
 

SAVET ZA ŠTAMPU 

Komisija za žalbe 

Br.81 

30.8.2018. 

 

Beograd 

 

ZAPISNIK 

 

Sa 80. sednice Komisije za ţalbe, odrţane 30.8.2018. godine, sa poĉetkom u 18 sati u 

prostorijama Saveta za štampu  

Prisutni ĉlanovi Komisije: Ivana Stjelja, Stojan Marković, Vlado Mareš, Petar Jeremić, 

Ljiljana Smajlović, Vera Didanović, Vukašin Obradović, Dragan ĐorĊević, Zlatko Ĉobović i 

Draga Boţinović. 

Odsutni ĉlanovi Komisije: Nevena Krivokapić 

Ostali prisutni: avokati: Milica Aleksić, Karolina Ranković, Sanja Đalić i Sead Spahović, 

Emil Holcer, projekt menadţer i Gordana Novaković, generalna sekretarka Saveta za štampu 

 

Dnevni red: 

 

1.Razmatranje ţalbe Rodoljuba Šabića na tekst objavljen u dnevnom listu „Informer“ 

2. Razmatranje ţalbe Jelice Ljubiĉić na tekst objavljen na portalu „Telegraf.rs“ 

3.Razmatranje ţalbe Luke Lazukića na tekstove objavljene u dnevnom listu „Blic“ 

4. Razmatranje druge ţalbe Luke Lazukića na tekstove objavljene u dnevnom listu „Blic“ 

5. Razmatranje ţalbe Gej lezbejskog info centra na tekst koji je objavila agencija „Tanjug“ 

6. Razmatranje ţalbe Gej lezbejskog info centra na tekst koji je objavila agencija „Beta“ 

7. Razmatranje ţalbe Gej lezbejskog info centra na tekst objavljen u dnevnom listu „Danas“ 



8. Razmatranje ţalbe Gej lezbejskog info centra na tekst objavljen u dnevnom listu „Srpski 

telegraf“ 

9. Razmatranje ţalbe Gej lezbejskog info centra na tekst objavljen u nedeljniku „Afera“ 

10. Razmatranje ţalbe preduzeća Milan Blagojević – Namenska a.d. Luĉani na tekst objavljen 

na portalu „Ozonpress“ 

11.Razmatranje ţalbe portala „Glas zapadne Srbije“ na fotografije objavljene na portalu 

„Ozonpress“ 

12. Razmatranje ţalbe Ţeljka Veselinovića na tekst objavljen na portalu „Republika“ 

13.Razmatranje ţalbe dr Đure Đurovića na tekstove objavljene u dnevnom listu „Kurir“ 

Ĉlanovi Komisije za ţalbe su obavešteni da je Nezavisno udruţenje novinara Srbije za ovu 

sednicu izabralo Dragu Boţinović, umesto odsutnog Ţeljka Bodroţića. 

1.Rodoljub Šabić, poverenik za informacije od javnog znaĉaja i zaštitu podataka o liĉnosti 

podneo je ţalbu verujući da je spornim tekstom prekršeno više taĉaka Kodeksa novinara iz 

poglavlja: Istinitost izveštavanja, Odgovornost novinara i Novinarska paţnja. U toku rasprave, 

Petar Jeremić je rekao da je, pre svega,prekršena odredba koja se odnosi na pretpostavku 

nevinosti, jer je direktno optuţen za proneveru. Dodao je da je tekst zasnovan na tvrdnjama 

„redovnih ’Informerovih’ sagovornika“, koji potvrĊuju svaku tezu koju list postavi, s tim što 

jedino nije jasno da li su novinari tog lista zvali i Šabića da odgovori na optuţbe. Ukoliko je, 

kao što u tekstu piše, zaista odbio da komentariše, onda to donekle menja stvar, rekao je. 

Stojan Marković je istakao da nema nikakvu dilemu da je Kodeks prekršen, a Vlado Mareš da 

je reĉ o još jednom iz serije „uradaka“ „Informera“ o ljudima koji im nisu po volji. Zlatko 

Ĉobović je rekao da je poverenik poslao materjal koji su traţili i da, ĉak i da su ga zvali, nije 

morao bilo šta dodatno da objašnjava. Ivana Stjelja je ocenila da je problem i to što je izvor 

potpuno nerelevantan, reĉ je o organizaciji koja nema nikakve aktivnosti, osim što je njen 

osnivaĉ redovni sagovornik lista. Ona je, meĊutim, ponovila da ne misli da je prekšena 

pretpostavka nevinosti, budući da nikakav postupak protiv Šabića nije ni pokrenut i zato se u 

takvim sluĉajevima moţe govoriti  samo o tome da su objavljene neistinite informacije. Sa 

ovim se saglasila i Ljiljana Smajlović, pa je odluka da je tekstom prekršena taĉka 3 Poglavlja 

IV (pretpostavka nevinosti) doneta sa osam glasova „za“ i dva „protiv“, dok je odluka da su 

prekršene taĉke 1,2,4 i 5 Poglavlja I i taĉke 1,2 i 3 Poglavlja V doneta jednoglasno. 

2. Jelica Ljubiĉić podnela je ţalbu jer je portal, prenoseći tekst i fotografiju sa njenog Fejsbuk 

profila, objavio netaĉnu informaciju da se slikala pored mrtvog oca. Ivana Stjelja je pokrenula 

pitanje da li je Jelica Ljubiĉić javna liĉnost, ali je Petat Jeremić rekao da ne misli da je to 

uopšte vaţno. Problem je, po njegovom mišljenju, to što je objavljeno nešto što nije istinito. 

Ona je jasno napisala da je fotografija nastala dok joj je otac bio ţiv, „Telegraf“ je obavešten i 

naknadno o tome, ali su ipak odluĉili da tekst ne promene i zato su prekršili Kodeks. Sliĉan 

stav izneo je i Vukašin Obardović, koji je istakao da ovakve stvari mediji ne smeju da rade 

nikome, bez obzira da li je reĉ o javnoj liĉnosti ili ne. Komisija je potom jednoglasno odluĉila 



da su prekršene taĉke 1 i 5 Poglavlja I, taĉka 3 Poglavlja V i taĉka 1 Poglavlja VII i naloţila 

portalu da odluku objavi. 

3. i 4. Komisija je vodila objedinjenu raspravu o dve ţalbe Luke Lazetića, koji je smatrao da 

je “Blic”, objavljivanjem serije tekstova, prekršio više taĉaka Kodeksa novinara iz poglavlja: 

Istinitost izveštavanja, Odgovornost novinara, Novinarska paţnja i Poštovanje privatnosti.Iz 

rasprave i odluĉivanja bila je izuzeta Vera Didanović, zaposlena u preduzeću Ringier Axel 

Springer, koje je izdavaĉ „Blica“. Zlatko Ĉobović je, u toku diskusije, ocenio da su prekršene 

sve odredbe na koje se Lazukić ţalio, sem one koja se odnosi na nekonsultovanje više izvora, 

jer je objavljen intervju sa njim. Petar Jeremić je rekao da mu nije narušeno pravo na 

privatnost, jer je oţenjen javnom liĉnošĉu i još prilkom stupanja u brak je morao da bude 

svestan da će postojati interesovanje medija za ono što radi. On je dodao i da Kodeks nije 

prekršen ako je taĉno da je beţao od novinara, ali se to ni u jednom tekstu ne navodi, odnosno 

nigde ne piše da su pokušavali da stupe u kontakt sa njim i da je zato u dilemi kako da glasa. 

Ljiljana Smajlović je rekla da je u odgovoru na ţalbu objašnjeno da su ga zvali i da to što 

neko neće da govori za medije ne moţe da bude razlog da oni o tom sluĉaju ne pišu. Vlado 

Mareš je zakljuĉio da se ove ţalbe ni po ĉemu je razlikuju od ţalbe koja se odnosila na 

tekstove u „Kuriru“, a koju je Komisija razmatrala na prethodnoj sednici, da one sluţe za 

pripremu sudskog postupka protiv medija i da su ţalbe jednim delom i uvredljive za novinare. 

Ivana Stjelja je navela da privatnost podnosioca ţalbe nije povreĊena, da je konsultovano više 

izvora, ali da je, s obzirom na to da je pokrenut postupak, prekršena pretpostavka nevinosti. 

Vukašin Obradović je takoĊe istakao da ni u jednom tekstu nema nikakve „rezerve“ da je 

moguće da se desilo nešto drugaĉije – svuda se tvrdi da je Lazukić pretukao ţenu. Nigde, 

kako je rekao, nema nikakve „ograde“ - da je on osumnjiĉen da je nešto uradio ili da to tvrdi 

supruga ili tuţlac ili da je navedeno u prijavi. Ljiljana Smajlović je ukazala da je iz tekstova 

potpuno jasno da sve to tvrdi Nataša Bekvalac i da novinari nigde nisu sakrili iz kojih su 

izvora dobili informacije. Po završetku rasprave, Komisija je jednoglasno odluĉila da nije 

prekršeno pravo na privatnost podnosioca ţalbe, odluka da nisu prekršene taĉke 4 i 5 iz 

poglavlja Istinitost izveštavanja donete su sa osam glaosva „za“ i jednim „uzdrţanim“. 

TakoĊe, sa osam glasova „za“, jednim „protiv“ i jednim „uzdrţanim“ odluĉeno je i da nisu 

prekršene ni taĉke 1 i 2 Poglavlja Novinarska paţnja. Da je prekršena pretpostavka nevinosti 

glasala su ĉetiri ĉlana Komisije, dok je pet bilo protiv, pa nije bilo potrebne većine od osam 

glasova ni za jednu odluku. Komisija se na isti naĉin izjasnila i o drugoj podnetoj ţalbi. 

5. Gej lezbejski info centar je podneo tri ţalbe zbog prenošenja diskriminatorne izjave 

mitropolita SPC Amfilohija Radovića, smatrajući da su „Tanjug“, „Beta“ i „Danas“ morali da 

se od ovakve izjave „ograde“. U raspravi koja se odnosila na ţalbu na vest koju je 

distribuirala agencija „Tanjug“ , Petar Jeremić je zakljuĉio da nema prekršaja Kodeksa, da je 

izjavacrkvenog velikodostojnika verno preneta, a agencija ne moţe da se „ogrĊuje“ od svakog 

stava koji prenosi. Vukašin Obradović je ocenio da bi homofobiji više doprinelo da su mediji 

prećutali Radovićevu izjavu. On je objasnio da je posao agencije da verno prenosi izjave, a u 

ovom sluĉaju reĉ je o crkvnom velikodostojniku, ĉiji stav je od znaĉa za javnost. Sliĉnog 

mišljenja bili su i ostali ĉlanovi Komisije, pa je jednoglasno odluĉeno da „Tanjug“ nije 

prekršio Kodeks. 



6. Iz rasprave o ţalbi na tekst koji je objavila „Beta“ bili su iskljuĉeni Vukašin Obradović i 

Vlado Maraš, zaposleni u toj agenciji. Draga Boţinović je rekla da ta novinska agencija 

emituje tridesetak izjava svakog dana i nerealno je oĉekivati da se svaki put izjasni o tome šta 

misli o prenetoj izjavi, recimo, predsednika drţave da je neko lopov ili idiot. Komisija je 

jednoglasno zakljuĉila da Kodeks nije prekršen. 

7.Iste stavove ĉlanovi Komisije imali su i kad je reĉ o ţalbi na tekst u listu „Danas“, s tim što 

je Petar Jeremiĉ istakao i da je urednik ponudio podnosiocu ţalbe da objavi njegovo 

reagovanje. Komisija je takoĊe jednoglasno zakljuĉila da Kodeks nije prekršen. 

8. Gej lezbejski info centar je  podeo ţalbu zbog teksta u kojem se tvrdi da inostrana LGBT 

udruţenja uvode termin „pedo-seksualnost” i štampaju knjige i slikovnice u kojima se 

pedofilija predstavlja kao društveno prihvatljiva“. Vlado Mareš je podsetio da je Komisija 

više puta odluĉivala o sliĉnim ţalbama i da je jedna od ĉestih teza u ovakvim homofobnim 

tekstovima da su pedofilija i homoseksalnost isto, iako je pedofilija kriviĉno delo, ĉiji su 

poĉinioci i homoseksualci i heteroseksualci. Nema dilema da je tekstom prekršen Kodeks, 

rekao je, a sa njim se saglasio i Dragan ĐorĊević, koji je dodao da je jedna zapravo izmišljena 

priĉa plasirana sa namerom da „podgreva“ stereotipe i predrasude, ĉemu posebno doprinosi i 

oprema teksta. Petar Jeremić je primetio da tekst, za raziliku od teksta u „Aferi“, ima i „neku 

drugu stranu“, odnosno omogućeno je i Predragu Azdejkoviću da iznese stav. Vukašin 

Obradović je rekao da je  Azdejkoviću omogućeno samo da se izjasni o falsifikovanju 

navodnog materijala kojim se promoviše pedofilija, a ne o sadrţaju samog teksta. Komisija je 

na kraju jednoglasno odluĉla da su prekršene taĉka 1 Poglavlja I, taĉke 1 i 2 Poglavlja IV i 

taĉka 4 Poglavlja V. 

9. Komisija se na isti naĉin izjasnila i o ţalbi na tekst objavljen u „Aferi“, pa je i ovom 

nedeljniku izreĉena javna opomena. 

10.Preduzeće “Milan Blagojević – Namenska a.d. Luĉani podnelo je ţalbu zbog toga što je 

portal, bez ikakve dalje provere, objavio anonimni mejl o eksploziji u tom preduzeću u kojoj 

su stradala dva radnika. Iz rasprave i odluĉivanja o ovoj ţalbi bio je iskljuĉen Stojan 

Marković, odgovorni urednik portala „Ozonpress“. Zlatko Ĉobović je ocenio da preduzeće 

zapravo ništa ne demantije, jer iz ţalbe proizilazi da je praktiĉno sve što je objavljeno taĉno i 

da zato ne misli da je Kodeks prekršen. Petar Jeremić je rekao da misli da je medij, time što je 

naknadno objavio odgovor, ispravio prvobitnu grešku što nije imao „drugu stranu“ i dodao da 

je reĉ o fabrici u kojoj je u poslednje vreme stradalo dosta ljudi, a koja je posloviĉno 

„zavorena za medije“. Nasuprot njima, Ljiljana Smajlović je istakla da je spornim tekstom 

„Kodeks prekršen u svemu“ i da je skandalozno da je tako nešto uopšte objavljeno, jer nije 

primenjeno nijedno novinarsko pravilo, a ne samo da nije poštovan Kodeks. Vlado Mareš je, 

meĊutim, ocenio da je medij imao pravo da tako piše jer mora da reaguje na to što ljudi 

stradaju u toj fabrici i dodao da sama ţalba predstavlja demonstraciju „vojniĉke 

samouverenosti“ da o neĉemu ne treba ni pisati ako oni to ne kaţu. Smajlović je na to rekla da 

Komisija ne odluĉuje o tome kako je napisana ţalba, nego kako je napisan tekst. Vukašin 

Obradović je naveo da je njemu sporno to što je portal objavio samo mejl koji je stigao, a da 

nije ni pokušao ništa dalje da proveri. On je objasnio da je taj mejl u najboljem sluĉaju mogao 

da bude jedan od izvora, odnosno polazna infomacija koju bi novinari dalje istraţili. Dodao je 

i da je dobro što je objavljen demanti, ali da i dalje misli da je Kodeks prekršen 



objavljivanjem infomacije i postavio pitanje šta bi se desilo kad bi svi stalno objavjivali sve 

infomacije koje im neko dostavi mejlom, a da ništa ne provere. Vera Didanović je rekla da 

veruje da su u tekst „ugraĊena“ neka prehodna saznanja o dogaĊajima u toj fabrici, ali da je, 

bez obzira na to, oĉigledno da na tekstu nije bilo nikakvog novinarskog rada. Vlado Mareš je 

odgovorio da Komisija ni treba da ocenjuje kvalitet novinarskog rada, već da li je prekršen 

Kodeks, na šta je Ljiljana Smajlović odgovorila da je više nego oĉigledno da jeste. Nakon 

glasanja, u kojem su „za“ odluku da je Kodeks prekršen glasala tri ĉlana Komisije, dva su bila 

„protiv“, a ĉetiri ostala „uzdrţana“, Ljiljana Smajlović je istakla da ne moţe dalje da 

uĉestvuje u odluĉivanju na toj sednici, jer Komisija ne poštuje osnovne norme, posle ĉega je 

napustila sednicu. Zlatko Ĉobović je to ocenio kao krajnje nekorektan postupak i postavio 

pitanje da li bi Komisija uopšte trebalo da se sastaje, ako bi svako izlazio sa sednice kad god 

mu se ne dopadne neĉije mišljenje. 

11. Vlasnik i direktor produkcije portala “Glas zapadne Srbije” Gvozden Nikolić podneo je 

ţalbu Savetu za štampu zbog toga što je “Ozonpress”, kako je naveo, sa njegovog portala 

preuzeo i, bez saglasnosti i navoĊena autora, objavio fotografiju Ivana Ćalovića, na koju 

autorska prava ima “Glas zapadne Srbije”.Stojan Marković je bio iskljuĉen iz diskusije i 

odluĉivanja i o ovoj ţalbi. Zlatko Ĉobović je rekao da je jasno da je „Ozonpress“ fotografiju 

dobio od osobe koja je na njoj, a da je nije „skinuo“ sa potrala GZS, pa tako nema ni prekršaja 

Kodeksa u vezi sa autorskim pravima. On je istakao i da ovakve ţalbe predstavljaju 

zloupotrebu Komisije i instiitucije podnošenja ţalbi Savetu. Vukašin Obradović je takoĊe 

rekao da nema povrede Kodeksa i da ne razume zašto neko uopšte podnosi takve ţalbe. 

Komisija je, nakon rasprave, jednoglasno odluĉila da nije prekršen Kodeks novinara. 

12. Ţeljko Veselinović, odbornik u Skupštini Beograda, podneo je ţalbu Savetu za štampu 

verujući da je “Republika” prekršila odredbe Kodeksa novinara Srbije iz poglavlja  

Odgovornost novinara i Novinarska paţnja, time što je objavljeno, po njemu, potpuno 

netaĉno, da se “udruţio sa pevaĉicom Jelenom Karleušom u pljuvanju lidera RS Milorada 

Dodika”. Vlado Mareš je ocenio da i ova ţalba na neki naĉin predstavlja instrumentalizaciju 

Komisije, jer je nejasno na šta se podnosilac ţali. „Kako moţe neko ko je gradski odbornik, 

javni funkcioner, da kaţe da nije javna liĉnost. To je besmisleno“, rekao je i dodao da se 

Veselinović sam ukljuĉio u raspravu izmeĊu Karleuše i Dodika. Petar Jeremić je naglasio da 

je Veselinović morao biti svestan da će kvalifikacijama kao što su „Mile Ronhil“ izazvati 

ovakvu reakciju. Vukašin Obradović je dodao da je sve što je objavljeno taĉno i da je 

korektno preneto oni što je Veselinović napisao. Komisija je jednoglasno odluĉila da nema 

prekršaja Kodeksa. 

13. Profesor dr Đuro Đurović, bivši dikrektor Beogradske poslovne škole podneo  je verujući 

da je spornim tekstovima prekršeno više poglavlja Kodeksa novinara Srbije.Vlado Mareš je, u 

toku debate,  rekao da Kodeks nije prekršen ni jednim teksom, a da je ţalba arogantna i da 

podnosilac, sem što novinarima govori šta i kako moraju da rade, ništa ni ne demantuje, niti 

objašnjava. Zlatko Ĉobović je ukazao da se u ţalbi ne navodi ĉak ni koje su taĉke Kodeksa 

prekršene, već samo ĉitava poglavlja. On je naglasio da ima problem jedino sa tim što je 

Đuroviću pruţeno nesrazmerno malo prostora u odnosu na broj i duţinu objavljenih tekstova 

da iznese svoje viĊenje. Ivana Stjelja je naglasila da postoji osnovana sumnja i da je tuţilaštvo 

pokrenulo postupak. Agencija za borbu protiv korupcije je takoĊe donela odluku protiv njega, 



bez obzira što je on pokrenuo upravni spor, ima dovoljno osnova da se o ovome piše u 

medijima, pošto se u upravnom sporu odluĉuje o zakonitosti, a ne i celishodnosti upravnog 

akta. Đurović u ţalbi ništa praktiĉno ne demantuje. Dodala je da jedino nije sigurna da li je 

prekršena pretpostavka nevinosti.Nakon rasprave, Komisija je sa osam glasova „za“ i jednim 

„uzdrţanim“ odluĉila da „Kurir“ nije prekršio Kodeks. 

Sednica je završena u 20 sati. 

 

Zapisnikvodila      Predsedavajuća 

 

Gordana Novaković        Ivana Stjelja 

 


