
SAVET ZA ŠTAMPU 

Komisija za žalbe 

Br.87 

28.2.2019. 

Beograd 

 

ZAPISNIK 

  

Sa 86. sednice Komisije za žalbe, održane 28.2.2019. godine, sa početkom u 18 sati na Fakultetu 

političkih nauka 

Prisutni svi članovi Komisije: Stojan Marković, Zlatko Čobović, Vukašin Obradović, Vlado Mareš, 

Ivana Stjelja, Vera Didanović, Dragan Đorđević, Ljiljana Smajlović, Nevena Krivokapić, Višnja 

Aranđelović i Željko Bodrožić 

Ostali prisutni: Studenti prve godine novinarstva, podnosilac žalbe Milan Korica, njegov advokat 

Branislav Maksimović, Gordana Novaković, generalna sekretarka Saveta za štampu 

 

Dnevni red: 

  

1.Razmatranje žalbe Komore javnih izvršitelja na tekst objavljen u dnevnom listu „Informer“ 

2.Razmatranje dve žalbe Samira Tandira na tekstove objavljene na portalu „Sandžačke novine“ 

3.Razmatranje žalbi Usame Zukorlića i Salahudina Fetića na tekst objavljen na portalu „Sandžačke 

novine“ 

4.Razmatranje žalbe preduzeća „Korni“ i Milana Korice na tekst objavljen na portalu Centra za 

istraživanje korupcije 

5.Razmatranje žalbe grupe građana na tekst objavljen na  portalu „Petrovac.info.rs“ 

6.Razmatranje žalbe dr Ljiljane Đorđević na tekstove objavljene na portalu „Infovranjske.rs“ 

1.Komora javnih izvršitelja podnela je žalbu Savetu za štampu zbog toga što su već u naslovu teksta 

izvršitelji predstavljeni kao “zelenaši” i “narko-dileri”,  koji imaju “žrtve”, čime su, po njima, oklevetani 

svi članovi Komore. Samim tekstom, po mišljenju podnosioca žalbe, prekršene su brojne odredbe 

Kodeksa iz poglavlja Istinitost izveštavanja, Odgovornost novinara i Novinarska pažnja. Nevena 

Krivokapić je, u raspravi, rekla da su javni i zvršitelji i notari relativno nove institucije kod nas i da 

velikom broju ljudi i dalje nije jasno kako taj sistem finkcioniše. Zbog ovakvih napisa u medijima, koji 

ih etiketiraju kao problematične, često se stiče utisak da su to neki „uterivači dugova“, koji rade nešto 

nelegalno. Dodala je da, naravno, mediji treba da pišu kad je reč o nekom kriminalnom slučaju, ali 



da ovakvi tekstovi doprinose negativnoj predstavi o izvršiteljima u javnosti i tome da se ne razume 

dovoljno njihova uloga y pravosudnom sistemu. Ljiljana Smajlović je, nasuprot tome, ocenila da nije 

posao Komisije da brine o imidžu izvršitelja u javnosti, odnosno da ne sme da prilikom odlučivanja 

polazi od toga da li je javnost stekla loš utisak o izvršiteljima i da li je fer što oni trpe kritike. 

Novinarima je dozvoljeno da kritikuju njihov rad, kao i pravila po kojima rade, a Komisija treba da 

utvrdi da li je ta kritika izneta u skladu sa Kodeksom, npr. da li je objavljen i stav druge strane. Zlatko 

Čobović je ocenio da postoji javni interes da se govori o radu izvršitelja i da u zato u ovom slučaju 

uopšte nije važno da li je urednik „Informera“ pošao od svog slučaja ili ne. Uostalom, smernica tačke 

4, Poglavlja III (Sprečavanje korupcije I sukoba interesa) , kaže: “neće se smatrati neprimerenim 

ukoliko novinar koji u nekoj stvari ima i lični interes, izveštava o toj temi,ako je u pitanju stvar od 

šireg javnog interesa”. Međutim, način na koji je tema obrađena nije dobar. Iz teksta se stiče utisak 

da su izvršitelji potpuno autonomni u odlučivanju o visini kamata i tarifa, dok su oni u stvarnosti 

samo egzekutori, postupaju unutar pravila utvrđenim zakonom. Ako već piše o ovom problemu, 

"Informer" je trebalo da piše o tome zbog čega je i kako Vlada predložila, a Skupština donela ovakav 

zakon po kojem postupaju izvršioci. Dodao je da je Kodeks prekršen i time što naslov ne odražava 

suštinu teksta.Ivana Stjelja je rekla da se Komora žalila i na to da je prekršena odredba Kodeksa 

koja se odnosi na zabranu diskriminacije i govora mržnje, ali da toga u ovom slučaju nema, jer kritika 

rada izvršitelja ne spada u domen zaštite ljudskih prava. Komisija je, nakon toga, jednoglasno 

odlučila da su prekršene tačke 1 i 4 Poglavlja I, 1 i 3 Poglavlja V, kao i smenica u tački 2 Poglavlja II. 

 2. Samir Tandir, Direktor Agancije za sertificiranje halal kvaliteta podneo je dve žalbe, navodeći da 

je portal “Sandžačke novine”, opremanjem preuzetih tekstova, tako da se u naslovu pominju on i 

agencija na čijem je čelu, iako toga u tekstovima nema, kao i objavljivanjem fotografija iz njegove 

privatne arhive, tendenciozno želeo da ugrozi kredibilitet Agencije i njegov lični ugled. Komisija je o 

žalbama vodila objedinjenu raspravu, s obzirom na to da je i odgovor redakcije bio jedinstven. 

Nevena Krivokapić je, u toku rasprave, rekla da je neprihvatljiv odgovor redakcije da su oni samo 

preneli tuđe tekstove, jer su, po Kodeksu, odgovorni za sve što objave, te da su morali da provere 

sve navode pre objavljivanja. Vukašin Obradović je naglasio da su pravila u Kodeksu jasna – to što 

je tekst preuzet iz nekog drugog medija ne oslobađa urednika odgovornosti za njegov sadržaj. U 

ovom slučaju, portal je svoje čitaoce doveo u zabludu i time što se u tekstovima ne vidi jasno koji su 

delovi tekstova preuzeti, a šta su sami dopisali. Dodao je i da među medijima u Novom Pazaru već 

duže vreme postoji rivalitet, nažalost, ne u tome ko ima kvalitetniji sadržaj, već u međusobnim 

uvredama. Komisija je u odvojenim glasanjima, odlučila da su u oba teksta prekšene tačke 1, 2 i 5 

Poglavlja I. 

  

3. Salahun Fetić i Usame Zukorlić podneli su odvojene žalbe na isti tekst, u kojem su, kako tvrde, 

iznete neistine i uvrede na njihov račun. Zukorliću je portal objavio demanti, ali on time nije bio 

zadovoljan, jer se smatrao da treba da bude objavljen u celini. Članovi Komisije su zaključili da 



postoji razlika između ova dva slučaja, bez obzira što su žalbe podnete na isti tekst, pa je najpre 

jednoglasno odlučila da je, u odnosu na Fetića, tekstom  prekršena tačka 1 Poglavlja I, a 

neobjavljivanjem odgovora i tačka 6 Poglavlja IV. Kad je reč o žalbi Usame Zukolića, po oceni 

Komisije, njegov odgovor je objavljen korektno. Kako je objasnila Ljiljana Smajlović, urednik nema 

obavezu da objavi svaki odgovor onako kako je poslat, odnosno da pravo na odgovor nije „blanko 

pravo“. Dodala je da je Zakonom o javnom informisanju i medijima to dobro regulisano i da postoji 

niz odredbi u kojim slučajevima urednik ne mora da objavi odgovor ili njegove delove. Urednik je 

dužan da objavi samo delove odgovora kojima se konkretno opovrgavaju tvrdnje iz teksta. Komisija 

je, potom, jednoglasno odlučila da Kodeks nije prekršen u odnosu na Zukorlića. 

4. Preduzeće “Korni” i njegov vlasnik Milan Koprivica podneli su, preko advokata, žalbu, smatrajući 

da su spornim tekstom prekršene odredbe Kodeksa iz poglavlja Istinitost izveštavanja i Novinarska 

pažnja, i to time što je autor teksta izneo neistinite tvrdnje kojima se insinuira da je podnosilac žalbe 

stekao prava na katastarskoj parceli pored bioskopa “Voždovac”. Pokušaj dogovora nije uspeo jer 

najpre podnosilac žalbe nije pristao na objavljivanje intervjua, jer nije bio zadovoljan kako je preneto 

ono što je rekao, a potom redakcija nije pristala da objavi njegov odgovor na tekst, smatrajući ga 

uvredljivim. Zlatko Čobović je rekao da je u dilemi da li je prekršen Kodeks, najviše zbog 

neobjavljivanja demantija. Kodeks u tački 6. Poglavlja IV (Odgovornost novinara), obavezuje 

novinara da poštuje pravo na odgovor, izvinjenje i ispravku i dužan je da blagovremeno objavi 

odgovarajuću ispravku. Naveo je da se i u žalbi i u odgovoru na žalbu insistira na predmetu spora, a 

ne na poštovanju Kodeksa, i istakao da Komisija za žalbe nije sud i ne može da ulazi u analizu 

pravnih dokumenata i da se bavi ocenama ko je u pravu u sporu koji se vodi, već treba da utvrdi da li 

je portal postupio u skladu sa Kodeksom. Vlado Mareš je rekao da je tekst dobro napisan i da se iz 

ponašanja podnosioca žalbe stiče utisak da je on želeo da se tekst ukloni, odnosno da se o ovom 

slučaju uopšte ne piše, a ne da se čuje i njegova verzija događaja. On je naveo da nije važno da li 

glavni sagovornik ima lični interes, već da li je relevantan ako zastupa 16 hiljada građana, potpisnika 

peticije i da pokušaj žalioca da ga diskredituje predstavlja diskreditaciju tih 16 hiljada građana. 

Istakao je i da se tekst ne bavi preduzećem „Korni“ već radom državnih organa, koji uglavnom „peru 

ruke“ od svega, te da misli da Kodeks nije prekršen i da je u javnim interesu da se o ovome piše. 

Vukašin Obradović se nije saglasio sa njim, naglašavajući da su čitaoci uskraćeni za potpunu 

informaciju o problemu o kojem se piše. Ne ulazeći u to da li glavni sagovornik zaista predstavlja 16 

hiljada građana, on je očigledno direktno zainteresovana strana i to je, kako je rekao, čitaocima 

moralo biti predočeno, Informacija da je on tražio da se sporna katastarska parcela pripoji njegovoj 

navedena je u odgovoru na tekst, koji nije objavljen, pa se njenim prikrivanjem dovodi u pitanje 

kredibilitet svega što je napisano. Reč je o važnoj činjenici, koju su novinari morali da provere i da sa 

njom upoznaju čitaoce, a ako to već nisu uradili, morali su da objave odgovor u kojem se ta 

infomacija ističe. Po završetku diskusije, „za“ odluku da je prekršen Kodeks glasalo je devet članova 

Komisije, dok su „protiv“ bila dva. 



5. Advokat Uroš R. Cvetojević podneo je žalbu, u ime trinaestoro građana iz Petrovca na Mlavi, 

navodeći da je, spornim tekstom  prekršeno više tačaka Kodeksa novinara Srbije iz poglavlja 

Istinitost izveštavanja, Nezavisnost od pritiska i Novinarska pažnja, te da su na račin njegovih 

klijenata izneta teške uvrede, neistinite i zlonamerne tvrdnje, sa ciljem da se naškodi ugledu svakog 

od njih pojedinačno. U toku rasprave, Željko Bodorožić je rekao da misli da je Kodeks prekršen i da 

je ovo primer kad neko ko ne zna, trčeći za pet minuta slave, objavi ovakav spisak. Rekao je da bi 

lično voleo da zna ko su, ne samo „SNS botovi“, nego svi koji svojim komentarima zagađuju Internet, 

ali da se to ne može raditi na ovakav način, da se objavljuju fotografije i lični podaci nekih ljudi, bez 

provera. Zlatko Čobović je, međutim, rekao on ima drugačiji stav - da smatra da postoji javni interes 

da se ovakav spisak objavi, a pošto je izvor softver SNS-a, ne sumnja ni u verodostojnost podataka. 

Dodao je da u tekstu ne vidi zlonamerne uvrede i neistinite tvrdnje, kako je navedeno u žalbi. 

Posebno je istakao da nije bilo ni pokušaja da se demantuje da su ljudi koji se žale - botovi, ali ipak, 

smatraju uvredom što je to objavljeno. Biti bot nije nezakonito, ali jeste pitanje morala, pa proizilazi 

da smatraju kako nije netačno, nije sramota, niti uvreda što su botovi, ali da je uvredljivo da se to 

javno kaže. Jedino u čemu je, po njegovom mišljenju, prekršen Kodeks, jeste objavljivanje fotografija 

sa Fejsbuka, čime je prekršeno njihovo pravo na privatnost, tačnije Smernica u Poglavlju VII, koja se 

odnosi na objavljivanje privatnih zapisa sa društvenih mreža ljudi koji nisu javne ličnosti.Da je 

prekršeno pravo na privatnost ocenili su i Dragan Đorđević i Nevena Krivokapić, koja je dodala da 

lično uopšte nije saglasana tom smernicom, jer objave na otvorenim profilima na društvenim 

mrežama ne treba da se treriraju kao, recimo, porodični albumi, ali da pravila, takva kakva su, 

moraju da se poštuju. Ljiljana Smajlović je istakla da se apsolutno ne slaže sa Čobovićem, jer 

smatra da je prekršen Kodeks time što su, uz fotografije ljudi, objavljene i optužbe i uvrede na njihov 

račun, za koje nema nikakvih dokaza. Stojan Marković je, nasuprot tome, rekao da je to što je 

objavljeno verovatno tačno, jer je Petrovac mali grad i svi o svima sve znaju, te da ne vidi šta je 

uvredljivo u tome kad se napiše da je neko bot. On je, kao i Zlatko Čobović, smatrao da je Kodeks 

prekršen samo objavljivanjem fotografija. Nakon rasprave, Komisija je, sa osam glasova „za“ i tri 

„protiv“, odlučila da su prekršene tačke 1 i 2 Poglavlja I, tačka 1 Poglavlja V, kao i tačka 1 Poglavlja 

VII, odnosno smernica za to poglavlje iz Smernica za primenu Kodeksa novinara Srbije u onlajn 

okruženju. 

6. Dr Ljiljana Đorđević, direktorka Visoke škole primenjenih strukovnih studija u Vranju, podnela je 

žalbu zbog osam tekstova objavljenih od 16. do 30. januara 2019. godine, kao i zbog načina na koji 

objavljen demanti rukovodstva škole i Sindikata „Nezavisnost“, odnosno kako je redakcija odgovorila 

na demanti. Pre početka rasprave, Vukašin Obradović je rekao da će se izuzeti iz diskusije o ovoj 

žalbi, a da će prilikom glasanja biti uzdržan. On je objasnio da, iako nema nikakve veze sa radom 

portala„Infovranjske.rs“, koji su osnovali neki od bivših članova redakcije nedeljnika „Vranjske“, taj 

portal koristi domen ugašenih „Vranjskih“ i ne želi da ostavi mogućnost da bilo ko može da postavi 

pitanje eventualnog sukoba interesa, kakva god da bude odluke Komisije. U toku diksusije, Nevena 

Krivokapić je rekla da je njoj u svim tekstovima zasmetalo to pozivanje isključivo na anonimne 

izvore, kao i što se nigde ne vidi ni da su pokušali da dođu do uprave škole. Rekla je da je šteta da 

su tekstovi tako napisani, jer je očigledno da se u toj školi nešto dešava i da je bitno da se tako 

važna tema dobro obradi. Dragan Đorđević je takođe ocenio da su novinari, kao i u slučaju Petrovca 

na Mlavi, propustili priliku da se ozbiljno pozabave temom od nespornog javnog interesa. Dodao je 

jasno da u školi postoje problemi, ali da Komisija odlučuje o povredama Kodeksa, te da on misli da 



je u ovom slučaju Kodeks prekršen. Zlatko Čobović je, međutim, rekao da je portal objavio demanti, 

čime je omogućeno da se čuje i druga strana, te da misli da Kodeks nije prekršen. „Za“ odluku da je 

prekršen Kodeks glasalo je sedam članova Komisije, tri su bila „protiv“, a jedan „uzdržan“, zbog čega 

odluka nije mogla biti doneta. 

Sednica je završena u 20.00 sati. 

  

Zapisnik vodila                                                                                                

Gordana Novaković                                                                                         

 

Predsedavajući 

Stojan Marković 

 


