
SAVET ZA ŠTAMPU 

Komisija za žalbe 

Br.76 

29.3.2018. 

Beograd 

 

ZAPISNIK 

Sa 75. sednice Komisije za žalbe, održane 29.3.2018. godine, sa poĉetkom u 18 sati u prostorijama 

Saveta za štampu 

Prisutni ĉlanovi Komisije: Zlatko Ĉobović, Stojan Marković, Tamara Skrozza, Vlado Mareš, Vera 

Barišić-Popović, Petar Jeremić, Ivana Stjelja, Vera Didanović, Dragan ĐorĊevići Nevena Krivokapić. 

Odsutni ĉlanovi Komisije: Ljiljana Smajlović 

Ostali prisutni: Gordana Novaković, generalna sekretarka Saveta za štampu, Dušan Kovaĉević iz 

advokatske kancelarije Živković Samardžić 

 

Dnevni red: 

1. Razmatranje žalbe SrĊana Nonića na tekst objavljen na portalu „Niškevesti.rs“ 

2. Razmatranje žalbe Jasmine Prodanović na tekstove objavljene u listu „Palež“ 

3. Razmatranje žalbe Udruženja ljubitelja reke Save „Zeleni raj“ na tekst objavljen na portalu 

„Espreso“ 

4. Razmatranje žalbe Olivere Zekić na tekst objavljen u listu „Danas“ 

5. Razmatranje druge žalbe Olivere Zekić na tekst objavljen u listu „Danas“ 

 

Na poĉetku sednice generalna sekretarka je obavestila ĉlanove Komisije da je podnosilac žalbe koja 

je takoĊe bila na dnevnom redu, Grad Zajeĉar, odustao od toga da toga da Komisija razmotri žalbu 

na tekućoj sednici nakon što je portal „Glas Zajeĉara“ ponudio objavljivanje odgovora na sporne 

tekstove. 

1. SrĊan Nonić, glavni trener kluba „Oxigen“ podeo je žalbu zbog toga što je, po njegovom mišljenju, 

sporni tekst napisan samo na osnovu paušalnih tvrdnji anonimnih izvora, ĉime su ĉitaoci dovedeni u 

zabludu da klub radi nešto protivno pravilnicima i zakonima, istiĉući i da  novinar nije imao originalne 

aplikacione formulare za projekte koje navodi, ne poznaje sistem finansiranja sporta i nije 

konsultovao nikoga povodom toga. U toku rasprave, Petar Jeremić je ocenio da Kodeks nije 

prekršen, da je novinar preneo Nonićevu izjavu, a zatim je u okviru teksta objavljeno i saopštenje u 

kojem je detaljno izneo svoju verziju priĉe. On je, meĊutim, po svemu sudeći, želeo da se uopšte ne 

piše o toj temi, što je neprihvatljivo uticanje na ureĊivaĉku politiku. Sliĉnog mišljenja je bila i Vera 

Didanović, koja je navela da je redakcija imala informacije da je Nonić zloupotrebio svoju poziciju, a 



da je on dobio priliku da veoma detaljno objasni svoj stav. Nevena Krivokapić je takoĊe istakla da u 

tekstu ne vidi ništa problematiĉno, jer postoje „obe strane“, redakcija je imala i uvid u dokumente, pa 

tekst nije napisan samo na osnovu anonimnih izvora, kako on tvrdi, a objavljen je i veoma opširan 

odgovor. Nakon rasprave, Komisija je jednoglasno odluĉila da „Niške vesti“ nisu prekršile Kodeks 

novinara. 

2. Advokati Jasmine Prodanović podneli su žalbu zbog tri teksta, smatrajući da su njima prekršene 

odredbe Kodeksa koje se odnose na obavezu poštovanja dostojanstva i integriteta ljudi o kojima se 

piše, istinitost izveštavanja, novinarsku odgovornost i pažnju. Ĉlanovi Komisije za žalbe zakljuĉili su 

da je ponovo reĉ o tekstovima po kojim je list „Palež“ već prepoznatljiv Komisiji, a koji su napisani 

iskljuĉivo sa ciljem da se neko uvredi i diskredituje. Petar Jeremić je ocenio da su u svim tekstovima 

iznete neosnovane optužbe i klevete, dok su Dragan ĐorĊević i Vlado Mareš naglasili da list vodi 

kampanju protiv novinarke Jasmine Prodanović, jer im se ne dopada tema o kojoj je pisala, i 

targetira je. Ivana Stjelja je rekla da misli da ipak nije reĉ o diskriminaciji, kako je navedeno u žalbi, 

jer neko može biti diskriminisan samo na osnovu nekog liĉnog svojstva, kao i da nije sigurna ni da je 

reĉ o govoru mržnje. Posle diskusije, Komisija je jednoglasno odluĉila da su prekršene taĉke 2,4 i 5 

odeljka Istinitost izveštavanja, kao i taĉka 1 odeljka Odgovornost novinara i taĉka 1 odeljka 

Novinarska pažnja i izrekla listu javnu opomenu. 

3. Predstavnik Udruženja ljubitelja reke Save „Zeleni raj“ Vojislav Mandić podneo je žalbu Savetu za 

štampu, navodeći da se u tekstu na nedostojan naĉin kvalifikuju vlasnici objekata, koji se, izmeĊu 

ostalog,  nazivaju „bahatim idiotima koji divljaju po nasipu i džukelama od ĉijih telohranitelja možete 

da ’fasujete’ batine“. Ĉlanovi Komisije su upoznati i sa pokušajem da se problem reši medijacijom, 

na predlog urednika „Espresa“, ali da podnosilac žalbe, iako je u meĊuvremenu objavljenonjihovo 

saopštenje, kao odgovor na tekst, nije bio zadovoljan ishodom razgovora, te je ostao pri zahtevu da 

Komisija razmatra žalbu. Petar Jeremić je, u toku rasprave, rekao da je u dilemi jedino zato što je 

portal objavio odgovor, ali da inaĉe nema nikakve sumnje da je tekstom prekršen Kodeks.Ovo je, 

istakao je, sve samo ne novinarstvo, tekst je pun govora mržnje, a iz njega ništa ne saznajemo -  ni 

ko je gradio, ni zašto je to problem, ni koji su zakoni prekršeni....Vlado Mareš bio je drugaĉijeg 

mišljenja, ocenivši da u ovom sluĉaju javni interes nalaže da se o toj temi piše, pa i na ovakav naĉin, 

jer to može da pomogne da se „prizovemo pameti“. Potpuno je neshvatljivo i nenormalno, rekao je, 

da se nešto gradi tamo gde to apsolutno nije dozvoljeno i na to svakako treba ukazati, pa u 

poreĊenju sa tim gubi znaĉaj to kako je tekst napisan, Zlatko Ĉobović je takoĊe ocenio da je tekst 

loše napisan i da su upotrebljeni prejaki izrazi, zbog ĉega je eventualno prekršena odredba Kodeksa 

koja se odnosi na poštovanje etike i kulture javne reĉi, ali da se ovakom žalbom skreće pažnja sa 

suštine, a to je da niko koje tamo sazidao objekat niti ima ikakvu dozvolu za gradnju, niti može da je 

dobije. Zato, rekao je, ovakav naĉin pisanja može da se shvati i kao krajnja nužda u revoltu, te 

Komisija ne treba da dozvoli da „zbog pet ružnih reĉi“ odluĉi da je prekršen Kodeks i da time da 

povod bespravnim graditeljima da kažu da o ovom problemu ne treba ni da se piše.Vera Barišić je 

podsetila da je Komisija nedavno razmatrala tekst koji se odnosio na zagovornike nevakcinisanja 



dece, koji je bio pun teških reĉi i da je zakljuĉila da Kodeks ipak nije prekršen, jer novinar ima pravo 

da iznese svoje ocene. Petar Jeremić je rekao da se ne slaže sa tim da zbog važnosti teme treba da 

se zažmuri na kršenje Kodeksa, posebno jer tekst stigmatizuje sve vlasnike tih objekata i poziva na 

nasilje nad njima. Vera Didanović je rekla da se upravo ovakvim tekstovima nanosi šteta 

nesumnjivom javnom interesu da se spreĉi divlja gradnja, jer se nigde ne iznose nikakvi argumenti, 

iako ih ima jako mnogo. Stojan Marković je, meĊutim, rekao da nije uloga ĉlanova Komisije da 

„treniraju strogoću“, naroĉito zbog togašto bi se iz odluke da je prekršen Kodeks mogao izvesti 

zakljuĉak da su divlji graditelji u pravu. Dodao je da ako neko piše desetak puta o jednom problemu 

ne mora u svakom tekstu da iznosi iznova sve argumente i da opisuje problem.U ovom sluĉaju dat je 

plastiĉan i životan opis stanja, ukazano je na divljaštvo. Jeremić je istakao da Komisija treba da 

postavlja standarde i postavio pitanje da li Komisija treba da kaže da je tekst u skladu sa Kodeksom 

zato što podnosioci žalbe rade nešto nezakonito. Tamara Skrozza je rekla da je u Kodeksu najbitniji 

javni interes, koji opravdava „skoro pa sve“. Navela je da će ostati uzdržana prilikom glasanja jer ne 

želi da uĉestvuje u ratu izmeĊu uredništva „Espresa“ i podnosilaca žalbe u kojem se zloupotrebljava 

Komisija. Ona je naglasila da je tekst jako loš, ali da je tema veoma važna, kao i daje oĉigledno 

došlo do neke eskalacije sukoba izmeĊu portala i vlasnika objekata, te da zbog toga ne želi da 

uĉestvuje u neĉemu što prevazilazi nadležnost Saveta. Po okonĉanju rasprave, „za“ odluku da je 

Kodeks prekršen glasao je jedan ĉlan Komisije, „protiv“ su bila tri, dok je šest ĉlanova bilo uzdržano, 

pa nije bilo potrebne većine od osam glasova ni za jednu odluku. 

4. i 5. O dve žalbe Olivere Zekić Komisija je vodila objedinjenu raspravu, s obzirom na to da je i 

redakcija lista „Danas“ poslala jedinstven odgovor. Tamara Skrozza je istakla da je u dilemi da li da 

uopšte uĉestvuje u odluĉivanju s obzirom na to da je Olivera Zekić pre nekog vremena najavila 

tužbu protiv nje, kao i da je njeno mišljenje o postupku Olivere Zekić (o ĉemu je i sama pisala), a koji 

je doveo do Lekićevog teksta, onemogućava da sasvim objektivno procenjuje. Naglasila je da 

smatra da je ĉin Olivere Zekić zaslužio mnogo više tekstova i kolumni, a „Danas“ joj je omogućio da 

u više navrata odgovori na sve što je Slaviša Lekić napisao, i ona je to uradila, ne baš biranim 

reĉima. Priliku da odgovori dobio je i Ivan Radovanović, pa je i Lekić mogao da se žali Savetu na 

njihove tekstove. Vlado Mareš je rekao da potpuno podržava sve što je navedeno u odgovoru 

glavnog urednika lista, dodajući da Komisija ne može da se izjašnjava o kršenju Kodeksa u dva 

teksta na koja su podnete žalbe, bez uzimanja u obzir konteksta u kojem su nastali, odnosno da je 

povod bio to što se Olivera Zekić ukljuĉila u strategiju vlasti da ruši dijalog. Da Kodeks nije prekršen 

ocenili su i Stojan Marković i Zlatko Ĉobović, koji je dodao da je ostao nejasan samo detalj koji se 

odnosi na navodno uzimanje avansa od 5000 evra za koji autor nije hteo da navede izvor, ali da će, 

ako sluĉaj doĊe do suda to morati da uradi, pa će se i to razjasniti. Petar Jeremić je imao suprotno 

mišljenje – da Kodeks jeste prekršen, jer su iznete neosnovane optužbe, pre svega kad je reĉ o tih 

5000 evra za koje ne postoji nikakav dokaz. TakoĊe, kako je dodao, Lekić je već prvom reĉenicom 

Zekićevu doveo u vezu sa Ćićolinom, tako da nisu taĉne ocene redakcije da ni na koji naĉin nije 

insinuirano da je poredi sa porno glumicom. On je rekao i da je nesporno da je ona dala povod 



Lekiću da o njoj piše, kao i da je oĉigledno reĉ o sukobu izmeĊu njih dvoje koji postoji od ranije. Po 

završetku diskusije, Komisija je sa devet glasova „za“ i jednim „protiv“ odluĉila da „Danas“ nije 

prekršio Kodeks. Ĉlanovi Komisije glasali su na isti naĉin i kad je reĉ o drugoj žalbi. 

Sednica je završena u 19.25 sati. 

Zapisnik vodila 

Gordana Novaković 

Predsedavajući 

Vlado Mareš 

 


