NIP NEDELJNIK doo PIB: 107698398

Bulevar kralja Aleksandra 43 Maticni broj: 20854464

11000 Beograd Sifra delatnosti: 5813
Postovani,

Obra¢amo se Savetu za Stampu, jer smatramo da je Novinska agencija Tanjug
prekrsila Kodeks novinara Srbije u odredbi IX koji se odnosi na postovanje autorstva koji
glasi: "Mediji i novinari postuju i primenjuju vazeée zakonodavstvo o zastiti autorskih prava.
Kada se dobije dopustenje za reprodukciju iz drugog izvora, to se &ini uz uvazavanje
autora i uz navodenje izvora".

U smernicama se pod tackom 1, navodi:

"Ukoliko se parafrazira tude autorsko delo ili istrazivanje, neophodno je navesti autora,
odnosno izvor".

Takode smatramo da je Kodeks novinara prekrsen u odredbi V. novinarska paznja, u
¢ijoj se tre¢oj taki navodi “precutkivanje €injenica koje mogu bitno da uti€u na stan javnosti
o nekom dogadaju jednako je njihovom namernom iskrivljivanju ili iznoSenju lazi.”

Nedeljnik je u broju 395 od 8. avgusta objavio tekst pod naslovom "Kako su bivsa
premijerka Tajlanda i drugi 'biznismeni' i 'konsultanti' dobili srpsko drzavljanstvo". Tekst je
najavljen na strani 1, pod naslovom: "Nedeljnik otkriva: Sinavatra dobila srpsko
drzaviljanstvo". U tekstu se navodi:

"Bivéa premijerka Tajlanda Jingluk Sinavatra, koja je u svojoj zemlji osudena na pet
godina zatvora zbog korupcije, postala je drzavljanka Srbije na sednici Vlade Srbije 27.
juna ove godine, otkriva Nedeljnik".

Dalje se u tekstu navodi da je "reSenje o upisu Sinavatre u drzavljanstvo Srbije
potpisala premijerka Ana Brnabi¢ i da je ta odluka objavljena u Sluzbenom glasniku dan
nakon odluke vilade, dakle 28. juna".

"U odluci vlade se, na birokratski nagin, kaze da je Sinavatra postala Srpkinja 'na
osnovu €lana 19, stav 1. i 3, Zakona o drzavljanstvu', $to u stvari znaci da joj je
drzavljanstvo dodeljeno jer bi to 'predstavljalo interes za Republiku Srbiju™.

U danu kada se Nedeljnik nasao na kioscima, Tanjug je objavio informaciju o dodeli
drzavljanstva Sinavatri, ali bez navodenja izvora informacija. Vest je objavljena na sajtu
Tanjuga (www.tanjug.rs) 8. avgusta 2019. u 13,39 Casova i glasi: |

"Vlada je na sednici 27. juna ove godine donela reSenje o prijemu u drzavljanstvo
Republike Srbije bivie premijerke Tajlanda Jingluk Sinavatre, koja je u svojoj zemilji
osudena na pet godina zatvora zbog korupcije. Navodi se da vlada donosi reSenje 'na
osnovu ¢lana 19, stav 1. i 3, Zakona o drZzavljanstvu', a u stavu 1 stoji da 'u drzavljanstvo
Republike Srbije moze biti primljen i stranac &iji bi prijem u drzavljanstvo Republike Srbije

predstavijao interes za Srbiju™.

Ovakvu vest Tanjuga preneli su mnogi mediji u Srbiji, ali i u inostranstvu, ukljuéujuéi
agenciju Rojters, Njujork Tajms, Vasington Post, BBC, Ra3a Tudej... Svi mediji koji su
preuzeli ovu vest navodili su kao izvor informacije agenciju Tanjug, dok Nedeljnik, kao

Tekuci raéun broj: 205-217464-21
Komercijalna banka AD Beograd



medij koji je otkrio inicijalnu informaciju, nije spomenut, zbog ¢ega smatramo da nam je
nacinjena ogromna Steta.

Nedeljnik je, posle ovakvog postupka, obratio Tanjugu sa pitanjem: "Zasto Tanjug u
svojoj vesti, koju su potom mnogi mediji preneli navodeéi Tanjug kao izvor, nije naveo da je
informacija da je Jingluk Sinavatra dobila drzavljanstvo Srbije, originalno objavljena u
Nedeljniku"?

Odgovor nam je poslao Mitko Arnaudov, menadzZer za meduagencijsku saradnju u
Tanjugu, koji je naveo:

"Novinska agencija Tanjug u objavljivanju vesti o dobijanju drzavljanstva bivse
tajlandske premijerke Jingluk Sinavatra nije naveo, kako Vi kaZete, da je ta vest originalno
objavljena u Nedeljniku, jer ste Vi naveli da Nedeljnik ,otkriva" i ,saznaje" bez navodenja
izvora. Zbog toga je Tanjug pronasao imenovani izvor te informacije odnosno reSenje
Vlade Republike Srbije o dodeli drzavljanstva Sinavatri u Sluzbenom glasniku Republike
Srbije i na osnovu toga smo pripremili i objavili ovu vest", navodi se u odgovoru koji je
poslao Arnaudov.

Na osnovu ovog odgovora, smatramo da je Tanjug za vest o dodeljivanju drzavljanstva
saznao iz Nedeljnika i da su, iako svesni toga, sakrili gde je vest originalno objavljena.

Napominjemo da je u naSem tekstu naveden izvor, u $ta ¢ete se uveriti uvidom u tekst,
a kao dokaz za informaciju koju smo otkrili, u Stampanom izdanju i na nasem saijtu, objavili
smo faksimil reSenja objavljenog u Sluzbenom glasniku od 28. juna 2019.

Molimo Savet za Stampu da utvrdi da li je prekrSen Kodeks novinara u ovom sluéaju.

Prilog:

- Kopija teksta objavljena u Nedeljniku

- Tekst objavljen na sajtu Tanjuga
— Odgovor Mitka Arnaudova

S postovanjem,
Veljko Lali¢, direktor i glavni urednik Nedeljnika




	Savet 01
	Savet 02

