
SAVET ZA ŠTAMPU 

Komisija za žalbe 

Br. 68 

29.6.2017. 

Beograd 

 

ZAPISNIK 

Sa 67. sednice Komisije za žalbe, održane 29.6.2017. godine, sa poĉetkom u 18 sati u Pres centru 

Udruženja novinara Srbije 

Prisutni ĉlanovi Komisije: Stojan Marković, Tamara Skrozza, Vlado Mareš, Vera Barišić Popović, 

Petar Jeremić, Ivana Stjelja, Nevena Krivokapić, Vera Didanovi i Dragan ĐorĊević. 

Odsutni ĉlanovi Komisije: Zlatko Ĉobović i Ljiljana Smajlović 

Ostali prisutni: Miloš Kovaĉević i Dragoslava Barzut iz udruženja Da se zna, Gordana Novaković, 

generalna sekretarka Saveta za štampu 

Pre poĉetka rada, za zamenika predsedavajućeg u narednih šest meseci, od 1. jula, izbaran je 

Vlado Mareš. Sednici će u istom periodu predsedavati Zlatko Ĉobović 

 

Dnevni red: 
1. Razmatranje žalbe dr Ljiljane Ĉolić na tekst objavljen u dnevnom listu „Politika“ 
2. Raznatranje žalbe Organizacije za ljudska prava Jednakost na tekst objavljen na portatu 

„Dnevni žurnal“ 
3. Razmatranje žalbe Severine i Sebastiana Kniep na tekst objavljen u dnevnom listu „Blic“ 
4. Raznatranje žalbe Verana Matića na tekst objavljen u dnevnom listu „Politika“ 
5. Razmatranje žalbe Dejana Đorića na tekstove objavljenje na portalu „ePodunavlje.rs“ 
6. Razmatranje žalbe Gej lezbejskog info centra na komentare ĉitalaca objavljene na portalu 

„Telegraf.rs“ 
7. Razmatranje žalbe Mirjane Tešević na komentar objavljen na portalu „PP media“ 
8. Razmatranje žalbe udruženja Da se zna na tekst objavljen u dnevnom listu „Srpski telegraf“ 
9. Razmatranje žalbe Autonomnog ženskog centra na tekst objavljen u dnevnom listu „Alo“ 
10. Razmatranje žalbe Autonomnog ženskog centra na tekst objavljen u dnevnom listu 

„Informer“ 
11. Razmatranje žalbe Autonomnog ženskog centra na tekst objavljen u dnevnom listu 

„Veĉernje novosti“ 
12. Razmatranje žalbe Marinike Tepić na tekst objavljen u dnevnom listu „Srpski telegraf“ 

 

1. Prof. dr Ljiljana Ĉolić obratila se Savetu zbog reĉenice u kolumni Gorana Kozića, koja se odnosi 

na nju: “Kada je onomad ministarka prosvete htela da penzioniše Darvina većinska javnost je htela 

da je skrati za glavu, što izvesno ne bi bila velika šteta…” U toku rasprave, Tamara Skrozza je 

istakla da, bez obzira što je reĉ o kolumni, koja dozvoljava veću slobodu izražavanja autora, sporna 

reĉenica predstavlja poziv na linĉ. Ivana Stjelja je, meĊutim, smatrala da nije reĉ o govoru mržnje, jer 

nije zasnovano na nekom liĉnom svojstvu bivše ministarke. Ona je istakla da to što je napisano nije 



pristojno, ali da odražava burnu reakciju javnosti na predlog da se iz nastavnog programa izbaci 

Darvinova teorija evolucije. Nevena Krivokapić je bila sliĉnog mišljenja, istiĉući da je reĉ o metafori, 

kojom je opisana reakcija javnosti na njenu ideju i da nije nikako reĉ o bukvalnom odsecanju glave. 

Petar Jeremić je ocenio da autor, u svakom sluĉaju, podržava nasilje nad Ljiljanom Ĉolić, dok je 

Tamara Skrozza ukazala da je reĉ o preterivanju koje može da ugrozi neĉiji život i koje se ne može 

pravdati metaforom. Nakon rasprave, „za“ odluku da je prekršen Kodeks novinara glasalo je šest 

ĉlanova Komisije, dok su tri ĉlana glasala da Kodeks nije prekršen. Kako je za odluku potrebno 

najmanje osam glasova, Komisija nije mogla da donese odluku u ovom sluĉaju. 

2.Organizacija za ljudska prava Jednakost podnela je žalbu smatrajući sa su spornim tekstom 

prekršene odredbe Kodeksa novinara Srbije koje je odnose na zabranu diskriminacije i poštovanje 

pretpostavke nevinosti, jer se u naslovu i tekstu insistira na nacionalnoj pripadnosti poĉinilaca 

kriviĉnog dela, iako je sasvim jasno da to nije ni ukakvoj vezi sa tim kriviĉnim delom. Vlado Mareš je, 

u debati, rekao da je ovo još jedan od sluĉajeva u kojima medij podilazi najgorim stereotipima koji 

postoje u našem društvu, a po kojima su Romi ti koji pljaĉkaju i prebijaju ljude. Nevena Krivopakić je 

ukazala da je  i u ovom sluĉaju vidljivo nešto što je već postalo standard u medijima – da u se u 

naslovu krši pretpostavka nevinosti tvrdnjom da je neko poĉinilac kriviĉnog dela, dok se u tekstu 

sasvim korektno navodi da je reĉ o osumnjiĉenima. Tamara Skrozza je rekla da je, po njenom 

mišljenju, Kodeks prekršen u delu koji se odnosi na zabranu diskriminacije, a da smatra da 

pretpostvaka nevinosti nije prekršena, jer nije otkriven identitet uhapšenih, koji su oznaĉeni 

inicijalima. „Za“ odluku da je prekršena odredba Kodeksa kojom se zabranjuje diskriminacija, glasalo 

je svih devet ĉlanova Komsiije, dok su „za“ odluku da je prekršena i pretpostavka nevinosti glasala tri 

ĉlana Komisije, a šest je bilo „protiv“, tako da za ovu odluku nije bilo potrebne većine. Javna 

opomena izreĉena je zbog diskriminacije na nacionalnoj osnovi. 

3. Advokati Severine i Sebastijana Kneipa podneli su žalbu tvrdeći da je povreĊeno njihovo pravo na 

privatnost jer su objavljene informacije iz njihovog privatnog života i o Sebastijanovom zdravstvenom 

problemu, kao i fotografije sa Fejsbuk profila, za koje nisu dali saglasnost.Iz rasprave i odluĉivanja 

bila je izuzeta Vera Didanović, zaposlena u kompaniji Ringier Axel Springer. U toku diskusije 

Tamara Skrozza je ukazala da je ova žalba najbolji primer informisanosti graĊana o pravima koja 

imaju i graĊanskog angažmana i dodala da je veoma prijatno iznenaĊena da su se nemaĉki graĊani 

obratili samoregulatornom telu zbog neĉega što je o njima objavljeno u drugoj zemlji. Kad je reĉ o 

redakciji „Blica“ ona je, naglasila je, uradila skandaloznu stvar i od neĉije bolesti napravila „rijaliti“. 

Ivana Stjelja je podsetila da su podaci o zdravstvenom stanju posebno osetljivi, dok je Nevena 

Krivokapić istakla da su novinari informacije oĉigledno dobili od zdravstvenih radnika i da je prosto 

neverovatno da oni misle kako je dozvoljeno prepriĉavati za medije šta se dogaĊalo njihovom 

pacijentima. Dragan ĐorĊević je naveo da je odgovornost medija utoliko veća što su tražili i nisu 

dobili saglasnost za objavljivanje imena Kneipovih, a objavili su i fotografije. Komisija je potom 

jednoglasno odluĉila da je „Blic“ prekršio Kodeks i naložila listu da objavi odluku. 



4. Advokati Verana Matića, predsednika Komisije za istraživanje ubistava novinara, podneli su žalbu 

zbog teksta bivšeg glavnog urednika „Ekspres politike“ ĐorĊa Martića, koji se, kako je navedeno u 

žalbi, „grubo poigrava ĉinjenicama, okolnostima i kontekstom u kojem je izvršen atentat na Slavka 

Ćuruviju“, kao i zbog toga što nije objavljeno ni saopštenje Komisije, ni reagovanje Verana Matića na 

sporni tekst. Tamara Skrozza je istakla da je skandalozno da je „Politika“ objavila takav tekst, koji 

nijedan pristojan medij ne bi smeo da objavi. Martiću je omogućeno da iznosi svoje, ni na ĉemu 

zasnovane, pretpostavke i nagaĊanja i da postavlja pitanje odgovornosti ljudi koji nemaju nikakve 

veze sa Ćuruvijinim ubistvom, a uz to su i mrtvi i ne mogu da odgovore na veoma teške optužbe 

koje su protiv njih iznete. Ona je dodala da je uz sve odredbe koje je podnosilac žalbe naveo, 

prekršena i taĉka Kodeksa po kojoj novnar mora da vodi raĉuna o dostojanstvu žrtva zloĉina, jer se 

u tom tekstu žrtve optužuju. Petar Jeremić je takoĊe oceno da je skandalozno dati priliku da iznosi 

takve optužbe ĉoveku koji sam treba da odgovara za objavljivanje teksta kojim je najavljeno 

Ćuruvijino ubistvo, kao i da je Kodeks nesumnjivo prekršen i time što nije objavljeno reagovanje na 

tekst. Ĉlanovi Komisije su, nakon rasprave, jednoglasno odluĉili da je „Politika“ prekršila Kodeks i 

naložili listu da objavi odluku.  

5. Dejan Đorić, zakonski zastupnik NGO Podunavska incijativa, podneo je žalbu jer je, kako je 

naveo, portal “ePodunavlje” neovlašćeno preuzeo dva teksta sa njihovog portala “Podunavlje.info”. 

Podnosilac žalbe je insistirao da Komisija razmatra žalbu iako je jedan od tekstova uklonjen nakon 

obaveštenja Saveta da je podneta žalba, a ĉlanovi Komisije su zakljuĉili da na to ima pravo. Vera 

Didanović i Petar Jeremić su ocenili da je kraĊa medijskog sadržaja nešto što je veoma ozbiljan 

problem jer se masovno dešava, posebno kad je reĉ o lokalnim medijima, koji, kao da ne razumeju 

da ne mogu da „koriste“ i da kao svoje predstavljaju sadržaje koje proizvedu kolege iz drugih medija. 

Ivana Stjelja je ukazala da je jedan o tekstova saopštenje jedne nevladine organizacije, dok je Vlado 

Mareš rekao da je jedan od tekstova najava dogaĊaja, te da zbog toga ima rezervu da li je reĉ o 

kršenju atorskih prava. Tekstovi su, kako je, rekao, nesporno prepisani i to je prekršaj, ali mu se ĉini 

preteranim da se govori o autorstvu. Nevena Krivokapić je rekla da, na osnovu Smernica za primenu 

Kodeksa novinara u onlajn sferi, ovi tekstovi spadaju u dnevno izveštavanje, te nije bilo potrebno 

tražiti dozvolu za objavljivanje, ali da to ne znaĉi da nije trebalo da potpišu autora, odnosno medij iz 

kojeg su ih preuzeli. Komisija je, nakon toga, jednoglasno odluĉila da izrekne javnu opomenu zbog 

kršenja Kodeksa. 

6. Gej lezbejski info centar podneo je žalbu zbog komentara ĉitalaca objavljenih ispod teksta o 

logoru za GLBT osobe u Ĉeĉerniji, kojima su, po njima, prekršene odredbe Kodeksa novinara Srbije 

o zabrani diskriminacije i govora mržnje. Tamara Skrozza je rekla da je ovo zaista drastiĉan sluĉaj i 

kad se uporedi sa sliĉnim komentarima o kojima je Savet ranije odluĉivao, jer se zagovara otvaranje 

logora za LGBT osobe. Nevena Krivokapić je istakla da „Telegraf.rs“, radi prethodnu moderaciju, te 

da je moderator bio obavezan da ovakve komentare ne objavi, jer su u suprotnosti i sa pravilima 

komentarisanja same redakcije u kojima piše da komentari koji sadrže psovke, uvrede, pretnje i 

govor mržnje na nacionalnoj, verskoj, rasnoj osnovi ili povodom neĉije seksualne opredeljenosti 



neće biti objavljeni. Komisija je, nakon diskusije, jednoglasno odluĉila da je „Telegraf.rs“ prekršio 

Kodeks i naložila mu da objavi odluku Komisije. 

7. Mirjana Tešević podnela je žalbu zbog komentara objavljenog na portalu PP media, koji je 

potpisan sa Haljil, a uz koji je objavljena njena fotografija sa portala TV forum, gde je 

zaposlena.Stojan Marković je rekao da nema nikakvu dilemu da je Kodeks prekršen, kao i da mu je 

više nego sporno objašnjenje urednika PP media da je fotografija automatski stigla uz komentar 

poslat sa adrese TV forum, jer on stalno dobija mejlove sa te televizije, a nikada uz njih nije dobio 

fotografiju. Osim toga, podnosilac žalbe je jasno ukazao da IP adresa sa koje je mejl poslat nije 

adresa te televizije, a svako je mogao da u komentaru napiše tu adresu. Nevena Krivokapić je rekla 

da je proverila i da PP media ne radi premoderaciju, već se komentari odmah pojavljuju na sajtu, ali 

da je, prema Smernicama za primenu Kodeksa novinara u onlajl okruženju, bio u obavezi da taj 

komentar ukloni posle obaveštenja „treće osobe“, što nije uradio. Tamara Skrozza i Petar Jeremić su 

takoĊe ocenili da, ako je komentar objavljen sluĉajno, morao je biti uklonjen kada je Mirjana Tešević 

obavestila urednika da je njena footgrafija zloupotrebljena. Komisija je, potom, jednoglasno odluĉila 

da izrekne javnu opomenu zbog kršenja Kodeksa. 

8. Udruženje “Da se zna” podnelo je žalbu smatrajući da je list prekršio Kodeks novinara 

prenošenjem izjave prof. dr Aleksandra Miloševića, koji kao motive transrodnih osoba za promenu 

pola navodi da su žene nezavodoljne jer su Srbi loši krevetu, kao i to da kao muškarci imaju bolje 

šanse za napredovanje u karijeri. Ivana Stjelja je naglasila da je reĉ o potpunoj banalizaciji 

transrodnog identiteta, a da je sporna i upotreba termina transeksualizam jer ukazuje na bolest. 

Tamara Skrozza je navela da su tekstom diskriminisani i muškarci, jer su iznete, po njih uvredljive, 

paušalne ocene, koje ne priliiĉe bilo kome ko ima neku funkciju i titulu, te da je „Srpski telegraf“ 

morao da se ogradi od takvog stava, tim pre što je reĉ o veoma ozbiljnoj i važnoj temi. Komisija je, 

po završetku rasprave, jednoglasno odluĉila da je prekršen Kodeks novinara. 

9. Autonomni ženski cenatr podneo je žalbe na tri medija zbog tekstova u kojima se izveštava o 

uvoĊenju novih kriviĉnih dela, proganjanje i polno uznemiravanje, a što je u medijima uglavnom 

predstavljeno da će ubuduće za udvaranje biti izricane novĉane i zatvorske kazne. U toku rasprave 

o tekstu objavljenom u listu „Alo“ Tamara Skrozza je ocenila da mediji u ovom, kao i u sluĉaju 

obrazovnog paketa o nasilju u porodici, snose veliku odgovornost za dovoĊenje javnosti u zabludu o 

tome o ĉemu je u stvari reĉ. Neko ko se nije mnogo udubljivao u ove tekstove, mogao je da izvuĉe 

sasvim pogrešan zakljuĉak da je sada udvaranje kriviĉno delo. Nevena Krivokapić je ukazala i na to 

da je pogrešno preneto da samo muškarci mogu da idu u zatvor zbog polnog uznemiravanja ili 

proganjanja, što je netaĉno. Ivana Stjelja je istakla da su ovakvi tekstovi veoma opasni, sem što se 

njima krši Kodeks, jer se kriviĉna dela mešaju sa udvaranjem, laskanjem i sl. Vera Barišić Popović je 

navela da se „Alo“ izveštavajući o ovoj važnoj temi nije ĉak potrudio ni da pozove nijednog 

sagovornika, već su izjavu državnog sekretara preuzeli iz „Informera“. Komsija je jednoglasno 

odluĉila da je „Alo“ prekršio Kodeks i naložila listu da objavi ovu odluku. 



10, Sliĉna rasprava voĊena je i u vezi sa žalbom Autonomnog ženskog centra na sliĉan tekst 

objavljen u „Informeru“, s tim što je Petar Jeremić istakao da su u tom tekstu bar u antrfileu citirani 

novi ĉlanovi Kriviĉnog zakona. Komisija je takoĊe jednogasno odluĉila da „Informeru“ izrekne javnu 

opomenu. 

11. Ista odluka doneta je i u vezi sa žalbom Autonomnog ženskog centra na tekst koju su objavile 

„Veĉernje novosti“. 

12. Marinika Tepić narodna poslanica podnela je žalbu zbog teksta kojim se, kako je navela, vreĊa 

njeno dostojanstvo, izmeĊu ostalog jer je u najbanalnijem maniru stavljena u kontekst žene oko koje 

se svaĊaju dvojica muškaraca. Tamara Skrozza je u raspravi istakla da je „Srpski telegraf“ pokrenuo 

ovu priĉu, koju su posle preuzelii drugi mediji, i da nikako ne može da se prihvati objašnjenje iz 

odgovora na žalbu koji su dostavili da je stanje na politiĉkoj sceni takoĊe puno seksistiĉkih i 

diskriminiatornih izjava i stereotipa, pa onda i redakcija može na takav naĉin da izveštava. Ona je 

navela da ko god pogleda naslov i opremu teksta može da zakljuĉi da je Marinika Tepić kao žena 

uzrok sukoba dvojice muškaraca, iako to list niĉim ne potvrĊuje i sve je u domenu traĉeva i 

nagaĊanja. Petar Jeremić je ukazao da se iz prepiske Janovića i Živkovića, koju su objavili, ĉak vidi 

da uzrok nesporazuma nije Tepićeva, ali da list, uprsko tome insistira da su se posvaĊali oko nje. 

Vlado Mereš je rekao da sve što je objavljeno uopšte ni ne liĉni na novinski tekst, već na politiĉki 

aktivizam koji je rezultirao predstavom koju su u „Srpskom telegrafu“ sami napisali, izrežirali i 

realizovali. Komisija je, potom, jednoglasno izrekla javnu opomenu zbog kršenja Kodeksa novinara 

Srbije. 

Sednica je završena u 19.40 sati. 

Zapisnik vodila 

Gordana Novaković 

Predsedavajući 

Petar Jeremić 

 


