
 
 
 

 
 

Francuska 5/7 
11000 Beograd 

tel: (011) 30 67 320 
www.savetzastampu.rs 

 
 

 
 

Na osnovu članova 19. i 21. Statuta Saveta za štampu i članova 15. i 16. Poslovnika o radu 
Komisije za žalbe, Komisija za žalbe Saveta za štampu u sastavu: Višnja Aranđelović, 
Ljiljana Smajlović, Tamara Skrozza, Zlatko Čobović, Vlado Mareš, Snežana Andrejević, 
Vida Petrović Škero, Jelka Jovanović, Zorica Višnjić, Dragan Đorđević i Bojan Cvejić, na 
sednici održanoj 31.10.2019. godine, jednoglasno donosi 

ODLUKU  

Objavljivanjem odgovora na tekst “Koliko nas košta ‘Vukobrat 25’”, objavljen 6. septembra 
2019. godine nedeljnik “Kikindske” nije prekršio tačku 6 Odeljka IV (Odgovornost 
novinara) Kodeksa novinara Srbije o obavezi novinara da poštuje pravo na odgovor, 
izvinjenje i ispravku i da blagovremeno objavi odgovarajuću ispravku. 

Komisija za žalbe nije uspela da usaglasi odluku da li su, objavljivanjem spornog teksta, 
prekršene tačke 1,2,3,4 i 5 iz Odeljka I (Istinitost izveštavanja), kao I tačka 1 Odeljka V 
(Novinarska pažnja). Za odluku da je Kodeks prekršen u ovom delu glasala su četiri člana 
Komisije, šest je bilo protiv, a jedan uzdržan, pa nije bilo potrebne većine od osam glasova ni 
za jednu odluku. 

     OBRAZLOŽENJE 

Marko Vukobrat podneo je žalbu Savetu za štampu verujući da su prekršene odredbe 
Kodeksa iz poglavlja Istinitost izveštavanja, Novinarska pažnja i Odnos prema izvorima 
informacija, kao I tačka 6 poglavlja Odgovornost novinara koja se odnosi na obavezu 
objavljivanja odgovora. On je naveo da je u spornom tekstu postavljeno nekoliko pitanja koja 
se tiču njegovih primanja. “Budući da nisam želeo da se u javnosti grada u kome živim 
stvaraju aluzije na moja primanja i da se postavljanjem pitanja bez odgovora svakom čitaocu 
ostavi na volju i maštu da sam zamišlja o kolikim se sumama radi, blagovremeno sam poslao 
odgovor na mejl adresu ovog nedeljnika i do detalja objasnio kolika su mi primanja i dao 
odgovore na sva postavljena pitanja”, ističe se u žalbi i dodaje da odgovor nije objavljen u 
narednom broju. 
 
U odgovoru na žalbu, redakcija “Kikindskih” navela je da je odgovor stigao u redakcija kada 
je broj već bio praktično zaključen, kao i da su morali da konsultuju pravnog zastupnika da li 
da odgovor objave u celini ili da izbace sporne delove, jer je “Vukobrat inosi ozbiljne laži i 
uvrede”. “Složili smo se da su Vukobratove klevete već bile javno publikovane nekoliko 
sedmica ranije, u saopštenju Upravnog odbora OFK Kikinda 1909, fudbalskog kluba u kom 
je Vukobrat sekretar i golman, i da ne bi bilo zgoreg da javnost vidi da i on, pored 
predsednika i članova UO, stoji iza tog pamfleta”, ističe se u odgovoru i dodaje da je odgovor 
objavljen u celini u narednom broju. 
 
Podosilac žalbe je potvrdio da je odgovor objavljen, ali je ostao pri tome da Komisija za 
žalbe treba da odluči o kršenju Kodeksa smatrajući da, objavljivanjem odgovora, nije dobio 
odgovarajuću satisfakciju. 



 
 
 

 
 

Francuska 5/7 
11000 Beograd 

tel: (011) 30 67 320 
www.savetzastampu.rs 

 
 

Komisija je zaključila da je odgovor objavljen u celini i u zakonskom roku, tačnije u drugom 
broju nakon objavljivanja spornog teksta, te je jednoglasno odlučila da Kodeks novinara nije 
prekršen u ovom delu. 
 
Članovi Komisije imali su, međutim, različite stavove o tome da li je Kodeks novinara 
prekršen samim tekstom. Deo članova Komisije ocenio je da neprihvatljivo da medij javno 
postavlja pitanja na koja prethodno nije potražio odgovor direktno od sagovornika, odnosno 
osobe o kojoj piše, te da su u ovom slučaju samo u formi pitanja plasirane optužbe, za koje 
niti su navedeni izvori, niti su ponuđeni bilo kakvi dokazi. Drugi članovi Komisije su, pak, 
mislili da slučaj jeste “na granici”, ali da ona, ipak, nije pređena, jer novinar ima pravo i da 
javno postavlja pitanja koja su u interesu javnosti. Iako su se saglasili da je, pre objavljivanja 
teksta, trebalo pozvati ljude kojima su ta pitanja javno upućena, pojedini članovi su istakli da 
se u obzir mora uzeti i kontekst, odnosno specifičan odnos lokalne vlasti prema 
“Kikindskim”, dok su drugi ocenili da se zbog toga ne može prelaziti preko očiglednog 
nepoštovanja profesionalnih pravila. Zbog ovako suprotstavljenih stavova Komisija nije 
uspela da donese odluku o tome da li su spornim tekstom prekršene odredbe Kodeksa 
novinara Srbije. 
 
 
Beograd, 31.10.2019.                                                                           Predsedavajuća 
           

    Višnja Aranđelović 
 
 
 


