
SAVET ZA ŠTAMPU 

Komisija za žalbe 

Br.69 

27.7.2017. 

Beograd 

 

ZAPISNIK 

Sa 68. sednice Komisije za ţalbe, odrţane 27.7.2017. godine, sa početkom u 18 sati u prostorijama 

Saveta za štampu 

Prisutni članovi Komisije: Stojan Marković, Tamara Skrozza, Vlado Mareš, Ljiljana Smajlović, Petar 

Jeremić, Nevena Krivokapić, Vera Didanović, Dragan ĐorĎević, Milenko Vasović i Vojkan Kostić. 

Odsutni članovi Komisije: Ivana Stjelja 

Ostali prisutni:Miloš Kovačević i Dragoslava Barzut iz udruţenja Da se zna, Vesna Zorić iz udruţenja 

Egal, AnĎela Milivojević (CINS), Bojan Stefanović (dopisništvo ARD) i Gordana Novaković, 

generalna sekretarka Saveta za štampu 

Pre početka rada, prisutni su obavešteni da je Asocijacija medija za ovu sednicu odredila kao svoje 

predstavnike Milenka Vasovića i Vojkana Kostića, umesto Zlatka Čobovića i Vere Barišić Popović, 

koji su na godišnjem odmoru. Sednici je umesto predsedavajućeg Zlatka Čobovića, predsedavao 

zamenik Vlado Mareš. 

 

Dnevni red: 
1. Razmatranje ţalbe udruţenja Da se zna na tekst objavljen u dnevnom listu „Kurir“ 
2. Razmatranje ţalbe udruţenja Da se zna na tekst objavljen u magazinu „Tabloid“ 
3. Razmatranje ţalbe udruţenja Da se zna na tekst objavljen u nedeljniku „Ekspres“ 
4. Razmatranje ţalbe udruţenja Da se zna na tekst objavljen u dnevnom listu „Informer“ 
5. Razmatranje ţalbe Miroslava Bogićevića  na tekst objavljen u dnevnom listu „Politika“ 
6. Razmatranje ţalbe udruţenja Egal zbog neobjavljivanja odgvovora na tekst objavljen na 

portalu „Peščanik“ 
7. Razmatranje ţalbe „Juţnih vesti“ na tekst objavljen na „Gradskom portalu 018“ 
8. Razmatranje ţalbe Autonomnog ţenskog centra na tekst objavljen u dnevnom listu „Politika“ 
9. Razmatranje ţalbi Autonomnog ţenskog centra i Dragane Matović na tekst objavljen u 

dnevnom listu „Politika“ 

 

1. Udruţenje Da se zna podnelo je ţalbu smatrajući da su naslovom teksta, kojim se gej seks 

označava kao nastran, prekršene odredbe Kodeksa o zabrani diskriminacije. U toku rasprave 

Ljiljana Smajlović je rekla da nema sumnje da je Kodeks prekršen jer je takav naslov uvredljiv i 

objavljen sa namerom da uvredi. Ona je navela da je tekst, koji je inače sasvim korektan, i objavljen 

samo da bi mogao da se stavi taj naslov. Sličnog mišljenja bio je i Dragan ĐorĎević, koji se saglasio 

da je tekst, koji se odnosi na dogaĎaj u Dţakarti, i prenet da bi se kroz naslov poslala poruka o tome 

kakakv je stav redakcije o LGBT osobama. Nevena Krivokapić je istakla da je naslov tipičan primer 



„klik bejta“, koji treba da privuče čitaoce, dok je Milenko Vasović rekao da, kao urednik, nikada ne bi 

stavio takav naslov, da je njime preĎena mera dobrog ukusa, ali da misli da ipak ne predstavlja 

prekršaj Kodeksa. Nakon rasprave, „za“ odluku da je Kodeks prekršen glasalo je sedam članova 

Komisije, dok su tri bila „protiv“, pa za odluku nije bilo potrebne većine od osam glasova. Ljiljana 

Smajlović je zatraţila da se u zapisnik unese da se oseća postiĎenom što Komisija nije imala većinu 

za odluku da je ovo jasan prekršaj Kodeksa novinara. 

2. Udruţenje Da se zna ţalilo se na kršenje odredbi Kodeksa o zabrani diskriminacije, upotrebom 

uvredljive reči „peder“, kao i nepotkrepljenim tvrdjama da „gej lobi“ ima povlašćen poloţaj u 

zdravstvenim ustanovama. Ljiljana Smajlović je rekla da njoj nije sporno da neko tvrdi da postoji gej 

lobi, ali da reč „peder“, sem kad je reč o citatu, redakcije koriste da uvrede. To je, kako je rekla, 

uvredljiv termin i Komisija mora to jasno da saopšti i da tako pomogne da to postane standard u 

javnom govoru. Istakla je da je vrlo vaţno da Komisija prepozna diskriminaciju, jer svojim odlukama 

utiče na to da li će diskriminiacija biti prepoznata i u javnosti ili ne. Sa ovim se saglasila Tamara 

Skrozza, koja je zatraţila i da Komisija odlučuje o povredi prava na privatnost lekara koji je u tekstu 

označen kao „narkoman“ i „homoseksualac“, bez obzira što to nije navedeno u ţalbi, jer organizacija 

Da se zna nije ni ovlašćena da se ţali u njegovo ime. Stojan Marković je, meĎutim, rekao da nije za 

to da se odlučuje o nečemu što nije predmet ţalbe, niti se osoba na koju se to odnosi saglasila sa 

tim. On je istakao i da, po njemu, „peder“ ne mora da bude uvredljiv termin, da u tekstu ima mnogo 

problematičnijih stvari od toga i dodao da nevladine organizacije ovakvim ţalbama instrumentalizuju 

rad Saveta za štampu. Petar Jeremić je rekao da kriterujum, kao i kada je Komisija odlučivala o 

upotrebi reči „Šiptar“ recimo,  treba da bude da li se neko oseća uvreĎenim upotrebom takvog 

termina, te da je zato nesumnjivo da je „peder“ uvreda. Vojkan Kostić je ocenio da termin nije 

upotrebljen u vrednosno neutralnom kontekstu, već su gej osobe svrstane meĎu kriminalce i 

pripadnike kartela. Milenko Vasović je rekao da ne treba uvek sankcionisati upotrebu tog termina, ali 

da u ovom slučaju smatra da je Kodeks time prekršen, jer je tekst napisan da bude uvredljiv i dodao 

da ne postoje nikakvi dokazi za tvdnje da u Urgentnom centru postoji posebno odeljenje za 

kriminalce i LGBT osobe. Nakon diskusije, Komisija je najpe sa devet glasova „za“ i jednim „protiv“ 

prihvatila predlog Tamare Skrozza da se Komisija izjasni i o tome da je Kodeks prekršen i u delu koji 

se odnosi na zaštitu privatnosti, a zatim sa devet glasova „za“ i jednim „uzdrţanim“ da je „Tabloid“ 

prekršio Kodeks. 

3. Udruţenje Da se zna podnelo je ţalbu zbog kolumne u kojoj se, izmeĎu ostalog, „pederi“ 

označavaju kao osobe posebno sklone oboljevanju od side. Tamara Skrozza je rekla da je 

nesumnjivo prekršen Kodeks i ovim delom teksta, ali je posebno ukazala na drugi deo u kojem se 

Romkinje diskriminišu i kao pripadnice romske nacionalnosti i kao ţene, upotrebom pogrdnih 

termina i prostačkim komentarima. Ona je rekla da to ne moţe da se pravda humorom i da je, osim 

odredbe koja se odnosi na zabranu diskriminacije, prekršena i odredba o obavezi poštovanja kulture 

i etike javne reči. Stojan Marković je bio sasvim suprotnog mišljenja, naveo je da je reč o autorskom 

tekstu, satiričnom prikazu kako se govori u našem društvu. TakoĎe je rekao i da je protiv toga da se 

odlučuje o prekršajima Kodeksa na koje nije ukazano u ţalbi. Ljiljana Smajlović je rekla da joj je 

odgovor urednika da je reč o satiri, o priči o tome kako ljudi pričaju prihvatljivo i da treba u ovakvim 

slučajevima uzeti u obzir i sa kojim ciljem se nešto radi, odnosno da li je postojala namera da se 

neko diskriminiše i uvredi. Vlado Mareš je takoĎe istakao da prihvata objašnjenje urednika, ali da je 



reč o vrlo grubom i neukusnom tekstu, u kojem se, iz ţelje autora da bude atraktivan, „ide u 

prostakluk“. Komisija je potom sa devet glasova „za“ i jednim „uzdrţanim“ odlučila da se izjašnjava i 

o tome da su prekšene odredbe koje navela Tamara Skrozza, a zatim sa devet glasova „za“ i jednim 

„protiv“  da je „Ekspres“ prekršio Kodeks novinara. 

4. Udruţenje Da se zna podnelo je ţalbu zbog naslova teksta u kojem se prenosi izjava Nebojše 

Pajkića u kojoj on koristi reč „peder“. Petar Jeremić je u raspravi naglasio da u ovom slučaju ne 

smatra da je prekršen Kodeks jer je doslovno preneto ono što je Pajkić napisao, te da ne postoji 

namera redakcije da se neko uvredi. Tamara Skrozza je, meĎutim, ukazala na to da se isti izraz 

koristi dva puta i u delu teksta koji nije citat. Ljiljana Smajlović je potvrdila da je trebalo da novinar 

napiše „gej“ da je redakcija htela da bude korektna, ali da je saglasna sa Jeremićem da nema 

povrede Kodeksa. Sličnog mišljenja bio je i Milenko Vasović, koji je rekao da mu se u ovom 

konteksu upotreba reči „peder“ ne čini spornom, jer ne vidi zlu nameru. Nakon diskusije, „za“ odluku 

da je prekršen Kodeks glasala su dva člana Komisije, „protiv“ je bilo šest, a dva „uzdrţana“, tako da 

nije bilo potrebne većine za odluku. 

5. Miroslav Bogićević je podeo ţalbu zbog teksta u kojem su, kako je naveo, objavljene neistinite 

informacije, kao i zbog odbijanja „Politike“ da objavi njegov odgovor na tekst. Stojan Marković je 

rekao da je Kodeks prekršen neobjavljivanjem odgovora, ali da ne moţe da se izjašnjava o tome da 

li je Bogićević u pravu kada tvrdi da su navodi „Politike“ netačni. Tamara Skrozza je takoĎe navela 

da ne bi ulazila u sadrţaj teksta, mada joj se čini da ima dovoljno osnova da zaključi da je ono što je 

objavljeno tačno, ali da je list svakako morao da objavi odgovor. Milenko Vasović je rekao da je, 

osim toga što nije objavljen odgovor, problem i to što nema „druge strane“ u tekstu, odnsono što nisu 

pozvali Bogićevića da i on kaţe šta ima. Vojkan Kositć je rekao da zapravo ni ne znamo da li su 

pokušavali da ga pozovu, ali da veruje da je sve u tekstu tačno. Ljiljana Smajlović je predloţila da 

glasa odvojeno o tome da li je Kodeks prekršen tekstom i neobjavljivanjem demantija, jer ona smatra 

da je neobjavljivanje odgovora svakako prekršaj, ali da je sam tekst nesporan, ekskluzivan i vrlo 

dobro napisan. Komisija je prihvatila ovaj predlog, pa se najpre izjašnjavala o tome da li je Kodeks 

prekršen tekstom. Osam članova Komisije glasalo je da nije, dok su dva bila uzdrţana. Komisija je 

jednoglasno odlučila da je „Politika“ prekršila Kodeks time što nije objavila odgovor na tekst. 

6. Udruţenje Egal ţalilo se na to da portal nije objavio njihov odgovor na tekst koji se odnosi na 

paradu „Ponos Srbije“, čiji je Egal jedan od organizatora. Članovi Komisije upoznati su i sa 

tvrdnjama urednica portala da im odgovor nije ni dostavljen, kao i sa tim da smatraju da Savet ne 

moţe da se izjašnjava o ţalbi na medij koji nije član Saveta. Tamara Skrozza je navela da 

„Peščanik“ ima samo formular preko kojeg se šalju svi dopisi redakciji i da je podnosiocu ţalbe sada 

praktično nemoguće da dokaţe da je poslao odgovor. Ona je istakla da je redakcija portala ovim 

sebe dovela u poziciju da uvek moţe da kaţe da nešto nije stiglo, što je dugoročno problem. U 

svakom slučaju, po njenoj oceni, predstavnicima Egala nije omogućeno pravo na odogovor na tekst 

u kojem su o toj organizaciji iznete uvredljive kvalifikacije. Ljiljana Smajlović je takoĎe rekla da misli 

da je ovaj odgovor trebalo objaviti, iako redakcije, naravno, nemaju obavezu da objave svaki 



odgovor i mogu da se pozovu na to da nije u skladu sa zakonom. Stojan Marković je bio suprotnog 

mišljenja, naveo je da odgovor ne ispunjava uslove propisane zakonom i da redakcija nije imala 

obavezu da ga objavi, niti da uputi podnosioca na to da ga izmeni. Vojkan Kostić je, meĎutim, 

istakao da u ovom slučaju nije reč o tome da li će se poštovati zakon, nego je stvar dobrog ukusa i 

kućnog vaspitanja omogućiti nekome da odgovori na tekst koji se odnosi na njega. On je rekao da 

su urednice „Peščanika“ uloţile veliku količinu enegrije da objasne da odgovor nisu ni dobile, iako je 

u stvari jasno da ne ţele da ga objave, jer bi, u suprotnom, to mogle da urade i kada su dobile ţalbu. 

Petar Jeremić je takoĎe smatrao da Komisija ne treba da se bavi pravnim formalnostima, već 

Kodeksom koji propisuje da novinar poštuje pravo na odgovor. U ovom slučaju je, rekao je, prilično 

očigledno da portal ne ţeli da objavi odgovor. Po završetku rasprave Komisija je sa devet glasova 

„za“ i jednim „protiv“ odlučila da je prekršen Kodeks. 

7. Direktor portala „Juţne vesti“ podneo je ţalbu jer je Gradski portal 018 neovlašćeno preuzeo od 

njih tekst i objavio ga bez navoĎenja izvora. Vera Didanović je podsetila da je Komisija već utvrdila 

da je ovo čest problem, posebno kad je reč o lokalnim medjima, te da Komisija mora da jasno ukaţe 

da je reč o ozbiljnom prekršaju Kodeksa. Dragan ĐorĎević je istakao da Gradksi portal 018, 

naţalost, često pravi ovakve prekršaje, preuzimajući tekstove i sa drugih medija, a ne samo sa 

„Juţnih vesti“. Komisija je potom jednoglasno odlučila da je prekršen Kodeks u delu koji se odnosi 

na zaštitu autorstva. 

8. Autonomni ţenski centar podneo je ţalbu zbog kolumne psihoanalitičara Zorana Milivojevića, u 

kojoj on, izmeĎu ostalog, govoreći o slučaju  ţene i njenog maloletnog deteta koje je ubio njen bivši 

muţ ispred centra za socijalni rad, kaţe da se tragedija moţda ne bi ni desila „da majka nije 

ignorisala više odluka suda i sprečavala oca da viĎa dete“. Ljiljana Smajlović je rekla da misli da 

Kodeks nije prekršen jer je reč o dozvoljenom mišljenjui da je ovo primer situacije u kojoj bi trebalo 

poslati regovanje redakciji na problematične stavove autora i da se na taj način izvrši pritisak na 

uredništvo da iznese svoj stav o tome. Sličnog mišljenja bio je i Milenko Vasović, koji je ocenio da se 

autor teksta ogrešio o ţrtvu, ali da redakcija nije ničim prekršila Kodeks, niti snosi odgovornost za 

njegovo mišljenje. Vojkan Tomić se saglasio da Komisija treba da raspravlja o tome da li je „Poltika“ 

prekršila Kodeks, a ne da ocenjuje mišljenje autora teksta. On je rekao da se sa tim mišljenjem 

uopšte ne slaţe, ali da je reč o nekome za koga u redakciji veruju da je stručan i ne moţe mu se 

uskratiti pravo da kaţe šta misli. Tamara Skrozza je, meĎutim, ocenila da tekst prelazi granicu 

slobode mišljenja. Sporna rečenica, kako je rekla, nije izrečena sa pozicije psihoanalitičara, već je 

reč o nagaĎanju kojim se odgovornost prebacuje na ţrtvu i abolira počinilac, zbog čega je, pre svega 

prekršena odredba o obavezi poštovanja dostojanstva ţrtava zločina. Vlado Mareš je istakao da je 

autor teksta poznat kao zagovornik „pater familias filozofije“, pa i ovoga puta nastupa sa te pozicije. 

Problem je, meĎutim, što je reč o naknadnoj pameti, nakon monstruoznog zločina, pa je izabran 

potpuno pogrešan trenutak za ovakav tekst. Vera Didanović je naglasila da se, kao psiholog, 

uţasava onoga što je napisao Milivojević, koji, inače, nazasluţeno vaţi za stručnjaka, a zapravo je 

šarlatan – lekar opste prakse koji je pohadjao neke kurseve, ali nije psihijatar. Ali, dodala je, ne vidi 



kako mu list, kao redovnom kolumnisti, moţe uskratiti mogućnost da napiše ovo što je napisao. Po 

završetku debate, „za“ odluku da je Kodeks prekršen glasala su tri člana Komisije, „protiv“ je bilo pet, 

a „uzdrţana“ dva, pa za odluku nije bilo potrebne većine od osam glasova. 

9. Autonomni ţenski centar i Dragana Matović, graĎanka iz Vršca, podneli su odvojene ţalbe zbog 

teksta koji je potpisan imenom Petra Veličkovića „forenzičkog psihijatra, sudskog eksperta za 

poveravanje dece“ iz Montreala, koga je nemoguće pronaći pretragom preko Internet pretraţivača, 

dok je uz tekst objavljena fotografija nemačkog glumca, reditelja i scenariste Andreasa Kaufmana. 

Ţalbe se odnose i na zabranu diskriminacije s obzirom na to da se tekstom „agresivne feministkinje“ 

optuţuju da su „iskoristile tragedije za svoju političku agendu“. Ljiljana Smajlović je predloţila da se 

glasa odvojeno o prekršaju koji je u vezi sa objavljivanjem teksta laţnog autora i o prekršaju koji se 

odnosi na diskriminatoran sadrţaj teksta. Ona je podsetila da je u meĎuvremenu utvrĎeno da je 

„Politika“, pre ovog, već objavila dva teksta čije autore takoĎe nije moguće pronaći i da bi Komisija 

zato trebalo da ukaţe i na to da postoji izvestan obrazac po kojem se, u odreĎenom političkom 

trenutku, objavljuju tekstovi laţnih autora sa ciljanim argumentima, jer je to mnogo ozbilijniji problem 

od samog objavljivanja komentara iz neproverenog izvora. Navela je i da je moguće da je redakcija 

obmanutra, odnoso da ih je neko prevario šaljući im te tekstove, ali da bi onda morala da objavi sve 

što ima u vezi sa tim slučajem i da uvede interne protokole koji bi sprečili da se nešto takvo ponovi. 

Vera Didanović je podsetila na slučaj sa „Nedeljnikom“ koji je objavio, ispostavilo se, laţan intervju 

sa Donadlom Trampom, a koja je odmah čitaocima objasnila kako je do toga došlo i stavila na uvid 

sav materijal u vezi sa tim. Nevena Krivokapić je ukazala da se ljudi, pa ni mediji, još ne snalaze 

dobro u digitalnom okruţenju i moguće je da su prevareni, ali da bi redakcija sada trebalo da uvede 

neke procedure kako bi se to ubuduće izbeglo. Komisija je zatim jednoglasno odlučila da je Kodeks 

prekršen u delu koji se odnosi na profesionalnu paţnju i zabranu objavljivanja tekstova autra čiji 

idenitet nije poznat ili proverljiv. „Za“ odluku da je prekršena i odredba o zabrani diksriminacije 

glasalo je sedam članova Komisije, „protiv“ su bila dva, a „uzdrţan“ jedan, pa nije bilo potrebne 

većine za odluku. 

 

Sednica je završena u 19.55 sati. 

 

Zapisnik vodila 

Gordana Novaković 

Predsedavajući 

Vlado Mareš 

 


