
SAVET ZA ŠTAMPU 

Komisija za žalbe 

Br. 75 

22.2.2018. 

Niš 

 

ZAPISNIK 

Sa 74. sednice Komisije za žalbe, održane 22.2.2018. godine, sa početkom u 12 sati u Gradskoj 

kući u Nišu 

Prisutni svi članovi Komisije: Zlatko Čobović, Stojan Marković, Tamara Skrozza, Vlado Mareš, Vera 

Barišić-Popović, Petar Jeremić, Ivana Stjelja, Vera Didanović, Dragan ĐorĎević, Ljiljana Smajlović i 

Nevena Krivokapić. 

Ostali prisutni: Gordana Novaković, generalna sekretarka Saveta za štampu, graĎani Niša 

(evidentirani na spisku prisutnih) 

 

Dnevni red: 

1. Razmatranje žalbe Udruženja medija i medijskih radnika na tekst objavljen na portalu 

„Ozonpress.net“ 

2. Razmatranje žalbe Udruženja ljubitelja reke Save „Zeleni raj“ na tekst objavljen na portalu 

„Espreso“ 

3. Razmatranje žalbe Željka Veselinovića na tekst objavljen u dnevnom listu „Alo“ 

4. Razmatranje žalbe Vladana Vlajkovića na tekstove objavljenje u listu „Palež“ 

 

1. Udruženje medija i medijskih radnika podnelo je, uz saglasnost oca bebe koja se pominje u 

tekstu, žalbu, navodeći da je u spornom tekstu, izmeĎu ostalog, iznet niz neistina, netačnih 

informacija i uvreda koje se odnose na tek roĎeno dete, porodicu deteta i više javnih ličnosti. 

Podnosilac žalbe je smatrao i da su objavljivanjem nepotpisanih fotografija, bez saglasnosti autora 

prekršene i odredbe Kodeksa koje se odnose na poštovanje autorstva. Iz rasprave i odlučivanja o 

ovoj žalbi bio je izuzet Stojan Marković, vlasnik portala OzonPress. U toku rasprave, Vlado Mareš je 

rekao da će on glasati da Kodeks nije prekršen ni u jednoj tački, jer je podnošenje ovakve žalbe, 

koja je politički pamflet, čist bezobrazluk. Reč je o sukobu koji u Čačku postoji duže vreme i u koji se 

uporno uvlači i Savet za štampu, zbog čega, po njegovom mišljenju, žalbu nije trebalo ni prihvatati. 

Ljiljana Smajlović je, meĎutim, rekla da Komisija ne treba da se opredeljuje prema tome kakav je 

onaj ko je podneo žalbu ili kakav je onaj ko je pisao, već prema tome kakav je tekst. Po njenom 

mišljenju, Kodeks novinara obavezuje da poštuje privatnost, dostojanstvo i intergitet ljudi o kojima 

piše, a u ovom slučaju nije poštovano dostojanstvo i integritet tek roĎenog deteta. Nije problem što 

je dete roĎeno u zatvoru, već što je dete u tom tekstu postalo deo nekog problema, što ne bi smelo 



da se desi. Sa njom se saglasila Tamara Skrozza, koja je naglasila da se često ističe da javne 

ličnosti i državni funkcioneri imaju suženo pravo na privatnost, ali da ovo nije takva situacija. Kako je 

rekla, nečiji poroĎaj je apsolutni domen privatnosti u koji nikako ne bi smelo da se ulazi, niti postoji 

bilo kakav javni interes da se tako nešto objavi. Nevena Krivokapić je takoĎe rekla da ne postoji javni 

interes da se objavi informacija o tome da se bivša odbornica porodila na izdržavanju zatvorske 

kazne, a da će, imajući u vidu digitalno okruženje u kojem živomo, svi znati da je to dete roĎeno u 

zatvoru i ono će morati da odrasta sa tim. Zlatko Čobović je ocenio da su, sem toga o čemu je 

Nevena govorila, sve druge činjenice na strani medija koji je objavio tekst. On je naglasio da se dve 

trećine žalbe uopšte ne odnosi na tekst, nego sadrži uvredljive kvalifikacije na račun vlasnika medija 

i dodao da je tekst besmislen ako se posmatra van konteksta, odnosno izolovano od prethodna dva 

teksta, te da ponosilac žalbe manipuliše time. Čobović je rekao i da zaštitu autorkih prava može da 

traži samo autor ili nosilac autorskih prava, pa tako podnosilac žalbe nema pravo da se žali po tom 

osnovu. Po mišljenju Petra Jeremića, u tekstu ničim drugim nije prekšen Kodeks sem pominjanjem 

deteta, koje nije krivo što su mu roditelji kriminalci. Sve ostalo nije uopšte problematično, jer majka 

jeste pravosnažno osuĎena i u zatvoru, otac je takoĎe osuĎen i ići će u zatvor, tako da njihova prava 

ničim nisu povreĎena. Po završetku rasprave, članovi Komisije su glasali o svakoj tački Kodeksa 

koja je navedena u žalbi pojedinačno. Sa devet glasova „za“ i jednim „protiv“ odlučeno je da je 

prekršena tačka 4 Odeljka VII, dok nije bilo odluke da li je prekršena i tačka 1 iz istog odeljka, pošto 

je „za“ glasalo šest članova Komisije, tri su bila „protiv“, a jedan „uzdržan“. Odluke nije bilo ni u vezi 

sa tačkama 1,3 i 5 Odeljka I, jer je „za“ odluku da je Kodeks prekršen glasao jedan član Komisije, 

„protiv“ je bilo šest, a „uzdržana“ tri člana. Komisija je jednoglasno odlučila da nisu prekršene 

odredbe Kodeksa koje se odnose na zabranu diskriminacije i poštovanje autorstva. 

2. Predstavnik Udruženja ljubitelja reke Save „Zeleni raj“ Vojislav Mandić podneo je žalbu Savetu za 

štampu, navodeći da portal Espreso već duže vreme vodi kampanju protiv vlasnika objekata na obali 

Save, te da tekst na koji se žale predstavalja primer govora mržnje i da sadrži  niz neproverenih i 

neistinitih tvrdnji kako bi se uznemirila javnost. Zlatko Čobović je, u toku rasprave, ukazao da je 

nesporna činjenica da nijedan objekat na obali Savenema graĎevinsku dozvolu, kao i da je nesporno 

da postoji javni interes da se o tome piše, kako bi se problem rešio. Podnosilac žalbe je, kako je 

objasnio, naveo da vlasnici objekata imaju rešenje za korišćenje priobalja, ali je činjenica da nemaju 

dozvole za gradnju. TakoĎe, kako je rekao, naveli su da nemaju septičke jame, nego da otpadne 

vode ispuštaju u reku, kao da to ne zagaĎuje vodu. Zbog toga, po njemu, Espreso nije prekršio 

Kodeks novinara. Sličnog mišljenja bila je i Tamara Skrozza, istakavši da je reč o veoma poznatom 

slučaju koji se već dugo ne rešava, te da su mnogi mediji o tome pisali i da postoji obiman materijal 

koji dokazuje i ovo što je objavio Espreso, zbog čega, kako je rekla, nije prekršena istinitost 

izveštavanja. Njihov tekst je samo kap u moru materijala na ovu temu ugrožavanja svih graĎana 

Beograda, o čemu mora da se piše. Dodala je i da je sporno da li je Udruženje „Zeleni raj“ uopšte 

imalo osnov da se žali s obzirom da nigde u tekstu nije pomenuto. Da Kodeks nije prekršen ocenila 

je i Ivana Stjelja, koja je istakla da je nesumnjiv javni interes da se piše o zaštiti životne sredine. 



Ljiljana Smajlović bila je, meĎutim, drugačijeg mišljenja, ukazujući na to da u ovom slučaju nije reč o 

tome ko je za zaštitu životne sredine, a ko nelegalno gradi, nego na koji način je portal izvestio o 

tome. O ekologiji, rekla je, svakako treba pisati, ali ne na ovaj način – preuzimanjem materijla sa 

društvene mreže, bez ikakve provere i konsultovanja više izvora, čime je prekršen Kodeks. Petar 

Jeremić je izneo sličan stav, istakao je da nema dokaza da je objavljeni video autentičan, niti da 

zaista postoje septičke jame koje su povod za tekst. Po okončanju rasprave, Komisija je sa devet 

glasova „za“ i dva „protiv“ odlučila da nije prekršena tačka 4 Odeljka I Kodeksa, dok je jednoglasno 

odlučeno da nije prekršena tačka 5 istog odeljka. 

3. Željko Veselinović podneo je žalbu Savetu za štampu zbog toga što je Alo objavio lične podatke, 

tačnije adrese, nekoliko kandidata za odbornike Skupštine Beograda meĎu kojima i njegovu, kao i 

zbog toga što ga je list nazvao rasistom na osnovu jednog njegovog tvita o Romima, za koji je naveo 

da je izvučen iz konteksta. Ljiljana Smajlović je rekla da je Kodeks prekršen i u delu koji se odnosi 

na poštovanje privatnosti, ali i u delu istinitost izveštavanja zbog toga što je nazvan rasistom. 

Tamara Skrozza je istakla da je pravo na privatnost svakako porvreĎeno, ali da će biti uzdržana kad 

je reč o drugoj povredi Kodeka na koju se Veselinović žalio. Ocenila je da je izraz rasista prejak, ali i 

da je tvit, kao i objašnjenje koje je dao u vezi sa tim problematično, te da bi on, kao javna ličnost, 

morao da vodi računa o tome šta piše. Na ovo što je napisao o Romima je, po njoj, trebalo ukazati, 

iako je tabloid upotrebio prejak izraz. Petar Jeremić je rekao da je Veselinović neosnovano optužen 

ukoliko je tačno da je tvit izvučen iz konteksta, što Komisija ne može da proveri, ali da je, znajući 

praksu tabloida skon da mu poveruje. Nevena Krivokapić je rekla da je žalilac naveo da ne može da 

predoči tvitove koji su prethodili ovom kojim se Alo bavi, jer tviter „skida“ sve reko 3000 tvitova. 

Postoji, meĎutim, objasnila je, mogućnost da se doĎe i do ranijih tvitova i ona je uspela da pronaĎe 

tvit koji je objavio neposredno pre spornog, a koji nema nikakve veze sa tvitom o Romima Komisija 

je, nakon diskusije, jednoglasno odlučila da je prekršena tačka 1 Odeljka VII o poštovanju 

privatnosti. Odluku da je prekršena i tačka 5 Odeljka I Komisija nije uspela da usaglasi jer je „za“ 

glasalo šest članova Komisije, dok je pet bilo „uzdržano“, pa nije bilo potrebne većine od osam 

glasova. 

4. Advokat Vladana Vlajkovića podneo je žalbu zbog više tekstova objavljenih u istom broju lista, 

kojima se, kako je navedeno, narušava njegov ugled i povreĎuje čast iznošenjem neistinitih, 

nepotpunih i uvredljivih infomacija. Članovi Komisije su u kraćoj raspravi zaključili da su prekršene 

sve odredbe na koje je podnosilac žalbe ukazao. Tamara Skrozza je navela da se prvi put susreće 

sa tim da i sam autor teksta priznaje da je izvor informacije neproveren. Neprovereni izvori su, 

nažalost, česti, ali se autori tekstova bar potrude da to deluje relevantno, dok u ovom slučaju čak ni 

toga nema. Ona je dodala i da je potpuno neshvatljivo da se Vlajković u spornim tekstovima čak ne 

naziva ni pravim imenom i prezimenom, nego samo pogrdnim nadimcima. Komisija je, potom, 

jednoglasno odlučila da listu izrekne javnu opomenu. 

Sednica je završena u 13.40 sati. 



Zapisnik vodila 

Gordana Novaković 

Predsedavajući 

Vlado Mareš 

 

 


