
SAVET ZA ŠTAMPU 

Komisija za žalbe 

Br. 77 

26.4.2018. 

Beograd 

 

ZAPISNIK 

Sa 76. sednice Komisije za žalbe, održane 26.4.2018. godine, sa početkom u 18 sati u prostorijama 

Saveta za štampu 

Prisutni svi članovi Komisije: Zlatko Čobović, Stojan Marković, Tamara Skrozza, Vlado Mareš, Vera 

Barišić-Popović, Petar Jeremić, Ljiljana Smajlović, Ivana Stjelja, Vera Didanović, Dragan ĐorĎević i 

Nevena Krivokapić. 

Ostali prisutni: Nevena Vuković iz advokatske kancelarije „Stojković“, koja zastupa „Blic“i Gordana 

Novaković, generalna sekretarka Saveta za štampu 

 

Dnevni red: 

1. Razmatranje žalbe Beogradskog centra za ljudska prava na komentare objavljene na Fejsbuk 

strani dnevnog lista „Blic“ 

2. Razmatranje žalbe Gej lezbejskog info centra na tekst objavljen u dnevnom listu „Kurir“ 

3. Razmatranje žalbe Maje Sikimić na tekst objavljen na portalu „Novi standard“ 

4. Razmatranje žalbe Branka Lazareviaća na tekst objavljen u dnevnim listu „Blic“ 

5. Razmatranje žalbe Petera Palatinuša na fotomontažu objavljenu u nedeljniku „Kikindske“ 

6. Razmatranje žalbe Petra Jeremića na tekst objavljen u dnevnim listu „Alo“ 

1. Beogradski centar za ljudska prava podneo je žalbu Savetu za štampu, smatrajući da je 

komentarima ispod teksta na Fejsbuk strani lista “Blic” prekršena odredba Kodeksa novinara koja se 

odnosi na zabranu diskriminacije zasnovane, u ovom slučaju, na seksualnoj orijentaciji. Iz rasprave i 

odlučivanja o ovoj žalbi bila je izuzeta Vera Didanović, zaposlena u kompaniji „Ringier Axel 

Springer“, koja je izdavač „Blica“. U toku rasprave, Stojan Marković je izrazio sumnju u to da 

Komisija uopšte može da odlučuje o prekršaju Kodeksa, budući da je reč o komentarima čitalaca koji 

su objavljeni na društvenoj mreži, a ne na portalu. Ostali članovi su se saglasili sa tim da Komisija do 

sada nije odlučivala o ovakvim slučajevima, ali su Ivana Stjelja i Nevena Krivokapić ukazale da u 

Smernicama za primenu Kodeksa novinara u onlajn sferi, kako u preambuli, tako i u samim 

smernicama, postoje odredbe koje ukazuju da se one mogu primeniti na sadržaje objavljene na svim 

platforama na kojima mediji promovišu svoje sadržaje, pa tako i na društvenim mrežama. Nevena 

Krivokapić je objasnila da Smernice nemaju „težinu“ Kodeksa, ali da bi Komisija morala da poštuje 

pravila koja je Savet utvrdio tim dokumentom, ističući i da je ovaj slučaj veoma važan za utvrĎivanje 

buduće prakse, kao i da nema nikakve dileme da su objavljeni komenatri diskriminatorni i uvredljivi. 



Ljiljana Smajlović je rekla da je „Blic“ upozoren da su komentari neprihvatljivi, ali da list odbija da 

reaguje i ukloni ih, tako da je potpuno jasno da su odgovorni za njih. Komisija je, nakon, rasprave, sa 

devet glasova „za“ i jednim „uzdržanim“ odlučila da je list prekršio odredbu Kodeksa koja se odnosi 

na zabranu diskriminacije. 

2. Predsednik Gej lezbejskog info centra podneo je žalbu Savetu za štampu jer se, po njegovom 

mišljenju, naslovom spornog teksta promoviše izvršenje krivičnog dela ubistva i doprinosi opštoj 

društvenoj homofobiji. Članovi Komisije za žalbe smatrali su da tvrdnje iz naslova teksta ne treba 

tumačiti na način na koji to radi podnosilac žalbe, odnosno da citirana izjava pevačice nije poziv na 

ubistvo homoseksualaca. Komisija je, zato, jednoglasno odlučila da „Kurir“ nije prekršio Kodeks 

novinara. 

3. Maja Sikimić obratila sa Savetu za štampu, verujući da je u autorskom tekstu Nebojše Bakareca, 

u tu vreme kandidata SNS za odbornika Skupštine Beograda, koji je objavio “Novi standard”, iznet 

niz neistina i uvreda, od kojih se deo odnosi i na nju i njenog oca Vladimira Nikolića. Ljiljana 

Smajlović je naglasila da je sve što je Bakarec napisao o Vladimiru Nikoliću netačno, a da je reč o 

verovatno najdrastičnijem slučaju zlupotrebe pravosuĎa u vreme Miloševićevog režima. Nikolić je, 

kako je objasnila, posle ubistva na Ibarskoj magistrali, zbog navodnog odavanja infomacija SPO-u, 

uhapšen, maltretiran i osuĎen i to je bila prva presuda koja je poništena posle 5. oktobra. Dodala je 

da Bakarec sigirno sve to zna, a ponaša se kao da je vreme stalo pre 5. okrobra i da se ništa nakon 

toga nije dogodilo, što je potpuno neobjašnjivo. Vlado Mareš je rekao da je reč o čudnoj osionosti 

autora teksta, pri čemu je još čudnije to što piše o nečemu što u stvari nema veze sa temom kojom 

se bavila emisija koja mu je bila povod za tekst – a to su politički „preletači“. Tamara Skrozza je 

navela i da je problem, sem objavljivanja netačnih informacija, i sam povod za objavljivanje teksta – 

Bakarec je Maju Sikimić i njenog oca „uvukao“ u priču iznerviran prilogom druge novinarke N1. To 

praktično znači, rekla je, da kome god se ne sviĎa neki tekst ili prilog jednog novinara nekog medija, 

može da se na ovakav način bavi nekim drugim iz istog medija, što je sa etičkog stanovišta potpuno 

neprihvatljivo. Komisija je, posle dikusije, jednoglasno odlučila da je „Novi standard“ prekršio tačke 

1, 2, 4 i 5 Odeljka I, tačke 1, 2 i 3 Odeljka V i tačku 1 Odeljka VII  i izrekla portalu javnu opomenu. 

4. Branko Lazerevića podneo je žalbu Savetu za štampu verujući da je spornim tekstom prekršeno 

više tačaka Kodeksa novinara time što je, sa kolegama Ministarstva spoljnih poslova, označen kao 

počinilac krivičnog dela, nakon čega je, kako „Blic“ tvrdi,  i napredovao u službi. U raspravi i 

odlučivanju nije učestvovala Vera Didanović. Tamara Skrozza je, u toku rasprave, istakla da su u 

tekstu iznete veoma teške optužbe bez ikakvih dokaza, te da su spekulacije predstavljene kao 

činjenice. Ona je dodala je svakako postoji javni interes da se piše o ovoj temi, ali to ne treba da se 

radi na način na koji je to uradio „Blic“ ovoga puta, ničim ne potkrepljujući svoje tvrdnje. Takvo 

izveštavanje, kako je naglasila, može da bude kontraproduktivno, da ubuduće niko više ne veruje ni 

u šta što pročita. Sličnog mišljenja bila je i Nevena Krivokapić, koja je, ipak, rekla i da misli da nije 

prekršena odredba Kodeksa koja se odnosi na zaštitu privatnosti, na šta se podnosilac žalbe takoĎe 

žalio, jer je sporna fotografija snimljena na javnom mestu, pred zgradom suda. Dragan ĐorĎević je 



ukazao da je iz teksta jasno da je slučaj još u predistražnom postupku, a „Blic“ izričito tvrdi da su 

„krali“. Ljiljana Smajlović je rekla da se list bavi spekulacijama, da i sami znaju da Lazarević nije 

učestvovao u toj mahinaciji, ali da ga, svejedno, označavaju kao nekoga ko je učestvovao u kraĎi. 

Zlatko Čobović je rekao da o ovom slučaju treba da se piše, ali na drugi način, odnosno da bi list 

trebalo da se bavi time zašto istraga stoji, a potom i time da li su zaista napredovali oni koji su krivi 

za eventualne mahinacije. Stojan Marković i Vlado Mareš imali su, meĎutim drugačije mišljenje – da 

u ovom slučaju preovlaĎuje javni interes da se utvrdi  da li su naše diplomate u Grčkoj bile uključene 

u neki kriminal i da se ne dozvoli da se to zataška. Lazarević je bio nadreĎen onima koji se sumnjiče 

za te malverzacije i zbog toga je i sam odgovoran. Komsija je, potom, sa osam glasova „za“ i dva 

„protiv“ odlučila da je list prekršio tačke 1, 2, 4 i 5 Odeljka I, tačku 3 Odeljka IV i tačke 1, 2 i 3 

Odeljka V. 

5. Peter Palatinuš podneo je žalbu, smatrajući da mu je fotomontažom, objavljenom u redovnoj 

rubrici lista „Fotognjavaža“ naneta uvreda kao pripadniku maĎarske nacije, te da „Kikindske“ šire 

mržnju i netoleranciju. Petar Jeremić je istakao da lokalni funkcioner, koji i sam koristi uvredljive 

izraze u saopštenjima koja potpisuje, mora biti spreman da istrpi i kritiku na svom račun, posebno 

što je reč o satiričnoj rubrici. Ivana Stjelja je naglasila da objavljena fotomontaža nije uvredljiva za 

nacionalnu manjinu, odnosno da ne vidi u tome nikakvu diskriminaciju, te da smatra da Komsija ne 

treba da se bavi ostalim stvarima koje su odnose na političko i ideološko opredeljenje bilo 

podnosioca žalbe bilo glavnog urednika nedeljnika, na šta je ukazano i u žalbi i u odgovoru na nju. 

Članovi komisije su jednoglasno odlučili da „Kikindske“ nisu prekršile Kodeks. 

6. Član Komisije za žalbe Petar Jeremić podneo je žalbu, verujući da je, pre svega naslovnim 

blokom, list, zarad atraktivnosti, obmanuo svoje čitaoce, predstavljajući im nagaĎanja i pretpostavke 

kao činjenice i doprineo širenju panike najavljujući početak svetskog rata koji niko neće preživeti. 

Jeremić nije učestvovao u raspravi i odlučivanju o ovoj žalbi. Ljiljana Smajlović je rekla da razume da 

je Petar Jeremić želeo da deluje „vaspitno“ i da ukaže na to da ne treba izveštavati na takav način, 

ali da je protiv njegove žalbe, pre svega zato što ne veruje da se iko zaista uplašio zbog onoga što je 

„Alo“ objavio. TakoĎe, kako je istakla, nije tajna da bi u slučaju atomskog rata zaista bio „kraj sveta“, 

te da postoje ozbiljne analize da su šanse da doĎe do takvog sukoba mnogo veće kada je jedna sila 

daleko snažnija, nego kada postoji neka ravnoteža moći. Tamara Skrozza je naglasila da ne bi imala 

ništa protiv da neko ukaže na mogućnost izbijanja svetskog rata na osnovu podataka koje je 

Smajlović iznela, ali da u ovom slučaju najave „kraja sveta“ nisu potkrepljene ničim, u tekstu ništa ne 

opravdava naslov koji ozbiljno diže tenzije i iznemirava javnost. Vlado Mareš je rekao da je saglasan 

sa Ljiljanom Smajlović, da kada postoji bilo kakva opasnaost od sukoba tih razmera to treba „udariti 

na sva zvona“ i dodao da je naslov malo preteran, ali da veruje da je u ovom slučaju to dozvoljeno i 

da ne predstavlja širenje panike. Stojan Marković je, meĎutim, rekao da nije dobro da Komisija šalje 

poruke medijima da slobodno mogu da preteruju u čemu god hoće. Komisija je, po završetku 

rasprave, sa devet glasova „za“ i jednim „protiv“ odlučila da su prekršene tačka 2 Odeljka I  i tačka 1 



Odeljka II, dok „za“ odluku da je prekršena i tačka 8 Odeljka VI, koja se odnosi na širenje straha, nije 

bilo potrebne većine od osam glasova. 

Sednica je završena u 19.10 sati. 

 

Zapisnik vodila 

Gordana Novaković 

Predsedavajući 

Vlado Mareš 

 

 

 


