
SAVET ZA ŠTAMPU 

Komisija za žalbe 

Br.73 

28.12.2017. 

Beograd 

 

ZAPISNIK 

Sa 72. sednice Komisije za žalbe, održane 28.12.2017. godine, sa početkom u 18 sati u 

prostorijama Saveta za štampu 

Prisutni svi članovi Komisije: Zlatko Čobović, Stojan Marković, Tamara Skrozza, Vlado Mareš, Vera 

Barišić-Popović, Petar Jeremić, Ivana Stjelja, Vera Didanović, Dragan ĐorĎević, Ljiljana Smajlović i 

Nevena Krivokapić. 

Ostali prisutni: Ivica Smolić, podnosilac žalbe, Kristina Kostić iz advokatske kancelarije „Stojković“, 

koja zastupa „Blic“ i Gordana Novaković, generalna sekretarka Saveta za štampu 

 

Dnevni red: 

1. Razmatranje žalbe Ivice Smolića na tekst objavljen u dnevnom listu „Kurir“ 

2. Razmatranje žalbe Nataše Mijušković na tekst objavljen u dnevnom listu „Informer“  

3. Razmatranje žalbe Snežane Terzić na tekst objavljen u dnevnim listu „Blic“ 

Na početku sednice generalna sekretarka je obavestila prisutne da je žalba Saše Paunovića na tekst 

objavljen na portalu „Srbijadanas.com“, čije je razmatranje na prethodnoj sednici odloženo, u 

meĎuvremnu rešena medijacijom. 

1. Ivica Smolić, bivši predsednik Izvršnog odbora Komercijalne banke, podneo je žalbu Savetu za 

štampu zbog dva teksta u kojima se protiv njega iznose optužbe za primanje mita i lažno 

predstavljanje rezultata poslovanja banke, a kojima je, po njegovom mišljenju, list „Kurir“ prekršio 

sve odredbe iz poglavlja Istinistost izveštavanja Kodeksa novinara Srbije, odredbe koje se odnose 

na novinarsku pažnju, odnosno slepo verovanje izvoru informacije, kao i odredbu o obavezi 

poštovanja privatnosti, pre svega zato što su uz tekstove objavljene i njegove fotografije u krupnom 

planu. U toku rasprave, Ljiljana Smajlović je rekla da je ključni problem što „Kurir“ nema apsolutno 

nikakav dokaz za veoma ozbiljne optužbe koje su iznete. Petar Jeremić je naglasio da je on, radeći 

monitoring dnevnih novina u proteklom periodu, ove tekstove ocenio kao nesporno kršenje Kodeksa. 

Podsetio je i da se Komercijalna banka posle tih tekstova oglasila saopštenjem, koje su objavili drugi 

mediji, ali nije video da je to objavljeno i u „Kuriru“. Dodao je, meĎutim, da misli da podnosiocu žalbe 

nije prekršeno pravo na privatnost. Slično mišljenje imala je i Tamara Skrozza, koja je takoĎe ocenila 

da objavljivanjem fotografija rukovodioca banke, kome je kao javnoj ličnosti pravo na privatnost 

suženo, nije preĎena granica zaštite tog njegovog prava. Ona je istakla da smatra da je tekstovima 

prekršena odredba o obavezi poštovanja prava na pretpostavku nevinosti, što u žalbi nije navedeno. 



Ivana Stjelja je ponovila tvrnju koju je iznela i na prethodnoj sednici  - da se ne može govoriti o 

povredi prava na pretpostavku nevinosti kada krivični postupak nije ni pokrenut. Ona je rekla da je to 

jasno i iz rešenja Višeg suda u Beogradu koje je dostavljeno uz odgovor na žalbu, što je potvrdila i 

Nevena Krivokapić, dodajući da je malo iznenaĎena rešenjem suda. Na primedbu Petra Jeremića da 

Komisiji model treba da bude Kodeks, a ne zakoni i sud, Stjelja je ponovo ukazala i da se sve 

smernice uz ovu tačku Kodeksa odnose na okrivljene ili osumnjičene, dakle na ljude protiv kojih se 

vodi postupak. Ljiljana Smajlović je rekla da ona smatra da je sasvim dozvoljeno reći da je neko, 

recimo, lopov i da pretpostavka nevinosti ne bi trebalo da važi u tom slučaju, ali da ovde nije reč o 

tome da je novinar izneo vrednosni sud, već je Smolić optužen za vrlo konkretna dela. Nevena 

Krivokapić je ocenila i da se novinari ni malo nisu potrudili da, pre objavljivanja, provere informacije 

koje su dobili, dodavši da na sajtu banke postoje revizorski izveštaji, te da je novinar, da je hteo, ipak 

mogao da doĎe do nekih informacija. Zlatko Čobović je rekao da je neprihvatljivo i to što Smolića nisi 

ni pozvali da ga bilo šta pitaju, te da odgovor advokata lista vreĎa inteligenciju. Oni tvrde da je reč o 

kritičkom osvrtu na rad banke, a optužuju čoveka za ozbiljna krivična dela, bez ikakvih dokaza. 

TakoĎe, dodao je, tvrde da nisu napisali tekst samo na osnovu anonimnog izvora jer imaju još četiri 

sagovornika, ali je istina da ti sagovornici ne govore ništa o onome za šta je „Kurir“ optužio bivšeg 

rukovodioca banke. Nakon raprave, Komisije je jednoglasno odlučila da su prekršene tačke 1,2,3,4 i 

5 iz poglavlja Istinitost izveštavanja, kao i tačke 1 i 2 iz poglavlja Novinarska pažnja. Jednoglasno je 

odlučeno i da nije prekršena odredba o poštovanju privatnosti. Odluku da je objavljenim tekstovima 

prekršena i tačka 3 poglavlja IV, koja se odnosi na obavezu poštovanja pretpostavke nevinosti, 

Komisija je donela sa osam glasova „za“, dva „protiv“  i jednim „uzdržanim“. 

2. Nataša Mijušković podnela je žalbu jer je „Informer“, kako je navela, po ko zna koji put objavio test 

usmeren na njenu ličnu i profesionalnu degradaciju. List je optužio zbog toga što nije osudila napad 

na novinarke televizije „Pink“ tokom protesta Dveri. Petar Jeremić je, u toku rasprave, ocenio da je 

možda prekršena i odredba Kodeksa po kojoj je prećutkivanje činjenica koje mogu bitno da utiču na 

stav čitalaca jednako namernom iznošenju laži. U ovom slučaju, kako je objasnio, prećutana je 

činjenica da je podršku koleginici Nataši Jeremić Nataša Mijušković iskazala nakon što je optužena 

da upravlja celokupnim narko tržištem u Srbiji. Dodao je da je reč o uobičajenom načinu na koji se 

„Informer“ obračunava sa svakim ko uradi nešto što se njima ne dopada. Nevena Krivokapić je rekla 

da je tekst prilično besmislen i da autor sam sebe demantuje, jer najpre kaže da RTS nije uopšte 

osudio napad na novinarke „Pinka“, a onda da je o tome neutralno izveštavao. Tamara Skrozza je 

istakla da je veoma dobro što se Nataša Mijušković uporno žali na svaki tekst „Informera“ kojim je 

oštećena i da je to odličan način borbe protiv takve vrste izveštavanja. Komisija je potom 

jednoglasno odlučila da je list prekršio tačke 1,4 i 5 poglavlja Istinitost izveštavanja. 

3. Snežana Terzić podnela je žalbu zbog toga što je autor spornog teksta, kako je navela, 

zlonamerno, tenedenciozno i neistinito izvestio javnost o javnoj tribini „Istina o MMR vakcini i 

vakcinaciji“, održanoj 6. novembra 2017. Iz rasprave i odlučivanja o ovoj žalbi bila je izuzeta Vera 

Didanović, zaposlena u kompaniji Ringier Axel Springer, koja je izdavač „Blica“. Zlatko Čobović je, u 



toku diskusije, rekao da je osnovno pitanje u ovom slučaju da li se izrazi upotrebljeni u tekstu, poput 

„agresivni i primitivni komentari“, „sulude tvrdnje“, „ispadi“, „izvesna Terzić“ mogu smatrati 

optužbama, klevetama i glasinama. Po njegovom mišljenju, ne mogu i zato ne smatra da je time 

prekršen Kodeks. TakoĎe, kako je rekao, to što je drugi list, kako je navedeno u žalbi, drugačije 

izvestio ne znači ništa, jer svaki novinar ima pravo da izvesti o odreĎenm dogaĎaju onako kako misli 

da treba, odnosno u skladu sa svojim doživljajem profesionalnog izveštavanja. Dodao je da, istina, u 

izveštaju ne bi trebalo da stoje komentari novinara i da su u tekstu malo „pobrkani“ žanrovi, da je 

tekst loš i da sa tribine nije preneto ništa osim svaĎe, ali da ipak misli da Kodeks nije prekršen. Ivana 

Stjelja je rekla da je snimak te tribine dostupan na Jutjubu i da je i ona stekla utisak na je tribina 

agresivno prekidana (mada tribine i postoje da bi se sučelila različita mišljenja), te da novinar nije 

izvestio netačno. Istakla je i da novinar mora da stane na stranu nauke kada joj se suprotstavi 

dogma. Nevena Krivokapić je ocenila da Snežana Terzić ne osporava tačnost izjava koje su u tekstu 

prenete, da ne tvrdi da je bilo šta neistinito, već se žali na način izveštavanja. Po njoj, tekst jeste 

senzacionalistički, fokus je na ponašanju publike i prekidanju tribine, a ne na tome šta su lekari rekli 

o temi koja je od izuzetnog javnog značaja. Tamara Skrozza je naglasila da njoj smeta što je 

upotrebljen termin „antivakcinaška mafija“, koji se inače često koristi u tekstovima o vakcinaciji. Po 

njenom mišljenju, to jeste uvreda za ljude koji su protiv vakcinacije. „Bez obzira što se ja sa njima 

ništa ne slažem, oni imaju pravo na slobodu govora i ne možete da ih optužite da su mafija, jer to 

podrazumeva da je reč o visoko oragnizovanoj grupi koja je dobila novac da ostvari neki cilj, što 

predstavlja tešku optužbu“. Petar Jeremić je na to odgovorio da u tekstu ima „teških reči“, ali je istina 

da i svi ti ljudi iznose ozbiljne optužbe protiv druge strane, odnosno protiv lekara i epidemiologa, koji 

su, za njih, „farmakomafija“, pa onda moraju biti spremi i da istrpe kritike. Ljiljana Smajlović je rekla 

da je termin mafija toliko ušao u svakodnevnu, kolokvijalnu upotrebu da praktično nema nikakvo 

stvarno značenje, niti je više uvreda. Dodala je i da Komisija ne treba da se bavi time da li je novinar 

„Blica“ trebalo da izveštava na taj način ili ne, on je prosto izvestio o onome što mu se činilo 

zanimljivijim, a  to je da je tribina prekidana, a ne da su epidemiolozi govorili da decu treba 

vakcinisati, jer je to već poznato. Komisija je, po okončanju rasprave; sa osam glasova „za“ i dva 

„uzdržana“ odlučila da „Blic“ nije prekršio Kodeks novinara Srbije. 

Sednica je završena u 19.05 sati. 

 

Zapisnik vodila 

Gordana Novaković                                                                      

Predsedavajući 

Zlatko Čobović 

 

 


