
SAVET ZA ŠTAMPU 

Komisija za žalbe 

Br.89 
30.5.2019. 
Beograd 

 
ZAPISNIK 

 

Sa 88. sednice Komisije za žalbe, održane 30.5.2019. godine, sa početkom u 18 sati u 
prostorijama Saveta za štampu 

Prisutni svi članovi Komisije: Stojan Marković, Zlatko Čobović, Vlado Mareš, Vera Didanović, 
Dragan Đorđević, Ljiljana Smajlović, Nevena Krivokapić, Višnja Aranđelović, Ivana Stjelja, 
Filip Švarm i Draga Božinović. 

Ostali prisutni: Nina Marinac iz advokatske kancelarije Stojković, koja zastupa Ringier Axel 
Springer i Gordana Novaković, generalna sekretarka Saveta za štampu 

 
Dnevni red: 

 

1.Razmatranje žalbe Ivana Krstića na tekst objavljen na portalu „Alo.rs“ 
2.Razmatranje žalbe Ministarstva kulture i infomisanja Republike Srbije na tekst objavljen u 
dnevnom listu „Srpski telegraf“ 
 3.Razmatranje žalbe Vladimira Vrbaškog na tekst objavljen u dnevnom listu „Srpski 
telagraf“ 
4.Razmatranje žalbe Nevenke Medić na tekst objavljen na portalu „Petrovački glasnik“ 
5. Razmatranje žalbe Nenada Životića,  Slobodana Miloševića, Danijela Damjanovića, 
Momira Jovanovića, Nenada Horvata i Ivana Nikolića na tekst objavljen na portalu 
„Tpknews“ 
6. Razmatranje žalbe Zaštitnika građana na tekst objavljen u dnevnom listu „Danas“ 
7.Razmatranje žalbe Share fondacije na tekst objavljen na portalu „Blic žena“ 
8.Razmatranje žalbe Share fondacje na drugi tekst objavljen na portalu „Blic žena“ 
9.Razmatranje žalbe Share fondacije na tekst objavljen na portalu „Blic.rs“ 
10. Razmatranje žalbe Share fondacije na tekst objavljen na portalu „B92.net“ 
11. Razmatranje žalbe Nevene Krivokapić na tekst objavljen na portalu „Alo.rs“ 
 



Članovi Komisije su na početku sednice obavešteni da je za ovu sednicu Asocijacija medija 
izabrala Filipa Švarma umesto odsutnog Vukašina Obradovića, dok je NUNS, umesto takođe 
odsutne Tamare Skrozza, odredio Dragu Božinović za zamenu. 
 

1.Ivan Krstić podneo je žalbu Savetu za štampu zbog toga što je “Alo” netačno preneo njegov 
tvit, tačnije što je u tekst dodata rečenica koje u tvitu nema, kao i zato što redakcija nije 
objavila demanti koji je poslao. U toku rasprave, Zlatko Čobović je rekao da nema nikakve 
sumnje da je Kodeks prekršen, jer je njegova izjava netačno preneta - u tvitu piše jedno, a u 
tekstu nešto sasvim drugo. Dodao je da je i odgovor redakcije simptomatičan i ukazuje na 
nešto što je postalo tendencija u medijima – da se laž proglasi isitnom i onda se brani ta lažna 
istina. Iako nema nikakvog spora da Krstić nije napisao ono što su oni preneli, u odgovoru na 
žalbu tvrde da je tačno preneto „agresivno značenje poruke“. Dodao je i da, po njegovom 
mišljenju, nije tačno da demanti, kako trvdi redakcija, ne ispunjava uslove da bude objavljen. 
Ljiljana Smajlović je rekla da svakako u obrazloženju odluke treba naglasiti da Komisiju ne 
zanima kako bi se redakcija branila na sudu, nego kojim se novinarskim razlozima rukovodila 
da ne objavi demanti. I sam odgovor redakcije je podsmešljiv i potcenjivački, što dodatno 
svedoči da razlozi za to nisu bili novinarske prirode. Istakla je i da ovakav način 
„izveštavanja“ dovodi u opasnost podnosioca žalbe. Nevena Krivokapić je takođe navela da 
se redakcija poziva na zakon kada objašnjava zašto odgovor nije objavljen, ali da se Savet ne 
bavi zakonom, nego etikom, a etički bi bilo da se čak neuka stranka poduči kako da priredi 
odgovor kako bi on mogao biti objavljen. Nakon diskusije, Komisija je jednoglasno odlučila 
da su prekršene tačke 1 i 2 Poglavlja I. 

2. Ministarstvo kulture i informisanja Republike Srbije podnelo je žalbu verujući da je list, 
objavljivanjem netačne informacije da je ministar slao policiju da hapsi urednika „Srpskog 
telegrafa“, prekršio više tačaka Kodeksa novinara iz odeljaka Istinitost izveštavanja, 
Novinarska pažnja i Odnos prema izvorima infomacija. Filip Švarm je ukazao na to da 
Ministarstvo ne može imati nikakve veze sa privođenjem, jer takve naloge izdaje sud, tako da 
je jasno da je objavljeno nešto što je potpuno netačno, odnosno da je Kodeks prekršen. Sa 
ovim su se saglasili i ostali članovi Komisije, a u toku kraće rasprave Ljiljana Smajlović je 
istakla i da je prekršena odredba koja se odnosi na zabranu unošenja neopravdanog straha 
među ljude, jer se ovakvim pisanjem zastrašuju drugi novinari. Komisija je potom 
jednoglasno odlučila da su prekršene tačke 1, 2 i 5 Odeljka I i tačka 8 Odeljka VI. 

3. Advokati Vladimira Vrbaškog podneli su žalbu zbog, kako su naveli, još jednog u nizu 
tekstova koji su u prethodnih nekoliko meseci objavljeni o njemu, a kojima se “na krajnje 
neprofesionalan, protivzakonit i neprimeren način, vređa čast i dostojanstvo njihovg klijenta. 
Članovi Komisije ocenili su da je reč o još jednom tekstu, kakve su već razmatrali na 
prethodnoj sednici, da je praktično iste sadržine i da se Vrbaški ponovo optužuje za iste 
malverzacije. Ljiljana Smajlović je naglasila da jeVrbaški veoma ozbiljno oštećen ovakvim 
napisima, jer se protiv njega mesecima vodi kampanja, a sličnog mišljenja je bio i Zlatko 
Čobović, koji je rekao da bi u obrazloženju odluke trebalo istaći da vođenje ovakve hajka nije 
ni najmanje naivno i da ozbiljno ugrižava osobu o kojoj se piše. Komisija je jednoglasno 
odlučila da je prekršena tačka 3 Odeljka IV. 



4. Nevenka Medić podnela je žalbu zbog teksta u kojem se njena sestra i ona optužuju da su 
prevarile na desetine radnika koji su išli na rad u inostranstvo. Članovi Komisije prihvatili su, 
predloge predsedavajućeg i generalnog sekretara u vezi sa tačkama Kodeksa koje su 
prekršene time što je portal izneo neosnovane optužbe, odnosno glasine, i to samo na osnovu 
jednog izvora. Komisija je jednoglasno izrekla javnu opomenu zbog kršenja tačaka 2, 4 i 5 
Odeljka I. 

5. Šestorica funkcionera Lovačkog udurženja “Trest” iz Petrovca na Mlavi žalila su se Savetu 
za štampu verujući da su spornim tekstom prekršene brojne odredbe Kodeksa novinara iz 
odeljaka: Istinitost izveštavanja, Odgovornost novinara, Novinarska pažnja, Odnos prema 
izvorima informacija i Zaštita privatnosti. Članovi Komisije su u kraćoj raspravi, prihvatili 
sve navode podnosilaca žalbe i jednoglasno odlučili da su prekršene tačke 1, 2, 4 i 5 Odeljka I 
i tačke 1 i 2 Odeljka V. 

6. Stručna služba Zaštitinika navela je u žalbi Savetu za štampu da „Danas“ nije objavio 
odgovor koju su uputili na sporni tekst, već je, naprotiv, redakcija nastavila da i u narednim 
tekstovima ponavlja neistinite tvrdnje. Stojan Marković je, u raspravi, istakao da „Danas“ nije 
imao obavezu da objavi demanti, jer je u tekstu već objavljena njegova izjava, a sam demanti 
je znatno duži od teksta. Dodao je da smatra da redakcija nema obavezu da poduči Zaštitnika 
građana kako da napiše odgovor, jer nije reč o neukoj stranki. Ljiljana Smajlović je naglasila 
da pravo na odgovor ne podrazumeva objavljivanje autorskog teksta, koji je duži od teksta na 
koji se odnosi, niti medij ima obavezu da objavi svaki odgovor. Dodala je da ima problem sa 
tim što su u kasnijem tekstu korišćeni delovi demantija koji nije objavljen, ali da ne misli da 
je prekršen Kodeks. Filip Švarm je rekao da je ovo „granični slučaj“ , jer se može govoriti o 
tome da medij mora da objavi odgovor. Ipak, ovde je problem ne samo što je duži od teksta i 
što proširuje temu u odnosu na tekst, već i to što predstavlja neku vrstu zloupotrebe koja kod 
nas polako postaje standard – da neko ne odgovori ili šturo odgovori kada se od njega zatraži 
izjava, a posle šalje demanti u koji stavlja ono što nije rekao prvi put. Ostali članovi Komisije 
izneli su slične stavove, pa je jednoglasno odlučeno da Kodeks nije prekršen. 

Nevena Krivokapić nije učestvovala u daljem toku sednice, budući da je zaposlena u Share 
fondaciji, a jednu žalbu je i sama podnela. Iz rasprave i odlučivanja o žalbama koje se odnose 
na portal „Blic žena“ i „Blic.rs“ nije učestvovala Vera Didanović, zaposlena u kompaniji 
Ringier Axel Springer, koja je izdavač tih medija. Sve žalbe odnosile su se na prikriveno 
oglašavanje, odnosno na to da su mediji kao novinske tekstove objavili komercijalne sadržaje. 

7.U vezi sa žalbom na tekst „U kom gradu ćete vi dočekati Novu godinu“, Stojan Maković je 
rekao da smatra problematičnim dve stvari. Pravo da li je Share fondacija imala pravo da 
podnese žalbu na tekst koji je objavljen 20 novembra 2018. godine, s obzirom na to da je 
Statut fondacije tek 10. januara ove godine promenjen tako da u njene ciljeve spada i zaštiita, 
edukacija i informisanje potrošača u digitalnom okruženju. Druga dilema odnosi se na to da li 
tekst, koji je objavljen pre nekoliko meseci i odnosi se na novogodišnje aranžmane, sada ima 
više ikakvog uticaja na čitaoce, odnosno potrošače, tačnije koja je svrha da se toliko kasnije 
utvrđuje prekršaj Kodeksa u tekstu koji više niko ne čita. Filip Švarm je takođe mislio da 
Share nije imala legitimitet u trenutku podnošenja žalbe, dok se Ivana Stjelja nije saglasila  sa 
ovim. Ona j rekla da su bili nadležni i pre poslednjih izmena Statuta, jer se bave zaštitom 
ljudskih prava u digitalnom okruženju, a u Poslovniku stoji da žalbu može podneti 



organizacija koja se bavi zaštitom ljudskih prava, kao i s obzirom na to da se ovde radi o 
zaštiti javnog, difuznog interesa. Članovi Komisije su na kraju prihvatili da je Share fondacija 
ispunila formalne uslove za podnošenje žalbe, ali su, budući da je tekst zastareo i više ne utiče 
ni na koji način na čitaoce, jednoglasno odlučili da Kodeks nije prekršen. 

8. U vezi sa žalbom na tekst „Odmor na Kritu za 299 evra“ Komisija je zaključila da je 
nedvosmisleno reč o komercijalnom sadržaju koji nije  označen, zbog čega je jednoglasno 
odlučila da je prekršena tačka 7 Odeljka IV i odgovarajuća smernica iz poglavlja Odgovornost 
novinara. 

9. Većina članova Komisije smatrala je da je time što su fotografije jasno označene sa promo 
jasno da nije reč o novinskom tekstu, ali je predloženo da se redakciji preporuči da jasno 
označi i sam tekst. Ivana Stjelja smatrala je da Kodeks jeste prekšen, jer se oznaka promo 
nalazi samo na forografijama, a ceo tekst nije tako označen, 

10. U kraćoj raspravi o tekstu objavljenom na portalu „B92. net“, članovi Komisije su 
zaključili da Kodeks nije prekršen, odnosno da čitaoci nisu ničim dovedeni u zabludu, budući 
da je jasno naznačeno da je reč o tekstu sa promocije novog telefona, u kojem su iznete 
infomacije koje zanimaju čitaoce. Odluka da  nema prekršaja doneta je jednoglasno. 

11. Slična rasprava vođena je i o žalbi na tekst objavljen na portalu „Alo.rs“, za koji je 
Komisija, takođe jednoglasno, odlučila da nema prekršaja Kodeksa.  

Sednica je završena u 19.20 sati. 

 

Zapisnik vodila         Predsedavajući 

Gordana Novaković         Stojan Marković 


