađević, glavni i odgovorni urednik