
 

SAVET ZA ŠTAMPU 

Komisija za žalbe 

Br.78 

31.5.2018. 

 

Beograd 

 

ZAPISNIK 

 

Sa 77. sednice Komisije za žalbe, održane 31.5.2018. godine, sa početkom u 18 sati u 

prostorijama Saveta za štampu  

Prisutni svi članovi Komisije: Zlatko Čobović, Stojan Marković, Tamara Skrozza, Vlado 

Mareš, Vera Barišić-Popović, Petar Jeremić, Ljiljana Smajlović, Ivana Stjelja, Vera 

Didanović, Dragan ĐorĎevići Nevena Krivokapić. 

Ostali prisutni: Gordana Novaković, generalna sekretarka Saveta za štampu 

 

Dnevni red: 

 

1.Razmatranje žalbe Saše Paunovića na tekst objavljen na portalu „Paraćin online“  

2. Razmatranje žalbe Aleksandra Milojkovića na tekst objavljen na portalu „Paraćin online“ 

3. Razmatranje žalbe Odseka za informisanje opštine Paraćin zbog neobjavljivanja odgovora 

na portalu „Pink.rs“ 

4. Razmatranje druge žalbe Odseka za informisanje opštine Paraćin zbog neobjavljivanja 

odgovora na portalu „Pink.rs“ 

5. Razmatranje žalbe Tomislava Šaletića na tekst objavljen na portalu „Paraćin oline“ 

6. Razmatranje žalbe Odseka za informisanje opštine Paraćin zbog neobjavljivanja odgovora 

na portalu „Srbija danas“ 

7. Razmatranje žalbe Nemanje Rujovića na tekst objavljen u „Beogradskom glasu“ 

8. Razmatranje žalbe Odredba izviĎača „Sandžak“ na tekst objavljen u dnevnom listu „Alo“ 



9. Razmatranje žalbe Tomislava Šaletića na tekst objavljen na portalu „Srbija danas“ 

10. Razmatranje žalbe Hajrudina Šerifovića na tekstove objavljene u listu „Palež“ 

11.Razmatranje žalbe Ministarstva kulture i infomisanja Republike Srbije na tekst objavljen u 

dnevnom listu „Srpski telegraf“ 

12. Razmatranje žalbe Aleksandre Popović na tekst objavljen na portalu „Telegraf.rs“ 

13. Razmatranje žalbe Tamare Skrozza na tekst objavljen u dnevnom listu „Alo“ 

Članovi Komisije su na početku sednice obavešteni da je žalba portala GMInfo na „Takovske 

novine“ povučena sa dnevnog reda sednice, nakon što je podnosilac žalbe ponudio da se žalba 

reši dogovorom. 

1.Saša Paunović, predsednik Opštine Paraćin podneo je žalb Savetu za štampu verujući da je 

sporim tekstom o tome kako je navodno štitio direktore škola optužene za korupciju, 

prekršeno više tačaka Kodeksa iz poglavlja koja se odnose na Istinitost izveštavanja 

Nezavisnost od pritiska, Odgovornost novinara i Novinarsku pažnju. U toku rasprave, Zlatko 

Čobović je najpre ukazao da o žalbi svakako treba raspravljati uprkos tome što 

„Paracinonline“ nije registrovan medij, što se ističe i u odgovoru na žalbu, jer je očigledno da 

je reč o mediju koji radi, objavljuje tekstove i ima obavezu da poštuje odredbe Kodeksa 

novinara. Komisija, ipak, po njegovom mišljenju, ne može da se izjašnjava o tome da li 

postoji ekonomski interes izdavača ili autora teksta koji bi utivao na ureĎivačku politiku (što 

je navedeno u žalbi), jer Savet ne može da utvrdi ko je vlasnik, ako medij nije upisan u 

Registar. Rekao je i da nema dilemu da je Kodeks prekršen, dodao je da se 99 odsto tekstova 

na tom portalu bavi navodnim aferama Saše Paunovića i da je očigledno reč o političkom 

obračunu koji se prikriva navodnim infomisanjem javnosti. Sličan stav imao je i Petar 

Jeremić, koji je istakao da u tekstu nema nikakvih dokaza za iznete tvrdnje, da naslov ne 

odgovara suštini teksta i uopšte, da nisu ispoštovane ni elementarne profesionalne norme. 

Ostali članovi Komisije su se saglasili sa ovim ocenama, kao i sa stavom da Kodeks nije 

prekršen u delu koji se odnosi na kršenje pretpostavke nevinosti, jer nisu navedne optužbe za 

konkretno krivično delo, Komisija je, nakon diskusije, jednoglasno odlučila da su prekršene 

tačke 1, 2, 3, 4 i 5 Odeljka I, kao i tačke 1, 2 i 3 Odeljka V, ali ne i odredbe koje odnose na 

korupciju i sukob interesa i kršenje pretpostavke nevinosti.  

2. Aleksandar Milojković, direktor Direkcije za izgradnju Paraćine obratio se Savetu za 

štampu zbog teksta u kojem se tvrdi da je u postupku javnih nabavki „namestio kumi“ posao 

od 12, 5 miliona, čime su prekršene brojne odredbe Kodeksa iz više poglavlja. U toku 

rasprave, članovi Komisije su ukazali da, kao i u slučaju prethodne žalbe, portal 

„Paracinoline“ zasniva svoje tvrdnje iskjučivo na anonimnim izvorima, koje ničim ne 

potkrepljuje, te da ne pruža priliku „drugoj strani“ da odgovori na optužbe. Ljiljana Smajlović 

je istakla da je dobra praksa u novinarstvu da, kada se novinar poziva na anonimni izbor, taj 

izvo čitaocima nekako opiše, da se objasni iz kojih krugova dolazi, jer se time čitaocu daje 

argument za ocenu da je taj izvor u prilici da zna to čemu govori. Toga u ovom tekstu nema, 

a, po njenom mišljenju, prekršena je i pretpostavka nevinosti jer je Milojković „optužen“ za 



konktetno delo – nameštanje tendera. Komisija je jednoglasno odlučila da su prekršene sve 

odredbe na koje se podosilac žalbe žalio, osim onih koje se tiču eventualnog sukoba interesa 

ljudi koji vode portal. 

3. 4. Odsek za informisnaje podneo je dve žalbe zbog toga što portal „Pink.rs“ nije objavio 

odgovore koje su dostavili na dva teksta.Komisija je vodila objedinjenu, kraću raspravu o 

ovim žalbama i jednoglasno odlučila da je u oba slučaja prekršena tačka 6 Poglavlja IV 

Kodeksa.  

5. i 9. Komisija je vodila objedinjenu raspravu i o žalbama Tomislava Šaletića na tekstove 

objavljene na portalima „Paracinonline“ i „Srbija danas“, budući da je reč o identičnom tekstu 

koji je „Paracinonline“ preuzeo sa portala „Srbija danas“. Stojan Marković i Petar Jeremić su 

ocenili da „Srbija danas“ nije prekršila Kodeks jer je naknadno omogućila Šaletiću da 

odgovori na sva sporna pitanja u vezi sa tim da je na tenderu dodelio posao firmi u kojoj je 

direktor, a da se ispostavilo da je, uprkos tvrdnjama iznetim u žalbi, on zaista i dalje direktor 

tog preduzeća. „Paracinonline“ je, s druge strane, po njihovom mišljenju, prekršio odredbe 

koje se odnose na Novinarsku pažnju, jer ništa nije proverio, niti je naknadno objavio tekstove 

koji razjašnjavaju neke sporne detalje. Vlado Mareš je, ipak, smatrao da su oba portala 

odradila posao u korist njegovih političkih protivnika, samo je „Srbija danas“ to uradila 

perfidnije. Komisija je, po okončanju rasprave, sa deset glasova „za“ i jednim „protiv“ 

odlučila da „Srbija danas“ nije prekršila Kodeks, dok je jednoglasno donela odluku da je 

„Paracinonline“ prekršio tačke 1, 2 i 3 Poglavlja V. 

6. Odsek za informisanje Opštine Paraćin podneo je žalbu zbog neobjavljivanja odgovora na 

tekst. Odgovor je, ipak, objavljen 23. maja, više od mesec dana nego što je dostavljen. Petar 

Jeremić je rekao da je dobro što je odgovor objavljen, da je dobra praksa da mediji na taj 

način ispravljaju eventualne greške, te da će zato glasati da Kodeks nije prekršen, iako je 

„Srbija danas“ morala brže da reaguje. Tamara Skrozza je, meĎutim, rekla da ona upravo 

zbog tog velikog zakašnjenja ne može da glasa da Kodeks nije prekršen, jer demanti nije, u 

skladu sa Kodeksom, blagovremeno objavljen, ali da će, pošto je ipak objavljen, biti uzdržana 

prilikom glasanja. „Za“ odluku da Kodeks nije prekršen, po okončanju diskusije, glasalo je 

sedam članova Komisije, „protiv“ je bio jedan, a tri „uzdržana“, pa nije bilo potrebn većine za 

odluku 

7. Nemanja Rujević, podneo je žalbu Savetu zbog toga što je „Beogradski glas“ bez traženja 

saglasnosti, preneo njegov tekst sa portala DW. Glavni urednik „Beogradskog glasa“ je, 

nakon što mu je dostavljena žalba, tekst uklonio, ali Rujević nije bio time zadovoljan. Petar 

Jeremić je rekao da je pohvalno što je tekst uklonjen, ali da ipak smatra da je Kodeks prekršen 

jer u njemu izričito piše da se tekstovi i fotografije ne mogu objavljivati bez navoĎenja izvora 

i traženja saglasnosti od autora. Ljiljana Smajlović je, meĎutim, rekla da je njoj odgovor 

urednika „Beogradskog glasa“ prihvatljiv, da je on uklanjanjem teksta priznao grešku, da 

svakako nije hteo da sakrije ko je autor jer je uz tekst objavio njegovu fotografiju, a da je tekst 



preuzeo jer deli mišljenje koje je u njemu izneto i bez ikakve loše namere. Zlatko Čobović je 

naveo da je tekst objavljen suprotno odredbama Zakona o autorskim i srodnim pravima, na 

koji upućuje i Kodeks. Najpre, tekst nije potpisan imenom autora, niti je navedeno odakle je 

preuzet, već je objavljena samo fotografija novinara i logo medija. Dodao je da on, kao sudski 

veštak za autorska prava ne može da se bavi time kakvu je nameru imao urednik, niti je to 

bitno,već da mora da zaključi da Zakon nije poštovan: autoru nije dato pravo, koje po Zakonu 

ima, da sam odluči gde će i kako biti objajavljeno njegovo autorsko delo. Zatim, preuzimanje 

autorskog teksta nije dozvoljeno bez saglasnosti autora, dok je preuzimanje kratkih delova 

teksta bez  saglasnosti autora dozvoljeno samo za nekomercijalno korišćenje, što ovde nije 

slučaj. TakoĎe, bez dozvole autora i bez plaćanja autorske naknade, a u okviru izveštavanja 

javnosti, dozvoljeno je preuzimanje dela ako se to delo - tekst pojavljuje kao sastavni deo 

tekućeg dogaĎaja o kojem se javnost izveštava, i to samo u obimu koji odgovara svrsi i načinu 

izveštavanja o tekućem dogaĎaju. Bez dozvole autora i plaćanja naknade dozvoljeno 

preuzimanje kratkih izvoda ili sažetaka iz novinskih članaka u pregledima štampe, a u ovom 

slučaju preuzet je ceo tekst i nije reč o pregledu štampe. Dozvoljeno je slobodno korišćenje 

dnevnih informacija i vesti koje imaju prirodu novinskog izveštaja,  a u ovom slučaju  nije reč 

o dnevnoj informaciji, ni  o izveštavanju s nekog dnevnog dogaĎaja, niti je preuzeti tekst 

izveštaj već komentatorski tekst. Naveo je i da je urednik pokazao neznanje tvrdnjom da ima 

pravo da preuzme tekst bez dozvole autora, a neznanje ne oslobaĎa od odgovornosti.Ljiljana 

Smajlović je rekla da urednici često ne znaju pravila, posebno kad je reč o onlajn medijima i 

da ih treba edukovati, ali je pitanje da li je ovde prekršaj toliko veliki da treba odlučivati po 

Zakonu. Nevena Krivokapić se saglasila da je reč o nerazumevanju intereneta i nesnalaženju 

urednika, koji ne poznaje dovoljno digitalno okruženje. Misli da nije imao lošu nameru, 

priznao je grešku i uklonio tekst. Ona je dodala da i DW nema na svom sajtu istaknuta pravila 

za preuzimanje sadržaja, što bi svakako trebalo da uredi da bi se izbegli slični 

nesporazumi.Vlado Mareš je rekao da u postupku urednika „Beogradskog glasa“ ne vidi ništa 

loše, da je preuzimanje izraz poštovanje prema autoru i da treba biti veom oprezan sa 

primenom zakona na ovakve slučajeve. Petar Jeremić je, meĎutim, podsetio da je i Kodeks  

jasan da se mora tražiti dozvola autora, te da je protiv toga da Komisija tumači nešto što je 

precizno napisano. Nakon diskusije, „za“ odluku da je Kodeks prekršen glasalo je šest 

članova Komisije, dva su bila „protiv“,a tri „uzdržana“, pa za odluku nije bilo potrebne većine 

od osam glasova. 



8.Advokatice Odreda izviĎača “Sandžak” podnele su žalbu smatrajući da je objavljivanjem 

fotografija dece otkiven njihov identitet, čime mi je narušena privatnost, dok su samim 

tekstom prekršene odredbe koje se odnose na istinitost izveštavanja i novinarsku pažnju. Kako 

se ističe u žalbi, autor teksta pokušava da prikaže da su deca, članovi Odreda izviĎača 

učestovala u nekom vojnom kampu u Turskoj, u koji ih je poslala Stranka demokratske akcije, 

a gde su obučavana za rukovanje vatrenim oružjem i minobacačima. Članovi Komisije su 

obavešteni i da je list objavio odgovor na tekst, ali da podnosilac žalbe time nije zadovoljan. 

Petar Jeremić je rekao da smatra da objavljivanje odgovora ništa ne menja, tim pre što i nije 

objavljen u skladu sa propisanim pravilima, a sličnog mišljenja bili su i ostali članovi 

Komisije. Posle kraće rasprave, jednoglasno je odlučeno da su prekršene sve odredbe na koje 

se podnosilac žalbe žalio. 

10. Advokat Hajrudina Šerifovića podneo je žalbu Savetu za štampu jer su objavljeni tekstovi 

uvredljivi i tendenciozni, a njima se podnosilac žalbe omalovažava na nacionalnoj i verskoj 

osnovi. Komisija je mogla samo da konstatuje da, nažalost“ „Palež“ nastavlja sa praksom 

neistinitog i neetičkog izveštavanja, čiji je jedini cilj vreĎanje i omalovažavanje ljudi o kojima 

piše i da jednoglasno odluči da su prekršene sve odredbe Kodeksa na koje je podnosilac žalbe 

ukazao. 

11.Ministarstvo kulture i informisanja Republike Srbije podnelo je žalbu verujući da je list, 

objavljivanjem netačne informacije da je ministar Vukosavljević finansira film koji Srbe 

predstavlja kao masovne ubice ugrozio objektivno i profesionalno informisanje, širio 

nepotpune informacija, izneo neosnovane optužbe i uznemirio javnost. Tamara Skrozza je 

rekla da se raduje što se Ministarstvo žalilo na neki tekst u „Srpskom telegrafu“ i da bi volela 

da reaguje i u nekim slučajevima koji se ne tiču njih direktno. Većina članova Komisije 

smatrala je da je list netačno interpretirao odgovor Ministarstva i objavio u osnovi netačnu 

informaciju. Vlado Mareš je rekao da on ipak ima dilemu da li je Kodeks prekršen, odnosno 

da je bliži tome da nije, iako je pitanje – kako ste mogli da date pare antisrpskom filmu 

neprihvatljivo, jer se na to ne može ni odgovoriti i u tom delu je Kodeks prekršen. Komisija 

je, posle rasprave, sa deset glasova „za“ i jednim „protiv“ odlučila da su prekršene tačke 1,2 i 

4 Poglavlja I i tačke 1,2 i 3 Poglavlja V. 

12. Aleksandra Popović se Savetu obratila nakon što je „Telegraf.rs“ objavio detalje o 

samoubustvu njenog oca, uključujući i lične podatke, poput adrese. Vera Didanivić je istakla 

da je dobro da se neko žalio na ovakav tekst, pošto mediji stalno na neprihvatljiv način 

izveštavaju o takvim tragedijama, dok je Tamara Skrozza da je nedopustivo objavljivanje 

adrese na kojoj živi porodica, ličnih podataka nastradalog, ali i spekulacija o razlozima 

samoubistva, te da takst predstavlja „školski primer“ kršenja tačke koja se odnosi na obavezu 

poštovanja dostojanstva žrtava. Nevena Krivokapić je takoĎe rekla da se lični podaci ni u kom 

slučaju ne smeju objavjivati dok je ovde objavljena čak i mapa na kojoj je označena zgrada u 

kojoj porodica živi. Ljiljana Smajlović je, meĎutim, ocenila da ne misli da je Kodeks 

prekršen, da je tekst korektan, da postoji javni interes da se to objavi i da je problem samo u 

tome što je samoubistvo veliki tabu. Stojan Marković je takoĎe rekao da i njemu tekst deluje 

korektno i da ne vidi zbog čega bi porodica bila targetitana zato što je objavljeno da se čovek 



ubio. Nakon toga, Komisija je sa osam glasova „za“, jednim „protiv“ i dva „uzdržana“ 

odlučila da su prekršene tačka 5 Poglavlja IV i tačka 1 Poglavlja VII. 

13. Članica Komisije Tamara Skrozza podnela je žalbu verujući da su eksplicitnim opisom 

navodnog zlostavljanja deteta prekršene su odredbe Kodeksa koje se odnose na zabranu 

korišćenjaneprimerenih, uznemiravajućih, pornografskih i drugih sadržaja koji mogu imati 

štetan uticaj na decu, kao i na obavezu poštovanja prava i dostojanstvo dece, žrtava zločina, 

osoba sa hendikepom i drugih ugroženih grupa, kao i odredbe o zaštiti privatnosti. Skrozza je 

bila izuzeta iz rasprave i odlučivanja o ovoj žalbi. Komisija je, nakon kraće rasprave, odlučila 

da su prekršene sve odredbe koje su navedene u žalbi i da bi Savet ubuduće morao da na 

ovako drastične povrede Kodeksa reaguje odmah saopštenjima za javnost ili na sličan način. 

Sednica je završena u 19.45 sati. 

 

Zapisnikvodila      Predsedavajući 

 

Gordana Novaković        Vlado Mareš 

 


