
Na osnovu članova 19. i 21. Statuta Saveta za štampu i članova 15. i 16. Poslovnika o radu Komisije 

za žalbe, Komisija za žalbe Saveta za štampu u sastavu: Vlado Mareš, Zlatko Čobović, Nevena 

Krivokapić, Stojan Marković, Tamara Skrozza, Vera Barišić – Popović, Vera Didanović, Petar 

Jeremić, Ivana Stjelja i Dragan ĐorĎević, na sednici održanoj 29.3.2018. godine, nije uspela da 

usaglasi odluku da li je portal „Espreso“ tekstom „Dokaz da su bogataši jači od države: Za deceniju 

su od Savskog nasipa napravili svoj privatni raj u koji niko drugi ne sme da kroči!“, objavljenim 24. 

avgusta 2017. godine prekršio odredbe Kodeksa novinara Srbije. 

 

OBRAZLOŽENJE 

Predstavnik Udruženja ljubitelja reke Save „Zeleni raj“ Vojislav Mandić podneo je žalbu Savetu za 

štampu, navodeći da se u tekstu na nedostojan način kvalifikuju vlasnici objekata, koji se, izmeĎu 

ostalog,  nazivaju “bahatim idiotima koji divljaju po nasipu i džukelama od čijih telohranitelja možete 

da „fasujete‟ batine”. “Insinuira se da su objekti napravljeni od pokradenih para kao i o kurvama kako 

nazivaju naše supruge, devojke ili prijateljice. Tekst završava pozivom na satelitski snimak uspona 

ološa. Smatram da se radi o klasičnom govoru mržnje koji je nespojiv sa Kodeksom novinara 

Srbije.”, navedeno je, izmeĎu ostalog, u žalbi. Mandić je napomenuo i da žalba nije zahtev za 

legalizaciju njihovog boravka i afirmaciju aktivnosti, već žalba na nedopustiv način pisanja o ovom 

problemu. 

U odgovoru na žalbu redakcija “Espresa” istakla je da postoji javni interese da se piše o bespravnoj 

gradnji na obali Save i da im je to bio jedini motiv prilikom objavljivanja teksta. 

Kako se ni podnosilac žalbe, ni udruženje koje predstavlja ne pominje u tekstu, redakcija ih nije 

prepoznala kao “drugu stranu”. Novinari portala su, inače, kako je navedeno, više puta bezuspešno 

pokušavali da razgovaraju sa vlasnicima objekata, a da su im se obratili u vezi sa ovim tekstom bili 

bi spremni da saslušaju i njihovu stranu priče. Redakcija je, ipak, budući da je reč o drugoj žalbi istog 

udruženja, a procenjujući da bi se to moglo nastaviti, ponudila da se podnosiocioma žalbe razgovara 

i objavi njihovu stranu priče. 

Nakon toga, objavljeno je saopštenje udrženja “Zeleni raj”, ali podnosilac žalbe nije time bio 

zadovoljan i ostao je pri zahtevu da Komisija razmatra žalbu. 

Članovi Komije ponovili su i ovoga puta stav da postoji nesporni javni interes da se piše o 

problemima zaštite životne sredine, odnosno zaštite priobalja i divljoj gradnji koja ugrožava izvorišta 

vode. Većina članova Komisije bila je, takoĎe, saglasna i u oceni da tekst nije dobro napisan, da mu 

nedostaje argumentacije, kao i da sadrži uvredljive kvalifikacije. Saglasnosti, meĎutim, nije bilo u 

vezi sa tim da li nesumnjivo veliki javni interes može da opravda loše obraĎenu temu, odnosno da li 

Komisija eventualnom odlukom da je prekršen Kodeks može da podstakne ocene da o ovom 

problemu ne treba ni pisati ili da su vlasnici bespravnih objekata u pravu što tamo zidaju. 

Deo članova Komisije ocenio je da se Savet za štampu u ovom slučaju zloupotrebljava uvlačenjem u 

sukob izmeĎu uredništva portala i dela vlasnika objekata na Savi, te da bi svako izjašnjavanje moglo 



biti protumačeno kao davanje za pravo jednoj strani u vezi sa nečim što nije u nadležnosti Saveta. 

Zbog toga je čak šest članova Komisije ostalo uzdržano, pa nikakva odluka nije mogla biti doneta. 

 

Beograd, 29.3.2018. 

Predsedavajući 

Vlado Mareš 

 


