SAVET ZA STAMPU

Komisija za Zalbe

Br.92
29.8.2019.
Beograd

ZAPISNIK

Sa 91. sednice Komisije za zalbe, odrzane 29.8.2019. godine, sa pocetkom u 18 sati, u
prostorijama Saveta za Stampu

Prisutni svi ¢lanovi Komisije: Visnja Arandelovi¢, Stojan Markovi¢, Vlado Mares, Vera
Didanovi¢, Dragan DPordevi¢, Liljana Smajlovi¢, Ivana Stjelja, Tamara Skrozza, VukaSin
Obradovié, Nevena Krivokapié i Zlatko Cobovié

Ostali prisutni: Dejana Ukropina i Nevena Draski¢, advokatice koje zastupaju ,,Tanjug™ i
Gordana Novakovi¢, generalna sekretarka Saveta za Stampu

Dnevni red:

1.Razmatranje Zalbe Lazara Covsa na tekstove objavljene u dnevnim listovima ,,Alo* i
,,Informer*
2.Razmatranje Zalbe redakcije ,,Nedeljnika* na tekst koji je objavio ,,Tanjug*

1.Novinar Lazar Covs podneo je jedinstvenu Zalbu zbog dva tekta objavljena na portalu
»Alo.rs®, kao 1 zbog komentara u jednom od njih, i zbog teksta u listu ,,Informer*, veruju¢i da
su njima prekrSene odredbe iz poglavlja Istinitost izveStavanja, Novinarska paznja i
Odgovornost novinara. U toku rasprave, ¢lanovi Komisije su se saglasili da ne treba da
odlucuju o tome da li su prekrSene odredbe Kodeksa koje se odnose na istinitost izvestavanja,
taénije da ne mogu da ocenjuju da li su taéne tvdnje koje je Covs izneo na Tvriteru, pa samim
tim ni da li su ,,Infomer* i ,,Alo* ta¢no zakljucili da on nije u pravu. Tamara Skrozza je rekla
da misli da je prekriena odredba na koju se Covs nije Zalio, a po kojoj politi¢ki i ekonomski
interesi izdavaca ne bi smeli da uti¢u na uredivacku politiku na ta nacin da se o odredenoj
temi izveStava neprofesionalno. Rekla je 1 da misli da je prekrSena i odredba koja izostavljanje
informacija koje mogu bitno da uti¢u na stav Citaoca izjednacava sa iznoSenjem lazi. Skrozza
je naglasila da su oba lista tekstovima pokusala da skrenu paznju sa teme kojom se Covs
bavio, na njega. Vera Didanovi¢ je rekla da je za nju problemati¢no 1 to Sto je isti tekst
objavljen u dva razlicita medija, ali da ne zna koja bi tacka Kodeksa mogla biti prekrSena
time. Zlatko Cobovié je, nasuprot ovome, rekao da misli da nema prekriaja Kodeksa i da ne
vidi nista sporno ni u tome $to je Covs nazvan ,,Dilasovcem®, jer mozda to i jeste. Skrozza je,
medutim, postavila pitanje kako je uspostavljena ta veza izmedu Covsa i Pilasa i istakla da je



nedopustivo takvo lepljenje ,,etiketa, bez ikakvih dokaza. Vlado Mares je rekao da Komisija
ne bi smela da ne sankcionise ovakvo pisanje tabloida, koje je postalo manir. Naglasio je da
su oba, identi¢na, teksta besmislena i napisana samo sa namerom da se diskvalifikuje covek
koji piSe ono §to se njima ne dopada. On ima pravo da piSe, a oni to pravo pokuSavaju da mu
uskrate, jer prepoznaju sebe kao nekoga ko mora odmah da reaguje svaki put kad zamisle da
nesto nije po volji nekom zamisljenom gospodaru, $to je apsolutno neprihvatljivo. Nakon
rasprave, Komisija je jednoglasno odlucila da je ,,Alo.rs* prekrSio tacku 5 Poglavlja I, kako
samim tekstovima, tako i komentarima u okviru teksta, dok je odluku da su prekrSene tacka 2
Poglavlja II 1 tacka 3 Poglavlja V donela sa osam glasova ,,za*“ 1 tri ,,protiv*. Odluka u vezi sa
delom zalbe koji se odnosi na tekst u ,,Informeru nije doneta, jer je ,,za* odluku da Kodeks
nije prekSen glasalo sedam ¢lanova Komisije, dok su protiv bila Cetiri, pa nije bilo potrebne
vecine od osam glasova.

2. Redakcija ,,Nedeljnika* zalila se zbog toga Sto je agencija ,,Tanjug*, bez navodenja izvora,
prenela njihovu informaciju da je bivsa premijerka Tajlanda, koja je u svojoj zemlji osudena
na pet godina zatvora, odlukom Vlade Srbije dobila srpsko drzavljanstvo. U raspravi i
odlucivanju o ovoj Zalbi nije ucestvovala Ljiljana Smajlovi¢, kolumnistkinja ,,Nedeljnika“.
Tamara Skrozza je, u diskusiji, istakla da je abeceda novinarstva da mora da se objavi da je
vest preuzeta iz drugog medija, te da je u ovom slucaju re¢ o bezobrazluku, za koji ne postoji
objasnjenje. Po njenom misljenju, ,,Tanjug* nista ne bi izgubio da je naveo ,,Nedeljnik* kao
medij koji je prvi objavio informaciju. Ovako kako je ,,Tanjug® objavio informaciju kao da je
namerno pokuSao da stvori pogreSnu percepciju da je Vlada Srbije saopstila tu infomaciju,
iako je zapravo ona bila sakrivena. Dodala je i da ozbiljni mediji objave kada preuzmu
infomaciju iz drugog medija i da bi se zastitili, da ne bi bili odgovorni ako se ispostavi da je
infomacija neistinita, ali da je ,,Tanjug* to ovoga puta mogao to da izbegne posto je re¢ o
Vladinoj odluci. Vukasin Obradovi¢ je rekao da je profesionalni standard, posebno kad je re¢
o0 agencijama, da se navede izvor, §to u ovom sluc¢aju moze biti ,,Sluzbeni glasnik®, ali i da je
to prvi objavio ,,Nedeljnik*. ,,Nedeljnikova“ vest je bila ekskuzivna i agencija je morala da
navede to da je prvi izvestio, jer ovako oni koji su preuzeli agencijsku vest nisu mogli da
znaju ko je prvi to objavio. Zlatko Cobovié je rekao da nije saglasan sa njima. Uz primedbu
da kad god se ,,Tanjug* nade pred Komisijom za zalbe treba napomenuti da je re¢ o pravno
nepostojecoj firmi koja ne postoji ve¢ Cetiri godine, istakao je da sa autorsko- pravnog
stanovista odluka Vlade nije autorsko delo. ,,Nedeljnik* je tu odluku pronasao u ,,Sluzbenom
glasniku‘ i na osnovu nje napravio analiticki tekst. ,, Tanjug®, medutim, nije preuzeo nijedan
fragment tog teksta, ve¢ samo infomaciju iz javnog dokumenta, tako da se ne moze govoriti o
krSenju autorskih prava novinara ,,Nedeljnika“. Stojan Markovi¢ se ve¢im delom saglasio sa
ovim, ali je primetio da u ,,Tanjugovoj‘ vesti postoji i infomacija o tome da je bivsa tajlanska
premijerka osudena na pet godina zatvora, ¢ega u ,,Sluzbenom glasniku* nema, a deo je vesti
u,,Nedeljniku“. Cobovi¢ je potom rekao da ¢e samo zbog tog dela reéenice glasati da je
Kodeks prekrSen. Po zavrSetku rasprave, Komisije je jednoglasno odlucila da je prekrSena
tacka 1 Poglavlja IX, dok je ,,za* odluku da je prekrSena tacka 3 Poglavlja VII glasalo devet
¢lanova Komisije, a ,,protiv* je bio jedan.

Sednica je zavrsena u 18.55 sati.

Zapisnik vodila Predsedavajuca

Gordana Novakovi¢ Visnja Arandelovic¢



