
SAVET ZA ŠTAMPU 

Komisija za žalbe 

Br.92 
29.8.2019. 
Beograd 

 
ZAPISNIK 

Sa 91. sednice Komisije za žalbe, održane 29.8.2019. godine, sa početkom u 18 sati, u 
prostorijama Saveta za štampu 

Prisutni svi članovi Komisije: Višnja Aranđelović, Stojan Marković, Vlado Mareš, Vera 
Didanović, Dragan Đorđević, Liljana Smajlović, Ivana Stjelja, Tamara Skrozza, Vukašin 
Obradović, Nevena Krivokapić i Zlatko Čobović 

Ostali prisutni: Dejana Ukropina i Nevena Draškić, advokatice koje zastupaju „Tanjug“ i 
Gordana Novaković, generalna sekretarka Saveta za štampu 

 
Dnevni red: 

1.Razmatranje žalbe Lazara Čovsa na tekstove objavljene u dnevnim listovima „Alo“ i 
„Informer“ 
2.Razmatranje žalbe redakcije „Nedeljnika“ na tekst koji je objavio „Tanjug“ 
 
 
1.Novinar Lazar Čovs podneo je jedinstvenu žalbu zbog dva tekta objavljena na portalu 
„Alo.rs“, kao i zbog komentara u jednom od njih, i zbog teksta u listu „Informer“, verujući da 
su njima prekršene odredbe iz poglavlja Istinitost izveštavanja, Novinarska pažnja i 
Odgovornost novinara. U toku rasprave, članovi Komisije su se saglasili da ne treba da 
odlučuju o tome da li su prekršene odredbe Kodeksa koje se odnose na istinitost izveštavanja, 
tačnije da ne mogu da ocenjuju da li su tačne tvdnje koje je Čovs izneo na Tvriteru, pa samim 
tim ni da li su „Infomer“ i „Alo“ tačno zaključili da on nije u pravu. Tamara Skrozza je rekla 
da misli da je prekršena odredba na koju se Čovs nije žalio, a po kojoj politički i ekonomski 
interesi izdavača ne bi smeli da utiču na uređivačku politiku na ta način da se o određenoj 
temi izveštava neprofesionalno. Rekla je i da misli da je prekršena i odredba koja izostavljanje 
informacija koje mogu bitno da utiču na stav čitaoca izjednačava sa iznošenjem laži. Skrozza 
je naglasila da su oba lista tekstovima pokušala da skrenu pažnju sa teme kojom se Čovs 
bavio, na njega. Vera Didanović je rekla da je za nju problematično i to što je isti tekst 
objavljen u dva različita medija, ali da ne zna koja bi tačka Kodeksa mogla biti prekršena 
time. Zlatko Čobović je, nasuprot ovome, rekao da misli da nema prekršaja Kodeksa i da ne 
vidi ništa sporno ni u tome što je Čovs nazvan „Đilasovcem“, jer možda to i jeste. Skrozza je, 
međutim, postavila pitanje kako je uspostavljena ta veza između Čovsa i Đilasa i istakla da je 



nedopustivo takvo lepljenje „etiketa“, bez ikakvih dokaza. Vlado Mareš je rekao da Komisija 
ne bi smela da ne sankcioniše ovakvo pisanje tabloida, koje je postalo manir. Naglasio je da 
su oba, identična, teksta besmislena i napisana samo sa namerom da se diskvalifikuje čovek 
koji piše ono što se njima ne dopada. On ima pravo da piše, a oni to pravo pokušavaju da mu 
uskrate, jer prepoznaju sebe kao nekoga ko mora odmah da reaguje svaki put kad zamisle da 
nešto nije po volji nekom zamišljenom gospodaru, što je apsolutno neprihvatljivo. Nakon 
rasprave, Komisija je jednoglasno odlučila da je „Alo.rs“ prekršio tačku 5 Poglavlja I, kako 
samim tekstovima, tako i komentarima u okviru teksta, dok je odluku da su prekršene tačka 2 
Poglavlja II i tačka 3 Poglavlja V donela sa osam glasova „za“ i tri „protiv“. Odluka u vezi sa 
delom žalbe koji se odnosi na tekst u „Informeru“  nije doneta, jer je „za“ odluku da Kodeks 
nije prekšen glasalo sedam članova Komisije, dok su protiv bila četiri, pa nije bilo potrebne 
većine od osam glasova. 

2. Redakcija „Nedeljnika“ žalila se zbog toga što je agencija „Tanjug“, bez navođenja izvora, 
prenela njihovu informaciju da je bivša premijerka Tajlanda, koja je u svojoj zemlji osuđena 
na pet godina zatvora, odlukom Vlade Srbije dobila srpsko državljanstvo. U raspravi i 
odlučivanju o ovoj žalbi nije učestvovala Ljiljana Smajlović, kolumnistkinja „Nedeljnika“. 
Tamara Skrozza je, u diskusiji, istakla da je abeceda novinarstva da mora da se objavi da je 
vest preuzeta iz drugog medija, te da je u ovom slučaju reč o bezobrazluku, za koji ne postoji 
objašnjenje. Po njenom mišljenju, „Tanjug“ ništa ne bi izgubio da je naveo „Nedeljnik“ kao 
medij koji je prvi objavio informaciju. Ovako kako je „Tanjug“ objavio informaciju kao da je 
namerno pokušao da stvori pogrešnu percepciju da je Vlada Srbije saopštila tu infomaciju, 
iako je zapravo ona bila sakrivena. Dodala je i da ozbiljni mediji objave kada preuzmu 
infomaciju iz drugog medija i da bi se zaštitili, da ne bi bili odgovorni ako se ispostavi da je 
infomacija neistinita, ali da je „Tanjug“ to ovoga puta mogao to da izbegne pošto je reč o 
Vladinoj odluci. Vukašin Obradović je rekao da je profesionalni standard, posebno kad je reč 
o agencijama, da se navede izvor, što u ovom slučaju može biti „Službeni glasnik“, ali i da je 
to prvi objavio „Nedeljnik“. „Nedeljnikova“ vest je bila ekskuzivna i agencija je morala da 
navede to da je prvi izvestio, jer ovako oni koji su preuzeli agencijsku vest nisu mogli da 
znaju ko je prvi to objavio. Zlatko Čobović je rekao da nije saglasan sa njima. Uz primedbu 
da kad god se „Tanjug“ nađe pred Komisijom za žalbe treba napomenuti da je reč o pravno 
nepostojećoj firmi koja ne postoji već četiri godine, istakao je da sa autorsko- pravnog 
stanovišta odluka Vlade nije autorsko delo. „Nedeljnik“ je tu odluku pronašao u „Službenom 
glasniku“ i na osnovu nje napravio analitički tekst. „Tanjug“, međutim, nije preuzeo nijedan 
fragment tog teksta, već samo infomaciju iz javnog dokumenta, tako da se ne može govoriti o 
kršenju autorskih prava novinara „Nedeljnika“. Stojan Marković se većim delom saglasio sa 
ovim, ali je primetio da u „Tanjugovoj“ vesti postoji i infomacija o tome da je bivša tajlanska 
premijerka osuđena na pet godina zatvora, čega u „Službenom glasniku“ nema, a deo je vesti 
u „Nedeljniku“. Čobović je potom rekao da će samo zbog tog dela rečenice glasati da je 
Kodeks prekršen. Po završetku rasprave, Komisije je jednoglasno odlučila da je prekršena 
tačka 1 Poglavlja IX, dok je „za“ odluku da je prekršena tačka 3 Poglavlja VII glasalo devet 
članova Komisije, a „protiv“ je bio jedan.   

Sednica je završena u 18.55 sati. 

Zapisnik vodila         Predsedavajuća 

Gordana Novaković         Višnja Aranđelović 


