
SAVET ZA ŠTAMPU 

Komisija za žalbe 

Br. 70 

31.8.2017. 

Beograd 

 

ZAPISNIK 

Sa 69. sednice Komisije za žalbe, održane 31.8.2017. godine, sa poĉetkom u 18 sati u prostorijama 

Saveta za štampu 

Prisutni svi ĉlanovi Komisije: Zlatko Ĉobović, Stojan Marković, Tamara Skrozza, Vlado Mareš, 

Ljiljana Smajlović, Petar Jeremić, Nevena Krivokapić, Vera Didanović, Dragan ĐorĊević, Vera 

Barišić Popović i Ivana Stjelja. 

Ostali prisutni: Slavica Lazić, novinarka „Pravoslavlja“ i Gordana Novaković, generalna sekretarka 

Saveta za štampu 

 

Dnevni red: 
1. Razmatranje žalbe udruženja Da se zna na tekst objavljen u magazinu „Tabloid“ 
2. Razmatranje žalbe udruženja Da se zna na tekst objavljen u magazinu „Afera“ 
3. Razmatranje žalbe Pera Simića zbog neobjavljivanja odgovora u dnevnom listu „Danas“ 
4. Razmatranje žalbe udruženja Da se zna na tekst objavljen u dnevnom listu „Informer“ 
5. Razmatranje žalbe udruženja Da se zna na tekst objavljen u ĉasopisu „Pravoslavlje“ 
6. Razmatranje žalbe Andreasa Kaufmana zbog fotografije objavljene u dnevnom listu „Politika“ 
7. Razmatranje žalbi Organizacije za ljudska prava Jednakost na tekst objavljen u dnevnim lisu 

„Informer“ 

1. Udruženje Da se zna podnelo je žalbu na tri teksta objavljena istoga dana u „Tabliodu“ u kojima je 

upotrebljen pogrdan izraz „peder, i u kojima su LGBT osobe opisane kao poroĉne. U toku rasprave 

Vlado Mareš je rekao da je u ovim tekstovima „sve kako ne treba“, jer autori zastupaju homofobiĉne 

stavove – da je homoseksulanost bolest, nastranost, jeres i sliĉno. Dragan ĐorĊević je ocenio da je 

Kodeks novinara nesumnjivo prekršen, jer se koriste uvredljivi termini, ĉime se dodatno podstiĉe 

diskriminacija. Tamara Skrozza je ukazala da u tekstu „Lepota poroka“ ima i dikriminatornih stavova 

koji se ne odnose samo na LGBT osobe, odnosno da ima i mizoginije i antisemitizma. Posle 

rasprave, Komisija je glasala odvojeno o svakom tekstu i u sva tri sluĉaja jednoglasno odluĉila da su 

prekršene odredbe Kodeksa koje se odnose na zabranu diskriminacije. 

2. Udruženje Da se zna podnelo je žalbu smatrajući da su tekstom prekršene odredbe Kodeksa 

novinara koje se odnose na zabranu diskriminacije. U žalbi je, izmeĊu ostalog, navedeno da se 

seksualna orijentacija LGBT opisuje kao “nastrana”, a homoseksualnost proglašava ideologijom, te 

da se u više navrata upotrebljava homofobiĉni reĉnik i prenose homofobiĉne izjave struĉnjaka. U 

toku debate, Ljiljana Smajlović je rekla da ima problem sa navodima iz žalbe, jer se ne može 

zabraniti redakcijama da traže mišljenje nekoga ko se ne sviĊa podnosiocu žalbe. Tamara Skrozza 



je rekla da je saglasna da novinari imaju pravo da prenesu mišljenje, ali da je u ovom tekstu problem 

što nedostaju objašnjenja, odnosno bitne informacije  koje mogu da utiĉu na stav ĉitalaca. Ona je 

podsetila da je sliĉan problem Komisija uoĉila i u ranije razmatranim tekstovima koji su se odnosili 

na obrazovni paket za uĉenje o seksualnom nasilju nad decom, gde je takoĊe izostavljano da je 

paket namenjen nastavnicima, a ne deci. Po njenom mišljenju, Kodeks je prekršen i time što naslov 

ne odgovara suštini teksta. Zlatko Ĉobović je takoĊe rekao da Komisija ne može da ocenjuje da li je 

mišljenje koje su izneli sagovornici u tekstu u skladu  sa Kodeksom. Vera Barišić Popović je 

naglasila da pretragom na interenetu nije uspela da pronaĊe nikakve podatke o jednom od 

sagovornika, koji je predstavaljen kao presednik Saveta roditelja uĉenika osnovnih škola, kao i da joj 

nije poznato da takvo telo uopšte postoji, ali je Zlatko Ĉobović rekao da Komisija ne može da 

proverava svaki tekst da bi utvrdila da sagovornici nisu, kojim sluĉajem, izmišljeni. Po okonĉanju 

rasprave, Komisija je jednoglasno odluĉila da su prekršene odredbe koje se odnose na obavezu da 

naslov mora da odgovara suštini teksta, kao i da je namerno izostavljanje ĉinjenica koje mogu bitno 

da utiĉu na stav javnosti jednako iznošenju neistine. Kad je reĉ o odredbama Kodeksa o zabrani 

diskriminacije i govora mržnje, zbog ĉega je žalba i podneta, Komisija nije uspela da usaglasi 

odluku. „Za“ odluku da je „Afera“prekršila Kodeks glasalo je pet ĉlanova Komisije, tri su bila „protiv“, 

a tri „uzdržana“, pa nije bilo potrebne većine od osam glasava. 

3. Pero Simić, savetnik predsednika Republike Srpske žalio se Savetu jer „Danas“ nije objavio 

njegov odgovor na kolimnu novinarke tog lista. Glavni urednik mu je odgovorio da je reagovanje 

uvredljivo za novinarku i da nije u skladu sa Kodeksom novinara. Stojan Marković je rekao da, po 

njegovom mišljenju, Kodeks nije prekršen jer je urednik uputio Simića da treba da preradi svoje 

reagovanje, da bi moglo da bude objavljeno, što on nije uradio, već je, umesto toga, zvao „tatu“ 

(Milorada Dodika) da sad on piše redakciji. Ljiljana Smajlović je istakla da je ovo principijelno pitanje, 

da je pravo na odgovor jako važna stvar i da se nikome ne bi smelo uskratiti. U ovom sluĉaju, kako 

je rekla, urednik neobjavljivanje odgovora objašnjava time da sadrži uvrede i insunuacije, a u samom 

tekstu na koji je poslat odgovor novinarka iznosti uvrede na raĉun Simića i Dodika. Nasuprot ovome, 

Vlado Mareš je ocenio da je neobjavljivanje teksta Pera Simića „primer dobre novinarske pažnje“, jer 

njegov sadržaj nema nikakve veze sa tekstom koji se bavi genocidom u Srebrenici, već sadrži liĉne 

diskvalifikacije novinarke. Simić, kako je rekao, ne traži ispravku, već reaguje na tekst nasiljem, 

sasvim u maniru brojnih politiĉara da sa novinarima komuniciraju kroz nareĊenja i diskvalifikacije. 

Tamara Skrozza je rekla da se slaže sa Vladom da reagovanje nema baš mnogo veze sa tekstom, 

ali da smatra da je nije postojao nikakav razlog da se ne objavi, jer nije u suprotnosti sa Kodeksom, 

koji predviĊa obavezu objavljivanja odgovora. TakoĊe, to bi i novinarski bio dobar potez, jer bi, kako 

je rekla, njegov autor tako najbolje sam o sebi sve rekao. Mareš je, meĊutim, ocenio da bi 

objavljivanje takve „bljuvotine“ od teksta, bilo jednako tekstu „Ćuruvija doĉekao bombe“, 

svojevremeno objavljenom u Politici ekspres. Na ovo je reagovala Ljiljana Smajlović, koja je 

naglasila da Savet za štampu ne može da kaže da je odgovor na tekst „bljuvotina“ i naglasila da i 

novinarka Snežana Ĉongradin vreĊa Simića i Dodika, nazivajući ih, recimo, „geneocidnim 



manijacima“, zbog ĉega im se mora omogućiti da odgovore. Uz to, i komentari na kasnije objavljen 

Dodikov tekst puni su uvreda, pa je objašnjenje urednika da je Simićev tekst uvredljiv neprihvatljivo. 

Mareš je potom ocenio da je tekst Snežane Ĉongradin dobar, a da je tekst Pera Simića politiĉki 

pamflet, kojim on, i kasnije Dodik, pokušavaju da disciplinuju novinare, te da je zato urednik bio u 

pravo što to nije objavio. A, inaĉe, kako je rekao, nije ni nikakav problem „prišiti“ im da su „genocidini 

manijaci“, jer, kako je rekao, vode post genocidnu politiku, a novinarka se bavila genocidom u 

Srebrenici. Iznete ocene, zato, po njemu nisu uvrede, jer se o genocidu mora govoriti. Dodao je da 

on misli da je u Srebrenici bilo genocida, da Ljiljana Smajlović možda misli nije, ali da se o tome 

mora pisati. Ona je na to odgovorila da misli da Simić i Dodik nisu uĉestvovali u genocidu, jer u to 

vreme nisu ni bili u vlasti i da nije u redu da ih novinarka vreĊa, a da na to ne mogu da odgovore. 

Istakla je da je reĉ o principu, a ne o tome sa ĉijim se stavima  ko od ĉlanova Komisije slaže i da li 

mu je simpatiĉnije ono što piše novinarka ili Simić. Pravo na odgovor je, kako je naglasila, kardinalni 

zakon u novinarstvu, a ovde se pravo da se na taj naĉin brani uskraćuje ĉoveku koji je u tekstu 

optužen za najteža kriviĉna dela.  Stojan Marković je ponovio da mu to pravo nije uskraćeno, jer mu 

je objašnjeno pod kojim uslovima redakcija može da objavi odgovor (što je u skladu sa zakonom) i 

naglasio da postoji velika razlika izmeĊu Simića i novinarke, pošto ona u tekstu kritikuje njegovu 

politiku, što on kao javni funkcionermora da podnese, dok on nju napada liĉno. Zlatko Ĉobović je 

ocenio da su i Ĉongradin i Simić uĉesnici u javnom dijalogu i da ĉak i da je on fukcioner (što kao 

savetnik nije), to uopšte nije važno. On, kako je rekao, ne bi objavio ni tekst ni odgovor, jer gledano 

kroz prizmu Kodeksa, koliko  tekst novinarke nije dobar, toliko je loš i odgovor na taj tekst, ali da je 

pitanje za Komisiju da li je Kodeks prekršen time što nije objavljen odgovor. Glasao bi, istakao je, da 

jeste da je sve završeno time što je urednik obavestio Simića da ne može da objavi njegov odgovor. 

Kako je, meĊutim, list nakon toga objavio Dodikovo pismo koje sadrži i to da nije objavljen Simićev 

odgovor, može se reći da su se delimiĉno iskupili. Sliĉnu dilemu iznela je i Nevena Krivokapić, koja 

je rekla da je redakcija, objavljivanjem Dodikovog pisma, kako joj se ĉini, ipak priznala grešku. Ona 

je takoĊe rekla da joj se Simićev odgovor ĉini problematiĉnim jer se odnosi više na novnarku liĉno, a 

manje na tekst koji je napisala. Tamara Skrozza je rekla da smatra da urednici treba da štite 

novinare od uvreda, ali da u ovom sluĉaju za to nije bilo razloga i da ne misli da bi time bila 

ugrožena njena novinarska prava. Petar Jeremić je naglasio da ovde nije reĉ o izveštaju ili vesti, pa 

da se odgovorom demantuju ĉinjenice, već se polemiše sa mišljenjem koje je iznela novinarka. Ona 

sama je oštrim tekstom isprovocirala i isti takav ton odgovora, tako da Simićeva reakcija u ovom 

sluĉaju, po njegovom mišljenju, nije neprimerena. Nakon diskusije, „za“ odluku da je prekršen 

Kodeks glaslao je pet ĉlanova Komisije, tri su bila „protiv“, a tri „uzdržana“, tako da nije bilo potrebne 

većine od osam glasova. Ljiljana Smajlović je zatražila da u zapisnik uĊe i njena ocena da je 

samoregulatorno telo naĉinilo ozbiljan propust pokazujući da nije u stanju da zaštiti pravo na 

odgovor. Time ono samo sebe marginalizuje i poruĉuje javnosti da se ne bavi principima, već da 

brani svoje stavove. Da se ne bavi suštinskim pitanjem ima li pravo ĉovek optužen za najteža 

kriviĉna dela da se brani, već se više bavi samo sobom.Stojan Marković je na to rekao da je i on 

branio princip – da je podnosiocu žalbe ukazano na to da odgovor nije u skladu sa zakonom i da 



treba da ga popravi, što on nije uradio. Istakao je da ne želi da ga bilo ko optužuje za pristrasnost, 

jer nema nikakav liĉni odnos ni prema autorki teksta, ni prema podnosiocu žalbe. Vera Didanović je 

rekla da ona ima liĉan odnos, jer joj je glavni urednik lista „Danas“ dobar prijatelj, ali da je to nije 

spreĉilo da glasa da je Kodeks prekršen, jer smatra da je on, ipak, pogrešio.Po njenom mišljenju, 

glasanje pokazuje da ĉlanovi Komisije nisu glasali pristrasno, već samo da imaju razlicita mišljenja, 

sto je legitimno. 

4. Udruženje Da se zna navelo je u žalbi Savetu za štampu da se tekstom u „Informeru“, izmeĊu 

ostalog.“osporava pravo LGBT osoba na slobodu okupljanja, svaljuje krivica za troškove zaštite 

uĉesnike Parade ponosa na LGBT osobe i upotrebljavaju uvredljivi termini kao što su „peder“ ili 

„peder – bal“. Vlado Mareš je, u toku diskusije, ocenio da je i u „Informeru“ primetan napredak kad je 

reĉ o ovoj vrsti tekstova, pa tako ovde ima i više sagovornika i predstavnika organizatora Parade 

ponosa i manje uvredljivih izraza. On je rekao da se nada da će se mediji uskoro „izduvati“ kad je 

reĉ o širenje homofobije i da će ovakvih tekstova biti sve manje. Vera Barišić Popović je, meĊutim, 

istakla da ne misli da je list išta napredovao, naprotiv, da je ovakav tekst možda i opasniji od onih u 

kojima se otvoreno diskriminišu LGBT osobe. Ona je objasnila da je skup, koji tekst najavljuje, 

organizovan zbog nekoliko napada na LGBT osobe, a u tekstu nema ni predstavnika MUP-a, ni 

Tužilaštva, već ocene o tome iznose Zavetnici i Vladimir Glišić. Tamara Skrozza je naglasila da, iako 

to nije predmet žalbe, problem je što se u tekstu ponavlja, više puta demantovan, podatak da 

obezbeĊenje Parade ponosa košta izmeĊu 800 hiljada i milion evra, a da se pritom izostavlja bitna 

informacija da je takvo obezbeĊenje potrebno zbog procene da je uĉesnicima parade ugrožena 

bezbednost. Ovakvim izveštavanjem se oni praktiĉno okrivljuju za troškove i time dodatno podstiĉe 

mržnja prema njima. Po završetku rasprave, Komisija je jednoglasno odluĉila da list prekršio Kodeks 

i izrekla javnu opomenu. 

5. Udruženje Da se zna podnelo je žalbu Savetu za štampu smatrajući da je 

“Pravoslavlje”objavljivanjem intervjua sa Žarkom Trebješaninom prekršilo odredbe Kodeksa koje se 

odnose na zabranu diskriminacije i govora mržnje. Stojan Marković je rekao da nevidi ĉime je u tom 

tekstu prekršen Kodeks. Ocenio je da je tekst dobro napisan i sa dobrim sagovornikom. Rekao je i 

da ne razume primedbe podnosioca žalbe na upotrebe pojedinih termina, da je postalo teško 

odrediti koji su termini dozvoljeni, a koji, kako se navodi u jednoj od žalbi „zastareli“. Ivana Stjelja je 

rekla da je preterivanje reći da se ovim tekstom poziva na linĉ LGBT osoba. Dodala je da su neki 

termini dobro poznati onima koji se bave ljudskim pravima, ali ĉesto nisu i ostalima, pa ni 

novinarima. Takav je sluĉaj sa terminom „lezbijka“ koji je uvredljiv, ali ovde, po njenom mišljenju, nije 

upotrebljen sa lošom namerom i ne predstavlja govor mržnje. Dodala je da je prvim delom teksta 

dobro i dosta analitiĉno objašnjena situacija sa priruĉnikom o seksualnom nasilju, kao i da su dva 

pitanja novinarke na neki naĉin problematiĉna, ali da ne predstavljaju povredu Kodeksa.Tamara 

Skrozza je rekla da je reĉ o specijalizovanom ĉasopisu, koji temu obraĊuje u skladu sa svojom 

ureĊivaĉkom politikom. Dodala je i da je nebitno što se podnosilaci žalbe, a ni ona liĉno, ne slažu sa 

iznetim stavovima, budući da Kodeks niĉim nije prekršen. Sliĉnog mišljenja bili su i Zlatko Ĉobović i 



Ljiljana Smajlović. „Za“ odluku da je Kodeks prekršen, posle rasprave, nije glasao nijedan ĉlan 

Komisije, osam je bilo „protiv“, a tri „uzdržana“, pa je Komisije odluĉila da nema povrede Kodeksa. 

6. Advokati Andreasa Kaufmana podneli su žalbu tvrdeći da je „Politika“ neovlašćeno objavila 

njegovu fotografiju uz tekst izvesnog dr Petra Veliĉkovića, lažno ga predstavivši kao autora veoma 

spornih stavova, ĉime je narušio njegovo dostojanstvo i privatnost.Ĉlanovi Komisije podestili su da 

su na prethodnoj sednici razmatrali žalbu koja se odnosila na tekst i kada je zakljuĉeno da je 

objavljen tekst, po svemu sudeći izmišljenog autora i uz lažnu fotografju. Tada je zakljuĉeno da 

redakcija nije postupila u skladu na naĉelom profesionalne pažnje, jer nije uopšte proverila izvor. U 

ovom sluĉaju, kako je reĉeno, povreĊen je i integritet i dostojanstvo Andreasa Kaufmana, ĉija će se 

fotografija i ubuduće pojavljivati uz sporan tekst. Komisija je zato jednoglasno odluĉila da je „Politika“ 

prekršila Kodeks. 

7. Organizacija za ljudska prava “Jednakost” podnela je žalbu smatrajući da je prekršena odredba 

Kodeksa novinara Srbije koja se odnosi na zabranu diskriminacije i govora mržnje jer je u tekstu 

navedena nacionalnost poĉinilaca kriviĉnog dela. Tamara Skrozza i Ivana Stjelja su podsetile na 

dosadašnju praksu Komisije kad je o ovakvim sluĉajevima reĉ i istakle da ni u ovom tekstu nije bilo 

nikakvog razloga da se navodi kako su potencijalni poĉinioci Romi, jer kriviĉno delo za koje su 

osumnjiĉeni ni na koji naĉin nije povezano sa njihovom etniĉkom pripadnošću, kao i da nema 

nikakvih dolaza da je to što je u tekstu navedeno taĉno. Komisija je potom jednoglasno odluĉila da 

Kodeks prekršen i izrekla javnu opomenu „Informeru“ 

Sednica je završena u 20. 15 sati. 

 

Zapisnik vodila 

Gordana Novaković 

Predsedavajući 

Zlatko Ĉobović 

 

 


