
SAVET ZA ŠTAMPU 

Komisija za žalbe 

Br. 65 

27.4.2017. 

Beograd 

 

ZAPISNIK 

Sa 64. sednice Komisije za žalbe, održane 27.4.2017. godine, sa početkom u 17 sati, na Fakultetu 

političkih nauka 

Prisutni svi članovi Komisije: Vladimir Radomirović, Zlatko Čobović, Stojan Marković, Tamara 

Skrozza, Vlado Mareš, Vera Barišić Popović, Petar Jeremić, Ivana Stjelja, Nevena Krivokapić, Vera 

Didanović i Dragan ĐorĎević. 

Ostali prisutni: studenti prve godine Fakulteta političkih nauka, dr Jelena Surčulija Milojević i 

 Gordana Novaković, generalna sekretarka Saveta za štampu 

 

Dnevni red: 

1. Razmatranje žalbe Marka Živkovića na tekst objavljen u dnevnom listu „Informer“ 

2. Razmatranje žalbe Gej lezbejskog info centra na tekst objavljen u dnevnom listu „Informer“. 

3. Razmatranje žalbe Gej lezbejskog info centra na tekst objavljen u dnevnom listu „Srpski 

telegraf“ 

4. Razmatranje žalbe portala „Pištaljka“ na tekst objavljen u dnevnom listu „Politika“ 

1.Marko Živković podneo je žalbu Savetu za štampu da su prekršene tačke 1, 2 i 5 Odeljka Istinitost 

izveštavanja tekstom, u okviru kojeg je objavljena njegova fotografija sa protesta, a u kojem se, 

izmeĎu ostalog, tvdi da je on nosio transparent – poternicu sa likom Maje Gojković, te da su ga tome 

„naučili tata i njegovi NATO/Soroš nalogodavci“. U toku rasprave, Tamara Skrozza je rekla da je 

Kodeks nesumnjivo prekršen i to ne samo odredbe koje je naveo podnosilac žalbe, već i one koje se 

odnose na zabranu diskriminacije, u ovom slučaju na osnovu političkog ili ideološkog neslaganja 

vlasnika lista sa učesnicima protesta. Prekršena je i odredba koja propisuje obavezu poštovanja 

etike i kulture javne reči, pošto su u tekstu upotrebljene kvalifikacije koje nisu u skladu sa 

standardima normalne javne komunikacije. Ona je istakla da je tekst primer „neobjektivnog i 

neistinitog izveštavanja“. Istog mišljenja bio je i Zlatko Čobović, koji je izveštavanje „Informera“ 

ocenio kao krajnje neprofesionalno i tendenciozno, dok je Ivana Stjelja ukazala da se ovakvim 

izveštavanjem namerno obesmišljavanju protesti. Vladimir Radomirović je naglasio da za  optužbe o 

NATO/Soroš nalogodavcima protesta ne postoje u tekstu  nikakvi dokazi, a da bi takve ozbiljne 

optužbe morale biti potkrepljene ozbiljniim dokazima o tome da oni plaćaju demonstrante. Da je reč 

o iznošenju neosnovanih optužbi i kleveta smatrao je i Petar Jeremić. Nevena Krivokapić je navela 

da je sloboda okupljanja jedno od osnovnih ljudskih prava, a da se to pravo podnosiocu žalbe 

osporava samo zato što je nečiji sin. Fotografija ne pokazuje da on drži transparent, kako piše u 

tekstu, niti je on uopšte na drugoj slici ispod koje piše da se „ponosno slikao pored tog transparenta“, 



čime su čitaoci namerno dovedeni u zabludu. Ona je ukazala i na to da je Kodeks prekršen i 

objavljivanjem uvredljivih komentara čitalaca. „Informer“ inače, kako je objasnila, radi premoderaciju, 

što se vidi i iz toga što postoje pravila za komentarisanje. MeĎutim, list ovoga puta nije poštovao ni 

vlastita pravila, po kojima ne objavljuju komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Nakon 

rasprave, Komisija je jednoglasno odlučila da „Informeru“ izrekne javnu opomenu zbog kršenja 

Kodeksa novinara. 

2. Predrag Azdejković, predsednik Gej lezbejskog info centra podneo je žalbu Savetu za štampu, 

smatrajući da su spornim tekstom prekršene odredbe Kodeksa novinara Srbije iz poglavlja Istinitost 

izveštavanja i Odgovornost novinara, pre svega prenošenjem diskriminatornih izjava koje se odnose 

na LGBT populaciju. U raspravi o žalbi, Tamara Skrozza je rekla da su nesumnjivo prekršene 

odredbe Kodeksa koje se odnose na zabranu diskriminacije na osnovu seksualne orijentaciije, ali i 

odredba koja govori da je prećutkivanje informacija koje mogu bitno da utiču na stavove čitalaca isto 

što i namerno iznošenje laži. U ovom slučaju, reč je o tome da je Obrazovni paket, o kojem je u 

tekstu reč, namenjen nastavnicima, a nije udžbenik, što iz teksta nije jasno. Ivana Stjelja je rekla da 

je najveći problem sa paketom o kojem je bilo dosta polemika u javnosti to što ga je izradila samo 

jedna nevladina organizacija, i što je u njegovu pripremu trebalo da bude uključeno mnogo više 

organizacija i državnih institucija, a to se u tekstu uopšte ne pominje, već je on zasnovan samo na 

delovima paketa koji se odnose na homoseksualnost, što se predstavlja kao promovisanje LGBT 

ideologije. Vlado Mareš je istakao da je Srbija veoma homofobično društvo i da u našem novinarstvu 

postoji ružna navika da se ovakve „zgode“ koriste da se sami novinari izjasne o tome kako su protiv 

LGBT populacije i šta oni misle o svemu tome, pa je i ovaj tekst napisan u tom maniru. Vladimir 

Radomirović je rekao da je, ipak, u odnosu na većunu tekstova koje „Informer“ objavljuje, ovaj tekst 

profesionalno uraĎen, sadrži stavove više sagovornika koji iznose različita mišljenja. Zbog toga će, 

kako je rekao, glasati da Kodeks nije prekršen kako bi ohrabrio „Informer“ da nastavi da bolje 

izveštava. Po završetku rasprave, Komisija je sa deset glasova „za“ i jednim „protiv“ odlučila da listu 

izrekne javnu opomenu zbog kršenja Kodeksa. 

3. Predrag Azdejković je žalbu slične sadržine podneo i zbog teksta objavljenog u „Srpskom 

telegrafu“. Vlado Mareš je, u raspravi, naveo da je u tekstu katastrofalan podnaslov – da se 

ovakvom, navodnom promocijom homoseksualnosti uništava porodica i izaziva bela kuga, kao i da 

je problematično i to što se članice Labisa diskvalifikuju kao nepodobne za pisanje uputstva. Rekao 

je da i u ovom, kao i u prethodnom tekstu, novinar ima potrebu da se i sam izjasni o tome, mada je, 

dodao je, pohvalno što je citiran i ministar prosvete koji je naveo da takvi obrazovni paketi postoje 

svuda u Evropi. Dragan ĐorĎević je rekao da smatra da je ovaj tekst gori od prethodnog, jer novinar, 

ne samo da oseća potrebu da čitaoce upozna i sa svojim stavovima na ovu temu, već odmah u 

uvodu teksta navodi da je reč o nečemu nenormalnom i neprirodnom. TakoĎe, za sagovornike bira 

ljude koji su dobro poznati po svojim homofobičnim stavovima, a pozvani su da bi potvrdili teze 

novinara. Nevena Krivokapić je ukazala i na to da iz teksta nije jasno o čemu je tačno reč, stiče se 

utisak da je reč o udžbeniku,  iako je uputstvo namenjeno nastavnicima, a iz celog dokumenta koji 

ima oko 800 strana je izvučeno nešto što je verovatno sadržaja dve, tri strane i to predstavljeno kao 



ključno, iz čega je jasna loša namera autora teksta. Tamara Skrozza je podsetila i na to da Komisija 

odlučuje o kršenju Kodeksa novinara, te da je redakcija „Srpskog telegrafa“, pozivajući se u 

odgovoru na žalbu na Zakon o zabrani diskriminacije, u suštini „promašila temu“. Zatim je Komisija 

jednoglasno odlučila da „Srpskom telegrafu“ izrekne javnu opomenu zbog kršenja Kodeksa. 

4. Glavni i odgovorni urednik portala „Pištaljka“ Vladimir Radomirović podneo je žalbu zbog netačno 

objavljene informacije u vezi sa radom tog portala, kao i zbog odbijanja redakcije da objavi ispravku 

te informacije u onlajn izdanju, odnosno zbog neodgovarajućeg objavljivanja u štampanom izdanju. 

Vladimir Radomirović je bio izuzet iz rasprave i odlučivanja o ovoj žalbi, a sednici je u tom delu 

predsedavao Zlatko Čobović. Petar Jeremić je, u toku debate, ocenio da je Kodeks nesporno 

prekršen jer odgovor mora da bude objavljen na istom mestu na kojem je objavljena i netačna 

informacija. Tamara Skrozza je dodala da je Kodeks prekršen i time što je iz odgovora koji je 

Radomirović poslao redakciji, a koji nije bilo razloga da skraćuju, intervencijom urednika izbačena 

ključna informacija – da portalu „Pištaljka“ nisu bili neophodni izbori da bi objavila informaciju za koju 

„Politika“ tvrdi da nije objavljena. Time je izbrisan kontekst u kojem „Politika“ objavljuje sporni tekst, 

što je već samo po sebi kršenje Kodeksa. Nevena Krivokapić je takoĎe ocenila da je taj deo 

tendenciozno izostavljen, te da je „Politika“ imala obavezu da objavi ceo odgovor. Redakcija je 

morala da demanti objavi i u onlajn izdanju jer sada u tom izdanju lista nema nikakvog traga o tome 

da je objavljena informacija netačna. Zbog toga je list prekršio i Smernice za primenu Kodeksa 

novinara Srbije u onlajn okruženju. Stojan Marković je rekao da mu je neshvatljivo da glavni urednik 

„Politike“ ne objavi demanti i ne odgovori Savetu za štampu. To bi se, dodao je, možda moglo 

očekivati od nekih tabloida, ali ukoliko glavni urednik „Politike“ nema svest o tome da takvi postupci 

narušavaju kredibilitet lista, onda je to vrlo zabrinjavajuće. Zlatko Čobović je naglasio da je list 

prekršio odredbu Kodeksa o obavezi poštovanja kulture i etike javne reči, te da list umesto kulture 

javnog dijaloga neguje „kulturu javnog bezobrazluka“. „Politika“, rekao je, najpre nije proverila ništa 

iz teksta koji je prenela, a kada joj dostavljen odgovor, objavljuje ga kao pismo čitaoca, bez 

saglasnosti podnosioca, što je profesionalno loša odluka, dok je poseban bezobrazluk to što u onlajn 

izdanju nije uopšte objavljena ispravka. On je dodao i da se dešavalo da list ni odluke Komisije ne 

objavi u tom izdanju. Nakon diskusije, Komisija je jednoglasno odlučila da je prekršen Kodeks 

novinara Srbije i naložila listu da objavi tu odluku. 

Po okončanju rasprave o žalbama, studenti su postavili nekoliko pitanja u vezi sa radom Komisije za 

žalbe i Savetom za štampu uopšte, na koja su im odgovorili članovi Komisije. 

Sednica je završena u 18.30 sati. 

Zapisnik vodila 

Gordana Novaković 

Predsedavajući 

Vladimir Radomirović 

 


