
 
 
 

 
 

Francuska 5/7 
11000 Beograd 

tel: (011) 30 67 320 
www.savetzastampu.rs 

 
 

 

Na osnovu članova 19. i 21. Statuta Saveta za štampu i članova 15. i 16. Poslovnika o radu 
Komisije za žalbe, Komisija za žalbe Saveta za štampu u sastavu: Višnja Aranđelović, Stojan 
Marković, Zlatko Čobović, Nevena Krivokapić, Vukašin Obradović, Vlado Mareš, Vera 
Didanović, Dragan Đorđević, Ivana Stjelja i Tamara Skrozza, na sednici održanoj 29.8.2019. 
godine, jednoglasno izriče  

 
JAVNU OPOMENU 

Tekstom “Osuđena bivša premijerka Tajlanda postala srpska državljanka“, objavljenim 8. 
avgusta 2019. godine, Novinska agencija „Tanjug“  

1.prekršila je tačku 3  Odeljka V (Novinarska pažnja) Kodeksa novinara Srbije, po 
kojoj je prećutkivanje činjenica koje mogu bitno da utiču na stav javnosti o nekom događaju 
jednako njihovom namernom iskrivljivanju ili iznošenju laži,  

2.prekršila je i tačku 1 Odeljka IX (Poštovanje autorstva), po kojoj mediji i novinari 
poštuju i primenjuju važeće zakonodavstvo o zaštiti autorskih prava, a kada dobiju 
dopuštenje za reprodukciju iz drugog izvora, to čine uz uvažavanje autora i navođenje izvora. 

Odluka Komisije biće objavljena na sajtu Saveta za štampu (www.savetzastampu.rs) i 
dostupna javnosti. 

 
OBRAZLOŽENJE 

Direktor i glavni urednik „Nedeljnika“ Veljko Lalić podneo je žalbu Savetu tvrdeći da je 
agencija „Tanjug“, bez navođenja izvora, objavila informaciju da je bivša premijerka 
Tajlanda Jingluk Šinavatra, koja je u svojoj zemlji osuđena na pet godina zatvora zbog 
korupcije, odlukom Vlade Srbije, dobila srpsko državljanstvo. „Tanjug“ je informaciju 
objavio istog dana kada je „izašao“ „Nedeljnik“ sa tekstom koji se bavi ovom temom. Pošto 
su brojni domaći i strani mediji preneli agencijsku informaciju, „Nedeljnik“ je pretrpeo 
veliku štetu. U žalbi je navedeno i da se redakcija „Nedeljnika“ obratila „Tanjugu“ sa 
pitanjem zašto nisu naveli da je informacija prvobitno objavljena u „Nedeljniku“ i da su 
dobili odgovor da ni „Nedeljnik“ nije naveo izvor, pa je agencija pronašla izvor – odluku 
Vlade objavljenu u „Službenom glasniku“ i na osnovu toga objavila vest. Lalić je istakao da 
je „Nedeljnik“ naveo izvor, objavio i faksimil odluke iz „Službenog glasnika“, a da se iz 
odgovora „Tanjuga“ može zaključiti da je „Tanjug“ informaciju saznao iz „Nedeljnika“ i da 
je to nameno sakrio. 

U odgovoru na žalbu advokatski tim „Tanjuga“ osporio je pravo podnosioca žalbe da se žali 
zbog kršenja autorskih prava, budući da nije autor infomacije koju je ta novinska agencija 
prenela. Kako je objašnjeno, izvor infomacije nije bio nijedan medij, već je to „Službeni 
glasnik“, kako je i navedeno u odgovoru koji je prethodno dostavljen „Nedeljniku“. „Tanjug“ 

http://www.savetzastampu.rs/


 
 
 

 
 

Francuska 5/7 
11000 Beograd 

tel: (011) 30 67 320 
www.savetzastampu.rs 

 
 

je, poštujući odredbe Kodeksa novinara Srbije, kako se ističe, naveo da je odluku o 
dodeljivanju državljanstva Šinavatri donela Vlada Srbije 26. juna, a da je odluka dan kasnije 
objavljena u „Službenom glasniku“. Advokati su naglasili i da je potpuno nejasno na osnovu 
čega je podnosilac žalbe zaključio da je „Nedeljnik“ izvor infomacije, te da za to nisu 
ponuđeni nikakvi dokazi.  

Članovi Komisije za žalbe su zaključili da je novinska agencija „Tanjug“ morala da navede 
da je infomaciju o dodeljivanju državljanstva Šinavatri prvo objavio „Nedeljnik“, bez obzira 
što je reč o informaciji koja je objavljena u „Službenom glasniku“. Komisiji nije bilo 
uverljivo objašnjenje da nijedan medij nije bio izvor, već da je „Tanjug“ sam otkrio 
infomaciju u „Službenom glasniku“ , sticajem okolnosti upravo onog dana kada je ona 
objavljena u „Nedeljniku“, a više od mesec dana nakon odluke Vlade Srbije. Takođe, samo 
objavljivanje infomacije iz „Službenog glasnika“ o tome da je nekome dodeljeno državljastvo 
ne bi bilo ni od kakvog značaja, bez dodatne infomacije da je reč o bivšoj premijerki 
Tajlanda, osuđenoj za korupciju. Upravo ova dodatna infomacija tu vest čini ekskluzivnom, a 
to u odluci Vlade, na koju se „Tanjug“ poziva, nije bilo navedeno. Zbog toga članovi 
Komisije veruju da je informacija „preuzeta“ iz „Nedeljnika“, te da je „Tanjug“ morao to da 
navede, poštujući istraživački rad kolega koji su objavili analitički tekst o problematičnim 
odlukama Vlade o dodeljivanju državljanstva ljudima koji su u svojim zemljama osuđeni za 
određena krivična dela. Pozivanjem samo na odluku Vlade Srbije, „Tanjug“ je vest  
predstavio to kao nešto što je vlada zvanično saopštila, a ne pokušala da sakrije, čime je, po 
oceni članova Komisije, prekršena odredba Kodeksa novinara po kojoj je prećutkivanje 
infomacija koje mogu bitno da utiču na mišljenje javnosti o nekom događaju jednako 
namernom iskrivljivanju ili iznošenju laži. 

Prekšena je i odredba koja se odnosi na zaštitu autorskih prava, odnosno obavezu navođenja 
medija iz kojeg je vest preuzeta. Komisija je i na prethodnoj sednici ukazala na to da bi 
trebalo preuzeti dobru praksu oz uglednih svetskih medija da se uvek navede koji medij je 
prvi objavio određenu infomaciju, što je u ovom slučaju posebno značajno, jer je reč o važnoj 
vesti, koju su preneli brojni i domaći i strani mediji. 

 

 

Beograd, 29.8.2019.       Predsedavajuća  

Višnja Aranđelović 

 
 


